april 29, 2024, 14:41:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1641 på F blokk  (Lest 1681 ganger)
aho
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: desember 21, 2023, 15:57:33 pm »

Hei godt folk,
Jeg trenger hjelp Glad Det vil si - jeg restaurerer en T1 66 fra bunnen av og da er det mye man må ta stilling til Glad De fleste spørsmålene prøver jeg å stille i prosjekttråden og får flotte svar. Dette er motorrelatert og da tenkte jeg at jeg kunne fyre av et par spørsmål her Glad

Altså, mye vil ha mer og nå er vi kommet til motoren. Elektroingeniøren i meg har fryktelig lyst på EFI og da begynner jo pengene fort å rulle... Glad Så vil jeg gjerne ha en litt friskere motor for hverdagskjøring. Nå er ikke masse HK målet men heller en lettkjørt bil med greit (les bedre) dreiemomet ønskelig.

Jeg vet det ikke er ideelt å basere en oppgradering på en F - men jeg har to av de...

Og, hvis jeg ikke skal kjøre raserbil med max turtall og hester hele tiden tenkte jeg at det kanskje var ok å starte med F'en.
Dette er like mye en lære og prøve øvelse som ønske om en litt kvikkere motor.

Så planen er som følger:

Bygge på den motoren jeg har
1641 sylinder sett
1600 topper SP/DP. Har hørt at SP ofte kan skaffe nesten like godt dreiemeoent (kanskje jeg er på Jordet her) Hvordan er det å få tak i brukte? Hva bør sjekkes ved kjøp, bør de høvles mm ( Alt dette er jo relegion - og jeg er lett påvirkelig foreløpig Glad)
      Dette med SP/DP har jo litt å si med pris og valg av EFI'en. Tenker å fleske til med TBM Kit. (håpet er å kjøpe et kit jeg kan utvide på senere - man vet jo aldri hvor det bærer i fremtiden)
Kam: Tja har ingen peil. Bør den byttes ? Pris vs effekt
Vipper: lite lite peiling 1.25  ?
Så må jeg selvfølgelig bygge om til 12V

Selv med dette over, kan man jo ta helt av - nå er det bare det at noen penger også er lagt i nye CSP ventilerte skiver pluss resten av bremser/forstiliing også...

Så, 1000 kroners spørsmålet blir jo  - hva bør jeg gjøre - og hva vil det koste.

Jeg vet jo at det her er uendelig mange svar og ingen er sikkert helt fasit Glad

Men jeg trenger mere kjøtt på benet for å bestemme meg.

Og nei, det blir ikke å ta den helt ut. Jeg må jo ha en hobby senere også Glad

Kjør debatt.

Håper ikke dette blir mas fra en uvitende Glad

Hilsen Atle
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: desember 22, 2023, 08:26:01 am »

Hvis ikke du har noen deler liggende på hyllen som du skal ta av vil jeg absolut anbefale dobbelt port topper og 1641 når du er i gang. Det går masse historier om den påstanden du skriver i forhold til singel port mot dobbelt port topper og dreiemoment, MEN eneste bevis jeg har sett på dette er direkte motsatt. En standard dobbelt port topp har bedre flow enn en hyggelig hjemme portet singelport topp.  Blunker Så medmindre du har tenkt å bruke 1300 forgasser, innsug og topper som du allerede har, er det liten vits å holde ved SP mener jeg.
Men så var det jo det med budget. Topper er enkelt å bytte i ettertid hvis du starter med å bruke av det du har allerede.
Kam valg er etter min mening i verden rundt Engle W100 eller Scat C25. Det er mange fler som leverer denne type kam, men der får du litt mer liv enn standard kam og fortsatt en veldig snill motor.

Men hyggelig med fler som vil kaste seg ut i å  bygge motor hjemme Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
aho
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: desember 22, 2023, 12:01:36 pm »

Takk for svar Glad Ja det høres ut som en god plan.
Når det gjelder toppene (DP)ser jeg jo at disse kan kjøpes nye både her og der for i overkant av 10K. Det hadde jo væer greit å så spare litt her og der så er brukte lett å få tak i? er det noe man bør være obs på (sikket sprekker med mer)
Gjelder det det samme her som mange andre deler, at å overhale original deler ofte er vel så bra som nyprodusert... En del var av bedre kvalitet originalt...eller?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: desember 22, 2023, 14:47:27 pm »

Takk for svar Glad Ja det høres ut som en god plan.
Når det gjelder toppene (DP)ser jeg jo at disse kan kjøpes nye både her og der for i overkant av 10K. Det hadde jo væer greit å så spare litt her og der så er brukte lett å få tak i? er det noe man bør være obs på (sikket sprekker med mer)
Gjelder det det samme her som mange andre deler, at å overhale original deler ofte er vel så bra som nyprodusert... En del var av bedre kvalitet originalt...eller?

Brukte 1600 dp-topper er relativt kurant å få tak i, og det er ikke noen heksekunst å sjekke det viktigste (slakk i styringer, sprekker etc), så man har et bra utgangspunkt. Det ligger utallige youtube-videoer ute som viser deg hvordan du med enkle midler åpner opp portene en smule, så du får noe som funker mye bedre enn SP topper i alle fall. I både min 1600cc (med og uten kompressor) og junior sin 1915 har vi brukt sånne topper, og jeg tror jeg har noen til liggene i hylla; hvis man passer på å kjøpe når andre rydder i garasjen så kan man få de ganske billig Blunker

Hvis du ønsker å maskinere ned for å øke kompen, er det flere som også gjør det til en kurant penge.

Jeg synes i alle fall det føles bedre å overhale originalt tysk, enn å gå for kinesisk nyproduksjon. Men det er kanskje bare meg (som også er elektroingeniør, forresten Blunker )
Loggført
aho
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: desember 22, 2023, 16:35:06 pm »

Hei, takk for gode svar. Det høres ut som en god ide. Hadde du hatt slike topper hadde det jo vært fenomenalt Glad Egentlig kunne jeg jo da bare bytte sylidresats og topper å la det stå til...
Men, jeg har skrekkelig lyst til å pakke om hele motoren, sjekke alle toleranser og se om den fortsatt er duganes. Mest for å lære - og fordi jeg synes ofte at det er veien frem som er viktg og morro - og ikke nødvendigvis bare målet (da er man jo ferdig da Glad) Jeg har jeg ikke gjort det før, men så fryktelig galt kan det vel ikke gå Glad

Selv om ikke F motoren er det beste utgangspunktet kan jeg jo passe på at den har de beste forutsentningene for å fungere. Kanskje en sånn ekstra oljesump også ville hjelpe Glad

Atle
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: desember 22, 2023, 21:32:29 pm »

Viss man sammenlikner original effektkurvene til en 40Hk/1300SP og en 44Hk/1300DP ser man at på 2000 omdr har man et par Hk mer i SP og en anelse mer dreiemoment. Med en gang man kommer over det turtallet vinner DP.
De nyeste F-motorene har samme blokk som 1600, så sjekk hvor høyt motornummer de har. Mener det er rett under F1800000 som de nye blokkene kom.


* 1-1300_40Hk (Large).jpg (30.17 KB, 441x600 - vist 48 ganger.)

* 1-1300_44Hk (Large).jpg (40.85 KB, 558x600 - vist 48 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!