april 27, 2024, 07:31:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Gasser til turbo oppsett  (Lest 1372 ganger)
Silver (Kristoffer Lindh)
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 378
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« på: september 29, 2008, 21:53:14 pm »

Hei

Noen som har erfaring med gasser montert før turbo? På suge siden av turbo.
Hvilke typer kan brukes og hva må det tas hensyn til?

Takk for alle innspill Glad
Loggført



kristoffer(at)lindh.no
Tlf: 92806127
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 08, 2008, 11:04:45 am »

Har liggende en Weber 45 DCOE (som monteres horisontalt) som ble brukt i et sugeoppsett sammen med en IHI RHB5 turbo på en 1915. Dellorto har vel tilsvarende som heter DHLA.
Loggført
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: oktober 08, 2008, 11:51:09 am »

Du bør også gå for en turbo med karbon tetting,går fint uten også men kan dra inn en del olje.Og som alltid,spander på deg en bredbånds lamda hvis du ikke har.Må ha kontroll på blandingen,sugeturbo oppsett skaper jo en del ekstra varme så pass deg for at det ikke går magert.Kan prøve med gasser som rzr-Andy nevner.

Mvh.
Tekken.
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 08, 2008, 12:24:48 pm »

Min (begrensede) erfaring var at det iset voldsomt på innsuget mellom forgasseren og turboen. Det var nok flere årsaker, men det er uansett lang vei å dra fuelen hele veien ned til toppene. En løsning på dette er å sveise på en rørstuss som en leder olje til f.eks. eksternt filter eller oljekjøler gjennom.
Her er et rimelig sugealternativ, et sett med Holley 350 - aner ikke hvordan den fungerer, men du kan jo sjekke den opp.
http://www.lowbugget.com/turbo_bug_kit.html
« Siste redigering: oktober 08, 2008, 22:27:39 pm av RZR-Andy » Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #4 på: oktober 08, 2008, 22:49:13 pm »

.
« Siste redigering: januar 31, 2011, 14:56:07 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 09, 2008, 10:41:39 am »

Lenge siden dette, -87, faktisk. Jeg prøvekjørte en 1303 som var til salgs, den hadde en 1915 som selger hadde kjøpt av en annen kar som hadde sveist grenrør og brukt dette både i suge- og trykkoppsett. Vet ikke noe om oppsettet på den.
Som nevnt en IHI RHB5 som ble mye brukt på japsebiler men også diverse US. Forgasseren var en Weber 45DCOE, den hadde visst en forhistorie fra en trimmet Volvo. Dro som et lokomotiv, men jeg hadde ikke råd til hele bilen og vi ble enige om at jeg skulle få kjøpe motoren. Da den skulle hentes hevdet selgeren at motoren hadde havarert, men jeg kunne få kjøpe alt som hadde med turboen å gjøre.
Dette monterte jeg på en nyoverhalt standard 1600, og det var rimelig heftig, men lite kjørbart pga. "turbolag". Hadde ikke turteller, men jeg tipper den begynte å dra på 2000-2500 og da var det "all out" i et par tusen til. På tomgang begynte den å fuske når isingen fikk satt seg, ble et tykt lag på innsuget. Regner med dette skyldtes at den var dyset for 1915.
Ble lagt på hyllen for 20 år siden og ligger der enda...men jeg leker med tanken om å skru dette sammen i vinter om det blir anledning. Har samlet deler i noen år, nærmer seg en 1915.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!