mai 02, 2025, 19:18:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Back to -89  (Lest 66483 ganger)
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #90 på: oktober 04, 2024, 22:25:04 pm »

Det er noe befriende med å få gamle deler som nye.


* pitman.jpg (82.87 KB. 653x600 - vist 862 ganger.)


En liten 50/50.


* kobling.jpg (57.74 KB. 662x600 - vist 911 ganger.)

Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #91 på: oktober 04, 2024, 22:32:35 pm »

Så kommer det store spørsmålet. Satte justeringen på puma midt på ca, for så og ev finjustere høyden etterpå. Den ble alt for høy. Etter litt frem og tilbake, fremdeles for høy, ble den satt helt i bånn. Dette er så lavt jeg får den, og det kan jo umulig være riktig. Noen tanker på hva jeg gjør galt, eller har gjort galt her?

Ikke at jeg nødvendigvis skal ha den så mye lavere, men nå er det null fjæring igjen. Skulle gjerne hatt dekket nesten i flukt med skjermkanten. Den går ikke lenger ned selv om jeg, med mine 77 kg (75 i gode perioder) setter meg foran heller.


* senket ned.jpg (77.77 KB. 800x600 - vist 924 ganger.)

« Siste redigering: oktober 04, 2024, 22:54:32 pm av eiko » Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #92 på: oktober 05, 2024, 13:34:06 pm »

Rattstammen sin tur. Kjøpte et nytt ratt fra Springalex. Navet passet ikke min bil, og oppdaget at jeg hadde nyere rattstamme, med 21mm splines. Rett til årsmodellen skal være 17mm. Hadde tilfeldigvis en komplett fra -65 liggende.

Både rattstamme og blinklyshendel er lakkert i samme farge som bilen, som var typisk på 80/90-talls lookere. Jeg tok en annen vri: flyttet over rattaksel fra -65'n, og medfølgende originale grå hendel. Er ikke så opphengt i, eller fan, av å ha alt lakkert i bilens farge. Men hendelen er stygg, og bør lakkeres eller fikses opp. Burde kjøpt en helt ny, tenkte jeg. Hvor finner man det mon tro, og NOS? Jo, like i "nabolaget". Handlet et par topper av en hyggelig kar like utenfor Lillestrøm. Han hadde en til salgs. Faren hadde jobbet på VW Jessheim for mange år siden, og hadde noen left-overs deler. Var ikke vanskelig å punge ut for den.


* 20241004_104744.jpg (63.44 KB, 800x600 - vist 875 ganger.)

* 20241005_115915.jpg (96.79 KB, 800x600 - vist 862 ganger.)
Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #93 på: oktober 05, 2024, 13:39:12 pm »

Looking good. Nesten nybil-lukt, med ny hendel og nytt ratt.



* 20241005_122440.jpg (57.85 KB, 800x600 - vist 884 ganger.)

* 20241005_124716.jpg (64.25 KB, 800x600 - vist 833 ganger.)
« Siste redigering: oktober 06, 2024, 10:04:56 am av eiko » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #94 på: oktober 06, 2024, 21:42:49 pm »

Får skikkelig flashback til tidlig 90-tall av denne her Glad
Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #95 på: oktober 07, 2024, 10:11:14 am »

Får skikkelig flashback til tidlig 90-tall av denne her Glad

Sto ferdig i -89. Er avbildet i Right On fra Bug in 2 Sandstangen i -89, og Hum Bug 1 på Tjøme i -90. Kjøpte mye Right on på den tiden og har tatt vare på bladene. Gud som jeg angrer salget av den T4 motoren.


* 20241007_094045.jpg (74.95 KB, 800x516 - vist 858 ganger.)

* 20241007_093800.jpg (58.51 KB, 800x337 - vist 862 ganger.)
« Siste redigering: oktober 07, 2024, 14:55:06 pm av eiko » Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #96 på: oktober 07, 2024, 10:21:51 am »

Og her har vi vel forklaringen på hvorfor den ikke går lengre ned antar jeg. Ser ut som kulene står i bånn her. I mitt hodet burde det vært mulig å få den lavere selv med originale bærekuler, av tidligere erfaring, der jeg ved to tilfeller ikke brukte kuler med lengre vandring. Men da er det vel slik her.

Har ikke demontert alt og prøvd på nytt, for å luke ut eventuelle feil, men kan ikke skjønne hva det skal være.


* 20241007_093330.jpg (96.83 KB, 703x600 - vist 820 ganger.)

* 20241007_093403.jpg (98.04 KB, 669x600 - vist 816 ganger.)
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #97 på: oktober 07, 2024, 11:41:44 am »

Ser nok ut som om det der resulterer i et ganske stutt komfort nivå Blunker Og enda et behov for senkespindler som ikke bygger ut og bare senker 1"
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #98 på: oktober 07, 2024, 12:28:05 pm »

Ahhh, lakkerte spindler Glad

Vet du fargekoden på denne bilen? Min første VW bygde jeg i 1986, og den var Indisk Gul. Likner veldig på denne fargen Glad
Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #99 på: oktober 07, 2024, 12:30:00 pm »

Ser nok ut som om det der resulterer i et ganske stutt komfort nivå Blunker Og enda et behov for senkespindler som ikke bygger ut og bare senker 1"

Ja, mulig det er en løsning her, sammen med kuler med lengre vandring. Ikke akkurat billig. Får se hva jeg gjør. Men uavhengig av dette, burde det ikke vært mulig å justere mer ned? Som jeg skrev lenger opp her så har jeg en helt annen erfaring med montering av tidligere pumaforstillinger og originale bærekuler.

Var jo noe helt annet med den gamle sveise-forstillinga også. Ser jeg tilbake til -94, der jeg monterte puma på min -68, med originale bærekuler, og som ble feilaktig satt i bunn før vi satte bilen ned, så gikk jo dekka opp under skjermene så det var umulig å i det hele tatt svinge. Og selv om man regner inn avvik på skjermer osv så er vel avviket her litt "uvanlig", eller?
« Siste redigering: oktober 07, 2024, 13:15:04 pm av eiko » Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #100 på: oktober 07, 2024, 12:32:12 pm »

Ahhh, lakkerte spindler Glad

Vet du fargekoden på denne bilen? Min første VW bygde jeg i 1986, og den var Indisk Gul. Likner veldig på denne fargen Glad

Denne er fra Alfa Romeo's fargekart, fra 1977 mener jeg. Fargen heter Arencio capua.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #101 på: oktober 07, 2024, 13:07:25 pm »

Takker, min var fra saab, tror jeg. Her er et SKIKKELIG dårlig bilde fra 1987:


* 20181129_215545.jpg (58.2 KB, 715x600 - vist 843 ganger.)
Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #102 på: oktober 07, 2024, 13:12:25 pm »

Likheten er slående. Selv kjenner jeg at fargekodene i denne gata står seg bra på en boble den dag i dag. Hadde en signalviolett på 90-tallet. Ikke noe jeg ville valgt nå Glad
Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #103 på: oktober 09, 2024, 20:25:10 pm »

Sjekket litt rundt ang dropspindler. De som er på markedet i dag passer ikke kittet fra empi. Nå selges det riktignok samme kitt med senkespindler, men da med andre kalipre. Dette selges kun komplett, får ikke kjøpt noe av det løst. Det kittet øker ogsså sporvidden 16 mm, og er ikke optimalt mtp inpresset på wide five fuchsa. Da butter nok dekka i skjermen. Lite å gå på mao. Er lite aktuelt å bytte ut alt nå, med smalna forstilling og nytt bremsekitt. Tror en løsning kan være å bytte til bærekuler med lengre vandring (men det vil jo trolig ikke løse det med høyden og mer justeringsmuligheter). Kjøpte bærearmene m/kuler av en kar i Bergen, som også kan levere med lengre kuler. Kunne kjøpt det den gang, men gjerrighet straffer seg.

Får tenke litt på det, og hva jeg skal gjøre. Nå kjenner jeg meg litt ferdig med temaet forstilling, lar det ligge litt, og beveger med videre på prosjektet.
« Siste redigering: oktober 09, 2024, 20:31:41 pm av eiko » Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #104 på: oktober 10, 2024, 22:30:17 pm »

Hei. Sleit med det samme på min 60mod. Var konvertert til balljoint og med senkespindler. Kjørte med 60 profil dekk foran og 70 profil bak, da ble det litt stuk hvertfall. Var veldig god og kjøre da Blunker.
Fine felger du har Kult Glad


* IMG_3131.jpg (48.88 KB. 800x510 - vist 817 ganger.)


* IMG_3130.jpg (76.62 KB. 800x438 - vist 812 ganger.)

Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #105 på: oktober 11, 2024, 16:57:18 pm »

Veldig fine🙂.

Hvilken dekkdim hadde du på din? Kjørte du med smalna forstilling?
Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #106 på: oktober 13, 2024, 17:33:02 pm »

Da går vi videre, og fortsetter på motor. Konseptet blir som nevnt tidligere, en 1600. Detaljert oppskrift blir som følger:

-1600. Bruker den originale satsen. Vurderer en 1700 sats, litt old school, men de er dyre, og krever bearbeiding av topp. Planen var vel å holde seg unna det.
-Original balansert vei/svinghjul/clutch (standard clutch)
-Originale råder. Skal få de vektjustert.
-Originale topper, lett portet, med 30/33 ventiler, der komp vil ligge på tett oppunder 9. Har et par topper med 32/35 ventiler, høvlet for høyere komp, vurderer de også. Har også et par CB044 topper, 35/40 ventiler, men de er ikke målt eller gjort noe med, og er uten ventiler, så de blir på hylla til et ev større prosjekt.
-Engle W110 kam m/aludrev
-Engle løftere
-Originale støstenger ??
-Windage støtstangør
-Stivere enkle ventilfjærer
-Ventilfjærlås chromoly
-Ventilbrikker chromoly
-Swivel feet ventiljusteringsskruer
-Forsterket vippearmsakslinger
-CB 26 mm fullflow oljepumpe.
-Oljetrykkskit forsterket
-Silverline/kolbenscmidt lagre, med double trust kamlager.
-Usikker på gassere, 34 eller 40 dell. Frister å gå rett på 40, men da må jeg dyse de litt ned tror jeg. Kan forske litt på det.
-Har flere tenningssystem å velge mellom. Kan kjøre original fordeler med el.tenningsmodul, har også et par vbx anlegg liggende.
-Eksos blir grenrør med sentrert supertrapmuffler, alla' stinger. Blir nok litt forskning der også, på hvordan det fungerer, finne rett mottrykk på de platene.

Dette burde vel bli en god 80 hk ish motor. Benken er ryddet og klar👍. Jeg er.....nesten klar. Første motorbygg, så jeg vil helst - do it right, first time.





* motor 2.jpg (113.4 KB, 800x600 - vist 734 ganger.)

* motor.jpg (119.73 KB, 800x600 - vist 761 ganger.)
« Siste redigering: oktober 14, 2024, 16:26:49 pm av eiko » Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #107 på: oktober 14, 2024, 01:45:17 am »

Veldig fine🙂.

Hvilken dekkdim hadde du på din? Kjørte du med smalna forstilling?

Full bredde på forstilling.
Fulda 145/65 og
Vredestein Sprint Classic
185/70
« Siste redigering: oktober 14, 2024, 01:53:02 am av Svein. » Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #108 på: oktober 14, 2024, 08:12:32 am »

Da går vi videre, og fortsetter på motor. Konseptet blir som nevnt tidligere, en 1600. Detaljert oppskrift blir som følger:

-1600. Bruker den originale satsen. Vurderer en 1700 sats, litt old school, men de er dyre, og krever bearbeiding av topp. Planen var vel å holde seg unna det.
-Original balansert vei/svinghjul/clutch (standard clutch)
-Originale råder. Skal få de vektjustert.
-Originale topper, lett portet, med 30/33 ventiler, der komp vil ligge på tett oppunder 9. Har et par topper med 32/35 ventiler, høvlet for høyere komp, vurderer de også. Har også et par CB044 topper, 35/40 ventiler, men de er ikke målt eller gjort noe med, og er uten ventiler, så de blir på hylla til et ev større prosjekt.
-Engle W110 kam m/aludrev
-Engle løftere
-Originale støstenger ??
-Windage støtstangør
-Stivere enkle ventilfjærer
-Ventilfjærlås chromoly
-Ventilbrikker chromoly
-Swivel feet ventiljusteringsskruer
-Forsterket vippearmsakslinger
-CB 26 mm fullflow oljepumpe.
-Oljetrykkskit forsterket
-Silverline/kolbenscmidt lagre, med double trust kamlager.
-Usikker på gassere, 34 eller 40 dell. Frister å gå rett på 40, men da må jeg dyse de litt ned tror jeg. Kan forske litt på det.
-Har flere tenningssystem å velge mellom. Kan kjøre original fordeler med el.tenningsmodul, har også et par vbx anlegg liggende.

Dette burde vel bli en god 80 hk ish motor. Benken er ryddet og klar👍. Jeg er.....nesten klar. Første motorbygg, så jeg vil helst - do it right, first time.



Høres ganske likt ut som mitt oppsett på 1600'n som står i Ghian nå, med unntak av at jeg har 8.3:1 i komp, w100 kam, og 1:1.25 løftere. Skal man dømme etter tiden jeg fikk på SCC, så er det ca 74 hk i den, så med litt mere komp og w110 kam, er nok 80 hk et bra estimat Glad

Blir spennede å følge med på.
Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #109 på: oktober 16, 2024, 18:48:43 pm »

Hva ble tiden den gang? Så jeg har noe å sikte meg til🙂
« Siste redigering: oktober 16, 2024, 23:41:11 pm av eiko » Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #110 på: november 19, 2024, 23:06:01 pm »

Smått fremgang på motor. Vask og rengjøring av veiv, før montering av lager og drev.


* veiv.jpg (48.97 KB, 799x600 - vist 712 ganger.)
Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #111 på: november 19, 2024, 23:17:00 pm »

Monterte veiva på svinghjulet på benken. Målte klaringen mellom lager og svinghjulet samtidig, ser ut til å være 0.7.


* 20241119_190014.jpg (89.43 KB, 800x600 - vist 791 ganger.)
Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #112 på: november 19, 2024, 23:25:11 pm »

Kjøpte meg en enkel kokeplate på jula for å varme opp drevene. La en dråpe olje på siden som vender opp. Når det begynner å ryke lett av olja så er det varmt nok. Lå vel ca 5 min på plata. Må passe på så det ikke blir for varmt og blir blått.

Begge drevene skled rett på. Fikk på plass låseringen, lageret og oljeringen. Null problem. Ok følelse for en rookie bygger.


* 20241119_191800.jpg (78.71 KB, 800x600 - vist 741 ganger.)

* 20241119_192710.jpg (72.04 KB, 800x600 - vist 785 ganger.)
Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #113 på: november 19, 2024, 23:26:47 pm »

Tada.....


* 20241119_200448.jpg (77.16 KB, 800x600 - vist 777 ganger.)
« Siste redigering: november 20, 2024, 00:17:29 am av eiko » Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #114 på: november 19, 2024, 23:39:31 pm »

Prøvemontering i blokka, med alle lagre på plass, også andre blokkhalvdel. Turner fint. Legger den andre blokkhalvdelen, som går rett nedpå uten problemer.

Må legges til at jeg har kontrollmålt lagrene mot oljekanalene, og det var ok. Ikke helt 100% kanskje, like bra som originallagrene, men nå er ikke dette noen racingmotor heller. Så har ikke filt noe spor i lagrene/matchportet på noen måte.


* 20241119_201853.jpg (108.77 KB, 800x600 - vist 726 ganger.)

* 20241119_204008.jpg (83.65 KB, 800x600 - vist 730 ganger.)
« Siste redigering: november 20, 2024, 00:18:45 am av eiko » Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #115 på: november 19, 2024, 23:50:16 pm »

Strammer de 6 hovedmuttrene til rett spec for å sjekke om det kniper noe sted. Det gjør det ikke.


* 20241020_150048.jpg (98.36 KB, 800x600 - vist 727 ganger.)
« Siste redigering: november 20, 2024, 00:13:31 am av eiko » Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #116 på: november 19, 2024, 23:54:09 pm »

Montering av kam og drev. Sørger for at det er rett montert opp mot merke.


* kamdrev.jpg (69.48 KB, 799x600 - vist 757 ganger.)

* kamdrev 2.jpg (35.57 KB, 450x600 - vist 708 ganger.)
Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #117 på: november 20, 2024, 00:03:53 am »

Kamlagrene er dobbel thrust, der den ene tangen på det ene lageret må slipes ned da det ikke er spor i blokka. Det ble gjort med en liten fil. Prøvemonterte så kam og lager, og noterer at lagrene kniper hardt. Kammen roterer ikke fritt i det hele tatt. Pusset ned yttersidene litt på et slipepair, som gjorde det litt bedre, Men dette må jeg nesten måle litt på. Kjedelig å ta for mye.


* kam.jpg (33.97 KB, 601x230 - vist 715 ganger.)

* kamlager.jpg (96.14 KB, 800x500 - vist 749 ganger.)
« Siste redigering: november 20, 2024, 15:54:40 pm av eiko » Loggført
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #118 på: november 20, 2024, 00:07:22 am »

Legger så veiv og kam i blokka og sjekker om det roterer fint. Det gjør det ikke. Kamakselen hopper litt ved hver omdreining. Virker som drevene ikke treffer hverandre helt på kun ett punkt. Mener å ha lest litt om dette en gang, og at det da ikke er helt  korrekt drev.


* 20241119_203223.jpg (70.78 KB, 800x600 - vist 753 ganger.)
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1919
Bosted:


Vis profil

« Svar #119 på: november 20, 2024, 00:19:27 am »

Fanns +/- 7 engang i tiden¨störrelse .. kam ligger ikke 100 % mot rammelager ..pröv et annet drev ..:)Trange kamlager .. fil de litt på baksiden .. så er det löst ?
Loggført
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!