mars 28, 2024, 20:58:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet  (Lest 165712 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #60 på: september 25, 2011, 15:23:10 pm »

Veldig bra!!!!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #61 på: oktober 14, 2011, 14:25:16 pm »

Super tråd, og meget relevant for min del. Jeg har et problem med min vekselstrømsdynamo m/innebygd regulator.. Kansje noen har tips? Problemet er at dynamoen ikke gir jord til ladelyset i dashen når tenninga er på, og at den ikke lader når bilen går.. Hvis jeg tar av den lille ledningen på dynamoen (som går rett til lyset i dashen) og holder denne til annet jordingspunkt på motoren når tenninga er på - så lyser det. Jeg skjønner egentlig ikke at dynamoen ikke jorder når den ikke snurrer.. Forslag?  Tvilende

Har samme feilen.. fant du ut av hva dette var?
Loggført
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #62 på: desember 20, 2011, 09:14:25 am »

Takk til SveinT for å ha laget denne tråden. Jeg har lært mye av denne og har nå konstantert at dynamoen min er kaputt.
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Bobledeler
Medlem
***
Innlegg: 169
Bosted: Naustdal



Vis profil
« Svar #63 på: februar 27, 2012, 12:03:52 pm »

Oi, for ein fantastisk tråd!!  Glad Eit lite spørsmål: er det ok å bruke eit 12V batteri til å teste og polarisere ein 6V dynamo?
Loggført

1971 Opel Rekord C 1900L 5d. Caravan Automatic, 1967 Opel Rekord C 1900L Coupè, 1966 Mercedes Benz L406/28, 1980 With Vital, 1972 Combi-Camp 500, 1957 Bucher K3.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #64 på: februar 27, 2012, 21:20:22 pm »

Jeg har nok også brukt 12V for å polarisere en 6Volter, men vær ekstra kjapp. Ikke mange rundene før den er nok polarisert.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Bobledeler
Medlem
***
Innlegg: 169
Bosted: Naustdal



Vis profil
« Svar #65 på: februar 28, 2012, 00:11:29 am »

Jeg har nok også brukt 12V for å polarisere en 6Volter, men vær ekstra kjapp. Ikke mange rundene før den er nok polarisert.

Takkar og bukkar for svar  Glad
Loggført

1971 Opel Rekord C 1900L 5d. Caravan Automatic, 1967 Opel Rekord C 1900L Coupè, 1966 Mercedes Benz L406/28, 1980 With Vital, 1972 Combi-Camp 500, 1957 Bucher K3.
Bobledeler
Medlem
***
Innlegg: 169
Bosted: Naustdal



Vis profil
« Svar #66 på: mars 05, 2012, 23:49:56 pm »

Må spørre igjen, eg. 6V dynamo + 12V batteri. Dynamoen snurrer og så snurrer den ikkje meir. Tok 2 x 2 sekunds pulsar, så vart det berre gnist når eg satte strøm på. Er den ok då? eller har eg ødelagt noko?  Øyerulling Tok av relèet før eg satte strøm på.
Loggført

1971 Opel Rekord C 1900L 5d. Caravan Automatic, 1967 Opel Rekord C 1900L Coupè, 1966 Mercedes Benz L406/28, 1980 With Vital, 1972 Combi-Camp 500, 1957 Bucher K3.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #67 på: mars 06, 2012, 22:01:43 pm »

Vil nok heller tro du har litt dårlig kontakt et sted. Enten på en børste eller at det er noe lakk som isolerer litt et sted viss den er nylakkert?
Hadde litt av samme symptomer på en jeg akkurat har satt sammen, og da var det bare skruen med rød ring som var glemt igjen på benken  Øyerulling


* HPIM0641b (Large).jpg (112.33 KB, 1024x768 - vist 1079 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Bobledeler
Medlem
***
Innlegg: 169
Bosted: Naustdal



Vis profil
« Svar #68 på: mars 06, 2012, 22:58:19 pm »

Uff, du hadde rett der.  Øyerulling Den skruen mangla på dynamoen når eg skulle teste første gangen, trakk den til litt meir no, så snurra den att Osteaktig

Føler meg litt flau no, men blir av og til slik når ein tenker på 100 ting på ein gong  Øyerulling

Takker og bukker for svar Glad
Loggført

1971 Opel Rekord C 1900L 5d. Caravan Automatic, 1967 Opel Rekord C 1900L Coupè, 1966 Mercedes Benz L406/28, 1980 With Vital, 1972 Combi-Camp 500, 1957 Bucher K3.
Dessection
Juniormedlem
**
Innlegg: 68
Bosted: Askim - EastFold!


Vis profil WWW

« Svar #69 på: mai 22, 2012, 18:45:29 pm »

Sliter med ladelampe som lyser på lavere turtall, slukker over ca 2500-3000rpm.

Koblet fra dynamo og gjorde som i guiden. Måler da ca 14volt ved 2500-3000rpm. Er dynamoen gåen da?
Loggført

VW Boble 1300 70mod
VW Transporter 2.5TDI 4-Motion 08mod
Audi 200 20v Turbo Quattro Avant 90mod
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #70 på: mai 22, 2012, 20:26:52 pm »

Viss det er en 12V likestrømsdynamo og du har koblet den som på bildet "Generator kontrolleres uden relæ" høres det ut som den er gåen, ja. Du skulle klart å få mye mer enn 14V ut av den. Den bør gi rundt 12V ved tomgang, og de fleste gir nærmere 50V med full fart.
Viss det kommer gnister fra der børstene går innpå rotoren er det et dårlig tegn. Er den gåen vil man ofte se at et par av feltene som børstene subber mot er mer deformert enn resten.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Dessection
Juniormedlem
**
Innlegg: 68
Bosted: Askim - EastFold!


Vis profil WWW

« Svar #71 på: mai 22, 2012, 21:52:16 pm »

Den viser mellom 0,veldiglite, og 2-3v på tomgang. Så da må jeg nok skru litt i morgen da gitt.  Tvilende
Loggført

VW Boble 1300 70mod
VW Transporter 2.5TDI 4-Motion 08mod
Audi 200 20v Turbo Quattro Avant 90mod
DRIFTER
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted: Tomter


Follo VW-klubb, veteran vw-klubben, LP


Vis profil
« Svar #72 på: mai 31, 2012, 21:42:31 pm »

Jeg sliter med ladingen på min 64 boble(6V). Mistenker at det er koblet feil...
Fra dynamo kommer det 3 ledninger, 2 av de er koblet sammen og går inn på undersiden av laderegulator hvor de ser ut til å være koblet inn på hvert sitt punkt igjen, skal det være slik? Finner ingen merker på dynamo om hva som er hva...Laderegulator er flyttet fra dynamo og opp på vifthuset pga uoriginal forgasser.
Finnes det en god oversikt over koblingene på ladesystemet? Bilder?
Loggført

you`ll never walk alone

Biler:Type 1 1956
       Type 2 1971
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #73 på: juni 01, 2012, 18:32:36 pm »

De to ledningene som kommer samlet ut av dynamoen skal inn på D+ eller + på regulatoren, og det er mest sansynlig samme punkt som ledningen videre til ladelampen er tilkoblet. Den ledningen som kommer enslig ut av dynamoen er DF eller bare F på regulatoren. Er som regel noen merker.


* HPIM0741 (Large).JPG (84.99 KB, 1024x768 - vist 1039 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #74 på: september 01, 2013, 09:30:30 am »

Er mye som er likt mellom dynamo og starter, så jeg legger like godt denne her i ladetråden.
Fant noen bilder som jeg tok for en god stund siden, så da var det på tide å skrive en liten tekst også til de.
For å teste startere har jeg laget en liten holder slik at starteren får et lager i enden også. Viss starteren testes uten dette vil den subbe innvendig og fort ta skade.


Før demontering kan det være greit å sjekke om den virker. Bruker bare en ”startbooster” hvor minus kobles på holderen og pluss på ytterste bolt på innslagsreleet. Så tar jeg en skrutrekker og kortslutter fra plussbolten til den lille stikken. Da skal starteren dytte tannhjulet ut i ytterste posisjon og begynne og svive.
 

Så er det demontering. Begynn med de to små skruene på lokket over tuppen av akselen og de to større skruene som holder endelokket. Så kan en ”C” ring skyves av akselen og et par skiver under denne. Legg merke til rekkefølgen da det kan være greit å få det tilbake på samme sted.


Når endelokket er av kan fjæren til børstene løftes ut slik at børstene kan taes ut av holderen. Den mutteren nærmest starteren på innslagsreleet kan også skrues av.


Da kan feltviklingene også løftes av og du bør ha ca så mange deler som på bildet under.


For å få ut ankeret må et par deler på tuppen demonteres. Jeg bruker et par dorer for å slå den ytterste ringen mot tannhjulet. Så en låseringtang for å fjerne ringen.
Innslaget kan også løsnes med to skruer fra denne enden.


Da bør det være litt flere deler på benken.


Så spenner jeg opp ankeret i dreiebenken med et måleur på akselen for å være sikker på at det er sentrert. Så dreies kommutatoren glatt og sporene mellom renses.


Ankeret testes også for kortslutning på en growler. Er det kortslutninger vil metallbladet over, bli dradd mer ned til ankeret og riste litt.


Da er alt i deler, og det som kan er sandblåst.


Da er det bare å begynne å sette alt sammen i motsatt rekkefølge. På med tannhjulet på akselen og de to andre ringene. Får å få låseringen helt på plass kan det være greit med en avdrager.


Får å få ut fjæren til børstene kan en liten tråd være god hjelp. Må børstene skiftes, må de gamle klippes bort, mens de nye kan skrues i hullet rett ved der den gamle er festet. Disse var så gode at det ikke var nødvendig å bytte.


Når resten av delene er på plass, maskerer jeg toppen av innslaget og grunningen er her kommet på. Grunnen til at jeg setter sammen før grunning er at det skal bli god jord forbindelse mellom delene. Det er jo to av børstene som skal ha minus og det får de fra gods i girkassen, gjennom hele starteren og til platen med børstene på, som bare er klemt fast mot endelokket.


På med sort lakk, av med maskering og på med litt tjærebånd i overgangen på innslaget.


Og da kan resultatet bli slik, uten lakk mot girkassen. Husk å rengjøre girkassen der starteren treffer.

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #75 på: september 01, 2013, 09:37:02 am »

Kan jo legge ved et bilde av hvordan en starter ikke skal  se ut inni. Det kjennes på lukten også.  Osteaktig


* 1.JPG (40.34 KB, 800x531 - vist 1205 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #76 på: september 06, 2013, 22:56:11 pm »

Takk for glimrende tråd. Reddet nok dynamoen min  Blunker
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Overhead
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #77 på: oktober 06, 2013, 17:51:19 pm »

Heisann håppsann!!!

Nå!! Har jeg byttet fra likestrømsdynamo til vekselstrøms dynamo (kit fra Hot Shop)... meeen lite... problem... når jeg satt forgasseren på plass ijenn var det ikke plass til den "armen" på høyre side av forgasseren... den går rett i den nye dynamoen... ser ut som at jeg skulle hatt en spacer slik at forgasseren hadde kommet litt høyere opp.... noen som har vært borti dette problemet?
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #78 på: oktober 06, 2013, 19:22:45 pm »

Heisann håppsann!!!

Nå!! Har jeg byttet fra likestrømsdynamo til vekselstrøms dynamo (kit fra Hot Shop)... meeen lite... problem... når jeg satt forgasseren på plass ijenn var det ikke plass til den "armen" på høyre side av forgasseren... den går rett i den nye dynamoen... ser ut som at jeg skulle hatt en spacer slik at forgasseren hadde kommet litt høyere opp.... noen som har vært borti dette problemet?

2 måter å løse dette på.
Enten en spacer som du nevner, eller å bøye armen.
Jeg gjorde sistnevnte og det fungerte utmerket.



* gasser1.jpg (72.98 KB, 717x538 - vist 1023 ganger.)

* gasser2.jpg (39.76 KB, 450x600 - vist 895 ganger.)
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Overhead
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #79 på: oktober 06, 2013, 19:48:51 pm »

hehe! det enkle er ofte det beste! Osteaktig takker for svar! er vell sikkert denne man kan bruke hvis man ikke vill bøye på gasseren..
http://www.hotshop.as/index.php/butikk/produkt/8471-adapter-forgasser
Loggført
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #80 på: april 10, 2014, 12:12:14 pm »

Legger ut bilde av dynamoene og startmotoren jeg skal starte overhaling av. Kommer tilbake til evt problem underveis.
Denne bloggen er helt super, veldig informativ og godt illustrert. Takker og bukker  Gliser


* PIC_0507.JPG (18.25 KB. 670x300 - vist 878 ganger.)



* PIC_0508.JPG (55.83 KB. 657x300 - vist 870 ganger.)

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #81 på: april 10, 2014, 16:43:19 pm »

Det var jo fint. Du har jo en "automat" starter og en vekselstrømsdynamo med innebygd regulator, som ikke jeg har lagt ut noe bilder av i deler.  Glad
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #82 på: april 10, 2014, 16:53:47 pm »

Det var jo fint. Du har jo en "automat" starter og en vekselstrømsdynamo med innebygd regulator, som ikke jeg har lagt ut noe bilder av i deler.  Glad

Såpass, da skal jeg sørge for at bilder av demontering blir lastet opp, om det er greit for din del?
Første problemet blir å løsne vifta fra vekseldynamoen.
Jeg har en dynamoarm jeg kan montere den på, og en benk arma kan boltes fast i,
så da får jeg kansje løsnet vifta  Glad
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #83 på: april 10, 2014, 17:18:43 pm »

Bare å laste opp bilder etter behov.
For å løsne vifta er et tips å bruke muttertrekker. Selv bruker jeg luftdrevet muttertrekker, og da rekker ikke vifta å bevege seg før mutter er løs.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #84 på: april 10, 2014, 17:32:06 pm »

Bare å laste opp bilder etter behov.
For å løsne vifta er et tips å bruke muttertrekker. Selv bruker jeg luftdrevet muttertrekker, og da rekker ikke vifta å bevege seg før mutter er løs.

Skal ha meg en sånn, fant ut det var lurt etter forsøk på å løsne mutterne på bakakslingen  Gliser
Men den har jeg ikke råd til før i Mai, og jeg tenkte at samme teknikk som man bruker når dynamoen er montert på motor,
stans rotering av dynamo med et skrujern, og bruk forlenget arm med 36 kopp på viftemutteren.
Men jeg kan forsåvidt vente til mai, så konsentrerer jeg meg om 6v dynamo og starter fram til da =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
klt
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #85 på: juni 24, 2014, 18:54:08 pm »

Bønn om hjelp: finnes det noen, ikke alt for langt unna oslo, som kan tenke seg å feilsøke bobla mi som ikke lader? Helt ny dynamo, så den bør det ikke feile noe.

Jeg betaler selvsagt for jobben og spanderer en kopp kaffe.

Mvh
Kristoffer 93630168


* bilde(2).JPG (8.47 KB, 640x480 - vist 876 ganger.)
« Siste redigering: juni 24, 2014, 19:01:09 pm av klt » Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #86 på: juni 26, 2014, 10:16:08 am »

Har vært ute for at helt ny dynamo ikke har ladet. Den var polarisert feil vei, slik at den ladet med minus 15volt på D+. Polariserte den riktig vei ,og den virket som den skal. Så helt ny dynamo er dessverre ingen garanti for at den virker med en gang.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
klt
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #87 på: juni 30, 2014, 17:13:59 pm »

takk for svar. med det så mener du at jeg skal bytte pluss og minus på dynamoen? du vet ikke tilfeldigvis om en i nærheten av oslo som kan se på det fysisk?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #88 på: juni 30, 2014, 17:29:04 pm »

Viss du ser på side 1 i denne tråden, er det på femte bilde en kobling på hvordan generator polariseres. Et sekund er nok til å polarisere. Regulator bør frakobles når det polariseres.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
klt
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #89 på: juli 14, 2014, 13:04:44 pm »

Det hjalp å kakke litt på regulatoren (se bilde vedlagt). Da fungerte den fint en stund, inntil lysene på dashbordet kom tilbake igjen etter 2 minutters kjøring.

Spm blir da egentlig; Hvilken regulator/laderele bør jeg kjøpe? ser det er to å velge blant hos Unneberg Bil:
- Voltage regulator 14v 30 amp, BOSCH, Modellbetegnelse: 113-903-803/E / - koster 500,-
- Voltage regulator 7V 45Amp, BOSCH, Modellbetegnelse:113-903-801/F - koster 1740,-

PS! En liten kurositet: Bilen stopper også av seg selv når jeg stopper opp i kryss osv. slik var den ikke før jeg kakket på regualtoren og fikk den i sving igjen. Noen som har opplevd det samme?


* bilde(2).JPG (15.42 KB, 640x480 - vist 854 ganger.)
Loggført
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!