april 18, 2024, 04:38:50 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Solcellepanel på Westfalia hevetak  (Lest 1398 ganger)
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« på: september 22, 2022, 18:11:47 pm »

Ikke helt rett forum, men greit å få opp aktiviteten litt her også. Har en 84 T3 Westfalia T3 med hevetak som jeg vurderer å montere solcellepanel på. Er det noen her som har gjort tilsvarende og eventuelt har noen erfaringer/bilder? Ønsker helst å montere oppå taket. Har ikke takgrind, men det hadde kanskje vært det enkleste.
Loggført
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 582
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #1 på: september 23, 2022, 10:21:59 am »

Har ikke motentert solpanel selv, og dermed ingen erfaring/bilder. Men brukte litt tid på dette tidligere, og var innom mange levrandører

Endte selv med skillerle og 2 ekstra (små) Lithiumbatterier. Samt kun en av disse levrandørene som stilte mye spørsmål om formål, hvor skal det brukes,  hva trenger du strøm til, lengde på turer etc etc. Endte opp med mitt kjøp hos ham

Når det gjelder solpanel plukket jeg opp at man bør kjøpe «så stort som mulig», og ikke disse man limer fast. I tillegg kjøp en takgrind, eller Thule. Grunnen var at man bør da lage noen braketter slik at man får justert panelet når man står parkert. Slik at det så godt som mulig får sol «rett på» - man mister visst nok mye effekt når det ikke blir justert (om morgen/kveld når sola ikke står rett opp).
 
Men er nok andre her som har direkte erfaring med panel.
Bare å ta kontakt hvis du ønsker mer info fra min side – ligger noe på min «1980 2,0 camper» under Prosjektgarasjen
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!