april 19, 2024, 18:28:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Amerikansk nesekonforing?  (Lest 689 ganger)
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« på: mai 24, 2021, 19:57:23 pm »

Har hjulpet til med noen utbedringer på en type 1 modifisert i USA og importert til Norge. I utgangspunktet en -63, fortsatt med original girkasse.

Det var uvanlig mye slark i girstangen (hockey-stick) ut fra girkasse/nesekon. Dette gjorde det vanskelig å få satt bilen i gir, spesielt 1. og 2. Antok at foringen var fullstendig utslitt, og fikk ved hjelp av hjemmelaget spesialverktøy trukket ut foringen med girkassa montert i bilen.

Ble forundret når det viste seg at foringen hadde en utvendig diameter på 19.05mm (3/4"), men enda rarere at innvendig diameter var 18.2mm, med en liten kant innerst på 16.3. Girstangen har diameter 15mm, så denne foringen har ikke gjort annet enn å holde simmerringen. Simmerringen har fungert også som lager, noe den naturlig nok ikke hadde forutsetninger for.

Fikk dreid en mellomforing med fine toleranser for å gi passende presspasning både mot boring i nesekon og mot en ny, standard foring med innerdiameter 15.1 og ytterdiameter 16.65. Det løste problemet. Bildet viser 'amerikansk' foring, mellomforing i aluminium og standard foring.

* Mellomforing2.jpg (20.42 KB. 637x386 - vist 101 ganger.)


Noen som har vært borti noe tilsvarende eller vet hvorfor amerikaner'n har gjort denne endringen?

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!