april 29, 2024, 01:12:43 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp til godkjent oppussing  (Lest 11743 ganger)
russebil90
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: hamar


Vis profil

« på: september 03, 2008, 16:40:09 pm »

Hei!
Har kjøpt en volkswagen transporter fra 1975, som vi skal bruke som russebil. Virker som mange her driver med diverse oppussingsprosjekter av biler, så tenkte dere kanskje hadde litt peiling på noen av de tingene vi lurer på;
Foran, i førersetet er det plass til tre. Men to av disse setene deler imidlertid ett stort bilbelte, som går over to personer. Er dette fortsatt godkjent, eller blir vi nødt til å bytte det ut med to enkelt bilbelter?
Hva slags stoffer kan vi bruke til å innrede? De skal jo ifølge veivesenet ikke være brannfarlige. Fra før er setene dekket med noe som minner om filt i konsistensen.
Anbefalinger til maling/lakk? Sier seg selv at vi ikke har haugevis med penger å invistere i dette, men vil gjerne ha det så fint som mulig, og ikke bare vanlig maling.
Dette er bilen slik den er nå (tatt med ett mobilkamera)


Er veldig motivert for å få denne så fin og lik som den er originalt som mulig, og hadde vært fint å få litt hjelp på veien fra folk som har peiling. Kommer sikkert med flere spørsmål!
« Siste redigering: september 03, 2008, 16:43:38 pm av russebil90 » Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: september 03, 2008, 17:27:57 pm »

ang. sæler er de kodkjente ja. har deti bussen min sjøl. å med tanke på interiør, kle veggene med finer plater som dere limer skai eller lignende på. eller masse kule 70 talls ting (ps: ikke brennbart da) eller ta en titt på min buss her. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,108.0.html

The Martin Glad
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #2 på: september 03, 2008, 18:03:00 pm »

Grattis med fin buss. Er det lov å spørre hvor mye dere betalte?

Nå som dere har skaffet dere en, så blir nok velkomsten her litt varmere Glad Er jo hyggelig at dere spør VW-miljøet om råd før dere setter i gang.

Det med dobbeltbelte: det er ikke ulovlig, men det er jo åpenbart ikke akkurat trafikksikkert å sitte to personer i samme beltet, spesielt ikke for han/hun som blir sittende i midten, så prøv å unngå å bruke det hvis dere kan.

Og forresten, når dere skal selge bilen igjen, legg inn en salgsannonse her da (helt gratis), så kan en av oss her kanskje gi den et godt hjem Glad

Lykke til!

PS. Forresten, når dere er ferdige med russetiden til neste år - ta med bilen til Bug Camp 2009 på Helgøya! VW-treff helt i slutten av mai og det er i "nabolaget" Glad Et utrolig koselig treff og perfekt sted å selge bussen hvis dere vil det.
« Siste redigering: september 03, 2008, 19:04:23 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #3 på: september 03, 2008, 18:25:29 pm »

Men si meg:er den så fin den ser ut som på bildet??
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
-ESPEN-
Medlem
***
Innlegg: 105
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« Svar #4 på: september 03, 2008, 18:31:38 pm »

Sitat

Foran, i førersetet er det plass til tre. Men to av disse setene deler imidlertid ett stort bilbelte, som går over to personer. Er dette fortsatt godkjent, eller blir vi nødt til å bytte det ut med to enkelt bilbelter?


Gratulerer med buss! Glad Ta godt vare på den da.

Hvor mange personer er bilen egentlig registrert for? Jeg har hatt en buss med slikt framsete + to seterader bak. Det vil si til sammen sitteplass for 9 pers. Men i vognkortet stod det at den var godkjent for 8 pers. Stod ingenting om hvilken av plassene som ikke var godkjent, men vil nesten tro at det var den plassen i midten foran. Er det seter bakl i denne bilen?

mvh
Loggført
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: september 03, 2008, 18:32:55 pm »

Den ser utrolig fin ut, håper dere passer godt på den. Har blitt brukt opp altfor mange av de som russebiler allerede. Kanskje et tips å få tak i takgrind så ikke taket blir trampa ned? Russ har en lei uvane med å gå på taket på biler....
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #6 på: september 03, 2008, 19:28:35 pm »

Bussen til Fabrikke på Lillehammer dette, den var lagt ut til latterlige 20 000,- om jeg ikke husker feil. Gratulerer Jenter, jer har dere gjort et kupp, om dere steller pent med den Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
russebil90
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: hamar


Vis profil

« Svar #7 på: september 03, 2008, 20:18:48 pm »

Absolutt så fin som den ser ut som :-) hehe. Det er den til 20 000 ja, var veldig heldige! Kastet oss på og hentet den på dagen, før noen fler oppdaget den og det ble budkrig. Det er faktisk bare de tre setene foran som er legitime seter, er registrert som varebil. Men å omregistrere koster ikke stort siden det er en veteran. Baki er det sofaer og bord satt inn, lik en camping bil. Bord og hyller baki skal vi beholde, men nye seter må vi sette inn! Vi er bare fire stk, så skal bare ha to eller tre seter bak tror jeg.
Vet noen om steder i Hedmarksområdet som har slike deler? Og vil som sagt også gjerne ha tips til lakking/maling og tips ellers. All hjelp vi kan få mottas med takk!
Har en far i gruppen som har vært bilmekaniker, så det tekniske skal vi få ordnet, men trenger litt tips og triks.
Loggført
amubus
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Nesttun/Bergen


Vis profil WWW

« Svar #8 på: september 03, 2008, 20:48:17 pm »

Slitan med fin bil, ta godt vare på den..... Blunker

Er det ikke bare to sitteplasser som blir godkjent foran i t2 da?, selv om det er sofa....
Loggført

-01 t4 ex ambulanse
-86 t3 Caravelle
-70t2 Rico camper
-64 t1 ambulanse

Keep Norway beutiful, restore an old bus
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #9 på: september 03, 2008, 22:19:26 pm »

De aller fleste er kun godkjent med to fremme,,selv om det er plass til 3,,,det finnes unntak Glad
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #10 på: september 04, 2008, 08:42:17 am »

Panelbussen min er registrert for tre foran, så det er unntak ja Glad
Loggført

1969 Militær-buss
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #11 på: september 04, 2008, 08:47:57 am »

Panelbussen min er registrert for tre foran, så det er unntak ja Glad

Apropos! Hvordan er dette i splitt paneler? Min er registrert for to, men har noen registrert de for 3 foran?
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #12 på: september 04, 2008, 09:24:25 am »

Jeg har hatt 2 stk. 67 mod. pickuper, den ene var reg. for 2 og den andre for 3.
Mener de jeg har nå er reg. for 2 foran.
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
-ESPEN-
Medlem
***
Innlegg: 105
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« Svar #13 på: september 04, 2008, 14:38:00 pm »

For å få den omregistrert til personbil må dere ha godkjente setebelter til alle sitteplassene. Det er det jeg har fått vite av biltilsynet. Skal selv til å omregistrere fra varebil til personbil. Koster ikke noe bortsett fra kontrollen som du må på hos biltilsynet.

mvh
Loggført
Snooker
Medlem
***
Innlegg: 217
Bosted: Ullerøy-Skjeberg


Ullerøylaaven


Vis profil
« Svar #14 på: september 07, 2008, 10:50:31 am »

Der har dere fått dere en fin russebil vettu.. Hva med å lage en projekttråd på den!?! Så kan vi følge den her inne.. Hadde vært bra altså Glad

 mvh
     Magnus
Loggført

Ullerøylaaven antik og kuriosa
Sjekk ut på Facebook og instagram.
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #15 på: september 07, 2008, 18:57:33 pm »

For å få den omregistrert til personbil må dere ha godkjente setebelter til alle sitteplassene. Det er det jeg har fått vite av biltilsynet. Skal selv til å omregistrere fra varebil til personbil. Koster ikke noe bortsett fra kontrollen som du må på hos biltilsynet.

mvh

Jeg fikk beskjed om at det ikke holdt med 2 punkt belter. Måtte ha 3 punkt belter på alle seter for å få det godkjent. Men det var på BT i Ålesund, og der har de aldri vært helt friske... Helt uaktuelt for min bil iallefall.
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #16 på: september 07, 2008, 19:13:02 pm »

Det der med 3 punkts må da være vås? Bare tenk på hvor mange personbiler som langt ut på 80-tallet f.eks bare hadde 2 punkts belte for den midterste personen i baksetet? For ikke å snakke om at det gikk ganske lang stund før belter ble påbudt i baksetet i det hele tatt...
Loggført
russebil90
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: hamar


Vis profil

« Svar #17 på: september 08, 2008, 18:37:42 pm »

Skjønner. Vi får dra ned på biltilsynet og spørre (-: Kan helt sikkert legge ut bilder, så langt har vi ikke gjort stort mer enn å vaske den. Får se hva vi gjør ang lakkering osv, hadde jo vært flott om vi kunne skaffet oss en ordentlig lakkeringsjobb til en ikke så altfor grusom pris.
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #18 på: september 08, 2008, 20:47:38 pm »

Er dere ikke sølvruss a???
Loggført

VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #19 på: september 08, 2008, 20:58:25 pm »

Når jeg var russ så fikk vi sponset lakkering av campingvogna vår hos O.L. Engen i Moelv (Fløtlia). De har pleid å sponse et par russebiler i året med lakk (mot klistremerker på bilen). Hvis dere møter opp personlig og med den bilen så tror jeg nok dere blir en av de heldige i år.

Kontaktinfo:  http://www.olengen.no/

Og jeg understreker: møt opp personlig og med den bilen i stedet for å ringe. Folk flest har et eller anna forhold til disse bilene og synes det er litt moro å sørge for nytt liv til disse.
Lykke til!
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #20 på: september 09, 2008, 07:07:20 am »

Vi sponser div stereo hvis det er av intr,kanskje noe anna dill og.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
-ESPEN-
Medlem
***
Innlegg: 105
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« Svar #21 på: september 09, 2008, 21:12:33 pm »

Det der med 3 punkts må da være vås? Bare tenk på hvor mange personbiler som langt ut på 80-tallet f.eks bare hadde 2 punkts belte for den midterste personen i baksetet? For ikke å snakke om at det gikk ganske lang stund før belter ble påbudt i baksetet i det hele tatt...

På veteran personbiler er det ikke påkrevd med belter bak (opptil et visst årstall). Men når en veteran varebil skal godkjennes og omregistreres som personbil for første gang, krever de belter til alle sitteplasser -og da fortrinnsvis 3-punkts så langt det er mulig i forhold til innredning. Dette har blitt et krav på bakgrunn av en rekke ulykker med blant annet russebiler opp gjennm. Det var det jeg fikk beskjed om etter en telefon til trafikkstasjonen.

Så oppskriften er: montér seter på en fornuftig og forskriftsmessig måte, få på plass 3-punktsseler til alle (så langt det er mulig), bestill kontroll, og vips er bilen omregistrert og godkjent som personbil.

Loggført
v14127
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Høylandet



Vis profil
« Svar #22 på: september 26, 2008, 15:52:48 pm »

Ombygging av transporter 90 mod. til russebuss i 2006

Var i kontakt med biltilsynet Namsos. før omb. startet.

Krav: 3 punkt seler i alle stoler, minimum 10 mm skruer gjennom dørken for å få festet nye setebraketter. Underside skal det være store plater bak mutter 50x50 mm
Seterygger som kan vippes skal være låsbare. Det enkleste er å bygge om til 8 seter
3 bak, bord som er godt festet til gulvet med stålunderstell i midten., 3 seter mot kjøreretningen. Festes til delingsvegg mellom fram og bak. (hvis det er det da)
Ikke lag hull i bordet som koppholder før bilen er godkjent.
Mangler dere seter bør dere kjøpe enkeltseter fra en hugger. De har individuelle braketter som er enkle å feste til gulvet.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #23 på: september 26, 2008, 18:28:08 pm »

Er vel forskjellige regler for en 1990-modell og en 1975-modell
Loggført

1969 Militær-buss
v14127
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Høylandet



Vis profil
« Svar #24 på: september 26, 2008, 20:54:50 pm »

Er ikke så sikker på at det er noen forskjell på om det er veteran eller ikke når den blir ombygd. Da skal dagens regler/krav til innfesting av seter holde mål og godkjennes.
Uansett for at dette skal bli et vellykket prosjekt må biltilsynet kontaktes på forhånd for å få retningslinjer. Ombygging blir enklere da.

Til info har jeg selv en Dodge WC54 fra krigens dager (Mash ambulanse)
Fikk den godkjent som 9 seter uten setebelter bare pga. at den ikke er ombygd. Sidemontert klappseter.  Høl i hue regler?
Denne kan russen kjøre med Sjokkert Trafikksikkerhet er ikke et tema.

Lykke til med ombygging og feiring.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #25 på: september 26, 2008, 22:56:41 pm »

Tror det er veldig, veldig lurt at dere jobber sammen med biltilsynet om dette. Spør og grav om alt mht innfesting av stoler og bord før dere går i gang (boltedimensjoner, gjenger, tykkelse på jern for innfesting, krav til sveiser, plassering av fester for seler, osv). Da slipper dere sikkert mye stress, sinne og frustrasjon i etterkant!

Datteren min var russ nettopp, og i russebussen deres fikk de plutselig underkjent innfestingen av setebeltene to dager før showet startet. Og NB! setene hadde vært godkjent tre ganger før av biltilsyn andre steder! Det gikk på bredden for festepunktene til setebeltene, som skulle være tre cm større avstand mellom mellom punktene. Kjedelig å skaffe flattjern og sveise opp nye fester på 24 seter i siste liten...

Bilitilsynet liker ikke russebiler og -busser, og er ekstra nøye med sikkerhetsdetaljer. Synes egentlig det er greit og forståelig. Ikke hyggelig i ettertid for en kontrollør hvis det skulle skje en ulykke som kunne vært unngått med skikkelig sikkerhetsfokus.

Og folk som bryr seg om dere liker å tenke at bilen dere fester rundt i er 100% godkjent og i sikker stand!

Lykke til med prosjektet!
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #26 på: november 07, 2008, 21:59:03 pm »

gratulerer med russebil Glad
men om det der er orginal lakkken så lov oss orginal frikere og ikke male over den med noe stygg benga lakk eller noe anna dritt!!!!
er altfor få biler med orginal lakk som er såååå fin i lakken Blunker
Lykke til Blunker
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #27 på: november 07, 2008, 22:37:02 pm »

Enig med vw4ever, ikke ødelegg den;)
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #28 på: november 14, 2008, 09:01:26 am »

Slitan med fin bil, ta godt vare på den..... Blunker

Er det ikke bare to sitteplasser som blir godkjent foran i t2 da?, selv om det er sofa....
[/quote
min har ihvertfall 3 seter og regget for 2.
Koster 470 kr å regge om til flere seter,lykke til! Blunker
Loggført

Alt MÅ ned!!
isabelko
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #29 på: april 10, 2009, 21:55:25 pm »

hei ! tenker dere å selge denne etter russetiden er over?
 kontakt meg ! =D
(tlf: 938 45 205 )

-isabel
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!