mars 28, 2024, 20:48:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hjelp takk  (Lest 1823 ganger)
Thomas1996
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Halden


Vis profil

« på: oktober 27, 2021, 18:34:43 pm »

God kveld, i April kjøpte jeg meg min første boble. En 1969mod 1300 med en 1600motor. mot slutten av sesongen ble jeg spurt om jeg syntes bilen min gikk dårlig av en annen boble-eiger mens jeg fylte bensin. Da jeg aldri har hatt noe å sammenligne med svarte jeg "nei jeg syns ikke det". nå i forrige uke tok jeg ut motoren for å la en venn se på den og han mente at motoren ikke lenger var skikket til å kjøres med langs veien. Han dro ut noen ledningsstumper fra vifta, sa at girkassen min antakelig var for liten/dårlig til motoren og gav andre grunner til hvorfor han sa det han sa. Spørsmålet er da til dere som boble entusiaster.

Hva bør jeg gjøre?
Bør jeg kvitte meg med motoren å se etter noe annet?
Sende den til rep/overhaling?
Ny kasse + motor?

Hva er mest lønnsomt å blir best? Hæ Hæ Hæ Hæ Hæ Hæ Hæ Hæ Hæ
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 27, 2021, 19:46:44 pm »

Punkt 1. Sett bosted på forumet, så finnes det mange hjelpsomme personer her som kanskje bor i nærheten.
Punkt 2. Hvorfor tok du ut motoren dersom du ikke synes den gikk dårlig.
Punkt 3. Syltynt grunnlag å bytte noe som helst på.

Få folk som vil hjelpe til å se over. Førstegangseiere som begynner med en masse på en gang uten å vite om det er nødvendig
eller hjelper, ender ofte med katastrofe og salg av prosjekt. Som boble eier er det jo kjøringen som bør komme i første rekke.
Så tar man andre ting ettersom erfaring etc. øker.

Kun ment som råd. Men jeg ville aldri røsket motoren ut av bilen min fordi en på bensinstasjonen mente det var nødvendig.
Mulig han har rett, men mulig han tar feil også.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 28, 2021, 08:11:20 am »

Er jo en grunn til at VW brukte en annen girkasse til 1600 enn 1300, men det er nok av folk som kjører rundt med din kombinasjon også. (Selv har jeg 1200 girkasse  Osteaktig ) Med 1300 girkasse får du ørlite mer turtall enn det du ville fått med nyere girkasse, men ikke noe å bekymre seg for.
Siden han lurte på om motor gikk dårlig, kan det ha vært å enkelt som han hørte litt mye ventiltikking? Veldig ujusterte ventiler gir dårligere effekt, men ingen grunn til total overhaling.
Men din venn som mener den ikke er skikket til å kjøres med langs veien, kan jo kanskje utdype litt mer siden han sannsynligvis har sjekket mer enn han på bensinstasjonen  Blunker
Viss det er behov for reparasjoner, hadde jeg uansett først prøvd å fikse den motoren du har. Girkassen hadde jeg også beholdt med mindre det er store ulyder eller andre defekter.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Thomas1996
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 28, 2021, 14:14:29 pm »

han sa at hoved grunnen til at han anbefalte at den ikke burde brukes i den tilstanden den er i nå var pga vandring på svinghjulet. når han "dro" i den så man tydelig at det var en slark der og at den vandringen som jeg hadde på svinghjulet var alt for stor.
Loggført
Thomas1996
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 28, 2021, 14:18:15 pm »

Det har seg sånn at det er en vw 1500, stående på gården jeg holder til på. rent hypotetisk, om jeg skulle kunne få tak på motor og eller girkasse er det noe som ville passet på min 1300? Takk for svar forresten Svein T  Glad Glad
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 28, 2021, 16:05:58 pm »

Det er en fin utveksling på 1500 kassa. Men om det er nødvendig å bytte er umulig å si uten å vite hva du har fra før av.
Alt går, men det blir noen ganger til at mer må byttes. Endeslakk kan være skummelt ja, men noen kjører med "god" endeslakk i flere år.
Hvor kjent er tilstanden på 1500? Stått i flere år? En løsning er jo å bruke den du har, mens du overhaler 1500. 
Sitter sikkert noen her som har årganger og modeller i forhold til lange aksler, ny type utløserlager, og gaffel til utløserlageret. Så hva er tenkt bruk av bilen, og hvor mye penger tenker du å legge i bilen?  Det er det som er avgjørende.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Thomas1996
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 28, 2021, 16:41:05 pm »

I følge min far, har bilen stått der i 30 år ca. Jeg finner desverre ingen "nummer" på bilen for å identifisere årstall, men jeg snakket med eigeren i sommer som mente det var en sein 60-talls modell. Eigeren hadde iløpet av sommeren vært ved bobla og dratt motoren rundt uten nevneverdige problemer.

Angående pris aner jeg ikke, jeg driter ikke penger akkurat Rekker tunge men jeg vil jo at det skal virke bra nokk til mitt bruk. Lokal kjøring og en langtur på sommeren om jeg skulle få lyst til det.
Loggført
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 29, 2021, 11:24:24 am »

 Ting som har stått i 30 år skjer det jo gjerne ting med. Olje er lettere enn vann og kondens bli det. Så da ligger tilslutt de nederste delene i vann og ruster.
 Men motoren kan jo være artig å åpne samt lære litt. Men har i utgangspunktet liten verdi. Kan hende den starter, men den går ikke lenge. Den er jo også litt mindre enn den motoren du har fra før. prosjekt ja, lønnsomt Sjeldent.
 Da er det vel like lurt og overhale den du har, eller finne en som er ferdig overhalt.
Loggført

Ikke alltid
Thomas1996
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #8 på: oktober 29, 2021, 13:17:40 pm »

Tusen takk for innspill, bare ett siste spørsmål for nå.
Holder 1300 kassa mi til 1600 motoren eller burde jeg se etter en annen kasse?
Loggført
freakpower
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted:



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 29, 2021, 13:23:20 pm »

Hei
1300 gearkassa holder fint for 1600 motor, hvis den er i brukbar stand
Eneste forskjellen på 1300, 1500 eller 1300S kasse er at du får høyere turtall på motorvei med 1300 gearkasse.
Loggført

Vi har alltid Joe Gibbs Driven kvalitetsoljer for luftkjølt VW på lager.

Følg oss på Instagram:  #freakpowergarage
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!