mars 29, 2024, 16:47:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Innsprut problem  (Lest 1412 ganger)
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« på: november 02, 2021, 00:30:01 am »

Her trengs det tips, råd og gjerne en forklaring.
Maxx ECU med waste spark coil fra bosch. Etter ovehaling av motor skulle jeg finjustere noe på tenning da flere alternativer var nevnt.
På motor som ble tatt ut var det tydlig preg av dårligere forbrenning på syl 1 og 3. Derfor ble coil byttet samtidig. Nå slo plutselig ikke tenningslampe ut på sylinder 1 og 3. Byttet da pluggledninger uten forskjell. Prøvde så med en annen coil jeg hadde liggende.
Samme resultat. motor går på alle fire og virker grei å kjøre. Byttet styringer til coil og flyttet pluggledninger. Da virker ikke lampen på syl 1 og 2. Får jo justert tenning med signal fra ledning tre, men undres på hvorfor. Og ser vel at denne kan ha en sammenheng med tidligere nevt Dårligere forbrenning. I og med at det ble syl 1 og 2 blir jeg litt svar skyldig på en waste spark coil. Så eneste feilregistrering er tidligere motor og tenningslampe som ikke virker på alle fire.
Forslag tas imot med takk.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: november 02, 2021, 10:53:10 am »

Hei du. Det er ikke alltid en tenningslampe fanger opp signalet godt nok. Har sett det flere ganger selv, og da blir det vanskelig å diagnostisere med tenning/timing. Det at det ser ut som det er dårlig forbrenning i noen sylindre kan skyldes så mye annet enn tenning. (Dyser, falsk luft, justering av individuelle spjeld, mm)
Så kanskje du jager et problem som ikke eksisterer, men at det er test lampa som lurer deg.  Glad
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #2 på: november 02, 2021, 12:52:06 pm »

Yepp ser den. Men prøvde flere ganger og fant litt sammenfallende "bevis" . Har som sagt ikke merket noe ved kjøring, så ingen panikk.
Ønske meg ny tenningslampe til jul kanskje, nå står den jo på vinterlagring, og teste igjen til våren.
Har jo mulighet til å stenge en og en dyse eller nekte en og en plugg gnist. Da får jeg kanskje tryggere svar. Litt hektisk før snøen kommer så vi får se utover hva som blir løsningen. dyser skal være bra kvalitet og godt justert, spjeld sitter på 1 og 2 pluss 3 og 4. så da får jeg det ikke til å stemme med dårlig justerte spjeld. Kan være falskluft på pakning mot topp selvfølgelig. Eller?
Tar fortsatt imot gode forslag.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: november 02, 2021, 13:30:56 pm »

Hei igjen.
Det jeg ville gjort var å kjøre den litt med nye plugger, og så skru dem ut for å lese dem.

Var sylinder 1 og 3 sotet?

Det kan jo også peke på olje lekkasje inn i forbrenningskammeret via ventiltetningen. Dersom dette nå er byttet ut under overhalingen er nok det i orden igjen. Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!