april 18, 2024, 10:53:57 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1915 motoren fusker..  (Lest 3603 ganger)
A. Millerjord
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: september 04, 2008, 15:47:20 pm »

Heisann!

Jeg har akkurat kjøpt meg en 1303 73 mod. med 1915 motor og dobble dellorto gassere++.. Problemet er at motoren går på 3 sylindrer.. Jeg som ikke har filla peiling på boblemotorer fra før, gikk sikkert 5 på og kjøpte driten uten å få noen beskjed om at motoren gikk på 3.. Er det noen som har mulighet til å se på doningen og evt. hjelpe meg ? Glad
Loggført
Lasse `65
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 04, 2008, 16:28:39 pm »

bgynn med å sette i nye plugger. Men det er ikke lett på en motor med dobble gassere....
Loggført

A. Millerjord
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: september 04, 2008, 16:32:14 pm »

pluggene skal være byttet.. Jeg har prøvd flere forskjellige skraller, men det er sannelig trangt  Blunker skal prøve med litt andre typer verktøy også.. Men er det ikke nøye hvilke plugger jeg skal bruke på en trimmet motor? Den skal være bygd for ca. 120 hk.. Som sagt..jeg har fint lite peiling  Glad
Loggført
Gammel-Erik
Seniormedlem
****
Innlegg: 370
Bosted: Trondheim


Som vist på TV


Vis profil
« Svar #3 på: september 04, 2008, 18:56:21 pm »

Jeg har null erfaring med trimma motorer, men ...
Begynn med de dumme tingene:
  • Er alle pluggledningene koblet til i begge ender?
  • Sitter pluggledningene på fordeleren i riktig rekkefølge? (1-4-3-2 med klokka. Sylinder 1 er forrest til høyre (sett fra bak bilen), 2 bakerst til høyre, 3 er forrest til venstre, 4 er den siste sylinderen
  • Åpner ventilene når de skal? (Ta av toppdekslene, drei rundt motoren med hånda og sjekk at ventilene flytter seg)
Hjelper ikke det, er det nok ingen vei utenom å justere dobbelgassere, og da har problemet passert mitt kompetansenivå.
Loggført

Besøk Trondheim Volkswagenklubb på http://www.tvwk.no
fantstein
Seniormedlem
****
Innlegg: 481
Bosted: hjemme hos meg selv


Fantstein


Vis profil
« Svar #4 på: september 04, 2008, 21:30:03 pm »

 Gliser helt sikkert en liten fille ting slik som rusk eller noe ! må ikke se så mørkt på det
Loggført

Fahrtknockerz Aircoolerz
         Member#2
    (The official Toer.)
     "We break wind"
It`s not the fahrt that kills,
         it`s the smell
Lasse `65
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 05, 2008, 08:48:45 am »

Det du kan gjøre for å se at du har gnist på alle plugger, er å ta en isolert tang og nappe opp en og en pluggledning fra fordeleren din. hvis det IKKE slår gnist mellom ledning og fordeleren så er det enten plugg eller pluggledning.
« Siste redigering: september 05, 2008, 11:39:56 am av Lasse `65 » Loggført

Lasse `65
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 05, 2008, 11:40:27 am »

Det du kan gjøre for å se at du har gnist på alle plugger, er å ta en isolert tang og nappe opp en og en pluggledning fra coilen din. hvis det IKKE slår gnist mellom ledning og coil så er det enten plugg eller pluggledning.
Eller feilen ligger i fordeleren, som noen av oss har mellom coil og plugger.

Mente fordeleren ja.......
Loggført

A. Millerjord
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #7 på: september 05, 2008, 19:05:59 pm »

takker for tips  Glad skal sjekke at p-ledningene er koblet til rette pluggene(noe jeg tror de er). har sjekket at det er gnist fram til alle pluggene. skal prøve å bytte pluggene også og håper at det ikke er verre enn som så  Glad må bare få kjøpt noen forskjellige typer pluggnøkler slik at jeg i det minste får ut pluggene... det er så sykt trangt!
Loggført
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: september 06, 2008, 20:16:04 pm »

finnes verktøy på orkanger Glad
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: september 06, 2008, 21:51:57 pm »

Du kan sjekke ved å kjenne på eksosrørene hvilken av sylindrene den ikke tenner på. Det eksosrøret som går ut fra den sylinderen som ikke tenner/tenner dårlig er mye kaldere enn de andre.

Og så konsentrere innsatsen der først. Sjekk pluggledning. Skift plugg. Hvis ikke dette hjelper, prøv å bytte fordelerlokk. Hvis gnisten er der, må du konsentrere innsatsen om den forgasseren som skal gi den ikke-tennende sylinderen bensin.
Loggført
A. Millerjord
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #10 på: september 09, 2008, 20:37:14 pm »

da har jeg svidd fire fingertupper  Blunker Neida, men den går greit no etter bytting av plugger. Skal koste på den nytt fordelerlokk og pluggledninger også. Fikk tips fra et par trivelige karer som kom på et kjapt besøk Glad Bobla skal inn til Rolf Tiller i neste uke for å justere tenningen og se om forgasserene trenger en liten justering. Satser på at dette blir bra!

Takker alle som har svart, og de som var på besøk i dag! Er ikke 100% sikker på hvem dere var, men Gliser
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!