juni 06, 2024, 19:00:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lyddemping av karosseri - tips, innlegg og anbefalinger mottas!  (Lest 6638 ganger)
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« på: oktober 09, 2008, 20:34:46 pm »

Jeg har i de siste dager prøvd å sette meg litt inn i priser og forskjellige måter for lyddemping av en gammal tysker.

Jeg har da kommet fram til at dempematter er løsningen på mitt problem.
Av den grunn har jeg søkt litt på diverse forum, og kikket på noen løsninger.

Dette har jeg kommet fram til:

BIltemas dempematter, er veldig billige og for de som ønsker noe mer enn denne tynne dempingen kan det være greit å se på de neste produktene.
www.biltema.no

FatMat er billig fra USA og dekker mine behov for lyddeming.
Ca 10kvm med matter for 550,- + frakt på 760,-
http://www.fatmat.com/

Vibroplast fra STPlus er litt dyrere, og demper mer vibrasjoner enn det demper lyd (?).
Dette er svindyrt: Ca 7Kvm for 2800,- + frakt.
http://installbay.no/index.php?cPath=67_73

Dynamat Dynaliner er enda litt dyrere, men demper lyd og vibrasjoner og har meget gode omtaler rundt om på bilforum og generelt blandt fagfolk.
Dette koster også endel, og selges i "deler" for tak, gulv, dører etc.
www.ljudia.no

Asfaltmatter har jeg også kikket på, men det er ikke aktuelt å øke bilens egenvekt (iallefall med de motorene de fleste av oss har).


Dersom noen har anbefalinger, innspill eller fler produkter/priser og vise til - kan jeg godt tenke meg dette.
Selv tror jeg at FatMat er mer enn godt nok til lyddemping/vibrasjonsdemping av en luftkjølt Vw.
Da jeg ikke har de store krav til hverken anlegg eller stillegående bil, er dette kun for å dempe veistøy og vibrasjoner som følger av at dette er gamle biler.
Det er selvsagt også for å spare ørene for "uren lyd" når en spiller musikk på cruisingturer.

EDIT: Lagt til Biltemas produkter.
« Siste redigering: oktober 09, 2008, 20:36:58 pm av prizma » Loggført

... it's an adiction ... 
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 09, 2008, 20:38:59 pm »

For å dempe bilen helt greit så holder det med 2-3 "småpakker" med vibroplast di koster litt under 300kr per pakke og demper veldig bra. Blunker
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 09, 2008, 20:47:58 pm »

Tips på hvor disse mattene skal monteres?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 09, 2008, 21:03:50 pm »

Jeg tenkte å dempe en hel doka kupé.
Og da begynne med store deler av frontplate og gulv, + inni dører, under seter og tak.
Til dette holder jo 10Kvm med FatMat mer en godt nok.

På Boble:
Tak, gulv, inni dører, stort sett så mye du kan gjemme bort av lyddemping.
Loggført

... it's an adiction ... 
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 09, 2008, 22:05:46 pm »

Legges dette under tepper også da? Ser for meg at det vil trekke til seg en del vann (om du har en bil som ikke er heelt vanntett Øyerulling)

Og hvor stor effekt gir det om en dekker bilen godt? Ser for meg at virkningen på lyse/høye lyder dempes best, dypere vibrasjoner skal det nok en del til for å dempe godt.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 09, 2008, 22:18:10 pm »

Fins det ikke noe som kalles noiskiller og sprøytes på? Mente dette var stereogutta sin våte drøm på 90 tallet..
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 09, 2008, 23:57:01 pm »

Her er en test som sammenligner en del av disse produktene - http://www.sounddeadenershowdown.com/ - har akkurat selv kjøpt Second Skin. 7,4mm kr 2.400
9-10m2 FatMat via feks ebay til 15-1600 kr (inkl frakt og mva) virker umiddelbart som et bra kjøp - men jeg har ikke noen erfaringer med kvalitet og dempeeffekt per kr.
« Siste redigering: oktober 09, 2008, 23:59:30 pm av erikaa » Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 10, 2008, 00:14:49 am »

Sprøytbar demping bør kun brukes i hulrom eller andre steder det er vanskelig å komme til med vanlig dempematter. Hold dere langt unna asfaltmatter. De har elendig limeffekt, demper veldig dårlig pr. kilo. Butylmatter finnes fra veldig mange leverandører og med forskjellig kvalitet. For å oppnå best mulig resultat så lønner det seg å lage en sandwich ved å kombinere myke og harde materialer. Butylmatter i bunn, så ett lag med en myk akustisk lydfelle og gjerne ett lag med butylmatter utenpå dette igjen.

Fatmat er et helt ok produkt, men langt ifra blandt de beste. Det har bl.a veldig mye dårligere festevne enn mange av de andre mekene på markedet. Den veier også vesentlig mindre enn andre, noe som gjør at du må bruke 2 lag fatmat mot ett lag av de beste mattene. Om lav pris er det mest avgjørende så er fatmat et godt valg, men vil man ha mest mulig demping pr. kvm matte så er det mange alternativer som er bedre. Skal man dempe tak og dører så er det viktig å ta hensyn til mattenes hefteevne. Det at en bil har store temperatursvingninger og at mattene henger i taket eller klistres i dørplatene stiller ekstra store krav til hefteevnen. Man vi gjerne ikke at mattene skal løsne når bilen står i sola noen timer. http://www.sounddeadenershowdown.com/adhesion/

StP Vibroplast er Norges mest solgte dempematter og det er ikke uten grunn Blunker
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 10, 2008, 00:18:57 am »

Vibroplast fra STPlus er litt dyrere, og demper mer vibrasjoner enn det demper lyd (?).
Dette er svindyrt: Ca 7Kvm for 2800,- + frakt.
http://installbay.no/index.php?cPath=67_73

Lyd er vibrasjon Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 10, 2008, 17:13:48 pm »

Fatmat er et helt ok produkt, men langt ifra blandt de beste. Det har bl.a veldig mye dårligere festevne enn mange av de andre mekene på markedet. Den veier også vesentlig mindre enn andre, noe som gjør at du må bruke 2 lag fatmat mot ett lag av de beste mattene.

Det er ikke korrekt at FatMat har dårligere festeevne enn f.eks. Dynamat Original, det kan du se her:
http://www.sounddeadenershowdown.com/heat/
Ikke en "lab" test, men godt nok for meg.
Dog Dynamat Extreeme gjorde langt bedre utslag!

EDIT:
Når jeg leser sammendraget av pris per m2 ser jeg at FatMat kommer bra ut her også.
Produktet er billig, ikke like motstående for varme og kulde - men et godt billig alternativ.
Vil tro en kommer langt med 10 m2 på en boble eller en doka.
Det som blir til overs kan en bruke til ekstra lyddemping av f.eks hjulbrønner, eller gulv.


Dersom noen har gode tilbud på lyddemping er jo det interessangt å se på, men når jeg ser hvor dyrt Dynamat er - tenker jeg at jeg klarer meg med 1/4 av prisen og 2/3 av kvaliteten...


EDIT 2:
Har lest meg til at VibroPlast er et meget godt produkt - som demper bra med 1 kun 1 lag.
Men jeg gjør ingen forhastede konklusjoner - må undersøke litt mer!
Jeg har også lest at endel i bilaudio industrien driver med dette produktet - og de anbefaler det.
« Siste redigering: oktober 10, 2008, 19:36:11 pm av prizma » Loggført

... it's an adiction ... 
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 10, 2008, 23:17:25 pm »

Jeg ville gjort forsøk på å dempe taket i god til før taktrekket skal monteres. Veldig kjedelig om mattene løsner og henger ned i taktrekket. Og ikke glem å vask underlaget skikkelig og invester i en rulle for å stryke mattene fast. Nesten alle butyl dempematter på markedet har ikke noe klister utover selve butylen. Asfaltmatter har alltid eget klister og sitter dårligere enn butyl. Uansett hvilken matte du kjøper så trenger du hvertfall ikke være redd for å bruke de på gulvet og vertikale flater. Men i taket ville jeg gjort noen tester først, så du vet det henger skikkelig.

Alle medlemmer av VWNorge får 15% på alt montasjemateriell i nettbutikken vår.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #11 på: oktober 11, 2008, 12:35:08 pm »

Hvordan funker de orginale takmattene i forhold til nye produkter? Er dette noe som bør byttes når en har sjansen taktrekket er ute av bilen?
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 12, 2008, 02:06:32 am »

Hvordan funker de orginale takmattene i forhold til nye produkter? Er dette noe som bør byttes når en har sjansen taktrekket er ute av bilen?

Det kan overhode ikke sammenlignes. Moderne dempematter av butyl demper ekstremt mye bedre enn gamle asfaltmatter. Så vel verdt de få kronene det koster å kjøpe 4-6 ark med matte.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 12, 2008, 08:31:38 am »

Er ikke Vibraplast 1 rull på 7Kvm?
Loggført

... it's an adiction ... 
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #14 på: oktober 12, 2008, 10:10:15 am »

.
« Siste redigering: februar 02, 2010, 13:07:05 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #15 på: oktober 12, 2008, 10:39:58 am »

Er ikke Vibraplast 1 rull på 7Kvm?

Finnes i løse ark og små pakker også. Det kommer ikke på rull, men i ark. Om det var det du mente.

http://installbay.no/product_info.php?cPath=67_73&products_id=245
http://installbay.no/product_info.php?cPath=67_73&products_id=679
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2426
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #16 på: januar 19, 2009, 11:50:38 am »

Er det noen som har vært borti dette her?  Damplifier Pro fra Second Skin Audio i USA
Noe av det som står om produktet:

Med disse mattene kan du dempe bagasjerom, dører, tak, gulv, bagasjelokk, hjulhus, med mer.
Dette er selvklebende matter med et lag av aluminium på fremsiden. Mattene er meget enkle å legge og det kreves ingen varming av mattene ved installasjon. Mattene er meget effektive mot vibrasjon og støy. Dette er et must for bilstereo bilen.

Tekniske spesifikasjoner:
Tykkelse: 2,03mm
Masse / Areal: 2,44 kg/m²
Varme Toleranse: 260°C
Matte størrelse: 45.72cm x 81.28cm

Priser:
10 ark (3,72 m² - en pakke) 1499,-
5 ark (1,86 m² - halv pakke) 849,-
1 - 4 ark (0,372 m² - pris per ark) 199,-

Alle priser er inkludert Mva.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #17 på: januar 19, 2009, 12:13:54 pm »

http://bilstereoforumet.no/index.php

søk på dempematter. Så finner dere mange tråder om emnet. Og konklusjonen hos de fleste er at Vibroplast er den matta som demper best og lettest å jobbe med til prisen. Sammenligner man kilo pr. kvadratmeter og tykkelse så får man en god indikasjon på dempeegenskapene i mattene.

Minner også om at vi har januarsalg på dempematter. Så her er det penger å spare.
http://installbay.no/index.php?cPath=67_73
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 19, 2009, 18:16:35 pm »

Er det noen som har vært borti dette her?  Damplifier Pro fra Second Skin Audio i USA
Noe av det som står om produktet:

Med disse mattene kan du dempe bagasjerom, dører, tak, gulv, bagasjelokk, hjulhus, med mer.
Dette er selvklebende matter med et lag av aluminium på fremsiden. Mattene er meget enkle å legge og det kreves ingen varming av mattene ved installasjon. Mattene er meget effektive mot vibrasjon og støy. Dette er et must for bilstereo bilen.

Tekniske spesifikasjoner:
Tykkelse: 2,03mm
Masse / Areal: 2,44 kg/m²
Varme Toleranse: 260°C
Matte størrelse: 45.72cm x 81.28cm

Priser:
10 ark (3,72 m² - en pakke) 1499,-
5 ark (1,86 m² - halv pakke) 849,-
1 - 4 ark (0,372 m² - pris per ark) 199,-

Alle priser er inkludert Mva.

Har nylig kjøpt disse,

fra Hop Audio, http://lydibilen.com/index.php?cPath=25&osCsid=e19dfa0425acf77ed02b1291f34c4522
Ble levert på døren 7-8 m2

Har ikke montert dem ennå, og kan ikke si om de er bedre eller dårligere enn andre ting.
Kontakt evt. Torje Hop for å få en pris post@lydibilen.com

http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=440.msg6488#msg6488
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #19 på: januar 19, 2009, 20:33:31 pm »

Fins det ikke noe som kalles noiskiller og sprøytes på? Mente dette var stereogutta sin våte drøm på 90 tallet..

Jøss, du har fått med deg litt av hvert du OTO!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!