Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« på: september 14, 2008, 21:52:30 pm » |
|
Bruker dere blyerstatning på bilene eller, eller la dere bare stå til?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Boblehue
Supermedlem
Innlegg: 899
Bosted: Drammen
Mr. Comfy......
|
|
« Svar #1 på: september 14, 2008, 21:54:57 pm » |
|
Jeg bruker det. Meningene er delte om behovet, men hvorfor ikke være på den sikre siden? det koster så lite.
|
|
|
Loggført
|
1968 VW T1
12 Volt og stolt! ©
|
|
|
Loffen
Medlem
Innlegg: 127
Bosted: Florø
|
|
« Svar #2 på: september 14, 2008, 21:56:11 pm » |
|
Bruker blyestatning. Bruker også av og til den dyre Shell-bensinen, og det føles somom den gir litt ekstra pulver.
|
|
|
Loggført
|
-78 T1 1303 Karman Cab -75 T2 1600 Westfalia camping bay -74 T1 1303 S + 1997 -72 T1 1302 LS + 2001 -69 T1 1300 + 1986 -54 T1 1200 + 1982
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
|
« Svar #3 på: september 14, 2008, 21:59:53 pm » |
|
Jeg bruker det, men ikke når jeg fylte sist, tenkte jeg skulle sjekke om jeg merker noe forskjell
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #4 på: september 14, 2008, 22:25:32 pm » |
|
de som er VIRKELIG glade i motorn sin bør bruke det etter min meining som skrevet over "det koster så lite"
|
|
|
Loggført
|
VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #5 på: september 15, 2008, 10:59:45 am » |
|
OKei jeg kommer til å kjøpe blyerstatning heretter
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
|
« Svar #6 på: september 15, 2008, 11:10:26 am » |
|
Jeg bruker blyerstatning på min '67, men ikke på 1302'en fra '71, da det har blitt sagt at de begynte med topper som var beregnet for blyfri bensin på 70-tallet. Hvorvidt dette er sant vet jeg ikke...
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #7 på: september 15, 2008, 11:13:04 am » |
|
men jeg har nå hørt at bly smører og holder ting igang...så det kan nok være smart å bruke det uansett...
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
1959 Ragtop
Supermedlem
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal
Ny motor :-)
|
|
« Svar #8 på: september 15, 2008, 11:17:58 am » |
|
Jeg har også på en skvett med 2takts olje på tanken når jeg fyller. Fikk det tipset av en gammel mann som har drevet med gamle biler i over 60 år
Mvh Alf
|
|
|
Loggført
|
Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb Mitt tlf nr er : 94 54 19 72 Don`t drink the water, fishes fuck in it http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #9 på: september 15, 2008, 15:28:38 pm » |
|
Nå har jeg hørt det å..totaktsolje ja.... Det er nå det jeg bruker på crosseren min...
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Varj
Supermedlem
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #10 på: september 15, 2008, 15:31:36 pm » |
|
Jeg har også på en skvett med 2takts olje på tanken når jeg fyller. Fikk det tipset av en gammel mann som har drevet med gamle biler i over 60 år
Mvh Alf
Sammens med blyerstatninga å?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1959 Ragtop
Supermedlem
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal
Ny motor :-)
|
|
« Svar #11 på: september 15, 2008, 16:37:06 pm » |
|
Sammens med blyerstatninga å? [/quote]
Det ble det aldri sagt noe om, så jeg har på blyerstatnig annen hver gang.
Mvh Alf
|
|
|
Loggført
|
Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb Mitt tlf nr er : 94 54 19 72 Don`t drink the water, fishes fuck in it http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
|
|
|
Martin
Supermedlem
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
|
« Svar #12 på: september 15, 2008, 16:47:42 pm » |
|
Jeg har også på en skvett med 2takts olje på tanken når jeg fyller. Fikk det tipset av en gammel mann som har drevet med gamle biler i over 60 år
Mvh Alf
er det derfor den ryker å putrer så fælt da Alf. skal da ikke høre på alle gamle menn da
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold
|
|
« Svar #13 på: september 15, 2008, 17:02:12 pm » |
|
Bruker dere blyerstatning på bilene eller, eller la dere bare stå til?
vær forsiktig,,hvis du søler det på lakken,,er lakken borte
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #14 på: september 15, 2008, 17:06:02 pm » |
|
Sammens med blyerstatninga å?
Det ble det aldri sagt noe om, så jeg har på blyerstatnig annen hver gang. Mvh Alf [/quote] Derfor jeg spurte.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #15 på: september 15, 2008, 17:56:38 pm » |
|
Bruker dere blyerstatning på bilene eller, eller la dere bare stå til?
vær forsiktig,,hvis du søler det på lakken,,er lakken borte jada men akkurat nå skal lakken vekk da...
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Terje79
Medlem
Innlegg: 142
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #16 på: september 15, 2008, 21:20:00 pm » |
|
Fyller alltid på blyerstatning. Søler jo ikke! Vil jo ikke ha bensin lukt i bagasjerommet;)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TEW
Juniormedlem
Innlegg: 83
Bosted: Drammen
|
|
« Svar #17 på: september 15, 2008, 22:26:22 pm » |
|
I tillegg til blyerstatning, totakts olje, betablokker og glyserin, smører jeg også på et tynt lag med tigerbalsam før jeg starter om morgenen.
Jada...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #18 på: september 16, 2008, 08:03:35 am » |
|
Hahahaha noen som har kjærlighet for motorene sine her ihvertfall
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #19 på: september 16, 2008, 10:07:58 am » |
|
Det blyerstattningen skal hindre er mikro-sveising av ventil og ventilsete. På engelsk kalles det VSR (Valve seat recession). Hvis man virkelig bryr seg om motoren sin så setter man seg inn i problemet i stedet for å helle på sote den igjen med diverse underverker. Her står det litt generelt om problemet: http://millersoils.net/1_downloads/literature/general/Lead_&_substutes_facts.pdfHold i bakhodet at VW motoren IKKE har høy komp. Den har ikke støpejern topper, dvs den har forholdsvis harde ventilseter fra starten av, og ennå hardere seter fra 71. Og at de færreste kjører med full belastning med bilene sine, kanskje bortsett fra busser som har et hardt liv.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #20 på: september 16, 2008, 11:09:23 am » |
|
Okei...nå lærte jeg noe nytt idag å....
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Elwood
Supermedlem
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark
Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now
|
|
« Svar #21 på: september 17, 2008, 07:01:35 am » |
|
Har kjørt luft-VW siden -87. Har aldri brukt det på mine biler og har ikke hatt problemer med topper på disse. Er enig med JHU at bruken av motoren har mye å si. Må nok innrømme at det stort sett er flat pedal på hele tiden på de bilene med orginalmotor som jeg har brukt. Så motorene har nok levd et "hardt liv". Har også kjørt i lengre tid på -92 oktan så lenge det var å kjøpe. Har ikke merket noen forskjell på ytelse og bruk av motor fra -98 til -92 oktan heller.
|
|
|
Loggført
|
Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #22 på: september 17, 2008, 14:55:16 pm » |
|
Neivel, her i slemmestad kan jeg fylle 92;)
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Daniel.B
Juniormedlem
Innlegg: 67
Bosted:
|
|
« Svar #23 på: september 17, 2008, 23:16:23 pm » |
|
Kjørt 67 1500, 69 1500 og 74 1600 maks av ka de makter å gå i mange år, aldrig brukt erstatning og har aldrig hatt problemer. Er vell en av ikke så alt for mange her inne som kjører boble 7 dager i uken hele året.. så sannt eg ikke er på ferie da
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #24 på: september 18, 2008, 08:21:09 am » |
|
Er ikke i tvil om at den tåler å ikke kjøre med blyerstatning..
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
|