april 24, 2024, 12:04:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dårlig kompressjon/fusking  (Lest 1575 ganger)
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« på: september 01, 2008, 07:40:56 am »

Har en 1200 maskin som før helgen plutselig oppførte seg merkelig. Kjørte i kø (2km/t), av og på med gass. Plutselig forsvant deler av kompressjonen når jeg ga på litt. På tomgang gikk motoren fint, men når jeg ga på litt gass var det som om maskinen gikk på 3 sylindre, eller som om den trakk falsk luft. Etter at bilen hadde stått til dagen etter, var den fin igjen og gikk som en kule. Idag opplevde jeg det samme. Hadde levert poden i barnehagen (300m å kjøre), var raskt hjemmom og motor sto i 1 min på tomgang, bang så var den tilbake til gamle synder. Den trekker dårlig og fusker på en måte. Har gått over motor i helgen uten å finne noe særlig som gir meg holdepnkt for hva som er feil.
Kan det være vakumpumpen som er dårlig, choken eller feil blanding når motor blir litt varm ? Noen som kjenner seg igjen? Forslag til feil? Hæ
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 01, 2008, 08:03:54 am »

Hei Ketil.

Er det lenge siden du sjekka tennings opplegget. Tenker da spesiellt på stiften osv.
Jeg har kompresjonstester hjemme. Kan ta den med i dag på møte...
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #2 på: september 01, 2008, 08:13:54 am »

Har ikke gjort annet en kjapp stilling av stift, men motor går jo bra når den har stått en stund ? Problemet starter når motor har fått litt temp. Den går jo supert på tomgang! Hadde det vært tenningen så skulle den jo gått dårlig hele tiden. Trodde kanskje det lå mer på luft/bensin blandingen så lenge problemet er temperaturavhengig.
Satser på å kjøre til møte ikveld, da kan du jo legge øret bortil så kan du høre. Forresten, været er meldt dårlig ikveld, litt kjedelig mtp. RA og grillings.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #3 på: september 01, 2008, 11:22:34 am »

Har nå fått tips om at det kan være choken. Får skifte når jeg kommer hjem fra jobb.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 01, 2008, 16:42:45 pm »

kunne høres ut som falskluft..men veldig merkelig når det bare skjer etterhvert Tvilende
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: september 01, 2008, 17:22:10 pm »

hva med kondensatoren,har også vært ut for at fordelerlokket har sprukket men det har ikke kommet frem før det har blitt varmt og utvidet seg
« Siste redigering: september 01, 2008, 17:23:55 pm av ahelgemo » Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: september 01, 2008, 19:28:20 pm »

Ising.
Sjekk om det er rim/is på manifolden under forgasseren når den trekker dårlig. VW er utsatt for ising i innsuget fordi det er lang vei fra topplokk til forgasser. Dette skjer gjerne når det er regnvær/fuktig luft. Da holder det å stanse motoren i ca 5 minutter, isen inni innsuget smelter og motoren går helt fint igjen.
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #7 på: september 02, 2008, 11:14:25 am »

Ha. Fant ut av problemet. Med litt ekstra bensin på tanken så løste problemet seg. Var nede på et minumum av bensin på tanken. Ble etterpå forklart at motor da kan få problemer med suget grunnet en sil/flens eller noe, som forhindrer bensin å bli sugd opp. Det var en billig løsning på dette problemet. Takk for tips.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
kris88
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted: Bekkestua


Vis profil

« Svar #8 på: september 04, 2013, 11:56:11 am »

Prøver å blåse liv i denne tråden igjen, da jeg har lignende problem med min 1302.
Den har "ny" 1641 motor (fra 2010) og doble webere (fra 2011).

Når den blir varm/ kjørt en stund begynner den å fuske og etterhvert kan den stoppe tvert. Skulle kjøre igang etter å ha sluppet inn en buss fra en busslomme og da døde den helt.
Bensinpumpa har blitt sjekket ved å prøve en jeg hadde liggende uten at det løste problemet.

Jeg har også fått tips om at det kan være tanken, rusk å s"slam som ligger i tanken og tetter for åpningen nederst i tanken. Prøvde derfor å ta av lokket ved nivåføleren og så ut som bensinen var klar å fin, helt uten bøss eller lignende. Problemet kommer også etter jeg har fylt full tank.

Fler som har opplevd lignende, har forslag til løsninger?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!