april 26, 2024, 08:14:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: wasser boxer i t1  (Lest 3829 ganger)
pan57
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted:


Vis profil

« på: desember 30, 2007, 21:42:41 pm »

er det noen som vet om en vannkjølt t4 motor kan monteres i en t1-68. hvilket svinghjul og hvilken starter brukes? er det nokk plass? er det noen år bedre en andre? ?   
Loggført
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #1 på: desember 30, 2007, 22:11:50 pm »

om det er 1.9 / 2.1 wbx du tenker på så kalles bilene disse motorene sitter i T3 (transporter/caravelle). motoren har samme fysiske mål som en T-1 boblemotor uten allt kjøleblekket så den passer, men du trenger radiator, nållager i svinghjul bør monteres og et mindre svinghjul fra de luftkjølte 1700-1800 t-4 motorene er enklere å få til å passe i svinghjuls huset.  Søk på www.vw2you.com om emnet, står masse om wbx i boble der.
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 03, 2008, 21:59:12 pm »

http://www.gearheads.dk/oxyboxer.htm

her står det masse bra!

har et i tankene selv neste vinter  Blunker
Loggført

Odøling
Medlem
***
Innlegg: 130
Bosted: Skarnes


low and "lover"


Vis profil
« Svar #3 på: januar 03, 2008, 22:05:02 pm »

J satte 2,1 med turbo i ei 68 boble for ca 8 år siden.
J brukte 2,1 svinghjul,men måtte slipe en del i girkassa så j fikk plass
Loggført

Hiace 2002
Vw Golf GTI 16v 1985-90
Vw boble 1300 1967
Vw boble 1200 1954
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 03, 2008, 22:26:38 pm »

J satte 2,1 med turbo i ei 68 boble for ca 8 år siden.
J brukte 2,1 svinghjul,men måtte slipe en del i girkassa så j fikk plass

har stussa litt på akkurat dette selv, og hvordan blir det med starteren??
Loggført

jimmi
Seniormedlem
****
Innlegg: 339
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #5 på: januar 03, 2008, 22:45:52 pm »

Bruker du orginalt 2.1 L  svinghjul bruker du starter fra T3(buss) automat eller Bay automat.
Loggført

mvh. Jimmi
tlf. 988 92 666
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 04, 2008, 21:59:54 pm »

Bruker du orginalt 2.1 L  svinghjul bruker du starter fra T3(buss) automat eller Bay automat.

og disse er bolt-on på feks 1200-kasse??
Loggført

pan57
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: januar 06, 2008, 22:34:47 pm »

Ok man bruker svinghjulet som følger motor og starter fra en med automatgir. fra hvilke års modeller transporter/caravelle finner jeg riktig motor (det beste er sikkert og kjøpe en delebil og ta motor insprøyting og ledningsnett, kanskje også radiator?) må dette svinghjul modifiseres med lager?. jeg var med og monterte en 2l motor fra en vw buss (ca 78mod) i en t1 for nesten 20år siden det var da mye sliping i cluthus for og få plass til svinghjul. Da jeg slipte litt i nedre feste bolter og lagde gnist antentes magesiumstøvet fra gearbox, og skapte ett hælvetes fyrværkeri, kjeledress brant hull på flere plasser mens jeg satt hjelpesløs i et vw motorrom med en vinkelsliper på 1500rmp. hva kan gjøres for og ungå den fadesen igjen?Takker for gode svar hittil. 
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: januar 06, 2008, 22:47:38 pm »

Bruk en roterende fil a la denne. Den lager spon, ikke støv som lett antenner. Raskt og enkelt.
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=117998

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 06, 2008, 22:50:19 pm »

Nåle lager MÅ du montere i svinghjul eller bytte inngående aksel på girkassa til lengre type(jeg har)
går du for 200,210 eller 215mm svinghjul slipper du all slipingen.
ellers er det ikke SÅ mye sliping , bare man er litt tålmodig.
Jeg tok å monterte på trykkplate og skrudde gir/motor sammen til trykkplata tok inni kassa.
Dro den en runde på starter'n , slik att den lagde merker. slipte..skrudde inn ..slipte skrudde inn.
Da tar du minst mulig materiale.
Denne motoren har aldri sitti i type 4 , men i type 2 model "T-3"  Glad

må vel opp på 86mod for å få 2,1 112hk

kjøp delebil. det er lurt. alltid noen slanger/koplinger etc som er kjekt å ha.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #10 på: januar 22, 2008, 22:22:03 pm »

Har man starter fra T1 automat,skal den visst passe til alt.Men,hørt det fra en som driver med bilcross da... Tvilende
Loggført
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #11 på: januar 26, 2008, 23:16:18 pm »

Jeg har en 2,1 wbx i min 69 T1. Brukte 2,1 svinghjul (masse fresing i kassa),men smatt rett inn. Jeg satte så inn 2,1 wbx starter med ett shims på ca 4 mm. dette gikk supert. Det er helt rå lyd (2,5" eksos) Gliser
« Siste redigering: januar 27, 2008, 10:58:12 am av wbx t1 » Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #12 på: februar 06, 2008, 09:18:26 am »

Har noen bilder av slik konvertering i boble eller buss?
Lurer spesielt på hvordan man løser dette med avkjøling på en egnet måte, altså plassering av radiator og tilførsler til denne.

Gjerne linker Glad
Loggført

Member #1 /Spliths venner
KH
Gjest
« Svar #13 på: februar 06, 2008, 10:03:36 am »

Har noen bilder av slik konvertering i boble eller buss?
Lurer spesielt på hvordan man løser dette med avkjøling på en egnet måte, altså plassering av radiator og tilførsler til denne.

Gjerne linker Glad

Det står en blå og hvit bay her som du kan komme å kikke på. Trodde du viste det, Bjørn?

KH
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #14 på: februar 06, 2008, 12:19:21 pm »

Har noen bilder av slik konvertering i boble eller buss?
Lurer spesielt på hvordan man løser dette med avkjøling på en egnet måte, altså plassering av radiator og tilførsler til denne.

Gjerne linker Glad

Det står en blå og hvit bay her som du kan komme å kikke på. Trodde du viste det, Bjørn?

KH


Joda, jeg tenkte plage deg også Knut!
Men det er alltid greit å lese seg litt opp før man skal igang med ting man ikke kan Glad
Vet jeg har sett en "how to" tråd et sted, får prøve å finne den.
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!