mars 28, 2024, 12:57:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Til tilsynet med doble forgassere...?  (Lest 914 ganger)
Pboden
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« på: februar 01, 2023, 15:21:36 pm »

Har en Karmann Ghia -72 mod (prosjekt) som kom med doble forgassere (en på hvert innsug), noe som ikke er originalt på 1600 vil jeg tro og jeg begynner å lure på at dette ikke umiddelbart blir godkjent hos tilsynet.
Noen erfaringer ? Vil jeg måtte bygge denne tilbake men original solex-gasser og tilhørende innsug for at dette skal gå smertefritt ?
« Siste redigering: februar 01, 2023, 17:23:07 pm av Pboden » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #1 på: februar 01, 2023, 17:35:15 pm »

Hvis det ikke er gjort noe mer, som porting, kam, eksos osv, så er vel ikke effekten så mye mer enn originalt. Du kan vel øke hk med 10 % uten godkjenning hvis jeg ikke husker feil.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #2 på: februar 01, 2023, 17:48:57 pm »

Hvis du blir stoppet ved en ute kontroll kan du få problemer. Du må da kanskje inn på visning og da forlanger de uansett bremsepapirer på motor. Så like greit og bremse den først som sist og få det inn i vognkortet at bilen er godkjent med doble gassere. Selv om motoren kanskje ikke har mer en 50 hk på rullene.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Pboden
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: februar 01, 2023, 17:55:19 pm »

Ved visning må da kontrolløren hos tilsynet kun gjøre en skjønnsvurdering. Det kreves normalt ikke noen dokumentasjon fra dynobenk vil jeg tro. Det kan jo være masse trim-stæsj i motoren som ikke vises.
Loggført
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #4 på: februar 01, 2023, 18:48:57 pm »

Det finnes et skriv fra H.A Møller som godkjenner effektøkningen av 2 doble 40mm gassere
Loggført

Seaside VW klubb
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 01, 2023, 18:57:59 pm »

Sikkert lurt å få frem bremsepapirer ja.

Hvis du har originale skivebremser foran så er det ikke så vanskelig å få skrevet
 inn effektøkning og godkjenning.

Er det 2 enkle forgassere eller 2 doble du har?
« Siste redigering: februar 01, 2023, 23:13:34 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #6 på: februar 01, 2023, 19:34:05 pm »

Ved visning må da kontrolløren hos tilsynet kun gjøre en skjønnsvurdering. Det kreves normalt ikke noen dokumentasjon fra dynobenk vil jeg tro. Det kan jo være masse trim-stæsj i motoren som ikke vises.

Dessverre det kreves dokumentasjon på effekt fra dynobenk/ruller når bilen vises.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Pboden
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: februar 01, 2023, 19:43:08 pm »

Vil du mene at ved første gangs registrering så må alle biler, original oppsett eller modifisert vise til dyno dokumentasjon ?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!