november 01, 2024, 01:17:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Blyerstatning?  (Lest 7633 ganger)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« på: september 14, 2008, 21:52:30 pm »

Bruker dere blyerstatning på bilene eller, eller la dere bare stå til?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #1 på: september 14, 2008, 21:54:57 pm »

Jeg bruker det. Meningene er delte om behovet, men hvorfor ikke være på den sikre siden? det koster så lite.
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Loffen
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #2 på: september 14, 2008, 21:56:11 pm »

Bruker blyestatning. Bruker også av og til den dyre Shell-bensinen, og det føles somom den gir litt ekstra pulver.
Loggført

-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S     + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #3 på: september 14, 2008, 21:59:53 pm »

Jeg bruker det, men ikke når jeg fylte sist, tenkte jeg skulle sjekke om jeg merker noe forskjell  Glad
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #4 på: september 14, 2008, 22:25:32 pm »

de som er VIRKELIG glade i motorn sin bør bruke det etter min meining Gliser som skrevet over "det koster så lite"
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 15, 2008, 10:59:45 am »

OKei jeg kommer til å kjøpe blyerstatning heretter
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: september 15, 2008, 11:10:26 am »

Jeg bruker blyerstatning på min '67, men ikke på 1302'en fra '71, da det har blitt sagt at de begynte med topper som var beregnet for blyfri bensin på 70-tallet. Hvorvidt dette er sant vet jeg ikke...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 15, 2008, 11:13:04 am »

men jeg har nå hørt at bly smører og holder ting igang...så det kan nok være smart å bruke det uansett...
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
1959 Ragtop
Supermedlem
*****
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal


Ny motor :-)


Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 15, 2008, 11:17:58 am »

Jeg har også på en skvett med 2takts olje på tanken når jeg fyller. Fikk det tipset av en gammel mann som har drevet med gamle biler i over 60 år

Mvh Alf
Loggført

Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand
Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb
Mitt tlf nr er : 94 54 19 72
Don`t drink the water, fishes fuck in it
http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 15, 2008, 15:28:38 pm »

Nå har jeg hørt det å..totaktsolje ja.... Det er nå det jeg bruker på crosseren min...
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #10 på: september 15, 2008, 15:31:36 pm »

Jeg har også på en skvett med 2takts olje på tanken når jeg fyller. Fikk det tipset av en gammel mann som har drevet med gamle biler i over 60 år

Mvh Alf

Sammens med blyerstatninga å?
Loggført

1959 Ragtop
Supermedlem
*****
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal


Ny motor :-)


Vis profil WWW
« Svar #11 på: september 15, 2008, 16:37:06 pm »



Sammens med blyerstatninga å?
[/quote]

Det ble det aldri sagt noe om, så jeg har på blyerstatnig annen hver gang.

Mvh Alf
Loggført

Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand
Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb
Mitt tlf nr er : 94 54 19 72
Don`t drink the water, fishes fuck in it
http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #12 på: september 15, 2008, 16:47:42 pm »

Jeg har også på en skvett med 2takts olje på tanken når jeg fyller. Fikk det tipset av en gammel mann som har drevet med gamle biler i over 60 år

Mvh Alf
er det derfor den ryker å putrer så fælt da Alf. skal da ikke høre på alle gamle menn da  Gliser
Loggført
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #13 på: september 15, 2008, 17:02:12 pm »

Bruker dere blyerstatning på bilene eller, eller la dere bare stå til?
vær forsiktig,,hvis du søler det på lakken,,er lakken borte
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #14 på: september 15, 2008, 17:06:02 pm »



Sammens med blyerstatninga å?

Det ble det aldri sagt noe om, så jeg har på blyerstatnig annen hver gang.

Mvh Alf
[/quote]

Derfor jeg spurte.  Blunker
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #15 på: september 15, 2008, 17:56:38 pm »

Bruker dere blyerstatning på bilene eller, eller la dere bare stå til?
vær forsiktig,,hvis du søler det på lakken,,er lakken borte
jada men akkurat nå skal lakken vekk da...
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #16 på: september 15, 2008, 21:20:00 pm »

Fyller alltid på blyerstatning.
Søler jo ikke! Vil jo ikke ha bensin lukt i bagasjerommet;)
Loggført
TEW
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: september 15, 2008, 22:26:22 pm »

I tillegg til blyerstatning, totakts olje, betablokker og glyserin, smører jeg også på et tynt lag med tigerbalsam før jeg starter om morgenen.

Jada...
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #18 på: september 16, 2008, 08:03:35 am »

Hahahaha Gliser noen som har kjærlighet for motorene sine her ihvertfall
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #19 på: september 16, 2008, 10:07:58 am »



Det blyerstattningen skal hindre er mikro-sveising av ventil og ventilsete. På engelsk kalles det VSR (Valve seat recession).
Hvis man virkelig bryr seg om motoren sin så setter man seg inn i problemet i stedet for å helle på sote den igjen med diverse underverker. Her står det litt generelt om problemet:http://millersoils.net/1_downloads/literature/general/Lead_&_substutes_facts.pdf

Hold i bakhodet at VW motoren IKKE har høy komp. Den har ikke støpejern topper, dvs den har forholdsvis harde ventilseter fra starten av, og ennå hardere seter fra 71. Og at de færreste kjører med full belastning med bilene sine, kanskje bortsett fra busser som har et hardt liv.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #20 på: september 16, 2008, 11:09:23 am »

Okei...nå lærte jeg noe nytt idag å....
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Elwood
Supermedlem
*****
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark


Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now


Vis profil
« Svar #21 på: september 17, 2008, 07:01:35 am »

Har kjørt luft-VW siden -87. Har aldri brukt det på mine biler og har ikke hatt problemer med topper på disse.
Er enig med JHU at bruken av motoren har mye å si. Må nok innrømme at det stort sett er flat pedal på hele tiden på de bilene med orginalmotor som jeg har brukt. Så motorene har nok levd et "hardt liv".
Har også kjørt i lengre tid på -92 oktan så lenge det var å kjøpe. Har ikke merket noen forskjell på ytelse og bruk av motor fra -98 til -92 oktan heller.



Loggført

Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #22 på: september 17, 2008, 14:55:16 pm »

Neivel, her i slemmestad kan jeg fylle 92;)
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Daniel.B
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: september 17, 2008, 23:16:23 pm »

Kjørt 67 1500, 69 1500 og 74 1600 maks av ka de makter å gå i mange år, aldrig brukt erstatning og har aldrig hatt problemer. Er vell en av ikke så alt for mange her inne som kjører boble 7 dager i uken hele året..  så sannt eg ikke er på ferie da Blunker
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #24 på: september 18, 2008, 08:21:09 am »

Er ikke i tvil om at den tåler å ikke kjøre med blyerstatning..
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!