mars 28, 2024, 18:51:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tennplugg problem  (Lest 3111 ganger)
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« på: oktober 26, 2021, 13:50:11 pm »

Hei.

Har et problem på en 1973 1303.

Tennpluggene blir ødelagt på kort tid.
Noen kilometer og de slutter å virke. De viser 0 ohm på Multimeter.

Har brukt Bosch W8AC og NGK B5HS.


Noen forslag?

Loggført
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 26, 2021, 14:21:23 pm »

Normal coil eller høyeffekt?
Loggført

Ikke alltid
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 26, 2021, 14:44:28 pm »

Det er eg usikker på.

Har lagt ved to bilder.


* IMG_1289.jpg (89.66 KB, 800x600 - vist 221 ganger.)

* IMG_1291.jpg (69.04 KB, 800x600 - vist 220 ganger.)
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 26, 2021, 16:40:23 pm »

Dersom ting er på stell og motor går greit med nye plugger, tror jeg det er coilen som er årsaken. pluggledninger bør jo også sjekkes.
Hvordan er temperaturen på coilen?
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 26, 2021, 16:58:49 pm »

Motoren går veldig fint med nye plugger.
Kan ikke sjekke temperaturen på coilen siden den ikke starter.

Noen tanker om hvilken ny coil bør eg velge?
De har en Bosch på folkevogn.no, som ligner på den eg har.
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 26, 2021, 19:32:20 pm »

Her blir det litt feile å prøve. Så bruktmarkedet eller om noen i nærområdet har en for utlån.
Sikkert mange som har en slik liggende i garasjen.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 26, 2021, 19:33:51 pm »

Takk.

Skal sjekke om noen her vil selge en.
Loggført
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 27, 2021, 17:05:53 pm »

Skrudde av coilen og fant en ledning som var veldig løs.
Kan det være problemet?
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 27, 2021, 19:55:08 pm »

Dårlig kontakt er ett velkjent problem på gamle biler, sikker på at pluggene ikke virker?
Er det snakk om en slapp kabelsko så bytt denne, og prøv igjen. Mer vanlig at gammle dårlige plugger dreper Coil enn at Coil dreper
plugger.
Test gnist fra ledningen ut av coilen. Den som går ned midt i fordelerlokket. Hold denne litt unna "jord" og få noen til å "starte" motoren.
Har du gnist der funker coilen. Prøv med andre plugger på pluggledning. For å teste gnist der.
Vi satser på at pluggene virker og at årsak er løs kabel.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 27, 2021, 22:18:05 pm »

Har sjekket det du nevner - kabel fra coil og kabler til plugger. Alt ser fint ut.
Ledningen som var løs, er en strømledning som kommer inn på minussiden. Vet ikke om det har noe å si.
Pluggene er helt nye. Det er det andre settet på kort tid.
Motoren går fint i noen kilometer, da begynner den å fuske og til slutt stopper den og alle pluggene er døde.
Ser at det går an å teste coilen med multimeter. Skal prøve det og se.
Loggført
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 27, 2021, 23:13:31 pm »

Det er mulig eg roter.
Eg trodde at tennplugger som er i orden skal vise 5-7000 ohm.
De pluggene eg mener er ødelagt viser 0 ohm.
Men så sjekket eg en ubrukt plugg, den viser og 0 ohm.

Noen som vet noe om dette?








Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 28, 2021, 08:23:20 am »

Regner med du da måler fra tilkobling og rett gjennom den, til der gnist oppstår? Normalt måler du 0 ohm med mindre du har en "R" plugg som skal ha det du skriver. Mest normalt er å ha litt motstand i plugghette og/eller rotor for å hindre radiostøy.
Mellom tilkobling og jord skal du har brudd/uendelig med ohm.
Unormalt at alle fire plugger skal ryke på samme tid, så heller også mot at coil kan være synderen. Siden den virker med nye plugger, antar jeg at coil får kjølt seg ned mens du skifter plugger?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 28, 2021, 16:08:25 pm »

Dersom du sitter med de gamle pluggene ennå, prøv med disse igjen med kald motor.
Varmegang i coil er ett kjent problem. Eller bare bytt coil og test.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 30, 2021, 14:54:07 pm »

Har målt coilen med multimeter.

Mellom pluss og minus er det 0.4 ohm.
Fra senter til pluss/minus er det 5900 ohm.

Leser flere steder at det skal være 3-4.4 ohm mellom pluss og minus og
9500-10.000 ohm fra senter til pluss/minus.

Noen tanker om dette?
« Siste redigering: oktober 31, 2021, 15:59:52 pm av obo » Loggført
Type 14
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: oktober 31, 2021, 12:17:45 pm »

Har du kontrollert stifter ,åpning og kondensator ?
Loggført
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 31, 2021, 20:36:20 pm »

Hva er symptomene med dårlig kondensator?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #16 på: oktober 31, 2021, 21:14:45 pm »

Dårlig kondensator gir som regel mye gnistdannelse hver gang stiftene åpner, og dermed blir det store ujevnheter på kontaktflatene på stiften. Må slipe og justere stiftåpning ofte.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Type 14
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: oktober 31, 2021, 23:01:30 pm »

Når kondensatoren blir dårlig brennes stiftene og det blir for liten åpning, dette fører til fusking og til slutt motorstans, når bilen blir kald går den normalt.
Åpningen skal være 0,4 Camvinkel 53 prosent.
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #18 på: november 01, 2021, 08:20:58 am »

Skal vi klare å hjelpe deg trengs noen grunnleggende opplysninger.
Har bilen fungert som den skal frem til den nå begynnte å tulle?
Har du testet om pluggene som var døde, fungerer?
Har du testet om Coil blir varm etter en liten kjøretur?
Går bilen bra frem til den begynner å fuske?
Har du sjekket stiftåpning og kabel som ligger nedi fordeleren? Den hender det gnages hull på denne som medfører fusk og stans.

Dersom coilen blir glovarm under en kjøretur ligger mest sannsynlig feilen der, dersom dette ikke er noe du har satt sammen nå og koblet feil. Enkel, rask feilsøkning. Blir ikke coilen glovarm, må feilsøking fortsette. Men begynn ett sted.
Det er ikke så vanlig at stiftproblemer går over av seg selv, men coilen funker helt problemfritt når den er kald. Derfor hadde det vært fint å utelukke dette før du demonterer hele bilen. Og legg ohm meteret langt ned i verktøykassa.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #19 på: november 01, 2021, 20:03:18 pm »

Bilen går for det meste bra når den starter.
Den starter for øyeblikket ikke og eg ser ingen gnist på stiften.
Stift-åpningen er riktig.

Har prøvd flere sett med plugger.

Har gått igjennom deler som fulgte med bilen og fant en helt ny Empi fordeler.
Kanskje en ide å prøve den?
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #20 på: november 01, 2021, 23:11:56 pm »

Sjekk gnist på plugg. Ingen gnist = sjekk gnist på kabel ut fra coil. Ingen gnist der = død eller feilkoblet coil. Gnist der og ikke på plugg = feil ligger i fordeler. Sjekk lokk for sprekker, sjekk rotor for sprekker. Sjekk kabel som ligger inni fordeler, det gnages fort hull på isolasjonen om denne er borti bevegelige deler. Ingen feil her = bytt kondensator.
Empi fordeler ville ikke jeg montert dersom noe annet var tilgjenngelig. Men det er min personlige mening.
Da har jeg gått ut ifra at ting er koblet riktig og stifter virker.
Stopper bilen igjen etter en stund, Sjekk temp på coil.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #21 på: november 02, 2021, 17:42:22 pm »

Eg får gå igjennom alt på nytt og se.

Takk for alle svar og tips:)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!