mai 01, 2024, 14:51:27 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: prosjekt langtur  (Lest 4310 ganger)
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« på: september 17, 2008, 11:47:00 am »

da har man fått seg jobb i stavanger og det blir litt langt å pendle fra trondheim.

Det betyr langtur i bobla.

Jeg satser på å kjøre Trondheim - Oslo på førstkommende mandag og fortsetter til Stavanger etter en natt på en heldig bekjents sofa.

Hva bør et langtur-rep-kitt bestå av?

Jeg har alt av verktøy som jeg trenger allerede, så jeg tenker med på hvilke reservedeler det er kjekt å ha med seg.

Så langt har jeg tenkt på plugger, viftereim, olje.. Men hva med rotor/fordelerlokk? Noe annet som jeg ikke har tenkt på?
Loggført

GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #1 på: september 17, 2008, 12:18:11 pm »

da har man fått seg jobb i stavanger og det blir litt langt å pendle fra trondheim.

Det betyr langtur i bobla.

Jeg satser på å kjøre Trondheim - Oslo på førstkommende mandag og fortsetter til Stavanger etter en natt på en heldig bekjents sofa.

Hva bør et langtur-rep-kitt bestå av?

Jeg har alt av verktøy som jeg trenger allerede, så jeg tenker med på hvilke reservedeler det er kjekt å ha med seg.

Så langt har jeg tenkt på plugger, viftereim, olje.. Men hva med rotor/fordelerlokk? Noe annet som jeg ikke har tenkt på?
Sikringer, lommelykt, startsgass.
Loggført

Bergrenner

93011499
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: september 17, 2008, 13:17:14 pm »

Av erfaring (ved flere anledninger!), ekstra bensinpumpe  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 17, 2008, 13:30:37 pm »

Gasswire, plugger, viftereim, nye lyspærer, olje!, pluggledninger. Og sett på et bensinfilter for sikkerhets skyld..kan være noe groms som plutselig vil ut av tanken.. Glad
Loggført

Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #4 på: september 17, 2008, 19:44:01 pm »

Ledningsstubb
Tennplugger
Brannslukker
Gasswire
Litt basis verktøy. 10,13,15,17,19, skrutrekker,
Bensinslanger
Bremseveske
reservehjul på boks
Clutchwire
Ekstra bensinpumpe
Olje
Viftereim
stift
Lommelykt
Sølvtape
slangeklemmer og elektrikerstrips
Slepetau
Bensinkanne
Startkabler
Loggført
Boerge
Seniormedlem
****
Innlegg: 339
Bosted: Vaxholm, Stockholm, Sverige


Vis profil

« Svar #5 på: september 17, 2008, 21:19:09 pm »

ikke glem kondensator ... snakker av bitter erfaring Blunker

og ekstra bensinfilter.
Loggført

Cowboys from Hell
gold-digger
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Skatval


Vis profil

« Svar #6 på: september 17, 2008, 21:44:27 pm »

enig med kondensatoren...
den sluttet å virke over seljord på turen fra trondheim til stavanger...
på vei til treffet på borestrand camping...

men takket være snille folk der nede var det bare for gamlingen hjemme å sende ny til stavanger å reparere på treffet...

no problem...

så med godt humør å ståpåvilje er ikke turen noe problem.
Loggført
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #7 på: september 18, 2008, 11:31:55 am »

enig med kondensatoren...
den sluttet å virke over seljord på turen fra trondheim til stavanger...
på vei til treffet på borestrand camping...

men takket være snille folk der nede var det bare for gamlingen hjemme å sende ny til stavanger å reparere på treffet...

no problem...

så med godt humør å ståpåvilje er ikke turen noe problem.
Ta med mobil og nummer til noen som vanker her paa forumet, Kan alltids poste en hjelp oenskes under problemloesern.
Loggført

Bergrenner

93011499
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: september 18, 2008, 12:17:21 pm »

Ledningsstubb
Tennplugger
Brannslukker
Gasswire
Litt basis verktøy. 10,13,15,17,19, skrutrekker,
Bensinslanger
Bremseveske
reservehjul på boks
Clutchwire
Ekstra bensinpumpe
Olje
Viftereim
stift
Lommelykt
Sølvtape
slangeklemmer og elektrikerstrips
Slepetau
Bensinkanne
Startkabler

Coli
fordeler lokk
rotor
børster til dynamo

Så har du det meste.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #9 på: september 18, 2008, 12:28:42 pm »

Ta med mobil og nummer til noen som vanker her paa forumet, Kan alltids poste en hjelp oenskes under problemloesern.

Det var neste steg i planen, jeg skulle bare varme dere opp med spørsmål om deler.

Det hadde vært veldig fint om noen som bor på strekningen trondheim - oslo - stavanger har lyst til å gi meg mobilnummer i tilfelle det virkelig blir krøll på kardangen..

Ellers tenkte jeg at medlemskap i Falck hadde vært lurt. De sier at de kjører bilen hjem hvis det viser seg at den ikke kan repareres på stedet/nærmeste verksted...
Er det noen som har erfaring med akkurat denne tjenesten til Falck?
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: september 18, 2008, 13:27:07 pm »

Hiv deg i bilen og kjør ned.... skjerd et noe så koster deg deg mindre å betale i egenandel mht. falcken og tilsvarende enn alle disse smådelen du handler inn i panikk nå...
går så fint så!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #11 på: september 18, 2008, 14:11:13 pm »

Jeg har Falck-medlemskap uten egenandel, men har heldigvis aldri hatt behov for å bruke det - bank i bordet og krøss i taket. Og jeg bruker Bobla mest til langturer i feriene.

Stift, kondensator og ekstra viftereim er tingene jeg sikkert burde hatt med meg, men ikke har med.
Men om ikke annet har jeg alltid med et fullt sett med lyspærer og ekstra sikringer.

Startkabler og slepetau er greit å ha, men sørg for at du har startkabler med overspenningsvern slik at du ikke svir elektronikken på den andre bilen. Jeg vet forøvrig av erfaring at Bobla kan taues igang selv når det ikke finnes strøm på batteriet.
Loggført
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #12 på: september 18, 2008, 14:15:58 pm »

etter å ha regnet på det, blir det nok falckmedlemskap, litt småtterier (sikringer, plugger, viftereim) og mange positive tanker på veien..
Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #13 på: september 18, 2008, 18:53:58 pm »

Høres ut som en fornuftig løsning. Hvis bilen din går ok i dag, så skal du ikke se bort fra at du kommer deg til Stavanger uten noen som helst problemer.
Loggført

1969 Militær-buss
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #14 på: september 18, 2008, 19:17:43 pm »

det er kun 2 ting du trenger å ha med deg. Telefon og Visa kort. Det fikser det meste, bare spør Tuomo, da vi stod mitt i Danmark.
Loggført
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #15 på: september 18, 2008, 21:13:17 pm »

Enig med Raaen. Skulle du hatt med deg alt som er nevnt burde du jo også hatt hengerfeste og tilhenger med deg....   Osteaktig Osteaktig Osteaktig

Bare å ringe hvis du får problemer i nærheten av Hamar/Mjøsa. Sender deg tlf på PM. Mange her med mye deler og mye kunnskap om luftkjølt!

TUT OG KJØR!!

GOD TUR!
« Siste redigering: september 18, 2008, 21:16:14 pm av VW1965T1 » Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: september 19, 2008, 17:32:56 pm »

jeg selger forresten falck medlemskap
kampanje nå
99.- for 6 mnd
399.- for neste påfølgende 6mnd
dette er billig
fri assistanse ubegrenset antall
Loggført
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #17 på: september 28, 2008, 23:59:17 pm »

Hei Ola. Hvordan gikk turen??
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #18 på: september 29, 2008, 19:19:58 pm »

den gikk nesten helt knirkefritt..

Trondheim oslo gikk som en drøm. Det var virkelig kos å kjøre helt alene på rv 3, med fine svinger, freshe farger i skogen rundt og grateful dead på stereoen.
Navigeringen i oslo gikk også overraskende lett og bilen fikk overnatte i statens vegvesens parkeringsgarasje.
hele ekspedisjonen tok rundt om 7 timer.

For strekningen Oslo - Stavanger falt valget på å kjøre e39 via kristiansand etc og det gikk også bare fint til jeg var ca 2 mil fra mandal. takket være mye av/på gassing for å komme seg opp bakker og forbi vogntog ble litt for mye for min stakkars gasswire.
Pedalen gikk rett i bånn midt i en lei oppoverbakke mellom 2 svinger. Heldigvis var det 2 felt min vei, ellers ville jeg nok vært på trafikknyhetene på p4.
Naf-mannen, som møtte opp med Falcklogoer på arbeidsklærene fiksa hele butikken med 1 stk sukkerbit, ca 4 cm ståltråd og 4 strips.

Full gass fikk jeg ikke, men vi kom til stavanger helskinnet. Hvordan det gikk når jeg kom til stavanger er en annen historie som inkluderer fulle hotell, fulle finske fruer und zo weiter..

Bilder ligger på kameraet mitt som er i stavanger mens jeg er i horten denne uken, de kommer nok etterhvert
Loggført

Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #19 på: september 29, 2008, 20:52:14 pm »

fulle finske fruer??? høres interessant ut, fortell Glad
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #20 på: september 29, 2008, 22:34:11 pm »

I russetida var det noen på skolen min som oppnådde motsatt effekt med røket gasswire - etter skjøting var tomgangen permanent på en 2500-3000 omdreininger Glad
Loggført
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #21 på: september 30, 2008, 07:33:29 am »

NAF-medlemskap er en grei "forsikring" på tur uansett. Og det greie med NAF er at det er DU som er medlem, ikke bilen. Ergo får du hjelp uansett hvilken bil du måtte befinne deg i. Glad

Høres ut som en fin tur ihvertfall!! Glad
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #22 på: september 30, 2008, 08:21:15 am »

fulle finske fruer??? høres interessant ut, fortell Glad

Enig. Gleder meg til Ola får tømt kameraet og lagt ut bildene av de fulle finske damene her!!!!!! Hører jo liksom med til historien..  Osteaktig Osteaktig Gliser Gliser
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #23 på: september 30, 2008, 18:52:36 pm »

heldigvis for dere finnes det ingen bilder av skapningen fra bunnen av de tusen sjøer!

Det hele startet med at han kompisen jeg skal bo med var i lillestrøm i jobbsammenheng, og jeg kunne dermed ikke komme meg inn i leiligheten vi skal dele.
Torgeir tipsa meg om "Stavanger bed and breakfast". De hadde fine priser og en link som het "BESTILLE ROM".

Jeg trykte på linken, ca 1 uke før jeg skulle ankomme stavanger, og trodde jeg hadde bestillt rom når jeg fikk en kvittering på mail.

Men neida.

Det viser seg at "ROM BESTILLING" egentlig "FORESPØRSEL FOR OM HOTELLET HAR ET LEDIG ROM JEG KAN LÅNE" og at kvitteringsmailen var en "tilbudsmail" som jeg måtte svare på før rommet var reservert.
akkurat det fant jeg ut rundt 9-halv ti kvelden før jeg har første dag i ny jobb.

Tanken på å sove sittende i et mildt sagt ødelagt førersete før jeg skal gi et godt inntrykk på jobb frista lite.

Noen minutter med frenetisk telefonaktivitet senere har jeg fått husly hos venner av venner. Folk jeg har møtt 1 gang før over en kopp kaffe to uker tidligere.
Vi gikk way back for å si det mildt.

Midt i det hele ramler skapningen fra bunnen av de tusen sjøer ut av bed'n'breakfast'en. Tenk deg 170 cm middelaldrende kvinnelig skapning med i-hjæl bleika blondt krøllet hår 80ties style med early 90s style steinvaska dongerijakke som kommuniserte gjennom fylle-snøvlete gebrokken finsknorsk.

Skapningen synes selvsagt at bobla bare "ERR SÅ VAKKKARRRT" og er helt i hundre.
jeg er trøtt og sliten etter 1200 km på to dager i et ødelagt førersete og vil bare komme meg bortover til mine nye bestevenner med luftmadrass i kjelleren.
Det hele topper seg når Skapningen hopper inn i bilen for å teste/rote med alt mulig. Jeg sier så pent jeg kan, husk jeg er en trøtt og sliten nordlending akkurat nå, at jeg må videre for jeg må finne den plassen jeg skal sove i natt.
Som kronen på verket snøvler Skapningen: "DUH KANN JOH SÅVA HOSS MEJ"

Da var vi laaangt over grensen av dritt jeg gidda å høre på, og jeg så pent som mulig drar Skapningen ut av bilen og freser avgårde...


Det var historien om den fulle finske fruen og min første kveld i Stavanger. Jeg må si jeg foretrekker fine franske frøkner (ref: prosjektråden min) over våre nabo-skapninger i øst.
Loggført

HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #24 på: september 30, 2008, 21:09:25 pm »

Ha, ha..  Gliser Gliser Gliser Tror du gjorde et godt valg, da du valgte luftmadrassen! Artig historie... Lykke til i ny jobb!
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #25 på: oktober 02, 2008, 15:26:14 pm »

Luftmadrass eller fellesmadrass - felles for dei begge er vel at dei ville lekke luft i løpet av natta!  Gliser
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!