mars 29, 2024, 00:52:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet  (Lest 165715 ganger)
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« på: september 28, 2008, 17:21:30 pm »

Det er en del som har litt problemer med ladesystemet. Er det dynamoen som er gåen eller er det laderele/regulator? Her kommer forhåpentligvis litt tips.
Det første jeg vil nevne er jordingen. Det er viktig at det er god kontakt hele veien fra minus på batteriet til både dynamo og laderele. Dette er lett og glemme da minus ikke går i noen ledning, men gjennom karosseri, motor og girkasse. Still inn et multimeter på ohm og mål fra batteriets minuskabel til dynamoens D- skrue. Her skal det være tilnærmet 0 ohm. Viss ikke må du rense alle kontaktflater og sjekke koblinger. Et par viktige punkter er der batteriets minuskabel er skrudd fast i bilen, og den jord stroppen som går over fra karosseriet til girkassen.

Over til dynamoene. Det finnes tre hovedtyper: Likestrømsdynamo, vekselstrømsdynamo m/løs regulator og vekselstrømsdynamo med innebygd regulator. Forskjellen kan du se på bildene.


Likestrømsdynamo. Tre tilkoblinger som går til laderele. (D+, D- og DF)


Vekselstrømsdynamo for ekstern regulator.Tre tilkoblinger til regulatoren og en til batteriet.


Vekselstrømsdynamo med innebygd regulator.En tilkobling til ladelampe og en til batteri

Det første som bør gjøres er å sjekke børstene for slitasje og bevegelighet. På likestrøm finner du en i hver åpning, og på veksel finner du de under plastlokket med flatstift tilkoblingene.

Likestrømsdynamoen

Den typen som det er mest trøbbel med (siden den er mest vanlig) er likestrømsdynamoen.
For å sjekke om den er i orden kan du koble bort alle ledninger, og koble en løs ledning mellom DF og D-. Start bilen og mål med et voltmeter mellom D+ og D-. Du skal få opp mot 36V på en 12V dynamo, og 18V på en 6V, ved ca 3000 omdreininger på motoren.
Ikke test for lenge da det kan skade dynamoen.
Viss du får de riktige voltene her er dynamoen etter all sannsynlighet i orden, og du bør prøve med et nytt laderele.



Viss ikke du får de volt du trenger, kan du prøve og polarisere dynamoen. Ta bort dynamo reima slik at dynamoen kan rotere fritt. Ta bort voltmeteret fra forrige test og koble til et batteri i stedet, for en kort periode. Dynamoen vil da svive jevnt rundt, litt fortere enn at du klarer å telle rundene.
Viss den ikke sviver eller sviver ujevnt, og børstene er i orden, er dynamoen defekt.
Viss den sviver kan du gå tilbake til forrige test å se om den nå virker.



Viss ikke noe av dette har hjulpet må nok dynamoen ut av bilen for overhaling eller bytting.

Vekselstrømsdynamoen

Vekselstrømsdynamoene testes enklest ved å måle volten mellom B+ skruen og huset på dynamoen. Ved litt turtall på motoren bør den ligge mellom 14 og 14,7 volt. Er volten dette, sjekk at den kommer frem til batteriet også. Har du samme spenning på batteriet er det ikke noe galt med ladingen.
Er volten over eller mye under dette bør regulatoren sjekkes. Se at alle ledninger sitter godt fast og at børstene ikke har grodd fast i glidesporene sine. Er dette i orden, er nok regulatoren gåen.
En mer grundig sjekk av vekselstrømsdynamoen krever litt mer spesial måleutstyr.
Husk at batteriet må være tilkoblet hele tiden til B+ når dynamoen sviver, viss ikke skades dynamoen.

Ladelampen

Grunnen til at du begynte med disse målingene var kanskje at ladelampen lyste?
Når du setter på tenningen skal ladelampen lyse til motoren starter. Dette fordi den får pluss fra tenningslåsen og minus gjennom dynamoen som står stille. Når dynamoen sviver, kommer det pluss i denne ledningen også og lampen slukker. Dette fordi 12 volt i begge ledningene blir 0 volt i forskjell og dermed 0 volt til lyspæren.
For å sjekke at alt er i orden her må du ta ut lyspæren og måle om du har 12 volt på begge kontaktpunktene for pæren. En måle lampe som på bildet er veldig grei. Koble klypen til en skrue som er minus og stikk nålen inn i speedometeret / på pæreholderen.


Skal lyse hele tiden når tenningen er på.


Skal lyse når motoren sviver og dynamoen lader.

Viss den ikke sviver som på første bildet, må du sjekke om alle sikringer er hele og ledningene er koblet slik de skal.
Viss den ikke lyser som på det andre bildet er feilen lenger bak i bilen. Sjekk om prøvelampen lyser når du kobler den til D+/61 på ladereleet. Lyser den med motoren i gang, er det nok brudd i ledningen frem til lampen.
Viss det lyser som på begge bildene er nok pæren defekt.

Ladereleet

Kontrolleres enklest ved å bytte med et du vet virker…..



Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: september 28, 2008, 17:23:18 pm »

Og her er det i PDF format.
Var en artikkel som jeg skrev til medlemsbladet vårt, som jeg håpet at fler kunne ha glede av....

* Reparasjon av ladesystemet.pdf (166.55 KB - lastet ned 4849 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: september 28, 2008, 17:49:35 pm »

Super tråd, og meget relevant for min del. Jeg har et problem med min vekselstrømsdynamo m/innebygd regulator.. Kansje noen har tips? Problemet er at dynamoen ikke gir jord til ladelyset i dashen når tenninga er på, og at den ikke lader når bilen går.. Hvis jeg tar av den lille ledningen på dynamoen (som går rett til lyset i dashen) og holder denne til annet jordingspunkt på motoren når tenninga er på - så lyser det. Jeg skjønner egentlig ikke at dynamoen ikke jorder når den ikke snurrer.. Forslag?  Tvilende
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: september 28, 2008, 20:03:34 pm »

Det høres ut som det kan være den innebygde regulatoren som tuller med deg. Viss dynamoen har god jord da, og børstene har kontakt med det som snurrer inni der......
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: september 28, 2008, 20:29:22 pm »

Det høres ut som det kan være den innebygde regulatoren som tuller med deg. Viss dynamoen har god jord da, og børstene har kontakt med det som snurrer inni der......

Joda, børstene er kurante og jeg har tilogmed prøvd å jorde direkte til dynamoakselen med en ledning når børstene er ute uten at den gir jord.. Kan man enkelt sjekke/bytte den innebygde regulatoren?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: september 28, 2008, 20:36:43 pm »

Tusen takk Svein!!!

Akkuratt dette eg trengte!! Nå skal 61en feilsøkast :-)

Du kan dette med elektronikk Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #6 på: september 28, 2008, 21:13:26 pm »

Detta er jo en fin How-To Tråd
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 28, 2008, 21:34:53 pm »

Sticky!
Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #8 på: september 29, 2008, 10:31:44 am »

Super tråd, og meget relevant for min del. Jeg har et problem med min vekselstrømsdynamo m/innebygd regulator.. Kansje noen har tips? Problemet er at dynamoen ikke gir jord til ladelyset i dashen når tenninga er på, og at den ikke lader når bilen går.. Hvis jeg tar av den lille ledningen på dynamoen (som går rett til lyset i dashen) og holder denne til annet jordingspunkt på motoren når tenninga er på - så lyser det. Jeg skjønner egentlig ikke at dynamoen ikke jorder når den ikke snurrer.. Forslag?  Tvilende

prøv å jorde dynamoen med en egen kabel det kan vær maling mellom delene som isolerer.sjekk kabelskoen også kan være irra inni.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: februar 14, 2009, 00:32:45 am »

Trenger litt hjelp:

Når tenninga er på lyser ikkje ladelampen... har brukt prøvelampe som på fyrste bildet under "Ladelampen" Då lyser det.

Den andre testen får eg ikkje prøvd fordi eg ikkje kan starta motoren endå.. men det er jo ingen sikringar på denne ledningen(som går til terminal 61 på regulatoren) og på regulatoren så er kontakten heilt fin (ny regulator) Så derfor lurte eg på om det går an å sei kor feilen ligger? Eller må eg teste ut "test 2" fyrst?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #10 på: februar 15, 2009, 16:56:36 pm »

Du kan jorde kabelskoen på pæra mot karosseriet med en ledningsbit når tenninga er på. Lyser det ikke da, er pæra kaputt. Men det har du vel sjekka alt?
Lyser det, så har du en jordingsfeil mellom pæra og regulatoren, eller mellom regulator og dynamo, eller dårlig jording i dynamoen.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: februar 15, 2009, 17:53:38 pm »

Jorde frå samme kabelsko som straumen kjem inn på?

Har skifta pæra
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #12 på: februar 15, 2009, 18:06:57 pm »

Yes, for du har (skal ha) jording der fra dynamoen når motoren ikke går. Når motoren går har du 12v der.
Så, hvis du vet pæra funker, har du en jordingsfeil.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: februar 15, 2009, 18:13:42 pm »

Okå takk for hjelpa! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #14 på: februar 15, 2009, 20:31:29 pm »

Viss du har prøvd med ledningsbiten fra midten på pæra til jord som, Espen S. skriver, og det virker kan du også prøve og ta av den ledningen på ladereleet som er på koblingen merket "61". Dette er andre enden av den ledningen som er på lyspæren. Når du legger denne ledningen mot jord skal også ladelampen lyse når tenningen er på. (Dette bare for å sjekke at ledningen er hel)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
n31031
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Bærum


Vis profil

« Svar #15 på: februar 28, 2009, 18:52:45 pm »

Liker tråden din, midt i blinken for min del
Jeg har vekselstømdynamo'n (bilde nr 2) med ekstern regulator. Lageret i denne gikk dessverre under årets Monte-Carlo (vet reima ikke skal være for stram). Jeg er nå opptatt av å finne den beste løsningen når jeg først må ha ut den gamle Bosch dynamoen. Jeg har en ny dynamo liggende (bilde nr 3) men det er en reproduksjon og jeg kvier meg for å sette den i bilen. Skal derfor sjekke om Boschen lar seg reparere da jeg har mer tro på den enn en ny ukjent dynamo.

Får vi tak i nye Bosch dynamoer som passer til Bobla (1303S 74), evt også med høyere kapasitet? (kjører med 4 ekstra lamper)

Jeg er ikke så opptatt av pris, snarere den beste dynamoen - hvor får jeg tak i den?
« Siste redigering: mars 01, 2009, 07:23:03 am av n31031 » Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #16 på: mars 18, 2009, 20:33:40 pm »

Det er standard lagere i dynamoene.
Likestrøm bruker 2stk 6202.
Vekselstrøm bruker 1stk 6202 og 1stk 6203.
Burde være fullt mulig å redde Bosch dynamoen din.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
bobble
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: hamar


Vis profil

« Svar #17 på: april 20, 2009, 20:13:53 pm »

mangler ledning på ladepæra og har ingen løse ledninger noen som kan fortelle meg hvor den skal gå?
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #18 på: april 20, 2009, 23:28:52 pm »

mangler ledning på ladepæra og har ingen løse ledninger noen som kan fortelle meg hvor den skal gå?

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt2.php

Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #19 på: april 22, 2009, 19:53:02 pm »

Normalt er ledningen til ladelampa lys blå, og kommer fra ladereleet (61), som du finner under baksetet eller på dynamoen, avhengig av modell.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
veteranen
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #20 på: mai 21, 2009, 07:51:50 am »

Hei Svein.
Veldig bra inlegg og god forklaring om ladessystemet. Har en liten kommentar til følgende du skriver:

Det første jeg vil nevne er jordingen. Det er viktig at det er god kontakt hele veien fra minus på batteriet til både dynamo og laderele. Dette er lett og glemme da minus ikke går i noen ledning, men gjennom karosseri, motor og girkasse. Still inn et multimeter på ohm og mål fra batteriets minuskabel til dynamoens D- skrue. Her skal det være tilnærmet 0 ohm.

Her gir det som regel liten mening å benytte et ohm meter da det er meget unøyaktig i dette området og det fordrer at du har god kontakt med måleledningene dine når du måler. Når du skal sjekke dekke er det bedre å la bilen gå med lysene på og andre ting som trekker støm. Sett så multimeteret på volt og mål spenningsfallet mellom batteriets minuskabel og Dynamoens D- skrue. Her bør det være mindre enn 0,1 -0,2 volt. Prøv evt og rens kontakter og gjenta målingen og se at spenningstapet faller. Denne måle metoden er bedre å bruke på alle steder en mistenker dårlig kontakt eller spenningstap.

Hilsen veteranen
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: april 02, 2010, 19:57:25 pm »

Eg har kjøpt meg buss, og leigde prøveskilt til helga. Det har vore nokre ladeproblem med den, og igår gav dynamoen opp. Etter feilsøking og lesing av mellom anna denne suverene tråden, kom eg fram til at regulatoren var gåen. Denne er integrert i alternatoren (1600/1584 -76), og dette var jo ikkje noko eg hadde liggande. Såg helga gå fyken, og då sette kreativiten inn.

Enda opp med å bygge om frå innebygd til ekstern regulator (frå 1303). Det funka litt FOR bra!  Gliser No gjev den for mykje straum. Men får brukt han litt i helga!

Spørsmålet mitt blir då: kan eg justere regulatoren på noko måte? Kva funksjon har den grønne ledninga frå regulatoren? Eg trudde det var ladelampen, men det var feil.

Bestiller sjølvsagt ny, men eg er nysgjerrig av meg så eg vil gjerne vite kvifor den "nye" regulatoren gjev for høg spenning. (Kan jo sjølvsagt være gåen den og...... Tvilende)

Her er bilete av jalla-løysinga mi:

Limte (epoxy) på ei stålplate fordi materialet var så sprøtt.

* R2.jpg (116.81 KB. 600x800 - vist 1645 ganger.)



* R3.jpg (122.73 KB. 600x800 - vist 1812 ganger.)



* R1.jpg (143.17 KB. 600x800 - vist 1822 ganger.)


Slik såg det ut før eg byrja:


* r5.jpg (100.35 KB. 800x600 - vist 2120 ganger.)




 

« Siste redigering: april 02, 2010, 20:02:59 pm av GSR » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #22 på: april 02, 2010, 20:46:21 pm »

Eg har kjøpt meg buss, og leigde prøveskilt til helga. Det har vore nokre ladeproblem med den, og igår gav dynamoen opp. Etter feilsøking og lesing av mellom anna denne suverene tråden, kom eg fram til at regulatoren var gåen. Denne er integrert i alternatoren (1600/1584 -76), og dette var jo ikkje noko eg hadde liggande. Såg helga gå fyken, og då sette kreativiten inn.

Enda opp med å bygge om frå innebygd til ekstern regulator (frå 1303). Det funka litt FOR bra!  Gliser No gjev den for mykje straum. Men får brukt han litt i helga!
Du mener sikkert for høy spenning. Da har du faktisk lavere strømtrekk enn før. Men har du målt spenningen?

Spørsmålet mitt blir då: kan eg justere regulatoren på noko måte? Kva funksjon har den grønne ledninga frå regulatoren? Eg trudde det var ladelampen, men det var feil.
Tror ikke det er mulig å justere laderele til vekselstrømsdynano på en enkel måte,

Bestiller sjølvsagt ny, men eg er nysgjerrig av meg så eg vil gjerne vite kvifor den "nye" regulatoren gjev for høg spenning. (Kan jo sjølvsagt være gåen den og...... Tvilende)

Her er bilete av jalla-løysinga mi:

Limte (epoxy) på ei stålplate fordi materialet var så sprøtt.
[ Vedlegg ]

[ Vedlegg ]

[ Vedlegg ]

Slik såg det ut før eg byrja:

[ Vedlegg ]



 
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #23 på: april 03, 2010, 19:59:23 pm »

Har målt 16.7v på batteriet med den "nye" regulatoren. Med den defekte gamle gjekk spenninga på batteriet ned når eg starta bilen. Det tolkar eg som at den trakk straum frå batteriet og ikkje tilførte noko. (Gjekk ned frå 12.5 til 12.1 meiner eg det var.

Beklager om eg rotar med begrepa her, men dette er IKKJE min greie. Då skulle eg sikkert holdt meg unna.....er vel litt for nysgjerrig.

Nokon som veit kva den grønne ledningen på regulatoren er til? Har eg kobla feil slik at det er grunnen til at spenninga blir for høg? (Den grønne er ikkje kobla til noko)
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #24 på: april 03, 2010, 20:03:47 pm »

16.7 volt er ikke bra for stereo og slike ting...
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #25 på: april 03, 2010, 21:09:46 pm »

Det er ingen stereo i bilen. Batteriet skal bytast når regulatoren kjem i posten uansett. Blir berre litt småkøyring i helga.

Er det andre ting som kan ryke?
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #26 på: april 03, 2010, 22:03:39 pm »

Trur da går bra eg, berre å bruka minst mulig av eletriske faselitetar Glad finn deg eit koblingsjema på thesamba so står da kor dan grøne leidningen skal hen
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
MariusR
Supermedlem
*****
Innlegg: 940
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #27 på: april 30, 2010, 20:55:15 pm »

Dette er ikke min sterke side, så jeg spør. Ladelampen lyser når tenning slåes på, bobla startes og lampen slukkes helt, begynner å kjøre og slår på lys ,då gløder det i lade lampa, slår jeg på radio og langlys blir lyset i lade lampa sterkere, noen som vet hvor feilen ligger?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #28 på: mai 02, 2010, 18:11:49 pm »

Høres ut som du har litt dårlig kontakt et sted. På min notch ( og fler andre type 3) ser man at ladelampa som regel gløder litt. Dette skjer fordi det blir litt spenningsfall i litt for tynne ledninger. Har du en dårlig kontakt vil du også få et spenningsfall som blir større jo mer strøm du bruker.
Ladelampa får 12V fra batteriet via laderele, lysbryter, tenningslås og sikringsboks. Så let etter litt dårlig forbindelser på disse vil nok hjelpe.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
StigP
Nybegynner
*
Innlegg: 1
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: juli 13, 2010, 16:31:01 pm »

Som så mange andre så sliter også jeg med laddinga på boblen Trist Byttet for noen uker siden dynamoen, og fikk da en laddespenning på 13-14 V. Siden dette er en cab og jeg bor på sunnmøre har den vært lite brukt siden, brukt den ei par ganger. Når vi nå sku ut å kjøre igjen var batteriet tomt så vi startet den med startkabler. Da viser det seg at den på ny ikke ladder. Har sjekket alle (tror jeg vertfall) kabler og overgangsmotstand til minus slik som beskrives i tråden her. Har også tatt dynamotesten slik som det beskrives og hadde da en spenning på over 36 volt, så vil tro den er ok. Det BØR den også vær siden den er helt ny. Når jeg måler på regulatoren måler jeg 11,8 V inn og 0 V ut. Noen som har en forklaring på dette? Burde jeg ikke målt en høyere spenning inn på regulatoren når bilen går og dynamoen snurrer? Og at jeg har 0 V ut, kan det ha en sammenheng med den lave spenningen jeg måler inn? Eller skyldes alt at regulatoren er gåen? Hadde vært kjekt med noen tips og råd før jeg eventuelt bestiller ny regulator Glad
Loggført
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!