april 29, 2024, 02:10:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ei nyårsafte som aldri blir glemt  (Lest 4619 ganger)
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« på: januar 01, 2008, 23:25:34 pm »

Slik endte nyttårsatfa mi kl 21.
Var ute å sku skyte opp nåken raketter for guttungen slik at han sku få litt med seg og.
Min kjære svoger fyrte på ein sånn bakke sak som skyter opp kuler som smeller no sjukt.
Den velta og fyrte laus mot meg og guttungen min.
Vi sto oppå terrassen så eg tok guttungen og løfta/heiv han over rekkverket samtidig som ei kule kilte seg nedi mine dyreste fjellsko.og der smalt det.kjente egentli veldi lite då alt skjedde så fort.
Eg slengte meg over rekkverket og fekk guttungen i sikkerhet for batteriet var jo sjølsagt ikkje tomt.Det kom fortsatt kuler fykende.
Har aldri hørt guten hyle sånn som han gjorde før og trudde at han og var truffen.Men han var livredd fordi han sto på utsiden av rekkverket da det smalt så han sto ca 1m ifra(ikkje løye han var redd)
Batteriet var tomt og eg fekk roa han ned og sjekka han og vi gjekk inn.Dvs han gjekk,eg halta.
Min kjære samboer såg sjølsagt ut vinduet og trudde at no var det gått skikkeli galt.Då såg hu at skoen,sokken og dressbuksa lyste pga glør når vi gjekk inn.Og synet så møtte var heller kjipt Glad
Sette foten rett i ei bøtte med vatn og ringte til lege og vi måtte jo ut til helsestasjonen.Han rensa såret  noko som sjølsagt var ubeskriveli vondt.
Har vert på sjukehus med det idag og dei seie at det ser ut so da vil gro seg til.Heldigvis.Dei begynnte å snakke om hudtransplantasjon osv ......faen tenkte eg.......men satse på at dette fikser seg sjøl.

Det blir nok aldri meir fyrt opp raketter her ifra på nokre år vil eg tru vi var alle edru og fulgte normal folkeskikk ang raketter så dette var eit reint uhell.

Blir vel nokre dager til eg kan trø denne foten nedi ein vernesko


Var det andre som var uheldi HæHæ


* DSC00158.JPG (64.4 KB, 1014x760 - vist 216 ganger.)
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 01, 2008, 23:37:22 pm »

Oops! Det var trasige greier, bra det ikke gikk verre! God bedring!
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: januar 01, 2008, 23:38:46 pm »

sto det batteriet flatt på bakken?
Loggført

1 up
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: januar 01, 2008, 23:44:23 pm »

Et batteri velta hos oss også, et ganske kraftig ett, jeg tok minstejenta (4 år) under armen og kona tok elstedattera (6 år) under armen og vi løp som faen.

Det var kun 4-5 skudd igjen og batteriet bomma med ganske mye, men det var litt skremmende.

Jeg hadde i tillegg en slik trekasse fra swea og den fungerte knallbra, den stod mye mer stødig enn den andre papirklumpen fra europris.
Loggført

1961 T1 - Custom
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 01, 2008, 23:47:31 pm »

Takker

Og ja det sto på flate marken.det samme skjedde for 2 år sida trur eg,det var ivertfall det året det var så tørt.Det endte jo med tre kvarter brannslukking.
Dette sto jo guttungen å såg på da oxo så han er  enda livredd Trist
Men det viktigaste er jo at det gjekk bra med han,Hadde eg ikkje hive han over rekkverket tør eg ikkje tenke på ka so hadde skjedd.
Til historien hører det også til at min svoger blei truffen i magen av ei kule men den spratt vekk før den small.Heldigvis.Han måtte hoppe over rekkverket han oxo.....

Rakettene blei kjøpt på europris
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: januar 02, 2008, 00:07:06 am »

det var bra det gikk bra med guttungen din da . da skal ikke jeg kjøpe no fyrverkeri derfra   Blunker helt sikkert
Loggført

1 up
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: januar 02, 2008, 09:13:48 am »

Tror ikke det er europris relatert. Har selv solgt fyrverkeri i mange år (sluttet for noen år siden :-)) og de fleste større batteri besår for det meste av papp med litt leire i bunn av hver ladning, og disse velter ganske lett. Anbefaler alltid å støtte batterier opp med sand eller noe. Det som veltet hos oss var det en annen person som fyrte på, han satt det på en trepinne i en svak helning og ¨da disse flytter på seg littegranne etter hver utskyting så veltet det av treplanken etterhvert.

Ett av de skumleste batteriene syntes jeg er BOMBARD fra swea, 7 kraftige skudd i en klase. Disse velter ofte dersom de ikke støttes opp. men heftige er de :-)

Godt at det gikk bra med ungene, tross alt dem som er viktigst. Håper han ikke er så veldig skremt.

I stavanger hadde vi flere proffesjonelle felles fyrverkeri i 50-100 000 kr klassen i tillegg til alt det andre. Fy så mye bedre det er enn alt det andre fise fyrverkeriet som sendes opp.
Loggført

1961 T1 - Custom
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #7 på: januar 02, 2008, 09:25:50 am »

Jaggu bra det gjekk bra! Fyrverkeri er neiggu ikkje noko å spøke med..  Sjokkert
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #8 på: januar 02, 2008, 09:33:55 am »

Er ikke unga gamle nok til å vente oppe til kl00, kan det jaggu væra mener jeg som har ansvaret for dyr også..
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: januar 02, 2008, 10:25:13 am »

Ikke godt! God bedring. Flere som har vært uheldige også.

Selv klarte jeg å knekke et par ribbein i slalombakken dagen før nyttårsaften. Blir mye rolig sitting og Internett på meg nå.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #10 på: januar 02, 2008, 12:19:21 pm »

Det var da bra det ikke gikk verre. Hadde selv noen batterier fra europris, heldigvis gikk det bra her ( Jeg støttet opp bateriet med to leca steiner )

Men en tanke å ha i bakhodet neste nytttårsaften er og støtte det opp med steiner for det er bedere og bruke litt tid på det enn at det skal skje ulykker.

God bedring
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
MAGNHILD
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: januar 02, 2008, 19:33:53 pm »

huff, ja det gjelder å være forsiktig. Selv om en ikke mener at det skal velte, så gjelder det å huske på å støtte batterier opp! Bruk alltid ett par minutter ekstra på å tenke sikkerhet. For hvis det f.eks som i denne episoden hadde gått verre, hadde man ikke hatt noe annet enn seg selv å skylde på. Husk:

ulykker skjer ikke, de forårsakes!!
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #12 på: januar 02, 2008, 20:46:00 pm »

Jeg stemmer ett stort FOR at fyrverkeri i privat regi blir forbudt før neste nyttårsfeiring.

God bedring med beinet Blunker
 
Loggført

Member #1 /Spliths venner
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #13 på: januar 02, 2008, 20:54:21 pm »

Jeg stemmer ett stort FOR at fyrverkeri i privat regi blir forbudt før neste nyttårsfeiring.

God bedring med beinet Blunker
 



Nei nå må du gi deg gitt. kan ikke forby det, skulle man forby alt som kan forårsake en ulykke så hadde det ikke blitt noe igjen her i verden.
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #14 på: januar 02, 2008, 21:06:09 pm »

Jeg stemmer ett stort FOR at fyrverkeri i privat regi blir forbudt før neste nyttårsfeiring.

God bedring med beinet Blunker
 



Nei nå må du gi deg gitt. kan ikke forby det, skulle man forby alt som kan forårsake en ulykke så hadde det ikke blitt noe igjen her i verden.

Fyrverkeri KAN ikke forårsake ulykker. Det skjer hver eneste nyttårsaften! Hus brenner ned og folk blir skadet.
Det er jo egentlig totalt meningsløst også. Skyte opp flere millioner kroner i lufta, når vi kunne ha redda hundrevis av sultende barn for de pengene Blunker

Nei, la profesjonelle ta seg av dette, så får vi en mye bedre og sikrere nyttårsaften. Jeg fikk selv en rakett sprengt 2 meter forann trynet mitt. Kunne ha gått galt det Tvilende

God bedring til Eide Glad
« Siste redigering: januar 02, 2008, 21:08:04 pm av Nicolai (Lobo) » Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #15 på: januar 02, 2008, 21:07:04 pm »

Jeg stemmer ett stort FOR at fyrverkeri i privat regi blir forbudt før neste nyttårsfeiring.

God bedring med beinet Blunker
 

så absolutt enig!!

Der jeg var skjedde:
- En person holdt en rakett i hånden når den gikk av
- Et batteri veltet og skjøt vilt rundt seg.
- En rakett ble igjen på bakken og vi løp unna for å slippe å bli truffet.

Alle disse skjedde pga uvettig bruk. Men heldigvis gikk det bra der jeg var.
« Siste redigering: januar 02, 2008, 21:09:39 pm av RuneL » Loggført

VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #16 på: januar 02, 2008, 21:21:58 pm »

Jeg stemmer ett stort FOR at fyrverkeri i privat regi blir forbudt før neste nyttårsfeiring.

God bedring med beinet Blunker
 

så absolutt enig!!

Der jeg var skjedde:
- En person holdt en rakett i hånden når den gikk av
- Et batteri veltet og skjøt vilt rundt seg.
- En rakett ble igjen på bakken og vi løp unna for å slippe å bli truffet.

Alle disse skjedde pga uvettig bruk. Men heldigvis gikk det bra der jeg var.

Men da kan en jo skylde seg selv. synes ikke synd på folk som gjør slikt tull.

Til de som ikke synes noe om fyrverkeri. La vere og kjøp da vel. Det er bare en gang i året og da kan en unne seg litt fyrverkeri til noen hundre kroner. er heller mye andre ting som kan spares penger på en dette.
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #17 på: januar 02, 2008, 21:37:38 pm »

Jeg stemmer ett stort FOR at fyrverkeri i privat regi blir forbudt før neste nyttårsfeiring.

God bedring med beinet Blunker
 

så absolutt enig!!

Der jeg var skjedde:
- En person holdt en rakett i hånden når den gikk av
- Et batteri veltet og skjøt vilt rundt seg.
- En rakett ble igjen på bakken og vi løp unna for å slippe å bli truffet.

Alle disse skjedde pga uvettig bruk. Men heldigvis gikk det bra der jeg var.

Men da kan en jo skylde seg selv. synes ikke synd på folk som gjør slikt tull.

Til de som ikke synes noe om fyrverkeri. La vere og kjøp da vel. Det er bare en gang i året og da kan en unne seg litt fyrverkeri til noen hundre kroner. er heller mye andre ting som kan spares penger på en dette.

Håper vi ikke diskuterer dette litt for langt.. men.
Om vi skal tillate alt som en kan skylde på seg selv så ville det bli ganske ille. Jeg kjøpte ikke noe fyrverkeri og hadde ikke gjort det selv om ingen jeg skulle være med hadde kjøpt. Det som er et stort problem er at mange ulykker skjer på andre enn de som har annsvaret for oppskytningen. Den yngste som i år fikk øyeskader tror jeg var 2-4 år gammel.

og en annen ting. et par hundre kr er faktisk et gjennomsnitt på 1000kr pr person mener jeg å ha hørt.
Loggført

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #18 på: januar 02, 2008, 21:38:42 pm »

Jeg stemmer ett stort FOR at fyrverkeri i privat regi blir forbudt før neste nyttårsfeiring.

God bedring med beinet Blunker
 

så absolutt enig!!

Der jeg var skjedde:
- En person holdt en rakett i hånden når den gikk av
- Et batteri veltet og skjøt vilt rundt seg.
- En rakett ble igjen på bakken og vi løp unna for å slippe å bli truffet.

Alle disse skjedde pga uvettig bruk. Men heldigvis gikk det bra der jeg var.

Men da kan en jo skylde seg selv. synes ikke synd på folk som gjør slikt tull.

Til de som ikke synes noe om fyrverkeri. La vere og kjøp da vel. Det er bare en gang i året og da kan en unne seg litt fyrverkeri til noen hundre kroner. er heller mye andre ting som kan spares penger på en dette.

Det er ikke bare de som "finner på slikt tull" som kan få skader dersom noe går galt!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #19 på: januar 02, 2008, 21:41:56 pm »

hehe.. du posta samme pointet som meg et minutt før jeg rakk det rune Blunker Tror vi er enige.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 02, 2008, 22:12:06 pm »

Eg styrte unna heile rakettene i år. Syns det e bare tåpelig etter hvert. Va møje bedre med en liten kvasse å bare sjå på gjennom vinduet.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #21 på: januar 02, 2008, 22:16:23 pm »

Jeg stemmer ett stort FOR at fyrverkeri i privat regi blir forbudt før neste nyttårsfeiring.

God bedring med beinet Blunker
 



Nei nå må du gi deg gitt. kan ikke forby det, skulle man forby alt som kan forårsake en ulykke så hadde det ikke blitt noe igjen her i verden.


Dette blir nesten like idiotisk som å diskutere våpenpolitikk.

Over til vw folkens, før vi blir pælma ut av forumet Blunker

Loggført

Member #1 /Spliths venner
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #22 på: januar 03, 2008, 00:46:25 am »

En av gjestene i selskapet vi deltok i hadde kjøpt en stor familiepakke med raketter og litt bakkefyrverkeri. Vi fyrte opp alle bakkefyrverkeriet, bortsett fra to store raketter med styrepinne, de sparte vi til slutt. Den første føk til værs som normalt. Men den neste føk kanskje 15m til værs i en krapp bue, før den plutselig begynte å spinne i ring og dale ned over oss som stod på terrassen. ca 5 meter over hodene våre så eksploderte den og det regnet grønnt glødende krutt ned over oss og en gjest fikk det utover hode og jakke. Når vi etterpå så bort på brus kassa (som var lesset full med store stein for å stå støtt), så sto styrepinnen til raketten igjen. Ikke rart den spant rundt i ring.

Heldivis gikk det bra med oss, men det kunne gått mye værre. Som vi ser et eksempel på her, fyrverkeri er farlig.

Fyrverkeri trenger ikke å forbys, men det bør bli forbudt å sende opp i boligstrøk. Det bør opprettes flere faste steder for oppskyting i lokalmiljøet. Der ting kan foregå i litt mer kontrolerte former.
« Siste redigering: januar 03, 2008, 00:51:17 am av Pål » Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!