april 23, 2024, 20:02:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Gearoljelekkasje  (Lest 2228 ganger)
TrygveHe
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« på: august 19, 2022, 13:28:24 pm »

Hei.

Jeg er i en svært frustrerende situasjon og vet ikke hvordan jeg skal angripe den.
Kjøpte med en 62 modell boble før påske fra et dødsbo. Boblen var under oppussing og det meste virker ferdig. Litt igjen innvendig, og motor virket som det ikke var gjort noe med. Men karosseri, bremse, hjuloppheng og transaksel virket i veldig bra stand med mye nye deler.

Jeg har holdt på med boblen i vår og sommer hag hatt en del utfordringer, men det er en del av gamet og veldig lærerikt. Etter at det meste var på plass og jeg anså at tiden for å få skilter på bilen nærmet seg og så veldig fram til det. Sjekket gearoljenivå og fant ut ta det var tomt, så jeg fylte opp. Fikk da olje ut av begge bremsetromlene. Bestilte nye tetninger og fikk montert de. Det manglet en skive i tetningen som var installert, så det kunne forklare lekkasjen. Fylte opp igjen med olje. Hadde en liten testtur i nabolaget og tetningene var ok, men nå var det lekkasje fra dreneringspluggen. Det ble fikset og olje fylt på igjen. Så begynte det å lekke fra mansjetten på den ene siden. Bestilte ny og fikk den montert.  Så da slutten på lekkasjeproblemene og fikk bestilt prøveskilt for testkjøring og time hos biltilsynet uken etter. Var en tur i garasjen noen timer etter at bilen var jekket ned og skuffelsen var meget stor da det på ny var store dammer med gearolje rundt hvert bakhjul.

Jeg har googlet mye etter gearolje lekkasje og filler veldig lite om dette, så inntrykket mitt er at dette ikke er noe stort tema. Min erfaring med mekaniske tetninger fra oljeindustrien er at dette er enkel og robust teknologi. Så jeg blir veldig rådvill når tetningene først fungerer og så å begynne å lekke uten at det er gjort noe med de. Har bare hatt en liten prøvetur og jekket bilen opp noen ganger for å utbedre de andre lekkasjene.

Er dette er kjent problem, og hva er galt og skulle vært gjort annerledes?

Prøveskiltene gikk i bosset og visningstimen hos biltilsynet er kansellert. Bilen står i garasjen og drypper olje fortsatt. Har ikke hatt motivasjon til å rydde opp og heller ingen ide om hva som kan gjøres med den.

Tips til hva som kan gjøres og hvordan motivasjonen kan gjenvinnes mottas med stor takk.


Loggført
Odin2021
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Nøtterøy


Sommerbilen


Vis profil
« Svar #1 på: august 19, 2022, 20:57:02 pm »

Har du hatt ute kassen og skiftet simmringer og o ringer på den. Lekker tydeligvis olje fra kassen der drivakslene er skrudd inn på kassen.
Loggført
TrygveHe
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: august 20, 2022, 12:30:08 pm »

Nei. Jeg har ikke gjort noe med gearkassen. Men jeg har forstått det sånn at bobler med svingaksel skal ha gearoljevhelt ut til hjullagrene for å smøre de. Kan dårlig simmring og O-ring påvirke tegningene i hjulnavet?

Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #3 på: august 20, 2022, 15:54:30 pm »

Du kan trøste deg med at du ikke er den første. Det er vel ett par muligheter bak der, uten at jeg husker skifte på år.
Så dersom det ikke satt en ring  der kan det hende at den ikke skulle sitte der. Skikkelig rent og rolig forsikting montering av nye pakninger så blir det nok tett. At det lekker der etter at bilen har stått i mange år og så begynner å røre på seg er vel normalt.
Flere her inne som har måttet pakke om flere ganger før det blir tett. Alt må være nøye rengjort og uten grader. Så prøv igjen og
finn ut hvilke deler som skal sitte på din bil.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Odin2021
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Nøtterøy


Sommerbilen


Vis profil
« Svar #4 på: august 20, 2022, 16:15:47 pm »

Gå inn på you tube og skriv i søkefeltet Rear axle leak vw beetle replacement så finner du videoer om problemet Bra videoer..
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #5 på: august 26, 2022, 21:00:58 pm »

Du kan og prøve med papirpakningen på begge sider av bremseskjoldet. og bruk tid til å klippe opp innerdiameteren på den pakningen som er på baksiden/inn mot girkassa, slik at den passer mot anleggsflaten på akselrøret.
Og eventuelt legge lagerhuset på en planskive med fint slipepapir og se om "ørene" er blitt litt bøyd.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!