mars 29, 2024, 09:33:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Montering av frontrute T1 1970  (Lest 2548 ganger)
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« på: november 04, 2021, 12:32:12 pm »

Noen her på forumet som veit om noen som kan gjørra detta? Ny EMPI gummilist sitter på ruta nå. Har ikke klart det sjøl tross mye kikking på Youtube og Googling for tips og triks.  Flau  Betaler gjerne om noen fikser dette for meg. Tips tas imot med takk!  Glad
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #1 på: november 04, 2021, 12:57:45 pm »

Trikset jeg bruker er en kraftig kantklipper snor som legges rundt i sporet i gummilisten som skal inn over kanten i glassopningen i karosseriet.
Smører inn leppa og kanten på karosseriet med zalo.
Hjelper veldig med en ekstra mann som kan legge press på ruta mens du drar snora ut av sporet gummilista skvupper over kanten.

Jeg starter alltid nede på en rute. Grunnet tyngdekraften.  Husk og overlapp snora så du ikke før noe av gummilista som ikke har snor i sporet mår du starter
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #2 på: desember 02, 2021, 00:43:32 am »

Riktig.

Tips:Bruk gjerne Jif vindusvask på sprayflaske (den blå) i stedet for zalo, veldig mye bedre konsitens

Lykke til!
« Siste redigering: desember 02, 2021, 00:46:47 am av JFP » Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #3 på: desember 02, 2021, 12:19:58 pm »

Takk for tips begge to! :-) Jeg har fått hjelp av Hølby på forumet, som har satt i flere ruter i bl.a E-bay, men vi måtte gi opp da undertegnede prøvde å holde ruta i posisjon ved hjelp av begge hender + kne..... og ruta sprakk!  Øyerulling Ruta tåler lite når den står i spenn....  Tvilende Har fått tak i ny rute(original) og skal gjøre nytt forsøk etterhvert. Er jo supert med folk på forumet som kan dette og kan hjelpe!!!
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #4 på: desember 14, 2021, 13:03:06 pm »

Det skal ikke være nødvendig med mye kraft. Jeg har alltid smurt inn lista med et tynt lag med Molycote 55M silkonfett.
Da er det bare å trykke forsiktig på utsiden mens snora drar leppa over kanten på karosseriet. Litt «massering» av pakningen til slutt sørger for at ruta «setter seg» helt på plass.
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #5 på: desember 15, 2021, 13:28:18 pm »

Det skal ikke være nødvendig med mye kraft. Jeg har alltid smurt inn lista med et tynt lag med Molycote 55M silkonfett.
Da er det bare å trykke forsiktig på utsiden mens snora drar leppa over kanten på karosseriet. Litt «massering» av pakningen til slutt sørger for at ruta «setter seg» helt på plass.

Det hadde vært ideelt å ikke bruke mye kraft, men når man drar snora så drar man også vinduet mot motsatt side av det området du jobber, her må man holde imot. Silikonfett(og Jif vindusvask) er kanskje bedre på den måten at det blir litt mindre søl, men like glatt og smidig. Takk for tips! :-) Og når ting blir glatt så må det holdes på plass under prossessen. Krever mannskap for å holde "alle" steder, så ruta ikke sklir ut. Har nye lister og det virker TRANGT å få på plass!  Øyerulling
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #6 på: januar 02, 2022, 22:53:47 pm »

https://www.biltema.no/bygg/flislegging/verktoy-til-flislegging/vakuumlofter-2000041004.

Kjekt å ha når man jobber med glass.
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #7 på: januar 04, 2022, 16:52:02 pm »


Ja, tenkte å kjøpe et par-tre av de, eller tilsvarende. :-)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!