mars 28, 2024, 21:19:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Startproblemer  (Lest 2048 ganger)
V-1366
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted:


Vis profil

« på: juli 24, 2022, 18:17:26 pm »

Min 66 modell med 6V har hatt startproblemer i mange år. Tror det er startmotoren som er problemet, men tar gjerne i mot tips her.
Det begynte med at jeg måtte lirke og lure frem og tilbake med nøkkel i tenning for å få startmotor til å gå. Etterhvert funket ikke det heller, men så bilen måtte trilles i gang hver gang. Ble god på å finne parkering i nedoverbakke. Som reserveløsning har jeg hatt et 12V batteri stående i bilen og trukket strøm fra det i et par sekunder for å starte, startmotor tar når den får 12V i stedet for 6V.
Hva er neste steg for å feilsøke?

Hvis starter må byttes, hvor finner man sånt?

Har Optima Red Top 6V batteri.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: juli 24, 2022, 19:40:00 pm »

6 volt biler har en litt kronglete vei for å få strømmen frem til starterinnsalget. Litt dårlig kontakt et eller flere steder gjør at innslaget ikke får de 6volt det har lyst på. Så rens av alle kontaktflater vil antakelig hjelpe. Batteripoler, ledninger på laderele, ledninger/kabelssko på lysbryter og tenningslås, samt kabelsko på innslagsrele er det første du kan sjekke.
Jording av girkassen og batteri er også viktig. Er en jordkabel ved det fremre girkassefeste som kan være så dårlig at den ikke leder strøm godt nok.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #2 på: juli 26, 2022, 10:58:59 am »

Min 66 mod var akkurat som din. Jeg skiftet starter 2 ganger uten noe bedring, skiftet tenningslås, det hjalp heller ikke, ble litt bedre etter rengjøring av alle kontaktpunktene, men allikevel ville den ikke starte 6 av 10 ganger. Så monterte jeg startrele, da ble resultatet at den startet 10 av 10 ganger men starteren gikk tregt rundt noen ganger og var kjappere andre ganger, slik var den i ca 2 år. så i mai i år hadde vi motoren ute for og fikse en oljelekkasje. skiftet da samtidig starterhylsen i girkassen, og nå er det ingen problem lenger i det hele tatt. nå går starteren like fort rundt som på en 12 volt bil.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 29, 2022, 12:31:16 pm »

Har samme sak med min 6-volt bil. Enkelte ganger så slår starter ikke inn. Men har gått over de fleste kontaktpunkter og ikke minst sjekk at den store kabelskoen (om du har en slik) på innslaget som sitter på startmotor er "ren", og har god kontakt. På mange gamle biler har denne aldri vært rørt - det kan bety irr, skitt og ikke minst "løs" forbindelse.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!