april 25, 2024, 07:52:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte Varmekanal, Hjelp..  (Lest 12539 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« på: januar 02, 2008, 18:58:12 pm »

Trenger litt hjelp av ein som har skifta kanaler på boble før!
For eg må byta begge kanalene min.. Trist

Eg skal altso byta heile driten ikkje berre ei plata, so er det nokon som har nokon anbefalingar??? korleis eg skal gå fram..Hæ Kva som er best å gjera??? osv..

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 02, 2008, 19:53:50 pm »

Er litt arbeid, men om du har vært borti sveising før er det fullt mulig. Beregn deg i alle fall god tid, det er ikke gjort på en kveld... Vær obs på at de repro-kanalene som selges er elendig antirustbehandlet innvendig...
http://www.ramva.org/dragenwagen/heaterchannel.html
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: januar 03, 2008, 15:23:08 pm »

E nok desverre ikkje spesielt god i sveising, då eg aldri har prøvd da før (e berre 14år) men fatteren ska lera meg da, eller han gjer da fø meg... men sian eg skal ha ein komplett kanal so er vel den sveist i saman ?? så vist eg skal ha antirust grunning inni so må eg jo kløyva kanalen fyrst?? eller, ka meina de??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: januar 03, 2008, 17:22:58 pm »

det må du på verksted og gjøre etter de er sveiset på bilen . det er små hull man putter en sonde inn i som spruter tynnstoff bare i kanalen IKKE i varmekanalen da får du bil som lukter øøøø dritt ? letteste måten og sette kanalene på etter hva jeg har hørt er å sette kanalene på bunnplata så punkte fast kanalene , løfte av igjen hele karosseriet , sveise , sette på  . du må finne på no og ha inne i varmekanalene men vet ikke hva som er best der. jeg har tenkt på og male i mange strøk med bil lakk og flaskekost Rekker tunge sikkert noen som vet om no smart der
Loggført

1 up
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: januar 03, 2008, 17:54:24 pm »

Ja eg får no håpa att da e nokon so veit nokon bra måte.
Men sånn eg hadde tenkt da var vel som du sa, att eg fjerna eine kanalen, sett karosse nedpå bunnplato igjenn, deretter sett er på den nye og ser om alt passa, so punkt feste eg kanalen og/eller lyfte av karosse igjenn og saumsveise heile driten...so tek eg hi sio... so hiv eg på sømtettar osv..

Begynna å sjønna gangen i detta... kan ikkje vera heilt umuligt heller..

men MÅ du på verkstad for å spraya i sånn maling?? kan du ikkje kløyva heile kanalen og gjera da sjølv??? Og skal dei hålena tettast etterpå???
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: januar 03, 2008, 18:04:07 pm »

alle steder du sveiser må du ha tynnstoff eller lakk på begge sider. du får ikke satt sammen kanalen igjen uten og sveise så da er du likelangt og må ha tynnstoff i kanalen igjen Blunker du må ha tynnstoff i karoseriet å, i hvertfall alle steder det er sveiset.
Loggført

1 up
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: januar 03, 2008, 18:10:57 pm »

Ka e datta tynnstoffe??? Kan jo lakka haima... har ein bra rust-primer
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 03, 2008, 21:56:37 pm »

Det viktigste er å stive av karrosseriet så du ikke får heng når du kapper kanalene av. Og merke seg hvor det er sveisesømmer og hvor det er punkter. Jobbet med en reprodel av en kanal fra et kjent firma i USA i fjor og det var blankt metall innvendig. Bare litt primer på utsiden. Det var definitivt ikke original tykkelse på stålet, så jeg lurer virkelig på hvordan kanalene ser ut innvendig etter en sesong med norsk temperatur og klima.  Hvis din far kan sveise er det ikke noe problem, og du går en lærerik oppgave i møte.
Les denne boken sammen med din far: http://www.amazon.com/Restore-Volkswagen-Enthusiasts-Restoration-Manuals/dp/1903706904 og du får en trinnvis beskrivelse av hvordan du kan fikse de vanligste rustfellene. Metodene som er vist her er greit gjennomførbare for hobbysveisere som de fleste av oss er.
Antirust-stoffer finnes det vel mange produsenter og sorter av, Tectyl, Teroson, Biltema osv, felles for de fleste er at de bare gjør vondt verre om du ikke har et 100% utgangspunkt, så sørg for at det ikke finnes NOE som helst rust eller fuktighet før du smører på.
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #8 på: januar 03, 2008, 22:32:13 pm »

Jeg har byttet hele kanalen på begge sider av min 1302. Siden varmekanalen var helt hele, byttet jeg ikke disse. Pusset de bare å la på et godt lag med coroless rustkiller.
Jeg kjøpte komplette kanaler, men i deler og byttet en og en del. Tror dette er lettere med tanke på riktige mål og slik enn å kappe ut hele kanal for så å sette inn en helt ny en. Ikke dumt å stive av bilen. For å sjekke at alle skruehull passer er det lurt å heise opp og sette ned karossen  når du holder på, og gjerne dobbeljekke under sveiseprosessen det er viktig at alle skruehull og slikt havner riktig.

14 år er en fin alder å begynne å sveise i, begynte selv da, og er 17 nå, og må si at sveising går som en drøm nå.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 04, 2008, 00:08:39 am »

Endel mer arbeid på den måten, men resultatet blir bedre innvendig i alle fall. VW leverte visstnok aldri originale kanaler komplett - bunnen ble festet etterpå.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: januar 04, 2008, 15:49:47 pm »

Dan boke har eg allerede!! har og ei bently service bok.. men i boke so kutta dei av ca 20cm rundt heile bilen.. dei bytta ikkje berre kanalane men og cross-memberen? og brannveggen.. sveiste seg ei ramma av dei tingena og deretter heiste dei karosse nedpå og sveiste fast alt.

Men eg skal jo berre byta kanalane, so e da best å kjøpa komplette kanala og ta dei til verkstad og få malt dei innvens ELLER kjøpa alle delane til ein komplett kanal, deretter rust-grunna inni, sveisa igjenn, og til slutt festa dei på bilen.
Ka e best???
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: januar 04, 2008, 15:58:43 pm »

Repro kanalene som er i salg i dag får du kjøpt i ett stykke.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: januar 04, 2008, 19:49:21 pm »

Men i all verden, då!!
Da må no vera nokon so sel skaplige kanalar som er rustbeskytta inni!!
Da e jo ikkje vitsi å sella kanala so e lika dårlige som dei eg har, ette to år..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #13 på: januar 04, 2008, 19:56:46 pm »

du får ikke noe sveisedeler til bil som er ferdik rustbehandlet . da tar det fyr når du sveiser. kan jo si det igjen det må gjøres etter sveising. og du får ikke gjort det uten rett utstyr og utstyret koster mer en og sette det bort
Loggført

1 up
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #14 på: januar 04, 2008, 20:11:03 pm »

Alle jeg vet om selger sveisedeler som er grunnet.
Som ikke er verdens beste rustbeskyttelse. Men det er jo bare å fylle den med rust/hulromsbeskyttelse som sagt over.
Jeg sprayet mine innvendig med noe voksbaserte greier.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: januar 04, 2008, 20:13:51 pm »

Men korleis kjem du deg inn i kanalen med sprøyta då?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #16 på: januar 04, 2008, 20:16:43 pm »

en lang slange med dyser i enden
Loggført

1 up
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: januar 04, 2008, 23:34:58 pm »

E da so lett
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #18 på: januar 04, 2008, 23:42:36 pm »

Borr hull hver 10de cm da... Bare plugg dem etterpå.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #19 på: januar 05, 2008, 00:14:06 am »

Graidle Glad
Skal prøva å få stiva av karosse i løpet tå helgje samtidig so eg skal ha av karosse frå botnen, men i morgo tidlig skal eg fyrst på eit skytestemne i jondal...vist ferjo går! Voldsom storm her..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #20 på: januar 07, 2008, 16:03:13 pm »

E Da nokon som har ein type varmekanal å anbefala fø meg??? enten komplett eller to-delt, ka e best?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #21 på: januar 07, 2008, 16:26:47 pm »

Hør med Unneberg bil, de har sikkert på lager i Tønsberg.
http://www.unneberg-bil.no/ 33330606
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #22 på: januar 07, 2008, 20:25:05 pm »

Forøvrig:

http://www.ramva.org/dragenwagen/heaterchannel.html

Les og lær Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #23 på: januar 08, 2008, 16:06:04 pm »

mhm
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #24 på: januar 08, 2008, 16:11:03 pm »

gjør slik som æ gjor. du har vel sikkert sett d på nettby. bruk vinkelsliper å fjern heile dritten, det meste hvertfall. kjøp/stjel litt stål og lån deg et sveiseapparat. det var slik jeg fiksa kanalene på begge sider på min hvertfall, litt sparkel, lakk og slik tektyl utapå der igjen.
Loggført

empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #25 på: januar 08, 2008, 17:28:19 pm »

Sett bilen sammen igjen og kall rusta for patina. Når det er gjort senker du den så mye som mulig og henger på noen fete felger. Da har du en rat-loker. Veldig enkelt og nokså gøy. Blunker
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #26 på: januar 08, 2008, 21:11:37 pm »

Sett bilen sammen igjen og kall rusta for patina. Når det er gjort senker du den så mye som mulig og henger på noen fete felger. Da har du en rat-loker. Veldig enkelt og nokså gøy. Blunker

Skal nok ha ein resto-lokk tenkjer eg... Er lei av all den ruste Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #27 på: november 08, 2008, 23:45:30 pm »

På tide å klaska opp att denna tråden Sjokkert

Og etter å ha lest igjennom tråden igjen må eg le.... hadde vist ikkje mykje kunnskapar på den tida Flau

MEN greia er faktisk (som sagt i svar #20); Kva kanalar bør eg gå for til 69en? Finst det nokon komplette kanalar som faktisk passer, og er verdt penga?

Ps: Rettelse i svar #26: Bilen vert IKKJE noko looker, men ORGINAL.

MVh Tistlo Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #28 på: november 09, 2008, 11:04:34 am »

Du har sannelig hatt en bratt læringskurve, det skal du ha!  Osteaktig
1) Originale rustfrie kanaler tatt ut av bil (skal jo litt til å finne noe sånt, men noen gærninger sånn som meg selv har kanskje liggende)
2) Originale VAG kanaler? Det kan være en mulighet å forhøre seg hos Volkswagen om de kan skaffe
http://www.vw-classic.net/et_katalog1970/523-525.pdf#toolbar=0&messages=0&statusbar=0&navpanes=0
http://www.vw-classic.net/et_katalog1970/index.html
Mulig de i såfall selger deg Mexico-deler?
3) Bare bytte det som er dårlig - rep.deler finnes jo med fester til stigtrinn og nye bunner fås jo også
4) Veng/Klokkerholm http://www.veng.no/katalog2/sentral.asp
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #29 på: november 09, 2008, 12:11:22 pm »

Å få tak i kanaler frå Volkswagen sjølv, det koster vel 10 000,- Tvilende

Eg har tenkt på å berre skifte dei delene som er rusta, men etter å ha sett nermere på kanalen, så ser det ut som det er verre arbeid........

Det eg synst er rart, er jo att varmekanalskifte er noko av det mest vanlege som må gjerast på ei bobla... men alle dei som har skifta kanal har vel ikkje brukt dei dyraste kanalane som finst (to-delt)

Det må jo gå an med ein komplett kanal og!?

Unneberg seier:

Sitat
69- har riktig profil
 
vi selger de danske kanalene
 
vi kan også skaffe org vw 69- kanal men de kommer uten bunn og er dyre, de danske er helt greie :-)

Men rosenquist skal prøve nokon andre JP kanaler, som er dei med tykkast stål, han nokon gong har sett! Men dei har han altså ikkje brukt før, så han veit ikkje passformen...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!