juni 01, 2024, 14:30:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Prosjekt: Fra Pølsevev til RusleBiffmotor  (Lest 8884 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« på: oktober 03, 2008, 10:26:52 am »

Spørsmål 1; Kan man få ut mer dreimoment og hester av en 1,6L type 1, enn ved montering av 2,0L type 4?
Spørsmål 2; Hvor mye mindre vil det koste

Først og fremst, dette er VWnorges første "teoretiske prosjekt", dvs denne motoren skal ikke bygges, den skal regnes!

Som et for-prosjekt har jeg knottet litt med Engineanalyser for å se hva som kan oppnås med små midler. Dvs, standard veiv (4500 rpm) og volum. Andre fordeler vil være lavere vekt, et kjølesystem som passer i bilen, en motor som passer i bilen og billigere deler.

For å si litt om engineanalyser så er det et program som lar deg "bremse" motoren før den er bygget. Men som med alt annet så er resultatet direkte avhengig av hva som blir lagt inn, er det bare fantasier som går inn, så er det bare fantasier det som kommer ut. Programmet gir heller ingen svar, det viser bare hva resultatet ble, så da er det opp til brukeren finne ut hva som er begrensende.

For å holde prisen nede er grunn ideen min å bytte topper, kam/løftere og forgassere, og selvfølgelig eksos men det vil man være nødt til på en type4 også. Heldigvis så ligger det flowtall på en rekke VW topper i programmet og en knippe kammer. Den store ukjente her er forgasserne, siden programmet bruker noen parametere PLUSS flowtall for å beregne de. Det eneste jeg har flowtall på er 48 IDA forgassere som vil være overkill på denne motoren, om noen skulle sitte på flowtall på noen mindre forgassere så tar jeg gjerne det imot.

Jeg har kjørt et par simuleringer alt og er meget optimistisk på det jeg har sett så langt.
Hvis noen skulle ha lyst å bygge en slik så vil jeg legge ut alle de kritiske målene (lengde på eksos & innsug) etterhvert som jeg finner de.

Kan dette være noe interessant?
« Siste redigering: oktober 03, 2008, 11:18:12 am av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 03, 2008, 10:30:37 am »

Spennende!  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Håvard Hoem
Seniormedlem
****
Innlegg: 333
Bosted: Toten


Klubbløs #002


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 03, 2008, 10:35:10 am »

Helt klart.....
Loggført

70 1300
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 03, 2008, 10:44:27 am »

Kjempebra JHU
så når tråden er "ferdig" og resultatet ligger klart så har jeg en oppskrift å bygge motor utifra... :-D
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 03, 2008, 10:51:42 am »

Spennende Glad Vil tro at denne HOWTO'en er klar til jeg skal bygge min nye motor neste vinter. Genialt! Osteaktig
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 03, 2008, 10:56:35 am »

Spennende Glad Vil tro at denne HOWTO'en er klar til jeg skal bygge min nye motor neste vinter. Genialt! Osteaktig

Trodde du hadde tatt sikte på denne type fremdrift jeg Hæ Hæ Gliser Gliser Gliser


* Mexican.jpg (70.99 KB, 450x274 - vist 209 ganger.)
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 03, 2008, 11:00:40 am »

Vil denne tenkte motoren passe inn i den bilen i den prosjekttråden hvor forumbrukeren tenkte seg hvordan den etterlengtede ovalen ville bli?

Si i fra hvis du trenger noen dekk jeg har tenkt på.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 03, 2008, 11:03:01 am »

Vil denne tenkte motoren passe inn i den bilen i den prosjekttråden hvor forumbrukeren tenkte seg hvordan den etterlengtede ovalen ville bli?

Si i fra hvis du trenger noen dekk jeg har tenkt på.

Godt poeng - dette er vel faktisk VWNorge's andre "teoretiske prosjekt"  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: oktober 03, 2008, 11:20:33 am »

Kjempebra JHU
så når tråden er "ferdig" og resultatet ligger klart så har jeg en oppskrift å bygge motor utifra... :-D

Det er tanken det ja
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: oktober 03, 2008, 11:24:31 am »

Vil denne tenkte motoren passe inn i den bilen i den prosjekttråden hvor forumbrukeren tenkte seg hvordan den etterlengtede ovalen ville bli?

Si i fra hvis du trenger noen dekk jeg har tenkt på.

Godt poeng - dette er vel faktisk VWNorge's andre "teoretiske prosjekt"  Osteaktig

Husk dette er den første tråden hvor det STÅR at det er et teoretisk prosjekt i første innlegg.
Loggført

Speed is no substitute for direction
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 03, 2008, 11:34:55 am »

Spennende Glad Vil tro at denne HOWTO'en er klar til jeg skal bygge min nye motor neste vinter. Genialt! Osteaktig

Trodde du hadde tatt sikte på denne type fremdrift jeg Hæ Hæ Gliser Gliser Gliser

Caramba! *ler*
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 03, 2008, 13:47:24 pm »

Si ifra til meg hvordan du får Pølse til å bli Biff! Da kunne jeg spart titusner på matbudsjettet mitt!!
Og nei, jeg er fortsatt ikke FULL Gliser
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: oktober 03, 2008, 13:55:53 pm »

Et spørsmål som kanskje er grunnen til at mange velger type 4 er varighet.

Gitt at du skal oppnå samme effekt på standard veiv, sylinderboring og RPM er det vel egentlig kun forbrenningstrykket som utgjør effektøkningen.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: oktober 03, 2008, 14:19:30 pm »

Ja, det stemmer. Heldigvis er VW motoren langt fra optimalisert så her kan bortimot alt gjøres noe med.
Flaks for oss at bensinen i dag er av en så mye bedre kvalitet.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: oktober 03, 2008, 14:24:37 pm »

Et spørsmål som kanskje er grunnen til at mange velger type 4 er varighet.

Jeg tror det heller er noe man velger å falle tilbake på når det ble litt dyrt...
Tror ikke VW gjorde den helt store tabben når de brukte magnesium i disse blokkene, råder og stempler av denne beskjedene størrelse utøver mye mindre krefter på veiva (lagerleier) enn større ting gjør på høyere turtall.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 03, 2008, 14:44:09 pm »

Økt sylindertrykk gir en annen levetid udiskutabelt, og påkjenninger på alle komponenter blir større. Trolig er mange av delene overdimensjonert i forhold til dagens standard slik at de vil tåle noe økt belastning, men levetiden går ned. Motorblokk-legeringen er jo ikke det eneste som gjør type4 til det den er.

Spørsmålet blir uansett hvilken levetid man forventer.
Gitt bruksområdet for de fleste av oss, som tilsier kjøring på sommer og fine dager, så kan man velge annerledes enn da bobla var hovedtransportmiddelet. Og da er nok en effektmotor basert på type1 en meget god løsning pga "enkelheten" kontra å konvertere en type4 motor.

Det er et spennende prosjekt, men igjen er det både fordeler og ulemper med tilnærmingen.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: oktober 03, 2008, 15:12:33 pm »

Hvordan defineres levetid? Snakker vi om materialtretthet? Vil balansering utover hva VW gjorde hjelpe? Hva med bedre olje?
"Levetiden" går nok ned...

Hvor mye kortere lever 1800 motoren som sitter i 914 i forhold til 2 literen i bussen.... Den har jo 43% mer effekt?!  Glad

Den største fordelen med tilnærmingen er at det ikke koster noe, og den største ulempen er at man ikke har en motor når man er ferdig... Flau
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: oktober 03, 2008, 16:46:58 pm »

sleng ut noen bilder da!!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #18 på: oktober 03, 2008, 17:34:06 pm »

Har forstått det sånn at blueprinting er en vesentlig forutsetning for å oppnå lengre levetid uansett materialbruk i blokk, etc. Men dette blir vel vanskelig å teoretisere som en egen faktor? Er det kanskje en forutsetning i seg selv? Pølse eller biff, blir nok en spennende tråd dette her - trenger alltid å lære mer om dette emnet!
Loggført
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: oktober 04, 2008, 07:50:05 am »

Vil denne tenkte motoren passe inn i den bilen i den prosjekttråden hvor forumbrukeren tenkte seg hvordan den etterlengtede ovalen ville bli?

Si i fra hvis du trenger noen dekk jeg har tenkt på.


 Gliser Gliser Gliser Øyerulling
Loggført
Keirn
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Malmø


Magister Mundi Sum


Vis profil WWW
« Svar #20 på: oktober 04, 2008, 15:27:52 pm »

Jeg er teoretisk sett litt forvirra over denne tråden...  Øyerulling
Loggført

Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #21 på: oktober 04, 2008, 22:31:51 pm »

Økt sylindertrykk gir en annen levetid udiskutabelt, og påkjenninger på alle komponenter blir større. Trolig er mange av delene overdimensjonert i forhold til dagens standard slik at de vil tåle noe økt belastning, men levetiden går ned. Motorblokk-legeringen er jo ikke det eneste som gjør type4 til det den er.

Spørsmålet blir uansett hvilken levetid man forventer.
Gitt bruksområdet for de fleste av oss, som tilsier kjøring på sommer og fine dager, så kan man velge annerledes enn da bobla var hovedtransportmiddelet. Og da er nok en effektmotor basert på type1 en meget god løsning pga "enkelheten" kontra å konvertere en type4 motor.

Det er et spennende prosjekt, men igjen er det både fordeler og ulemper med tilnærmingen.


den "nye" motoren til VAG (golf) gt er jo en liten 1,4liters motor og har 170hk, men nå er jo den "vann søl motor" og ikke luft kjølt, jeg trenkt bare på ytelsen i forhold til størrelsen i volum, og den holder jo, ser ikke grunnen til hvorfor ikke en vw t1 motor skulle holde en stund også,vis enn gjør di rette tinga for å øke leve tiden
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #22 på: oktober 04, 2008, 23:16:56 pm »

Ser frem til å lese denne tråden JHU! Det er mange gode råd og meninger å få, men på denne tråden kan bli lærerik. Og gøy å se hvordan mouse-motoren til Johannes virkelig har satt i gang en bølge av 1600-prosjekter rundt om i landet.

Race-buggy: Den VW-motoren med turbo og kompressor er det beste som har skjedd motor-verdenen de siste par årene Glad Den gir fantastisk kjøreglede. De får stadig litt mer ut av den, blir gøy og se hvor langt de klarer å ta den Glad

Oval 57/Håkon: Jeg synes kommentaren din er smålig. Det er ganske arrogant å gjøre narr av folk på forumet som har seriøse planer og drømmer om et prosjekt, men ikke har pengene til å oppfylle drømmen ennå.
Loggført

1969 Militær-buss
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #23 på: oktober 05, 2008, 18:03:37 pm »

Ser frem til å lese denne tråden JHU! Det er mange gode råd og meninger å få, men på denne tråden kan bli lærerik. Og gøy å se hvordan mouse-motoren til Johannes virkelig har satt i gang en bølge av 1600-prosjekter rundt om i landet.

Race-buggy: Den VW-motoren med turbo og kompressor er det beste som har skjedd motor-verdenen de siste par årene Glad Den gir fantastisk kjøreglede. De får stadig litt mer ut av den, blir gøy og se hvor langt de klarer å ta den Glad

Oval 57/Håkon: Jeg synes kommentaren din er smålig. Det er ganske arrogant å gjøre narr av folk på forumet som har seriøse planer og drømmer om et prosjekt, men ikke har pengene til å oppfylle drømmen ennå.

ja jeg tror det skal mye til å få ut mere enn det Johannes har klart  Osteaktig.

Yess Espenx jeg vet, og har testet den, morro motor det,og den føles ikke ut som en 1,4 liters motor
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #24 på: oktober 05, 2008, 18:33:04 pm »

Oval 57/Håkon: Jeg synes kommentaren din er smålig. Det er ganske arrogant å gjøre narr av folk på forumet som har seriøse planer og drømmer om et prosjekt, men ikke har pengene til å oppfylle drømmen ennå.

Jeg tar for gitt at både du og JHU skjønte den lille morsomheten.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #25 på: oktober 06, 2008, 09:49:29 am »

Oval 57/Håkon: Jeg synes kommentaren din er smålig. Det er ganske arrogant å gjøre narr av folk på forumet som har seriøse planer og drømmer om et prosjekt, men ikke har pengene til å oppfylle drømmen ennå.

Jeg tar for gitt at både du og JHU skjønte den lille morsomheten.

Tror flere av oss skjønte den morsomheten og man bør tåle såpass
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: oktober 06, 2008, 16:53:35 pm »

Bare et forslag ; les hva porsche gjorde for å øke HK med 100 % !!! på 1600 CC .....
Super 90 motoren er et teknisk/mekanisk herlig underverk ...(alt det vw ikke gjorde)
Mvh
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: oktober 06, 2008, 18:56:46 pm »

Bare et forslag ; les hva porsche gjorde for å øke HK med 100 % !!! på 1600 CC .....
Super 90 motoren er et teknisk/mekanisk herlig underverk ...(alt det vw ikke gjorde)
Mvh


Prøvde å finne litt, men i farten fant jeg ingen gode artikler. Fant dette:

The type 616/7 engine had modified cylinder hears with larger, less restrictive ports and an inlet valve diameter size of 40 mm. They used Solex 40 PII-4 carburetors like those on the 1500 Carrera 4-cam. These changes, plus an increased compression ratio to 9.0:1 and a redesigned muffler resulted in an output of 90 hp at 5500 rpm (with the tachometer redline changed to that figure).

http://www.356registry.org/Tech/identifying_super90.html

Super 90s could be revved about 800 rpm higher than other 356B 1600s thanks to a special cooling layout that gathered in more air, plus nitrided crank and cam-bearing surfaces, a lighter flywheel, stiffer valve springs, light-alloy rockers, larger-diameter (by 5 mm) main bearings, and cylinders lined with Ferral, a coating of steel over molybdenum. S90s also had a unique oil pickup system that allowed the engine to draw lubricant from the sump’s full side in hard cornering, thus ensuring proper lubrication at all times. It was an important advance that Porsche racers had wanted for several years and was especially welcome in the high-performance 90.

http://auto.howstuffworks.com/porsche-356-history13.htm


Lyst til å lese mer om dette Sonic!
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: oktober 06, 2008, 19:08:10 pm »

den "nye" motoren til VAG (golf) gt er jo en liten 1,4liters motor og har 170hk, men nå er jo den "vann søl motor" og ikke luft kjølt, jeg trenkt bare på ytelsen i forhold til størrelsen i volum, og den holder jo, ser ikke grunnen til hvorfor ikke en vw t1 motor skulle holde en stund også,vis enn gjør di rette tinga for å øke leve tiden


Sylindervolum i seg selv er ikke interessant, men hva motoren i utgangspunktet er designet til å tåle av belastninger. 
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: oktober 06, 2008, 19:14:23 pm »

Hvordan defineres levetid? Snakker vi om materialtretthet? Vil balansering utover hva VW gjorde hjelpe? Hva med bedre olje?
"Levetiden" går nok ned...

Hvor mye kortere lever 1800 motoren som sitter i 914 i forhold til 2 literen i bussen.... Den har jo 43% mer effekt?!  Glad

Den største fordelen med tilnærmingen er at det ikke koster noe, og den største ulempen er at man ikke har en motor når man er ferdig... Flau


Levetid: brudd, utmatting, slitasje pga høyere belastning etc.

Alt av "forfining" av toleranser er selvsagt til hjelp, bedre olje likeså.

914 - 2 liter: hvor kommer de ekstra hestene fra, økt turtall eller andre ting?


Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!