mai 19, 2022, 03:19:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Svepco gearolje  (Lest 1371 ganger)
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« på: august 16, 2021, 13:52:21 pm »

Hei.
Jeg har en 1977 1303 med Wasserboxer motor og Porsche 901 gearkasse, 5 trinn.
Den skraper litt når jeg girer fra 1. til 2. gir. Dette skal kunne bli bedre hvis jeg skifter til Svepco 201 gear olje.
Noen som har meninger om dette? Oljen er jo jævlig dyr!!
Dag
Loggført
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 140
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #1 på: august 16, 2021, 13:59:30 pm »

Har du råd til Porsche girkasse bør du også ha råd til oljen. ( du ba om mening)  Blunker
Loggført

Ikke alltid
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: august 16, 2021, 14:07:07 pm »

Helt klart, men er den så mye bedre enn andre gearoljer?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5815
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 16, 2021, 14:09:53 pm »

Hvilken olje er det du har idag?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Smokken
Medlem
***
Innlegg: 140
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #4 på: august 16, 2021, 14:26:55 pm »

Sjekka litt med en som kjører rallycross. Der raper kassa med " billig Olje" Han bruker omega sin til 1000 kr literen. Da går det bra.
Men som sjafør på veien, antar jeg at du ikke røsker bilen over i andre gir. Derfor spørs det om synk. ringer har satt seg eller er slitt.
Så da koster det noen kr å prøve, før eventuelt kassa må sjekkes. Kan jo være lurt å sjekke om clutch også gjør det det skal.
Kun noen velmenende tips.
Loggført

Ikke alltid
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 867
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #5 på: august 16, 2021, 16:40:36 pm »

Kan eventuelt ta med noen tilsetninger i morgen til styremøte. Så får du kanskje en indikasjon på om det hjelper.
Men da trenger bilen en litt langtur for å bli skikkelig varm i kassa, for at det skal hjelpe.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: august 16, 2021, 17:33:32 pm »

Kjempefint Tom.
Er ikke sikker på hvordan jeg får det inn i kassa.
Loggført
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 140
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #7 på: august 17, 2021, 06:24:07 am »

Det tar vi i kveld. Da får du samtidig sjekket nivået i kassa di. Greit å begynne med de enkle tingene. Mangel på olje er jo også ett alternativ.
Loggført

Ikke alltid
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 5762
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 17, 2021, 23:22:12 pm »

Takk for hyggelig styremøte med påfølgende fagprat og tullprat etterpå 🙂!

Lurt å høre på Smokken! Han har mye mer erfaring enn de fleste andre når det gjelder å skru på dyrere tyske biler!

At oljen er dyr gjør ikke så mye. Du skal ikke skifte den så ofte og ikke så mange liter hver gang.

Tror Pensjonisten har råd til dette!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 770
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #9 på: august 26, 2021, 18:31:30 pm »

Jeg har en 914-4 med samme girboks. (Sideskift)
Den er sånn passe utslitt og skraper godt i 1. og 2. gir. Den ble mye bedre med Castrol multivehicle 75-90 (tror jeg den het)
Ikke forvent å kunne gire raskt med disse girboksene, ikke helt som boblekasse. Trenger litt tid mellom gir.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!