mai 12, 2026, 23:22:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 11 12 [13]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grellands 67 cal-look  (Lest 139546 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #360 på: mai 11, 2026, 11:38:13 am »

Apropos dieselvarmer, så er den nesten ferdig montert; mangler litt slanger og ting for å få varmlufta inn i kupeen og opp på ruta, men det kommer seg.

Siden jeg fikk lappen i 1987 har jeg punktert EN gang på en måte som ikke en flaske aperonk kan fikse, så jeg gambler på at reservehjulet kan ligge hjemme heretter Glad

Som en innskutt bisetning - Første og siste gang jeg hørte ordet aperonk (bortsett fra når jeg selv har brukt det) var i forsvaret det herrens år 1992 når vi fikk kjeft av en løytnant under et beltevognkurs😏.

Osteaktig
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem

The driver

Vis profil
« Svar #361 på: mai 11, 2026, 15:13:25 pm »

Fikk lagt inn en liten halvtime i går kveld, og da monterte jeg de 3d-printa overgangene og dekselet til radioplatehullet, og det begynner å nærme seg:
[ Vedlegg ]

Jeg må justere litt på et par slangestusser, så ny del ligger klar på 3d-printeren, men her kan man se hvordan jeg har løst det på baksiden:
[ Vedlegg ]

Det kommer et 60mm rør fra varmeren, og så splittes det til ett 40mm rør inn på plata i dashen, og to 30mm rør opp til defroster-spalten i midten av ruta.

Tar gjerne noen fine bilder av tankplassering og eksosløsning, hvis det er mulig :-P
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #362 på: I dag kl. 07:59:29 »

Tar gjerne noen fine bilder av tankplassering og eksosløsning, hvis det er mulig :-P

Hvor fint bildet er, vet jeg ikke, men her ser du både tanken og eksosen. Jeg tenkte jeg skulle ofre et sånt deksel til den ene luka og lage et hull iden, så det ikke blir helt åpent, og så feste eksosbandasjen i enden. Det fulgte med en lyddemper også, men med lydnivået som allerede er i denne bilen, tror jeg ikke det gjør noen nevneverdig forskjell Blunker

* 20260511_073115.jpg (97.32 KB. 800x560 - vist 27 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #363 på: I dag kl. 08:10:30 »

Jeg er ikke helt fornøyd med hvor pent denne 1600n går, selv med originalgasser så jukser og smeller det litt nå og da; spesielt når det er kaldt om morran. Det er ikke forvarmer verken på eksosen eller på innsugsrøret, så det kan jo være noe av årsaken...

Uansett hadde jeg en liten luke i programmet i går kveld, så da bestemte jeg meg for å montere disse dellortoene jeg har hatt liggende noen måneder. Selve monteringen gikk tålig greit, men stagsettet er litt slitt så det er mer slerk enn jeg kunne ønske meg, men det ser jo skikkelig old-school ut da Glad

* 20260511_204142.jpg (97.59 KB. 800x552 - vist 28 ganger.)

Etter litt justering (fikk hjelp av Atle som er mye bedre på dette med forgassere enn meg...) så gikk den rimelig bra, så da var det ut på en litt lengre prøvetur. Og den er jo MYE friskere, spesielt fra bunnen av, enn med originalgasseren. Og så lyden da Gliser

Men etter et par fullgassdrag, så akkurat som den dør ut, og så virker det som den bare går på 2-3 sylindre....

Sånn var den litt med webrene i fjor også, så da begynner jeg å mistenke fuelsystemet mitt. Dette skal jo være "tried and proven" facet pumpe og filterking filter/regulator, men etter litt diskusjon men noen av ringrevene i distriktet her, tenker jeg at jeg skal sjekke om jeg har nok flow. Jeg koplet på en trykkmåler og filterkingen gir ut ca 5 psi, men det kan jo være grums i fila i tanken eller andre problemer som gjør at det ikke er nok flow, og at motoren går på trynet når bowlen er tom. Bensinslangen går fra filter kingen inn i en dobbel banjokopling på den ene gasseren og videre til den andre, så det kan jo hende an den første "stjeler" all fuelen og den andre da ikke får nok. Jeg kan evt prøve med et t-stykke så begge får samme mengde. Men først sjekke flow. Heldigvis mange dager igjen til super scenic Blunker

Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem

The driver

Vis profil
« Svar #364 på: I dag kl. 15:34:27 »

Hvor fint bildet er, vet jeg ikke, men her ser du både tanken og eksosen. Jeg tenkte jeg skulle ofre et sånt deksel til den ene luka og lage et hull iden, så det ikke blir helt åpent, og så feste eksosbandasjen i enden. Det fulgte med en lyddemper også, men med lydnivået som allerede er i denne bilen, tror jeg ikke det gjør noen nevneverdig forskjell Blunker
[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]

Har fundert på denne løsningen i flere år, men vært veldig i tvil med tanke på at det er diesel. Men forbruket skal vel være bare noen desiliter i timen, så her kan kan jo kanskje bruke noe mindre enn originaltanken også?

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Sider: 1 ... 11 12 [13]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!