april 29, 2024, 06:40:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trenger noen ideèr. Motoren min går "plutselig" dårlig  (Lest 2807 ganger)
Phantome
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« på: juli 13, 2008, 21:21:50 pm »

Hei. Jeg har en 1500 (singel port for de som lurer) i bobla mi. å i det siste har den ikke gått helt som den skal. Jeg skal prøve å ramse opp alle symtomene:

- den mangler kraft, d virker som jeg har bare ca halv kraft.
- den ettertenner (skyter) viss jeg gir på for så å slakke av
- i dag lagde den en skummel metalisk lyd på et vist turtall (ca like over tomgang, rundt 1200/1500 rpm)
- Den går litt ugjevt, men ikke mye.
- Det virker som den går varmt, eg har ikke noe konkret bevis på dette. jeg har aldri kjørt så mye med bilen. men det virker som den går varm.

Det jeg har gjort i det siste er:
 -Bytte gasser (orginal Solex 30 PICT 3) som bare er grovt instilt. Til ca "factory spec" den er ikke fin tunet.
- Justert tenning. Fattern gjorde det på "gefülen" så det er nokk ikke helt etter boka.
- Bytta fordeler lokk

Min teori er at det er tenninga. Fattern mener det er gassern.
Jeg har tenkt ut en del ting jeg skal prøve i morgen.

-Rengjøre gassern, å prøve å finjustere den
-Gå over tennings systemet, kansje bytte noen deler. Å prøve å stille tenninga rett. 7,5 grader BTDC har jeg lest en sted. Jeg har ikke noe stroboscop, å ikke kan jeg bruke et heller. Men viss noen i Mo I Rana vil hjelpe meg med det er jeg evig takknemlig.
-Ta av dynamo/vifte for å se at ikke noe er blitt sugd inn i vifta som skaper varmgangen.
-Skjekke etter "falsk luft" med start gass.

Så det jeg lurer på er:
- Har jeg glemt/oversett noe?
- Noen som har noen geniale ideèr her?


mvh. Øivind
Loggført

<Insert lame ass quote here>
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: juli 13, 2008, 21:25:40 pm »

Er du sikker på at den tenner på alle fire sylindre? Om en ikke tenner ville dette gitt mange av de symptomene du nevner. Prøv å dra av en og en pluggledning fra fordeleren og hør at det blir en forskjell, om det er en du ikke hører forskjell når du drar av tenner antageligvis ikke denne sylinderen. Prøv å bytte plugger/pluggledninger.

Prøv også å justere ventilene, dette kan gjøre at motoren går veldig dårlig om disse er helt i ulage
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Phantome
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 13, 2008, 21:38:34 pm »

Hmm, kansje den ikke går på alle 4. Det høres jo ut som om den går på alle 4, men det er kansje ikke så lett å høre. Skal skjekke det i morgen. Takker
Loggført

<Insert lame ass quote here>
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: juli 13, 2008, 21:52:54 pm »

Bare pass på at du ikke selv får støt når du drar av tennpluggledningene da, river litt den gnisten der Rekker tunge

Og jeg ville nok uansett kostet på meg en justering av ventilene, dette er noe alle motorer har gått av. Om du skal prøve å justere tenning og forgasser er dette et must å ha gjort først for å ha håp om å få gjort det ordentlig.

Tenningslampe selges hos Biltema til 300 kr (http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=134400), og gradskive laster du ned fra internet og teiper på selv. Sørg bare for å finne ut hva hakkene på reimhjulet ditt står for, da disse kom i en mengde utgaver. Anbefaler deg å justere tenninga mens motoren går, statisk timing er som regel ikke det beste på en motor som drar litt på årene.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Phantome
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 13, 2008, 21:58:22 pm »

Skal skjekke ventilene. Men siden problemet har kommet ganske plutselig tror jeg ikke ventilene er det som forårsaker det hele.
Loggført

<Insert lame ass quote here>
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: juli 13, 2008, 22:45:17 pm »

ved kald motor kan du jo starte opp og la den gå på tomgang et halvt mnutt for deretter kjenne på eksosrørene ved hver sylinder om de er varme også
da slipper du støt iaffal Blunker
Loggført
Phantome
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 14, 2008, 14:58:57 pm »

Har vært ute en snartur. Å den går på alle 4. Har også stilt litt på fordelern. å nå gar den litt bedre. Men vet enda ikke om alt er helt som d skal. Så skal jeg på overtid nå, så jeg rekker kansje ikke å skru mer i dag. Trist
Loggført

<Insert lame ass quote here>
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #7 på: juli 14, 2008, 20:29:29 pm »

Sjekk og justér ventiler, plugger, stift og tenning så er jeg sikker på at du får den tilbake i go'lune.

Jeg har hatt samme symptomer på to av bilene mine i løpet av ganske kort tid. Den ene gangen viste det seg at det var stiften - det hadde dannet seg en liten perle på stiften og det gjorde at bilen plutselig gikk veldig dårlig. Nå i helgen gikk plutselig bobla mi veldig dårlig, problemet forsvant når jeg fikk byttet plugger og justert ventiler.

PS. Husk også å pensle ahra'n.
Loggført

1969 Militær-buss
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: juli 14, 2008, 21:39:22 pm »

Kva i all verden er ahra'en H&aelig;
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: juli 14, 2008, 23:23:30 pm »

tror det er anlegget på stiften,men ikke sikker
Loggført
Phantome
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juli 15, 2008, 05:27:45 am »

Takk. Jeg skjønte ikke d jeg heller. Pensle med hva da?
Loggført

<Insert lame ass quote here>
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #11 på: juli 16, 2008, 14:26:23 pm »

Ahra'en må penslast etter kvar 10.000 km, jf. anten Bentley-manualen eller Haynes-boka. Hugsar ikkje kva av dei som omtalte denne, men.. Det er ei av dei.

Når det gjeld resten av symptoma, så hadde bilen min samme dritten i helga. Det var rett og slett irr på innsida av fordelarlokket.. Eg opna lokket, skrapa vekk eiren frå kontaktflatene, satte det sammen igjen og den funkar fint som snus. Det er ein T2 1600.. Det enkle er ofte det beste..

Men no såg eg jo at du har bytta fordelarlokk. Så då kunne eg jo berre sletta heile posten min, gitt..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Phantome
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 16, 2008, 14:29:49 pm »

Ingen problem. Jeg har fått den til å gå helt greit nå. Forgasser pakningen min viste seg å være dårlig, å det helt på baksia, så det syntes ikke så godt. Men etter å ha lagd ny bakning (takk til klingeritt) så ble det mye bedre. Å etter litt fin tuning av gasser å tenning ble det ganske bra om jeg så skal si det selv Rekker tunge
Loggført

<Insert lame ass quote here>
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: juli 16, 2008, 15:41:16 pm »

Endå eit problem ute av verden Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #14 på: september 08, 2008, 23:35:00 pm »

Ahra'en må penslast etter kvar 10.000 km, jf. anten Bentley-manualen eller Haynes-boka. Hugsar ikkje kva av dei som omtalte denne, men.. Det er ei av dei.

Når det gjeld resten av symptoma, så hadde bilen min samme dritten i helga. Det var rett og slett irr på innsida av fordelarlokket.. Eg opna lokket, skrapa vekk eiren frå kontaktflatene, satte det sammen igjen og den funkar fint som snus. Det er ein T2 1600.. Det enkle er ofte det beste..

Men no såg eg jo at du har bytta fordelarlokk. Så då kunne eg jo berre sletta heile posten min, gitt..
Fant endelig ahra nippelen idag,,,nå går bussen bedre igjen
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: september 09, 2008, 14:44:57 pm »

og kor fant du den? Rekker tunge
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!