november 22, 2019, 01:38:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet  (Lest 110896 ganger)
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1632
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #30 på: juli 17, 2010, 09:33:56 am »

Som så mange andre så sliter også jeg med laddinga på boblen Trist Byttet for noen uker siden dynamoen, og fikk da en laddespenning på 13-14 V. Siden dette er en cab og jeg bor på sunnmøre har den vært lite brukt siden, brukt den ei par ganger. Når vi nå sku ut å kjøre igjen var batteriet tomt så vi startet den med startkabler. Da viser det seg at den på ny ikke ladder. Har sjekket alle (tror jeg vertfall) kabler og overgangsmotstand til minus slik som beskrives i tråden her. Har også tatt dynamotesten slik som det beskrives og hadde da en spenning på over 36 volt, så vil tro den er ok. Det BØR den også vær siden den er helt ny. Når jeg måler på regulatoren måler jeg 11,8 V inn og 0 V ut. Noen som har en forklaring på dette? Burde jeg ikke målt en høyere spenning inn på regulatoren når bilen går og dynamoen snurrer? Og at jeg har 0 V ut, kan det ha en sammenheng med den lave spenningen jeg måler inn? Eller skyldes alt at regulatoren er gåen? Hadde vært kjekt med noen tips og råd før jeg eventuelt bestiller ny regulator Glad

Høres absolutt ut som det er regulatoren som tuller det til for deg. Viss du ser på undersiden av regulatoren er det en vikling ute til høyre på bildet. Ofte er det denne som er brent i stykker, eller på annen måte ødelagt.
Husk også at regulatoren må være godt festet til gods.


* DCP_4518 (Medium).JPG (76.52 KB, 800x531 - vist 725 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Overhead
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #31 på: august 20, 2010, 20:46:11 pm »

Laddings problem...

1302S med 1600  motor, likestrømsdynamo... ladderele under baksete... dette gikk til sweedn her en dag.. bestillte nytt fra Unneberg.. fikk dette her om dagen og monterte dette... tok en kjøretur... når mørke trengte på merket jeg at oisann... xenon lys på bbobla gitt!!! sjekket ladde spenning i dag... 17V!!! ka faen sjer?

Det nye laddereleet er ca samme som det gamle (istål) bare at det nye er "støpt" i nå svart greier.. og litt stål...

Hjelp? er det nye også ødelagt??
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1632
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #32 på: august 23, 2010, 19:15:21 pm »

Sjekk at ledningene mellom laderele og dynamo er hele og at releet er festet godt til gods/jord. Viss DF ledningen kortslutter til jord vil du få høy spenning, og viss releet ikke er jordet kan du også få høy spenning.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17389
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #33 på: august 28, 2010, 21:38:19 pm »

Hallo Svein,

Eg har eit lite-stort ladeproblem som gjer meg håvegalen..

Er snakk om ein 1303 74 modell. vekselstraum med ekstern regulator. bilen vart kjøyrd opp til meg, sveist på og bytta motor til ein trimma. Etter motorskifte so begynner problemet... Sett inn nylada batteri, og med samma eg sett på jordingen so begynner ladelampen å lysa.. tenninga står ikkje på. Når eg so vrir tenninga på so forsvinn ladelyset og oljelyset kjem på.
Ka so skjer??
Begynnar då ein enorm feilsøking, måler spenning inn og ut diverse plassar og konkluderar med att motorola laderegulatoren er dau.. ny regulator vart kjøpt inn på scc og i stor glede montert heima etter scc. Gleden vart fort sorgen då det var sjitt da samma problemet etterpå!! Lyser i ladelampen uten tenning på.
Da nya ladereleet har kun 3 kontaktar. D+ D- og DF mens den andre kontakten frå bilen har 4 kontaktar, for der kjem den blå ledningen frå ladelyset og. Lagar då ein jumpeledning frå DF ledningen på regulatorledningstumpen og over til den ledige plassen i kontakten. sånn att den blå ledningen skal kunna få straumen sin frå DF når tenninga er PÅ.. men no good shit..
Tar då og målar litt meir.
Bakpå dynamoen; B+ har batterispenning heile tida batteriet er tilkobla. Da samma gjeld D+. er dette rett? det står no altso straum til D+ på regulatoren heile tida.
DF har straum heile tida solenge det er kobla til ved regulator og dynamo.

Altso DF og D+ har alltid straum. med og utan tenning. Er detta rett??
Men detta vert påvirka av ladelampen.

Ledning frå ladelampe; Tenning av= o volt. tenning på = batteri volt. Er detta rett?? skal ikkje denne jorda/0volt ved tenning på?
Tenkte etter den målinga att tenningslåsen var bås. hadde ein lik liggande og prøvde....nada. heilt likt.

Koblar eg so ladelampe ledningen inn på stikk kontakten ved rele som då er kobla ilag med DF so har DF 0volt ved tenning på og 12 volt ved Tenning AV. Detta kjem av att ladelyset har 12volt når tenninga er på og ilag med DF sine 12 volt vert da då 0volt ved tenning på. Og når tenninga er av so er det jo kun DF som har straum og ikkje ladelampen. dermed vert da då 12 volt når den er av.

Noko seier meg att detta er heilt hakkande motsatt av da som er rett HæHæ
Ligg feilen då i att DF får straum heile tida sånn att ladelampen lyser når den ikkje skal lysa ?

Nokon som har tips? Glad
Loggført

-tlf. 97419035
eller 47661407
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1632
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #34 på: september 21, 2010, 21:12:32 pm »

For det første skal den blå ledningen fra ladelampen til D+ viss ikke det er en egen plass til den som heter 61.
Viss du leser første post i emnet her under ladelampen, vil du også se et par bilder av hvordan du måler for å sjekke at f.eks. tenningslåsen leverer riktig, (Skal levere 12V ved tenning på, til kontaktflaten for pære i speedo)
Tar du ut ladelampen skal du måle 0V ved død motor, og 12V ved livlig motor, på blå ledningen fra 61/D+
Vet også at noen dynamoer tar lett skade viss de kjøres uten regulator, men vet ikke om det gjelder din.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17389
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #35 på: september 22, 2010, 12:05:19 pm »

Me fant feilen. Det var ikkje regulatoren, men heller dynamoen. Den leverte 12v ut DF heile tida, og etter å ha skifta den var alt i boks. minus att ladelampen lyste heile tida(blå kabel kobla til d+) Men ladespenninga var berre 14.2, pga att dynamoen sikkert var litt dårleg.

Veit du korti ladelampen skal begynna å lysa?
Loggført

-tlf. 97419035
eller 47661407
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1632
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #36 på: september 23, 2010, 11:24:19 am »

Ladelampa vil kun lyse når spennngsforskjellen er stor nok mellom B+ og D+.
Den får B+ fra tenningslåsen og D+ fra regulator. Så hvor mange volt en 12V pære trenger for at du skal se lyset er vanskelig å si.
Vet at på Notchen min kunne du se litt lys konstant i ladelampen når det var mørkt, men dette var helt normalt på de bilene, da det ofte ble litt spenningsfall på noen ugunstige steder.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #37 på: oktober 06, 2010, 09:56:12 am »

Når er børsene klare for utskift? Når de ikke legger stikker ut fra huset... se bilde av børsene mine under.Skifter man ut hele enheten på bildet eller bare børsene? Hvor kjøpes dette?


* IMAG0031-1.jpg (148.05 KB, 2073x1241 - vist 634 ganger.)
« Siste redigering: oktober 06, 2010, 09:58:24 am av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
lasvegas
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #38 på: april 12, 2011, 11:41:41 am »

Skal ladelampen lyse konstant når tenningen er av? Betyr det at den ikke lader? Og skal det bare lyse grønt når tenningen er på? Jeg har prøvd triksene med målelampen, men den lyser verken på speedoen eller lyspæren. Kan jo være at målelampen er defekt?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1632
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #39 på: april 12, 2011, 21:56:04 pm »

Her lukter det litt koblingfeil, eller at både prøvelampe og laderele tuller det til.
 
Når tenningen er av, skal begge være mørke.
Ladelampen skal komme på sammen med oljetrykkslampen, når du setter på tenningen. 
Og når motoren startes skal forhåpentligvis begge slukke da også.

Prøvelampen kan du jo sjekke rett på batteriet for å være sikker  Blunker
Viss ladelampen lyser uten at tenningen er på, kan det være at ladereleet har brent seg fast og slipper gjennom strøm feil vei.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
lasvegas
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #40 på: april 12, 2011, 22:56:17 pm »

Målelampen er defekt.

Tenning av = Ladelampe
Tenning på = Oljelampe
Motor på = ingen av delene (selv om når jeg bruker mer og mer strøm, slik som fløyte, langlys, gasse, lyser det litt rødt i ladelampen.)

Hvordan finner jeg ut om ladereleet har brent seg fast? Og hvordan kan jeg fikse dette?


edit: og hvordan ser jeg at det lades riktig?

« Siste redigering: april 12, 2011, 22:58:10 pm av lasvegas » Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1632
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #41 på: april 13, 2011, 21:55:34 pm »

På releet er det en skrue midt på lokket som holder det fast. (gjerne under noe hvit forseglingsguffe)
Nærmest B+ kontakten er det et kontaktsett som jeg har satt en rød ring rundt. Vil tro at dette ikke beveger seg slik det burde. Skal være god klaring når releet er spenningsløst. Du kan prøve og lirke det fra hverandre og pusse kontaktpunktene, men det er nok en annen grunn til at det har satt seg. Kom gjerne med bilder når du har åpnet det  Blunker
Riktig lading finner du med å måle spenningen på batteriet. Normalt litt over 12volt når motoren ikke sviver, og helst over 14volt når den sviver/lader.


* HPIM0033 (Medium).JPG (121.73 KB, 800x600 - vist 661 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
VAG82
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Klepp


Vis profil

« Svar #42 på: april 15, 2011, 22:38:34 pm »

Jeg skal montere en 1600 AH motor i min nyinnkjøpte 65 mod. 1200 boble som ikke har originalt ledningsnett.

Jeg har en vekselstrømsdynamo med ekstern regulator.
Både regulator og dynamo er merket med:
DF, D+ og D-

Skal DF på dynamo kobles til DF på regulator, D+ på dynamo til D+ på regulator, samft DF på dynamo til regulator? Og den blå ledningen fra ladelampa til D+?
Til høyre i motorrommet er det også en ledning som ser ut for å ha gått til dynamo. Den har jeg målt og går til Klemme 30 på tenningsbryteren. Hvor skal denne på dynamoen?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1632
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #43 på: april 16, 2011, 15:20:47 pm »

Ser ut til at du tenker helt rett med alle de tynne ledningene. Normalt trodde jeg 6voltere hadde to tykkere ledninger. En fra starter og en til 30 på tenningsbryter. Begge disse skal i så fall inn på den skruen som er merket B+ på dynamoen.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
VAG82
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Klepp


Vis profil

« Svar #44 på: april 16, 2011, 16:35:50 pm »

Takk for informasjonen SveinT!

Hva som har vært originalt på bilen vet jeg ikke, men skal se litt på hva som er i området der den forrige laderegulatoren sto.
Loggført
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 936
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #45 på: juli 05, 2011, 15:18:46 pm »

Nå har jeg ladeproblem med bobla, bytta regulatoren under setet i fjor så jeg tror ikke den er gåen. Har ikke gått igjennom feilsøkinga enda så det kan alltids være jeg finner ut av noe der. Spørsmålet mitt er: Hvordan ser jeg at børstene i dynamoen er slitt?
Jeg har jo eid bilen i ni år og kjørt ganske mye men enda ikke bytta disse så det kan jo være at de er slitt.
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1632
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #46 på: juli 06, 2011, 17:48:26 pm »

Børstene er utslitt når ikke de kommer lenger inn i holderen sin  Glad
Du ser at ledningen butter i mot holderen, eller at fjæren ikke får trykk på børsten.


* HPIM0093 (Large).JPG (93.96 KB, 1024x768 - vist 685 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 936
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #47 på: juli 06, 2011, 19:18:24 pm »

Ah, da ser det ut som at børstene ikke er nedslitt iallefall Glad
Loggført

rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #48 på: august 08, 2011, 11:40:04 am »

hei har du ark på ombygging til 1600 motor svein t?
Loggført
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 936
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #49 på: august 30, 2011, 00:13:06 am »

Nå trodde jeg at jeg endelig hadde løst ladeproblemene på bobla. Bytta dynamo og laderegulator og det funke fint fra Fredag og til idag. Nå så ville ikke ladelampa slokne når jeg starta motoren MEN den slokna når jeg kjørte på motorveien (ca 80-90kmt) og kommer på igjen så fort turtall og hastighet kommer ned. Derimot hjelper det ikke å ruse motoren når bilen står stille, da lyserladelampa som bare det. Kan det være noe kontaktfeil noe sted?
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1632
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #50 på: august 30, 2011, 20:55:21 pm »

Når du bytta regulatoren under setet, var det til en ny eller "pent brukt" og er den skrudd godt fast til jord? Tenkte om farten på motorveien kunne gjøre at det ble litt risting og dermed ble kontakt inni regulatoren.
Vil uansett råde deg til å koble fra ledningene på dynamoen og ta den testen som står i første innlegg "Generator kontrolleres uden relæ".
Da vil du raskt se om dynamoen er i orden.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 936
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #51 på: august 30, 2011, 23:32:18 pm »

Tok den testen nå ikveld, når jeg gjorde som det først står (koble ledning mellom DF og D-) så ble resultatet 0.1 Volt. Når jeg så koblet på et batteri på dynamoen slik trinn 2 er så snurra den ganske fort og jevnt. Har bytta fram og tilbake mellom en ny og en pent brukt ladergulator og sjekket at denne er skrudd skikkelig fast. Nå ikveld når jeg kjørte hjem igjen så var ladelampa på hele tiden og det var tydelig ikke nok strøm til at bilen kunne gå skikkelig.
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1632
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #52 på: august 31, 2011, 21:49:08 pm »

Dynamoen kan snurre relativt fort selv om den er helt gåen. Når du måler 0,1V tyder det fælt på at dynamoen har brent seg.
Byttet for et par uker siden i en 1302 og den dynamoen hadde slike symptomer som du nevner. Når vi byttet dynamo ladet den nye med 18V  Sjokkert så regulatoren var også gåen på den bilen. Antagelig har regulatoren tatt kvelden først og presset gamle dynamoen til å levere 18V helt til dynamoen brant i stykker.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 936
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #53 på: september 01, 2011, 02:25:57 am »

Så bør man bytte regulatoren samtidig da kanskje? Begynner å bli en dyr fiks dette her nå Glad
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1632
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #54 på: september 01, 2011, 08:24:40 am »

Jeg hadde byttet dynamo først, og så målt ladespenningen rett etter den nye er montert. Viss ikke den lader i nærheten av 14V, ville jeg byttet regulatoren også.
Har du sigarettenner i bilen kan en slik være en liten trygghet å kjøre med en liten stund etterpå.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/12V-Red-DIGITAL-LED-CAR-Auto-VOLTMETER-VOLTAGE-GAUGE-/250861910627?pt=Car_Audio_Video&hash=item3a6888fa63
Så ser du at ladespenningen er relativt stabil. Noen gamle regulatorer kan ha periodiske feil viss noen av kontaktene inni er litt brent.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 936
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #55 på: september 20, 2011, 13:00:01 pm »

Når en ny dynamo eter opp sine nye børster på mindre enn en måned, hva kan da være galt?
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1632
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #56 på: september 21, 2011, 12:29:26 pm »

Når en ny dynamo eter opp sine nye børster på mindre enn en måned, hva kan da være galt?

Og ladespenningen har vært stabil og grei hele tiden? Viss både regulator og dynamo er helt ny og virker, høres det nesten ut som en fabrikasjonsfeil? Viss slepekontakten er litt ru vil jo børstene slipes fort ned, men har snaut hatt tak i en ny dynamo så vil ikke mene for mye om de.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 936
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #57 på: september 21, 2011, 14:28:53 pm »

Ja ladinga har jo nesten ikke vært der. Den lada fint første helga etter at jeg satte den inn. Satte den inn på en Fredag og allerede Mandag/Tirsdag kom ladelampa på på lave turtall. På høye turtall lader den. Prøvde å sette inn nye børster og da lada den i hele 10 km før ladelampa kom på igjen.

Har prøvd å bytte mellom flere forskjellige regulatorer (både nye og gamle) uten noen som helst endring.
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1632
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #58 på: september 21, 2011, 22:20:03 pm »

Jeg hadde uten tvil plukket den i småbiter og målt hver del for seg, for å finne feilen. Men det krever litt spesialutstyr for å måle alle delene. Får kanskje etter hvert utvide denne tråden med litt overhalingsbilder?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1632
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #59 på: september 25, 2011, 13:09:12 pm »

Siden jeg lovet en liten dynamo overhaling tok jeg litt bilder i går.

For å demontere dynamoen er det tre skruer som må skrues ut:


Noe av det første jeg gjør når den er litt demontert er å sjekke ankeret for kortslutning. Dette er den delen som oftest går i stykker i en dynamo. Ankeret legges på en ”grovler” som er en vekselstrømsmagnet. Viss ankeret er i orden skal det tynneste bladet på bladsøkeren sveve lett over ankeret når du roterer det.


Viss det er defekt/kortsluttet vil magnetismen dra bladsøkeren ned mot ankeret på to eller flere steder når det roteres. Dette ankeret sveiv også fort rundt når jeg prøvde å polarisere dynamoen:


Siden ankeret var i orden kan det demonteres litt mer. Jeg foretrekker å sette på en hjulmutter på enden for ikke å skade gjengene.


Når enden er av må man skru ut to skruer for å komme inn til kulelageret.


Når alt er fra hverandre bør man ha ca så mange deler på benken.


Så er det over til huset og feltviklingene. Det er ikke nødvendig å demontere de, men jeg vil ha de ut slik at huset enklere kan bli litt penere. For å løsne de to skruene som holder viklingene er det nødvendig med en slagtrekker.


Og da bør det ligge så mange deler på benken.


For å sjekke feltviklingene har jeg et veldig nøyaktig ohm meter. Måler fra den ene skruen til skjøten mellom viklingene, og så den andre skruen til skjøten. Forskjellen mellom de to viklingene skal nesten ikke være merkbar. Her var forskjellen 0,02ohm og en 12V har som regel rundt 1,8ohm per vikling.


Endedekslene ble sandblåst, zinkgrunnet og lakket, så mens lakken tørker var det tilbake til ankeret. Spenner det opp i dreiebenken med et måleur på der lageret festes. Når det er helt sentrert kan dreiingen av kommutatoren begynne.


Denne var egentlig ikke så ille, men man kan fortsatt se litt striper som ikke forsvant helt, så da ble det noen forsiktige drag til. Vil ikke ta mer enn nødvendig av diameteren.


Når dreiingen er klar må man rense opp i sporene mellom kobberlandene. Jeg foretrekker en Stanleykniv  og kutter vekk sponet som har lagt seg nedi ”fugene”


Så er det på med nytt lager, dekkskive og avstandringen. Bruker en lang pipe og slå det ned med.


Tilbake til feltviklingene. Børster de rene med en neglebørste. Må være forsiktig for de er bare surret inn i papir. Var også litt dårlig papir ut til den ene tilkoblingskruen, så måtte surre på litt tjærebånd.


Så er det bare å montere viklingene inn igjen. Pass på å få på all isolasjon på skruene.


Skal også klemme fast en liten pappbit bak den ene viklingen. Denne fungerer som isolasjon så ikke skjøten kommer i kontakt med gods. Legg også merke til bøyen på ledningen for å gå klar av bolten som holder endene samlet.


Viktig å huske den tynne bølgeskiven (1) som skal på det ene lageret. Er også et par hakk (2) i begge ender som skal passe inn i hverandre når den settes sammen.


Når fjæra er på plass igjen peker den rett innover, og så jeg bruker en tynn ledning til å dra den på plass med.


Så er det polarisering for å ”lade opp” dynamoen med litt magnetisme. Pluss på D+, og minus til både DF og D- i noen korte støt (2-3 sekunder).


Og så er det test med voltmeter og full fart på dynamoen. Her leverer den nesten 55Volt siden DF er jordet. Dette er også en så rask test som mulig, da det etter hvert vil bli varme i viklingene.


Så er det på med dekselet. Her skal luftslissen vende rett nedover og tilkoblingene til ledningene oppover.


Og slik ble resultatet. Sjekk at ringen (1) stikker litt utenfor sine omgivelser. Det er denne ringen som reimskiven stopper i når man skrur den fast, og har vært ute for at den er så slitt at endelokket på dynamoen blir utslitt..
Avstanden (2) mellom vifte og deksel skal også være 1,2-2,1mm og justeres med shims.

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!