april 30, 2024, 04:40:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trenger litt nybegynnerhjelp ang. boble  (Lest 1472 ganger)
veos
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Ålesund


Vis profil

« på: september 25, 2008, 20:09:14 pm »

Hei! Blunker

Er helt fersk her på forumet, så beklager om jeg poster i helt feil kategori her nå.

Vurderer sterkt å anskaffe meg en boble som et lite prosjekt nå til vinteren, men har et par små spørsmål, da jeg har null greie på bobler.

- Hvilken årsmodell bør jeg sikte meg inn etter? Er det fordeler og ulemper ved enkelte?
- Hvilken motor bør jeg se på? Fordeler/ulemper?
- Er det noe spesielt jeg bør være på utsikt etter når jeg handler?
- Hvilke norske nettbutikker anbefaler dere til kjøp av nye og brukte deler?

Jeg tar gjerne i mot tips og guider til ditt-og-datt. Jeg vet ikke helt hva jeg vil gjøre med bilen enda, men nye seter/interiør, muligens bredere skjermer og noen flotte dekk står på lista, i tillegg til å få motoren i rimelig god stand!


På forhånd takk Blunker
Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 25, 2008, 20:15:26 pm »

som første bil vil jeg absolutt anbefalle en original bil mellom 65 og 68 eventuellt nyere om du liker sånnt hehe
er det gode kjøre egenskaper du er ute etter bør du gå for 68-
original motor er greit å begynne på så kan du utvikle deg derfra...'
Loggført
veos
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Ålesund


Vis profil

« Svar #2 på: september 25, 2008, 20:37:28 pm »

som første bil vil jeg absolutt anbefalle en original bil mellom 65 og 68 eventuellt nyere om du liker sånnt hehe
er det gode kjøre egenskaper du er ute etter bør du gå for 68-
original motor er greit å begynne på så kan du utvikle deg derfra...'

Takk for rask tilbakemelding. Er det en grunn til at jeg bør gå for 68+ modell? Og er det noe spesielt siden du skriver 'om du liker sant?'? Er utseende annerledes?
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #3 på: september 25, 2008, 20:41:11 pm »

68++ har blant annet stående lykter, annen fasong på div karossdeler og er 12V.

Ifra 70 kom også 1302S med 1600 motor og fra sent 72, 1303S (som har buet frontrute, og dermed skikkelig dashbord) med 1600.. Kraftigste oriale boblemotoren.

Deler kan du handle hos blan annet: Unneberg bil, Hotshop.as, Lars rosenqouist og vwservice.no..


Lykke til  Blunker
« Siste redigering: september 25, 2008, 20:43:49 pm av Bj?rn » Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: september 26, 2008, 09:29:03 am »

Se også thebugshop.org og tech help-artiklene der. Står blant annet en lang og utførlig liste der over hva man bør tenke på ved Boble-kjøp.
Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 26, 2008, 09:41:46 am »

ved kjøp av en "nyere" 68-> boble blir det som regel billigere å skaffe deler til prosjektet. Det er noe som du også kan ha i bakhodet når du tar det endelige valget
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Frodo
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Ranheim


Life's too short to dance with ugly women.


Vis profil
« Svar #6 på: september 26, 2008, 09:54:32 am »

Her er et godt eksempel på at en 1970-modell kan bli fin:

http://i164.photobucket.com/albums/u11/OvalV-956/Trondertaeff07/Trndertrff07020.jpg
Loggført

Medlem av TVWK og Rüsters VW Drontheim
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 26, 2008, 09:59:48 am »

Ett annet tips er å kjøpe en som en mest mulig urørt.
Det er mange biler som ser pene ut, men som ikke ligner grisen når man begynner å gå etter i sømmene.
Jeg kjøper heller en org. bil med litt rust, enn en som er "rustfri".
Godt eksempel her er bilene i MTV's "Pimp my ride". Ikke at man kan si at de er pene, men de ser pene ut i lakken etc.
Det som aldri blir vist er hvordan de samme bilene ser ut etter f.eks. ett år. T2 bussen de pusset opp i en episode så ble
taket lappet med hønsenetting og sparkel...  Øyerulling

Pleier også å vær skeptisk til bruktbiler som akkurat har tatt motorvask når bilen vises Blunker

Bruktbobler har også en tendens til å være "stuket" i fronten og hekken. Er det dårlig passform på panser eller bakluke, så kan det være en vekker om at noe kan ha skjedd.

Beste tipset er vel egentlig å ha med seg en "boblekjenner" på visningen. Blunker
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!