mars 01, 2024, 20:05:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Back to -89  (Lest 2939 ganger)
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« på: september 25, 2023, 20:57:44 pm »

I 2008 startet jeg en prosjekttråd på min 80-talls looker, som jeg faktisk kjøpte så tidlig som i 2002. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1794.0.html

Starter ny prosjekttråd, mest for min egen del. Og siden jeg er møkk lei facebook blir det forumet igjen. Er kanskje ikke så mange brukere igjen her lenger.

Bobla har vært et evigvarende prosjekt som aldri ser ut til å bli ferdig. Ihvertfall føles det sånn. Bilen kjøpte jeg i deler, og det var stort sett bare å montere den sammen.....trodde jeg. Ble en del jobb likevell. Både jeg og bilen har flyttet litt hit og dit, mest bilen pga div forskjellige lagringsplasser. Tiden har flydd, og plutselig er det over 20 år siden kjøp.

For nesten 2 år siden gikk jeg til det skrittet å investere i en lagerseksjon i nærhetene. Var lei av liten plass. Den er på 72 kvm og jeg har jeg innredet med bil som hovedformål. Både jeg og sønnen har biler som hobby. Nå har jeg både lokaler, utstyr og tiden i orden. Motivasjonen kjenner jeg er på retur. Får jeg ikke bilen på veien nå så vet jeg ikke. Har forresten en egen konto på instagram om lagerseksjonen , eiko_garage. Titt innom.

Bilen er en 1966 bygget etter datidens konsept. Følgende ble gjort/er gjort:

Fjernet alle lister, hull og dørhåndtak (elektrisk åpning)
Sveiset dashbord med kun speedometer og hanskerom
Motorlokk fra en -62
Britax soltak
Senket foran og bak
American Eagle wide 5 wheels
1500 kasse
1600 Mexico motor med 15000km på telleren
Empi skivebremser foran
Lakkert i en en oransje farge fra Alfa Romeo
Innredning pr nå er fra en Audi TT

Bildet under er tatt for ca 10 år siden.








* boble.jpg (65.27 KB, 800x450 - vist 127 ganger.)
« Siste redigering: september 25, 2023, 21:53:09 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #1 på: september 25, 2023, 21:02:34 pm »

Her er den på plass i lagerseksjonen. Var nesten det første jeg satte inn der.

Det er ikke mye som gjenstår egentlig. Må se over det elektriske som jeg startet på for flere år siden, der er det mye rot. Stolene må jeg sveise nytt understell på så de passer, er bare midlertidig montering nå. Bytte forstilling til puma, som jeg har liggende. Et lite hull på høyre side feste bakskjerm som må sveises. Sikkert mye annet smått og godt, men i det store og hele så er det det som skal gjøres.


* Screenshot_20230925_214405_Instagram.jpg (58.06 KB. 800x596 - vist 127 ganger.)


« Siste redigering: september 26, 2023, 21:47:17 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #2 på: september 25, 2023, 21:15:13 pm »

Selve lagerseksjonen er jeg meget fornøyd med. Legger ved noen bilder. Denne ble relativt godt utstyrt med mesanin, sluk, epoxygulv, ekstra belsyning, varmpumpe, vifte i taket for luftsirkulering, ekstra kontakter, 3 fas, oppgradert sikringsskap +++.

* 20230410_211602.jpg (83.54 KB. 800x600 - vist 141 ganger.)

« Siste redigering: september 26, 2023, 21:47:49 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #3 på: september 25, 2023, 21:19:51 pm »

Innredning fra jula. Ny sakseløfter fra Nordic lift.


* 20230411_212304.jpg (67.19 KB. 800x600 - vist 118 ganger.)


* 20230423_142844.jpg (40.57 KB. 450x600 - vist 134 ganger.)

« Siste redigering: september 26, 2023, 21:48:35 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #4 på: september 25, 2023, 21:23:19 pm »

Innredet mesanin med sofa, TV og div. Kommer bad/WC og minikjøkken etterhvert.


* 20230416_133105.jpg (80.68 KB. 800x600 - vist 133 ganger.)


* 20230416_132914.jpg (65.48 KB. 623x600 - vist 133 ganger.)

« Siste redigering: september 26, 2023, 21:48:58 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #5 på: september 25, 2023, 21:32:42 pm »

Gikk litt "all in" og kjøpte det meste av utstyr. Har både løftebukk, Quick Jack, kompressor, ht-spyler, verktøy og vannpoleringskabinett. Dette burde holde. Siden jeg skal drive litt med vannpolering måtte jeg ha en litt voksen kompressor. Den er 3-fas på 150l og 10 bar, luftmengde er hele 840l v/1 bar og 400l v/10 bar. Den skulle duge til det meste vil jeg tro.

Det er sluk i lokalet så her kan man fint vaske biler og polere hele året.


* Screenshot_20230925_221900_Instagram.jpg (64.69 KB. 599x600 - vist 118 ganger.)


* Screenshot_20230925_221925_Instagram.jpg (51.02 KB. 574x600 - vist 118 ganger.)

« Siste redigering: september 26, 2023, 21:49:23 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #6 på: september 25, 2023, 21:38:06 pm »

HT-spyler og oppheng poleringsmaskiner


* 20230916_144113.jpg (57.19 KB, 800x600 - vist 126 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #7 på: september 25, 2023, 21:45:10 pm »

Slik står bilen i dag, på hjuldollys. Målet er å få den ferdig til neste års Bug-in.....eller SCC😏.

Motoren er det mulig jeg tar ut i vinter og overhaler. Selv om den har kun har gått ca 15000km så har den stått noen år. Den starter helt sikkert, og går fint, men jeg har lyst på litt mer futt enn det er originalt. Har samlet på meg noen trimdeler under årene. Blir ikke noe ekstremt.


* 20230423_134444.jpg (73.76 KB, 800x600 - vist 136 ganger.)
« Siste redigering: september 26, 2023, 16:59:38 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #8 på: september 25, 2023, 22:06:37 pm »

Interiøret pr i dag.


* 20200524_161101.jpg (52.11 KB, 800x450 - vist 143 ganger.)
Loggført
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 582
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #9 på: september 26, 2023, 07:02:47 am »

Er nok ikke manger her på Forumet. Men har også gjort som deg og laget en tråd for egen del
Lekker garasje og kul bil
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7067
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: september 26, 2023, 07:33:48 am »

Lets make the forum great again Glad

Det er noen av oss som prøver å holde liv i forumet, så veldig bra du legger inn en ny tråd.

Drømmer om en slik lagerseksjon selv, men har kommet til at det er jo fordeler med å ha ting hjemme også Glad

Ser fantastisk ut i alle fall.
« Siste redigering: september 26, 2023, 21:48:42 pm av grelland » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5110
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #11 på: september 26, 2023, 16:28:12 pm »

Utrolig strøken lagerplass.
Blir jo lett inspirert til å skru med så fett utstyr.


Forøvrig så har Facebook sugd balle siden dag en.     
« Siste redigering: september 26, 2023, 16:31:56 pm av TrettenNullTo » Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #12 på: september 26, 2023, 19:38:08 pm »

Vi blir flere og flere her inne igjen etterhvert, så vi må bare holde trøkket oppe og spre det glade budskap!

Kul plass og kul bil!😊 Gleder meg til å følge med😊
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #13 på: september 26, 2023, 20:43:14 pm »

Vi blir flere og flere her inne igjen etterhvert, så vi må bare holde trøkket oppe og spre det glade budskap!

Kul plass og kul bil!😊 Gleder meg til å følge med😊

Ta deg en tur før du parkerer for vinteren. Ser på facebook at vi pratet om efi og at du skulle demonstrere greiene🙂.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #14 på: september 26, 2023, 20:51:50 pm »

Siden det ikke blir gjort så veldig mye på bilen den neste måneden har jeg smått kommet i gang med vannpoleringen. Kabinettet importerte jeg fra UK som et byggesett, det gikk med noen timer til å pusle det sammen og få det i drift.

Har vannpolert innsug, luftfiltre og stag til noen dobble 34 dellorto. Resultatet taler for seg.


* IMG_20230725_221231_032.jpg (55.14 KB, 480x600 - vist 123 ganger.)

* IMG_20230725_221231_063.jpg (51 KB, 480x600 - vist 115 ganger.)
« Siste redigering: september 26, 2023, 21:35:29 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #15 på: september 26, 2023, 21:01:35 pm »

.


* 20230925_190257.jpg (61.85 KB, 800x600 - vist 116 ganger.)

* 20230925_193242.jpg (56.49 KB, 800x600 - vist 117 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #16 på: september 26, 2023, 21:03:57 pm »

Ikke boble, men sier litt om hvilken resultat man kan få. Siden motoren skal ut til vinteren blir det nok å vannpolere både topper og blokk. Dog ikke innvendig. Nøye rengjøring i etterkant er nødvendig.


* 20230831_213622.jpg (68.95 KB, 756x600 - vist 123 ganger.)
« Siste redigering: september 26, 2023, 21:59:11 pm av eiko » Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #17 på: oktober 02, 2023, 16:43:43 pm »

Vi blir flere og flere her inne igjen etterhvert, så vi må bare holde trøkket oppe og spre det glade budskap!

Kul plass og kul bil!😊 Gleder meg til å følge med😊

Ta deg en tur før du parkerer for vinteren. Ser på facebook at vi pratet om efi og at du skulle demonstrere greiene🙂.

Det skal jeg få gjort!
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 02, 2023, 17:15:48 pm »

Det skal jeg få gjort!
[/quote]

Flott! Kan vi ta en vw prat🙂
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #19 på: november 19, 2023, 14:21:07 pm »

Da er det motoren som står for tur. Kjøpte et motorstativ på Biltema som jeg leser passer/passer ikke. Får tilpasse det visst det ikke gjør det.


* 20231119_115900.jpg (52.02 KB, 651x600 - vist 90 ganger.)

* 20231119_132056.jpg (69.87 KB, 684x600 - vist 124 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #20 på: november 19, 2023, 14:24:30 pm »


* 20231119_134415.jpg (79.34 KB. 721x600 - vist 99 ganger.)
Motor ute. Da er det bare å starte demontering. Litt spent på hva som møter meg da den etter sigende kun har gått ca 15000 km.


* 20231119_132329.jpg (72.77 KB, 800x600 - vist 91 ganger.)
« Siste redigering: november 19, 2023, 19:26:39 pm av eiko » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7067
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #21 på: november 19, 2023, 14:45:40 pm »

Flott. Motor er gøy Blunker  Jeg bruker det stativet fra biltema, men har bare boltet en sånn vanlig VW benkstativ fast så funker det bra
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #22 på: november 19, 2023, 16:07:50 pm »

Flott. Motor er gøy Blunker  Jeg bruker det stativet fra biltema, men har bare boltet en sånn vanlig VW benkstativ fast så funker det bra


Takk for tipset!

Har aldri skrudd på motor før, så vi får se😏. Planen er en daily-driver på ca 75-100 hk, men litt usikker på veien dit og hva jeg skal gjøre/bruke på motoren. Blir nok uansett forgasser da jeg har både 2x34 og 2x40 Dellorto på hylla. Har også en sett med cb044 topper med 35/40 ventiler og en w110 kam liggende. Ang kubikk så har jeg ikke blitt helt enig med meg selv, blir uansett ingen storkubikksmotor. Har tenkte på følgende alternativer:

1. Standard 1600 eller 1641 med w110 kam, lett porting av originaltopper, balansering og 34 eller 40 gasserne (de fleste vil sikkert si gå for 40 her uansett kubikk). Helt klart enkelst og billigst motor å bygge for en nybegynner.

2. Som over, men med en 1680 sats tykkvegget, men da må jeg borre opp toppene.

3. Gå hakket videre og bygge en minstroker, dvs sette inn en 74 veiv med 5,325 veivstaker og originale sylindre som gir 1699 kubikk, w110 kam, cb044 toppene og Dellorto 40. Litt mer hæssel å bygge, men hadde vært veldig interessant. Ikke såå mye dyrere enn de andre alternativene da jeg ikke trenger å verken borre opp eller skaffe nye sylindre, og bredden på motoren blir lik original mtp bygging o sammensetting. Mulig det kreves litt jobb på blokka, men leser om tilfellene der det var dropp-inn også. Her vil sikkert noen mene at det er enklere og like bra med en 1776.

4. Siste alternativet er å montere AMR500 kompressor på en 1600 sammen med original eller w110, balansere motoren og tut å kjør. Ser unektelig interessant ut med kompressor mtp power og dreimoment.

Satser på at de originale sylindrene kan gjenbrukes der det er planen.

Ang cb-toppene, leser mye om større ventiler/ikke større ventiler. Ja eller nei i alternativene over?



« Siste redigering: november 19, 2023, 19:36:01 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #23 på: november 27, 2023, 22:39:37 pm »

Demontering av motor pågår. Har tatt av alt deksler/viftehus samt topper og sylindre. Enkel motor å demontere, alt gikk greit og ingenting er rustet fast eller satt spesielt hardt. Vanskelig å si noe om den virkelig har gått 15000, men sylindrene og stemplene ser meget bra ut. Rusta er etter lagring hos meg i minst 15 år og nesten det samme hos forrige eier.

Historien som jeg delvis har fått bekreftet er at Møller måtte erstatte en motor til en gammel dame sånn ca midten på 80-tallet etter en tabbe ifbm med oljebytte.

Toppene har, etter det jeg kan måle, 33/30 mm ventiler og ikke 35/32 som er vanlig på 1600. Etter det jeg finner av info på nett var det en downsizing i ventilstørrelse fra 75 ifbm overgang til FI. Samme topper ble visst levert på både FI  og forgassermotorer. Skjønner at små ventiler mulig kan være en fordel på FI, men blir de for restriktive i forhold til mine planer på en lett trimmet motor?

Hot VW bygde en 1745 milage motor for mange år siden, de brukte disse toppene, men da var det ikke hk som var fokuset, men dreiemoment og minst mulig forbruk. Likevell dro de ut 92,5 hk ved 5000 og hele 57,5 ved 2500, og greit dreimoment....med en mild kam og to enkle weber 34 ICT.


* 20231124_213731.jpg (99.29 KB, 800x600 - vist 50 ganger.)

* 20231124_213744.jpg (75.96 KB, 607x600 - vist 48 ganger.)
« Siste redigering: november 27, 2023, 23:33:42 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #24 på: november 27, 2023, 22:43:32 pm »

Toppene har nr 043101375R som indikerer at dette er FI topper med 33/30 ventiler.


* 20231127_205540.jpg (73.14 KB, 800x600 - vist 55 ganger.)

* 20231127_210153.jpg (109.25 KB, 800x600 - vist 55 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #25 på: november 27, 2023, 22:48:37 pm »

En liten skade på høyre side som jeg fikk med på kjøpet for over 20 år siden. Dette må jeg fikse på en eller annen måte. Og det peneste blir vel å sveise inn en ny del.


* 20231127_210550.jpg (55.7 KB, 744x600 - vist 71 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7067
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #26 på: november 27, 2023, 23:27:36 pm »

interessant. Små ventiler kan jo gi høyere gasshastighet og mer kraft på lavt turtall. Kommer også litt an på hvordan kanalene ser ut
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #27 på: november 27, 2023, 23:43:30 pm »

interessant. Små ventiler kan jo gi høyere gasshastighet og mer kraft på lavt turtall. Kommer også litt an på hvordan kanalene ser ut


Ja, unektelig interessant. Har ikke åpnet opp og sett mer på toppene og kanalene. Hot VW gjorde ikke annet med toppene enn dette - The heads were "cleaned-up" by CB with a sanding flapper, shorted guides installed, and a 3-angle valve job performed, but no porting or other modification was done.

Frister litt å følge oppskriften deres, dog med 74 veiv og ikke 76. Kan sikkert med fordel porte toppene noe. De brukte en Cheater 274 graders kam fra CB som var spesielt tatt frem for EFI og dreimoment samt originale vipparmer. Jeg har en W110 som er litt mer allround.

Fjerner ventilene og tar en rengjøring og vannpolering av de i morgen.
« Siste redigering: november 28, 2023, 00:16:33 am av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #28 på: desember 03, 2023, 19:51:47 pm »

Da er blokka delt. Rengjøring av blokk/topper til uka, før alt inspiseres nøye. Kan ikke se for meg at den trenger linjeboring. Jeg er rimelig nybegynner på dette med motor, så jeg får stole på broren min som er bilmekaniker når han, etter en titt, sier motoren umulig kunne gått veldig langt.


* 20231203_145740.jpg (106.67 KB, 800x600 - vist 59 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 709
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #29 på: desember 03, 2023, 19:53:20 pm »

Jeg stusser på toppene og ventilstørrelsen. Fjernet ventilfjærene og tok ut ventilene og målte med skyvlære. Måler hhv 31og 28 mm (ca). Er dette å regne som 33/30? Kontrollmålte flere ganger.


* received_1691582658021592.jpg (80.84 KB, 800x405 - vist 58 ganger.)
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!