april 29, 2024, 11:36:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grellands 67 cal-look  (Lest 5614 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: november 17, 2023, 09:15:04 am »

Jeg har i mange år ønsket meg en '67 cal-look. Nå er det vel egentlig de amerikanske med stående lykter som er det "hotteste" på den fronten, men jeg liker utseende på de europeiske med liggende lykter, så når det dukket opp en '67 til "riktig" pris på finn her i 2022, ble jeg litt sugen. Den sto i Holmestrand; bare et kvarter fra jobben, så jeg tok en tur for å kikke på den. Slik sto den hos selger:

* Screenshot_20230511_205655_Messenger.jpg (51.96 KB. 602x396 - vist 180 ganger.)


Den er opprinnelig lotus hvit, men malt rød på et eller annet tidspunkt. Den er litt rufsete i kantene med noen bulker og rust i skjermene, men under og nedi reservehjulsbrønn etc så den veldig bra ut. Tight og fin å kjøre (selv om motoren gikk som ei bøtte møkk...)

Det oppsto noen familiære utfordringer på sommeren/høsten 2022, så jeg la fra meg denne tanken, men utpå våren i 2023, dukket tanken opp igjen, og når jeg kontaktet selger, var den fortsatt ikke solgt, så da endte jeg opp med å selge motorsykkelen og kjøpe den.

Her er et bilde fra rett etter jeg hentet den, hvor jeg var en tur og besøkte den eldste guttungen:

* 20230525_212647.jpg (72.29 KB. 800x360 - vist 192 ganger.)


Planen er at Ghian må få seg en skikkelig overhaling, og da må man jo ha noe luftkjølt å kjøre med, så tanken var å fikse opp denne så jeg kan kose meg med luftkjølt mens Ghian får en velfortjent overhaling.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: november 19, 2023, 15:07:45 pm »

Man har jo samlet sammen en del deler gjennom årenes løp, og selv om mye har havnet i Junior's '68 hadde jeg en del cal-look deler i hyllene. Kombinert med noen innkjøp og donasjoner fra lokale VW-entusiaster samlet jeg sammet til et lite DIY cal-look kit:


* 20230625_123929.jpg (90.54 KB. 495x600 - vist 137 ganger.)


Ghian har fått ekte Fuchs de siste par åra, så da hadde jeg et sett med Flat-4 til overs. 2 er polerte og 2 krommet, så det er ikke helt optimalt, men dette er jo et øko-prosjekt så vi lar det gå Glad

Jeg begynte med å montere droppa spindler og skiver foran, og bilen forandrer helt karakter :

* 20230625_200527.jpg (62.01 KB. 800x360 - vist 135 ganger.)


De kaliprene jeg hadde kjøpt brukt viste seg å sitte dønn fast, så jeg måtte tyvlåne Atle sine som lå og ventet på at hans bil skulle bli klar

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: november 19, 2023, 15:11:40 pm »

Her er et detaljbilde av frambremsene:

* 20230627_192052.jpg (68.65 KB. 800x360 - vist 141 ganger.)


Bakbremsene fikk en overhaling med nye pumper og bånd, og et sett tromler med riktig boltmønster så da ble det fuchs bak også:

* 20230625_204508.jpg (81.06 KB. 800x434 - vist 140 ganger.)


« Siste redigering: desember 10, 2023, 20:05:07 pm av Roy Grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: november 19, 2023, 15:13:12 pm »


Bakdekka er relativt høye, men det ser jo bra ut da Glad

Så måtte de litt rufsete fangerne til pers, og dette fremstår jo som en helt ny bil Glad

* 20230628_213539.jpg (80.77 KB. 800x538 - vist 136 ganger.)


* 20230628_213557.jpg (87.96 KB. 800x507 - vist 137 ganger.)


Motor, gir og interiør er urørt og det får det fortsette å være den første sommeren i alle fall Glad


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: november 19, 2023, 15:16:58 pm »

Jeg ble akkurat klar til et torsdags-treff i Stokke med en tur til Dakota-hangeren på Torp, så da ble det et par kule bilder:

* 20230629_201126.jpg (53.54 KB. 800x360 - vist 137 ganger.)


* 20230629_203014_ugqw_08da5936.jpg (75.35 KB. 800x550 - vist 134 ganger.)


Så fikk eldstemann Even på 23 låne den, og resultatet ble at han syntes den var så kul og morsom å kjøre at jeg så den ikke på flere uker...

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: november 19, 2023, 15:30:14 pm »

SCC nærmet seg, og vi kom til at det hadde jo vært gøy å kjøre 67n på stripa også. Even ville kjøre den, og jeg skulle kjøre Ghian, og med Atle som ikke har lappen enda og to kompiser av ham som ville være med som pit crew, måtte vi ut "på bygda" og låne oss en henger for å få med alt stasj:


* 20230810_201212.jpg (135.89 KB. 800x600 - vist 155 ganger.)

Her monterer Atle "effektanlegg" kvelden før kvelden Glad


Atle og kompisene (han ene har lappen; forøvrig han som er billakkererlærling og har hjulpet Atle med sliping av hans bil) måtte stadig ut og shoppe noen småting, og de var heller ikke i tvil om at 67'n var favoritt-transportmiddelet:

* 20230810_213257.jpg (74.78 KB. 800x600 - vist 145 ganger.)


På vei mot Gardermoen tok jeg en kjapp videosnutt av 67'n og alle biler gjør seg bedre i fart enn stillestående:


« Siste redigering: november 20, 2023, 15:12:12 pm av Roy Grelland » Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: november 20, 2023, 09:21:11 am »

Atle og kompisene (han ene har lappen; forøvrig han som er billakkererlærling og har hjulpet Atle med sliping av hans bil) måtte stadig ut og shoppe noen småting, og de var heller ikke i tvil om at 67'n var favoritt-transportmiddelet:
[ Vedlegg ]
Herlig stuk! Flott bil Roy
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #7 på: november 20, 2023, 10:25:46 am »

Savannah gleder seg veldig til å se hvordan lillebror utvikler seg Glad Veldig kul bil! Glad
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: november 20, 2023, 22:04:20 pm »

Savannah gleder seg veldig til å se hvordan lillebror utvikler seg Glad Veldig kul bil! Glad

Takk for det Glad I vanlig Grelland-ånd blir det nok noen endringer fremover ja Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: november 20, 2023, 22:04:42 pm »

Atle og kompisene (han ene har lappen; forøvrig han som er billakkererlærling og har hjulpet Atle med sliping av hans bil) måtte stadig ut og shoppe noen småting, og de var heller ikke i tvil om at 67'n var favoritt-transportmiddelet:
[ Vedlegg ]
Herlig stuk! Flott bil Roy

Takk skal du ha Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: november 20, 2023, 22:10:36 pm »

Vel fremme på Gardermoen fikk vi satt opp telt og sammen med Olav og Jens-Ole fikk vi laget oss "little Vestfold" i piten.

Even (eldstemann på 23) har aldri kjørt ræserbil før, men etter at bilen gikk gjennom teknisk, og han fikk et crash-course på dragrace-start var han ustoppelig og kjørte runde etter runde:

* 20230812_173655.jpg (98.57 KB. 800x600 - vist 145 ganger.)


Her ser man også originalfargen til bilen, og hvor bra stand den er i. Even er oppunder 2 meter lang han også, så det kan hende vi skal se litt på seter/sittestilling i løpet av vinteren Glad

Her er et action-shot fra stripa hvor han match-racer en annen fantastisk 67 fra Kragerø:

* 20230812_175050.jpg (106.6 KB. 800x600 - vist 135 ganger.)


Som sagt ble Even bitt av basillen, og minstemann Atle (han med egen '68) ble ikke mindre ivrig etter dette. Håper vi kan få flere til å være med å kjøre neste år. Selv med originalmotor er det moro å leke ræserfører for en helg Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: november 20, 2023, 22:14:49 pm »

Bilen overlevde SCC-helga uten skavanker, og utover sensommeren og høsten ble den flittig brukt både som daily driver for Even og meg, men også på noen lokale drive-outs og burger-treff. Her et bilde fra en tur Vestfold-gjengen hadde til Helgeroa:

* 20230816_204243.jpg (91.6 KB. 800x600 - vist 132 ganger.)


I bakgrunnen ser man en gammel klassiker fra sent 80 tall Glad

Det ble ikke mye skruing på denne bilen utover høsten, siden fokus var å hjelpe Atle med hans '68. og her er et lite stemningsbilde fra en kveld i Grelland-garasjen:

* 20231020_204335.jpg (60.66 KB. 800x600 - vist 135 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: november 20, 2023, 22:18:31 pm »

Siste bilde av selve bilen fra årets sesong er fra slutten av oktober, da den ble satt inn på en låve for vinterlagring:

* 20231021_165436.jpg (87.16 KB. 800x600 - vist 132 ganger.)


Her står den i godt selskap som man kan se, og vi håper på en kort vinter så den kan hentes ut i mars en gang Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #13 på: november 20, 2023, 22:41:38 pm »

Nå som bilen står stablet bort noen uker, er det jo på tide å planlegge hva som skal gjøres i vinter.

Som man kan se av bildet med Even lenger opp her, er det ikke så god plass for oss godt voksne i en original boble, og en av utfordringene er plassen mellom rattet og girpaken. Jeg har satt inn en god gammel EMPI spak, type Hurst trigger-kopi, men det er fortsatt en litt smertefull øvelse å sette bilen i revers, da spaken må inn under låret samtidig som kneet presser i rattet. Jeg prøver å finne et kult ratt som er litt mindre, og Jens-Ole hadde et Moto-lita ratt liggende, og etterhvert fikk jeg tak i et boss som skal passe, så dette skal prøvemonteres så snart jeg får tid til å besøke bilen en dag det er dagslys der ute på landet:

* 358877519_3417594558493868_1421848450219424461_n.jpg (68.99 KB. 537x600 - vist 125 ganger.)


Jeg er litt usikker på om det kanskje kommer litt nærme dashen siden det er flatt, men sammeliknet med originalrattet er det ikke så stor forskjell:

* 385551463_1045675286628255_801623334938559699_n.jpg (36.44 KB. 306x600 - vist 128 ganger.)


Ellers Tror jeg at jeg må finne noen nye seter, men er ikke helt sikker på hva jeg vil ha. Prøver å få til en litt old-school cal-look stil på denne, samtidig er jeg veldig fornøyd med 911-stolene jeg har i Ghian, så jeg får se litt utover vinteren hva som dukker opp.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: november 20, 2023, 22:50:50 pm »

En cal-look er jo ikke noen cal-look uten motor....

Foreløpig har jeg kjørt med den originale 1300n. eneste modifikasjon er et øko-"ormbo" fra EMPI. Og det er morsom lyd, men antakelig mindre effekt en de 40 hestene som var der originalt Glad

Så planen er å bruke vinteren på å preppe en 1600cc som skal inn i denne bilen.

Selve motoren fikk seg en overhaling for et par år siden med nye lagere etc, og den har en kam fra JoeBlow, siden det er denne jeg har brukt i Ghian med kompressor og EFI.

Jeg har kjøpt inn et par 40mm IDF så tro det eller ei, men jeg skal altså ikke ha EFI på denne Glad

Så planen er å bytte kam (har fått tips om w100 som en god snill gate-kam), og øke kompen litt. Den er nå satt til 8.5:1 siden jeg har kjørt med overladning, så tenker den skal opp til 9.5 eller 10:1.

Originaltoppene er portet litt, men jeg tenker at jeg skal ta en liten runde til.

Kan hende jeg  burde bytte stempelringer også, side de som sitter der har gått et ukjent antall km før jeg utsatte de for en del overladning Glad

Empi-eksosen må nok vike for et mer effekt-vennlig anlegg, som også kan brukes med stinger sånn i tilfelle man skal ut å leke ræserbil igjen Glad

Her er et bilde slik motoren står i dag, og som man kan se er det ikke plass til gassere med denne kombinasjon av innsug og viftehus. Så første på programmet er å finne ut hvordan jeg løser det. Jeg regner med jeg ender opp med et ettermarket 30-hesters viftehus med doghouse og uttak for varme. Er jo en daily-driver dette Blunker

* received_318909917435743.jpg (96.35 KB. 800x539 - vist 145 ganger.)


Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #15 på: november 21, 2023, 12:26:34 pm »

Den empi eksosen er faktisk veldig fin til opp under 100 hk.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #16 på: november 21, 2023, 13:03:09 pm »

Den empi eksosen er faktisk veldig fin til opp under 100 hk.

Det var jo godt å høre. Er i alle fall godt under den grensa med 1300n Glad

Og lyden synes jeg faktisk er litt tøff.
« Siste redigering: november 21, 2023, 15:20:31 pm av Roy Grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #17 på: november 27, 2023, 09:47:58 am »

Nå er jeg vant med EFI og da har jeg aldri tenkt på om man virkelig trenger MAP-signal for å styre tenning og fuel, siden man som oftest bruker det direkte som en input til beregning av mengde fuel/tenning.

Derfor tok det litt tid å venne seg til tanken om at man kanskje ikke trenger vacuum-signal til fordeleren. Jeg har fundert litt på om jeg skal investere i en 123ignition-fordeler, men ser prisene, og tenker: Er det virkelig verdt det? Samtidig har jeg kikket en del på gode gamle cal-look motorer og forhørt meg litt rundt, og det virker som det er en slags konsesus om at med doble gassere og litt vassere kam, er map-signalet såpass dårlig uansett, så man kan fint få god kjørbarhet med en god gammel 009-fordeler.

Jeg har jo "alltid" ment at dersom VW-fabrikken mente det var lurt med vacuum på fordeleren, så skal ikke jeg overprøve det, men har vel kommet til at det er først og fremst for originalmotorer med enkel gasser dette er gjeldende.

Så da gravde jeg litt i delehylla, og fant denne :

* 20231126_134135.jpg (49.8 KB. 625x600 - vist 109 ganger.)


En god gammel original Bosch 009 Glad

Så planen er da å bruke denne men med elektronisk tenning, så da måtte jeg jo google litt igjen, og begynte med å se på modulen fra Pertronix, men igjen, prisene er jo helt hinsides, i alle fall her til lands, så da fortsatte googlingen, og jeg endte opp med å kjøpe 2 sett med EMPI brand accu-fire elektronsik tenning, og 2 sett no-brand EMPI knock-offs. Fortsatt kostet disse 4 under halvparten av ett sett Pertronix, så da får jeg forhåpentligvis testet om disse kina-greiene er så dårlig som noen mener (mange brukere rapporterer at de funker helt fint...) eller om dette var penger ut av vindu. Tiden vil vise Glad

Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #18 på: november 27, 2023, 14:27:01 pm »

Du kan få låne en 010/VJ4 BR25 av meg, for å sjekke hvor mye bedre den er på motoren din, enn 009. Noen merker stor forskjell, andre lite.
Det er effekten på lavere turtall som skal være bedre for en bil.
Har vel også 019/VJ4 BR8 liggende.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #19 på: november 27, 2023, 15:59:22 pm »

Du kan få låne en 010/VJ4 BR25 av meg, for å sjekke hvor mye bedre den er på motoren din, enn 009. Noen merker stor forskjell, andre lite.
Det er effekten på lavere turtall som skal være bedre for en bil.
Har vel også 019/VJ4 BR8 liggende.

Hadde vært interessant når vi kommer så langt Glad
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #20 på: november 27, 2023, 18:05:13 pm »

Har brukt flere kinavarer, bare gode erfaringer. De er billige, ergo kjøper man to og har suksess.
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #21 på: november 27, 2023, 23:31:30 pm »

Har brukt flere kinavarer, bare gode erfaringer. De er billige, ergo kjøper man to og har suksess.

Har kjøpt 4 så da bør det holde Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #22 på: desember 07, 2023, 09:07:04 am »

Nå har det ikke skjedd mye på denne bilen de siste ukene, men etter en liten diskusjon på fb, fikk jeg tips om CB sin black-box for å styre tenning med MAP og man kan bruke sin gode gamle 009 for å beholde old-school utseendet. Så det kan hende det blir løsningen.

I tillegg hadde Martin Sørlie et par offset innsug liggende, og etter at jeg endelig fikk hentet de i går, måtte jeg jo prøve og det ser helt klart ut til at de går klar av originalt viftehus:

* 20231207_075721.jpg (60.97 KB. 800x432 - vist 81 ganger.)


Ser jo nå at det viftehuset der ikke er spesielt pent lenger etter å ha vært med på diverse ombygginger med kompressor og intercooler og diverse, men jeg har et originalt et liggende som kan brukes evt.

Meeeeen jeg liker jo utseendet på et 36-hk viftehus bedre da, så vi får se.

I og med at disse innsuga går klar av original viftehus betyr jo det at de nødvendigvis er bredere enn de andre, og da blir det jo enda dårligere plass i motorrommet. Jeg er bortskjemt med Ghia, så det er også noe å tenke på. Uansett er det vel lurt å lage luker i innerskjermene når man først er i gang.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #23 på: desember 10, 2023, 14:26:53 pm »

Har prøvemontert litt mer og det er ca 1mm klaring mellom viftehus og gassere med disse innsuga:

* 20231208_201956 (2).jpg (73.75 KB. 800x600 - vist 79 ganger.)


Så da er det nok enda trangere på sidene i motorrommet, så det blir nok inspeksjonsluker i innerskjermene. Er det noen som har link til noen kit som funker bra?

På bilde kan man se at jeg har et sett CSP bellcrank stag montert, men vurdere å lage meg et eget oppsett sterkt inspirert av salige Gene Berg:


Så nå 3d-printes det noen testbiter for å sjekke geometrien. Jeg har gjort et par simuleringer i Fusion360, og kom til at det blir en veldig lineær bevegelse, men det kan hende jeg skal prøve å justere litt så det blir litt mer progressivt. Dette blir en 1600cc med kanskje 80 hk, så blir ikke noe stort problem kanskje Blunker

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #24 på: desember 19, 2023, 23:18:36 pm »

Er ikke mye tid til garasjen om dagen, men fikk tatt en titt på loftet og fant et originalt doghouse viftehus hvor jeg ikke hadde fjernet stussene til varmlufta:

* 20231219_215508.jpg (86.09 KB. 800x500 - vist 68 ganger.)


Jeg var litt skeptisk til om CSP stagene gikk klar, men all klaring er god klaring:

* 20231219_215502.jpg (45.63 KB. 800x499 - vist 72 ganger.)


Så da har jeg vel testet det jeg skulle teste ift prøvemontering, så det neste er å plukke ned motoren og fikse det jeg skal fikse innvendig. Planen er å sandblåse og pulverlakke blekka også.


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #25 på: desember 20, 2023, 15:38:44 pm »

Jeg har klødd meg litt i hue ift hvordan jeg skal få inn mer luft i motorrommet; både fordi jeg setter inn en motor med nyere doghouse viftehus som i seg selv suger mer luft, og at selve motoren vil yte mer enn originalt, så det vil forsvinne mer luft den veien også.

Jeg har sjekket litt rundt og '67 cab baklokk er like vanlig som hønsetenner, så prisene er deretter.

Alternativet er å kjøre med spacere enten i overkant eller nederst på luka, så det er fortsatt en mulighet.

Sist men ikke minst har jeg sett at ventilasjonsrillene på 1302 baklokk er ganske like de som sitter på originale '67, så planen er å sveise inn 1302-riller i mitt '67 baklokk.

Sånn ser originalt '67 cab-lokk ut:

* Skjermbilde 2023-12-20 152218.jpg (35.53 KB. 750x591 - vist 62 ganger.)


Og sånn ser rillene på et 1302 lokk ut:

* 411370221_3751667705117240_6971510753307984492_n.jpg (83.99 KB. 775x600 - vist 62 ganger.)


Så da er det vel bare å fyre opp vinkelkutteren (evt kontakte noen som faktisk kan sveise...)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #26 på: desember 28, 2023, 00:00:38 am »

Endelig er det klart for litt garasjetid igjen, og mens Atle byttet clutch på sin bil, begynte jeg å kikke litt mer på 1600n som skal inn i 67'n.

Jeg begynte med å demontere alle blekk og løse deler, og sto igjen med en ganske møkkete longblokk:

* 20231227_170405.jpg (88.43 KB. 800x492 - vist 62 ganger.)


Planen er å splitte blokka for å bytte kam, så da måtte toppene av:

* 20231227_181123.jpg (82.91 KB. 800x600 - vist 60 ganger.)


Heldigvis ingen store overraskelser, men jeg stusset litt på at den ene enden på den ene støtstanga var løs:


Merkelig.

Planen er å sette inn en C35 kam og nye løftere. Så da må jeg antakelig bytte støtstenger også, så nå har jeg nesten handlelista klar Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #27 på: desember 28, 2023, 00:05:43 am »

Atle skulle bytte clutch på sin '68, og jeg var av den oppfatning av at alle 12V biler hadde 200mm clutch, men det stemte ikke. Han hadde 180mm på sin 1600, men jeg mistenker at noen har byttet svinghjul på den, og siden hans bil opprinnelig var en 1300, så hadde den 12V og 180mm clutch. Så for å få i gang hans bil, bestemte vi oss for å knabbe svinghjulet fra min 1600 og så hadde jeg en trykkplate i hylla. Men når vi tok av svinghjulet oppdaget vi at her har det vært varmt ja:

* 20231227_135135.jpg (69.77 KB. 800x600 - vist 74 ganger.)


Så kombinasjonen sliten originalclutch og kompressor på stripa (i 2022) var antakelig ikke det beste Glad

Så nå må jeg finne 2 nye svinghjul så hvis noen har 12V 200mm svinghjul liggende, så hyl ut Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #28 på: januar 12, 2024, 21:28:56 pm »

Det begynner å komme inn noen deler til denne bilen, så da er det snart bare å sette i gang men vinterens prosjekter.

Bilen er på vinterlager i snømassene i indre vestfold, men for å gjøre vedlikehold og justering litt enklere, skal disse monteres når bilen er hentet:

* 20240112_210230.jpg (57.13 KB. 800x600 - vist 52 ganger.)


Har blitt borstkjemt med god plass i motorrommet i ghian, så tenkte det var greit med litt luker.

Og så er det begynt å komme noen motordeler inklusive en sånn:

* 20240112_210057.jpg (68.15 KB. 800x600 - vist 56 ganger.)


Så da skal det snart komme litt mer innholdsfylte oppdateringer her.


Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #29 på: januar 13, 2024, 15:45:58 pm »

Stinger er tøfft   Gliser
Loggført
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!