juni 16, 2024, 20:54:25 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Overhaling av 1200-motor - hva bør gjøres?  (Lest 2162 ganger)
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: september 14, 2008, 21:09:52 pm »

Heisann
Har kjøpt inn en 61`-mod 1200 motor som, utifra støvlaget, sikkert har stått 15-20 år på en tørr låve.
Motoren virker hel og komplett, pluggene så ok ut så nær som en som så litt "gjørmete" ut (type svart avleiring som ser ut som jord på den).

Jeg har allerede en fungerende 1200 i bobla jeg har i dag, så tanken med denne motoren er å lære seg å skru motor, samt ha en reservemotor klar om den jeg har skulle ryke.

Så til 1000-kronersspørsmålet - hvor skal en begynne? Hva er viktig å sjekke før en evnt. prøvestarter motoren?
Burde en splitte alt i atomer og sette sammen igjen? Jeg er greit grønn på dette, men viljen til å lære er stor så alle tips er gode tips Glad

Motoren lar seg forøvrig dra rundt og virker ikke som det er noen endeslakk å snakke om.

På forhånd takk for hjelpen Glad

Mvh
Jon
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #1 på: september 14, 2008, 21:39:49 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 02:28:30 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #2 på: september 14, 2008, 22:09:52 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 02:28:09 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: september 15, 2008, 08:32:55 am »

Det enkleste etter min mening er å se om du får start slik den står med litt kontroll av tenning, forgasser osv. Går den så kan du vurdere videre hva som skal gjøres.
Loggført
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: september 15, 2008, 08:43:56 am »

Hvordan burde jeg gå frem for å starte den? Montere den i bil, eller kan jeg forsøke å starte den stående på en pall eller lignende? Tenkte seff å bytte plugger, olje etc. før ett evnt. oppstart, er det andre ting jeg burde passe på?

Jon

(Takk for link R-B, printa ut og lagt sammen med Haynes-manualen Blunker )
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #5 på: september 15, 2008, 12:05:54 pm »

Start den heller på en pall du, litt for mye styr med å sette den i bobla for
å se om den bare fungerer.
Loggført

Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: september 15, 2008, 12:52:56 pm »

Notert - pall testes Glad
Mye mulig jeg får snekre meg en prosjekttråd på denne etterhvert - om ikke annet så for egen dokumentasjon Glad
Loggført
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: september 15, 2008, 20:13:56 pm »

Sett videre på dette i kveld, og fant vel ut at jeg venter med å fyre den opp. Har demontert alt blekk, dynamo osv. Fant diverse, blant annet tre døde mus, men det som kanskje bekymrer meg mest er at en av ventilløfterne står i bunn og ikke beveger seg, samt at pushrod`en under denne er løs så jeg kan dra den frem og tilbake. Noen som kan gi meg noen hint om hva dette skyldes?
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: september 15, 2008, 20:19:41 pm »

Alle støtstengene er veldig løse. Skal ikke sitte som støpt.

Du må huske på å bytte ut de tre musene, for det er de som driver
bobla ved å springe på et hjul inni der.
     Du slipper heldigvis å bytte alle fire musene.  Gliser
« Siste redigering: september 15, 2008, 20:21:59 pm av Varj » Loggført

Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: september 16, 2008, 08:17:04 am »

Hehe - har noen bilder av de - men de egner seg ikke på trykk Glad

Ventilbiten er vel bare å demontere og se hvor ille er, men trenger noen tips til vedlagte bilde. Dette røret er potte tett med rust og rask, hva gjør det og hva gjør jeg for å få åpna det? Trykkluft og blåse all driten ned i potta?



* what.JPG (127.11 KB, 864x648 - vist 139 ganger.)
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: september 16, 2008, 08:48:56 am »

Det rusket og rasket der kan du fort oppdage at er steinhardt. Sjekk også om forvarmingsrøra på innsuget også er tette. Koks som nær sagt forsteines over tid...
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #11 på: september 16, 2008, 12:24:49 pm »

Må vel skrape litt i midten der og bruke litt kraftigere middel enn luft.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!