mars 29, 2024, 11:37:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: LADING  (Lest 2699 ganger)
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« på: mai 17, 2021, 08:32:47 am »

1972 BUS MED T4 MOTOR.
Bilen spiser dioder i dynamo. Eneste forklaring jeg har kommet opp med er at det periodisk kommer pluss mot ladelampe
og inn i dynamo uten at tenning står på. Har noen erfaring eller tanker om dette. Skjer kun en gang i mellom, men en gang er nok til å skade dynamo. Byttet både vippe og dynamo flere ganger. virker bra en stund for så å knekke dynamo.
Montert innsprut, ikke funnet noen feilkoblinger der. Byttet tenningslås bakstykke og ny blinklysbryter. Opplevd at bilen ikke stopper når tenning slås av. Dette også periodisk. Alt annet virker som det skal på bilen.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
DRIFTER
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted: Tomter


Follo VW-klubb, veteran vw-klubben, LP


Vis profil
« Svar #1 på: mai 17, 2021, 13:16:01 pm »

Kanskje du bør bytte hele tenningslåsen?
Loggført

you`ll never walk alone

Biler:Type 1 1956
       Type 2 1971
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: mai 17, 2021, 20:19:04 pm »

Har ikke opplevd det selv, men mener at siden du har innsprut kan et rele få nok spenning til å ikke falle fra når du slår av tenning. Den får litt strøm fra ladelampeledningen gjennom lyspæren og inn på 15 på tenningslås. Derfor fortsetter motoren å svive så lenge dynamo lader, selv om tenning er av. Løses vist ved å sette inn en diode på ladelampeledningen som hindrer strømmen å løpe "baklengs".

Kan dette også være grunnen til at diodene i dynamo ryker? At de står med en lite strøm som ikke de er beregnet for, konstant gjennom seg?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #3 på: mai 17, 2021, 21:27:22 pm »

Har tenkt tanken, men siden feilen er periodisk blir jeg litt blank. Når nok en dynamo blir fikset, tenkte jeg å prøve uten å koble til ladelampen. Da kan jeg få prøvd over en lengre periode kanskje. Er litt jobb å bytte den pluss at det koster litt hver gang. Er vel konstant strøm på lysbryter, varselblink og blinklysbryter som også kanskje har gjennomslag. Hva tenker du om ideèn?
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: mai 18, 2021, 07:00:17 am »

Noen vekselstrømsdynamoer er jo avhengig av lyspæra for å begynne å lade. Kanskje heller en bryter på ladelampeledningen som en test? Så kan du kun ha på bryteren til den har begynt å lade og så skru den av. Er det de små diodene i dynamoen som ryker, eller de store?
En vekselstrømsdynamo har jo lett for å ryke viss den kjøres uten regulator tilkoblet, så jeg vil jo tro at det kommer noen feil signaler tilbake i ladelampeledningen som forstyrrer reguleringen veldig.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #5 på: mai 18, 2021, 09:24:06 am »

Takk for svar, føler vel at teorien min er på stell. Var ikke klar over at noen dynamoer trengte ladelampa for å begynne ladning.
Da tester jeg med bryter og stor huskelapp for å ikke glemme denne. Har frem til nå bare levert og hentet dynamoer fra rep, uten å ha fått en forklaring på hvilke dioder som har røket. Virker som om ladelampa får halv spenning (lyser svakt), i følge målinger har dynamo ladet. (14,4).  Ikke hatt behov for lading av batteriet. Lampa lyser normalt før oppstart. Ved innmontering av overhalt dynamo virker alt en stund for plutselig å gi seg. Er det noen mulighet for å koble inn en lampe fra kabel til ladelampe. Koble til fra sikringsskap på samme punkt.
For så å se om den noen ganger lyser etter avslått tenning. Kombo med bryter dynamo redder.
Loggført

Ikke alltid
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: mai 18, 2021, 17:15:14 pm »

Bruker du en lyspære, vil jo den virke samme som en ladelampe. Tror det er tryggere å koble til et digitalt måleinstrument mellom minus og ladelampeledningen. Da vil det vise ladespenningen når den lader og null når motor står. Digitale måleinstrumenter har så høy indre motstand, at det skal ikke klare å trekke et rele, viss det er det som er grunnen til at den av og til ikke stopper når du skrur av tenning.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #7 på: mai 18, 2021, 19:37:26 pm »

Kommer til å gå for dioder, dersom jeg finner ut hvilke jeg trenger eller bryter mot dynamo. Men for å muligens finne hvor strømmen kommer fra når tenning er av - tenkte jeg å montere på en xtra lyspære fra samme punkt på sikringsboks, som vil lyse dersom det kommer strøm etter at tenning er slått av. Denne vil lyse konstant med tenning på. Siden feilen oppstår periodisk får jeg da kanskje noen tips om når dette skjer. Kan da følge med på temp, tid etc. for å finne en logikk i dette.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: mai 18, 2021, 21:04:13 pm »

Kobler du på en lyspære slik, vil du i tillegg kanskje eliminere problemet med at motor ikke stopper også. Lyspæra vil bruke opp strømmen som releet har lyst på. Regner med du har et rele som styres av tenningen, og releet gir strøm til hele innsprutet?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #9 på: mai 19, 2021, 07:56:16 am »

Da har jeg litt å jobbe med. Får trolig dynamo tilbake idag  Øyerulling. Har ett relè som får styrestrøm fra tenning, som igjen gir beskjeder til ecu og bensinpumpe relè.  Takk for gode råd og tips. Bilen er nylig godkjent så det hadde vært artig å få kjørt litt også.
Loggført

Ikke alltid
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #10 på: mai 19, 2021, 14:33:19 pm »

Håper jeg ikke er for frekk som hekter meg på din tråd her...

Har en 412 (med type 4 motor så klart) som lider av problem med en ladelampe som lyser svakt mens motoren går, og den lader ikke. Dynamo var ny for 3 år siden, ikke kjørt mye etterpå. Ut i fra det jeg leser i innleggene så tyder det på defekte dioder i dynamo?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #11 på: mai 19, 2021, 16:24:56 pm »

Bildet under er jo for bobledynamo med ekstern regulator, men prinsippet er jo likt for de med innebygd.

Slik jeg forstår det, vil en kortsluttet "magnetiseringsdiode" sende ut minus i tillegg til pluss, mens  de som er OK kun sender ut pluss. Når den sender ut minus vil ladelampen lyse litt (30% siden det er en av tre defekte dioder?). For å teste diodene, må man enten ha et oscilloscope og måle mens den sviver, eller lodde de ut og måle de med et multimeter.

Men når jeg ser på skjemaet har jeg litt vondt for å tro at diodene kan ta skade av innsprut/rele som sender spenning feil vei. Har egentlig litt mer tro på regulatorfeil.


* 0.jpg (35.92 KB, 607x507 - vist 153 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #12 på: mai 19, 2021, 21:02:51 pm »

Nye problemer med sjekket dynamo og vippe / regulator. Nå skal disse to være i orden. Min dynamo ladet bra tross gløding i ladelampe. Men når jeg nå skal montere lokket bak på dynamo T4 1700 type treffer dette pluss utgangen på dynamoen og det er jo ikke ideelt. Hæ. Kan snu lokket 90 grader rundt men da passer ikke luftslangen fra viftehuset. Denne har jo sittet i bilen før og virket.
Kan de ved reparasjon av dynamo klart å snu frempart av dynamoen så festene kommer 90 grader feil? Eller har den positivt ladet delen av dynamo kommet nærmere bakstykke? Eller har jeg bare hatt griseflaks tidligere som ikke har kortsluttet direkte til starter.
Skal sitte en tynn pakning imellom lokk og dynamo men dette blir jo uansett jordet igjennom skruefester. Har ikke umiddelbart lyst til å banke til lokk, og undres på om andre har hatt samme problem.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: mai 20, 2021, 09:33:17 am »

Jeg er imponert over den rolige og saklige tonen du har, Tom :-)
Utrolig etter alt du har slitt med med Ulf.
Håper å se deg og Torill på cruising snart.
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #14 på: mai 20, 2021, 13:43:40 pm »

Er en tråd på thesamba om plussuttak som treffer bakplate, skal se om jeg finner det og legge inn lenke her….
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #15 på: mai 20, 2021, 16:28:25 pm »

Det hadde vært flott.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #16 på: mai 21, 2021, 00:17:16 am »

Fant den til slutt!

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=638029&highlight=alternator
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #17 på: mai 21, 2021, 09:23:49 am »

Tusen takk for den.
Problemet mitt er at den flate delen av baklokk treffer skive rundt B+ terminal. Så samme problem i linken.  Men den er tynn og klaring ned mot den positive delen av dynamo er da syltynn. Så konklusjonen min er at jeg og sikkert flere har hatt griseflaks ved tidligere monteringer av denne.
Fant en gamme MB toppdekselpakning som har en u fasong. Denne bygger ca. 4mm og lot seg plassere mellom dynamo og lokk. Føler at det kan være en løsning der. Lå til liming i natt og skal kontrolleres i kveld. 4 mm. klaring er jo ikke for mye, men langt bedre enn fullkontakt og brann. Deksler og lokk slanger etc, er ett sant virvar på disse bilene. Og 72 er ikke noe unntak der.
Loggført

Ikke alltid
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #18 på: mai 28, 2021, 21:17:26 pm »

Statusoppdatering, Smokken? Blunker
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #19 på: mai 29, 2021, 08:21:41 am »

Oppdatering. Ved montering følte jeg at jeg ikke fikk dratt til balokk tilfredsstillende med en tykke gummipakningen imellom.
Vurderte nylonlock muttere, men det blir jo varmt bak der. Så en meget dyktig blikkenslager lagde skiver som jeg skal legge i mellom.
Dette forskes på i helgen.
Så dersom det virker setter jeg bryter i mellom ladelampe og dynamo. Og tar resten derfra. Får jeg ingen feilslag med bryter kan denne byttes med en diode etter hvert. Hjelper det ikke med bryter i mellom blir det feilsøking etter eliminasjonsmetoden. I og med at feilen er periodisk må jeg prøve ut over lengre perioder. 0 problemer på PKK f.eks. Ladelampe dagen etter. Stopper greit på PKK ......Osv.
Men når bilen ikke tar fyr, og muligens lader skal jeg vel ikke klage på at den ikke stopper. For meg er jo det ett luksusproblem.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!