april 26, 2024, 01:08:27 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: T4 Motor ?????  (Lest 2181 ganger)
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« på: januar 02, 2008, 21:30:40 pm »

Eg har 2 t4 motorer stående som eg har tenkt å bruke i min 57 mod oval.Voø bruke den eine først mens den andre overhales.(dette er ein tanke)
Nr eg fann på motorene er  CJ003494(den røde motoren) den andre er CJ093309
Eg har eit par spørsmål som eg håper å få svar på.

1.Er dette 1900 l ?
2.Er dette greie motorer til dette formål ?
3.Ka bil kjem desse fra ?
4.Ka girkasser er best egnet (evt nr på kassa) ?
5.Er dette lette motorer å trimme ??
6. Ka er best,Insprøyting eller forgasser??
7.Kor mykje hk er det i desse??
8.Kor må ein for å få godkjenningspapir til biltilsynet og kor får ein veta krav til evt bremser osv for godkjenning ?
9.Fins det bøker om desse motorene.evt kor hen???med tanke på overhaling/restaurering.Denne må helst vera på norsk

Han eg har kjøpt dette av kan dette men er mykje opptatt så vil ikkje mase so mykje.
Blir ikkje sur viss folk ikkje gidd svare på desse sprsm,det blei jo eit par   Gliser

Eide


* DSC00161.JPG (243.41 KB, 1720x1290 - vist 187 ganger.)

* DSC00168.JPG (243.02 KB, 1767x1325 - vist 145 ganger.)
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 02, 2008, 21:56:13 pm »

CJ motor kommer fra VW BUS (BAY) og er en 1971 ccm på 70 hk med originale gassere, men dobble gassere er effekten ca. 80-85 hk.
Du trenger ikke noen andre typer godkjenning for denne motoren enn om det er en trimmet boblemotor (T1)
Sånn kjapt sagt får du godkjent boble med skivebremser foran for intil 100 hk. Deretter er det få bremse-satser fra bla. Kerscher som har godkjenninger for 136 hk og opp til 160 hk (var 200 hk før, men de har sluttet med papirer til de satsene..)
Eventuellt må du gå "the long way" om TÛV i tyskland om du vil ha godkjent med mer hk. Har du gooooooooooood tålmodighet kan du prøve å gå runden med statens vegvesen angående ombygging-søknad hvis du har goooooood tid for å si det mildt..(dette hvis du skal ha mer enn 160 hk)
Er sikkert folk i bøtter og spann som vil fra-råde deg å bruke en slik motor og jeg kan til en viss grad skjønne dem, men på en annen side ikke. T4 motor er "store-bror" i forhold til T1 og det meste er dimensjonert kraftigere enn på T1. Derav kan du få en holdbar motor selv med nærmere 200 hk, noe som er uvanlig for en T1 motor. Men har du tenkt deg en motor med 70-80 hk eller deromkring, ville kanskje jeg oxo gått for en T1 motor og trimmet den, men vil du ha en holdbar gatemotor med 150-200 hk, så hadde jeg gått for en T4 motor. Det finnes flere typer ombyggings-satser for å sette disse i boble. Generellt kan en si at de billige med T1 vifte/dynamo holder fint for effekter opp til rundt 150 hk, for mer effekt, så ville jeg nok ha gått for Porsche-kjøling , men det koster en del..  Blunker 

Du kan bruke vanlig boble-kasse (i hvertfall IRS) på disse, hvis du bruker 1700 T4 clutch/svinghjul. Skal du bruke 2,0l clutch/svinghjul, så må du frese ut i girkassa.
Som du skriver så har du en 57 oval, og da trenger du i hvertfall ombygging av bremser.. og helst en 1300 S- kasse hvis du ikke går steget ut og bygger om til IRS og får kjøre-egenskaper med på kjøpet oxo..

Angående om dem er lette å trimme, så er det kanskje her delvis fordelen ligger i forhold til en T1. Med et par dobble gassere og en trim-kam, så har du fort næremere 100 hk og du skal gjøre en del med en T1 motor før du har det.. Men slik det høres ut på deg, så trenger denne motoren overhaling og da må du uansett ha nye syl/stempler og det regnestykket blir deretter i forhold til en T1 motor.. Utvalget av trimdeler til T4 er meget bra hvis du leter på de riktige stedene, så det skal ikke være noe hinder. Men som sagt blir dette et regnestykke og jeg tror det blir hipp som happ angående trimmet T1 i forhold.

Angående innsprut som du får til disse motorene, så er de greie nok så lenge de fungerer optimalt, men jeg vil ikke anbefale å bruke den gamle/sære innspruten da den ofte IKKE fungerer optimalt... Øyerulling  Ville nok heller ha gått for gassere ja..

Jeg vil si at fordelen med T4 kontra T1 er at du har mulighet til en driftsikker gate-motor med mye hk, det er mulig med en T1-motor oxo, men da koster det oxo skjorta..

Haynes har bok for T2 bus som ergo omhandler disse motorene. Om du får dem på norsk vet jeg ikke.., men de fleste haynes er vel å få på norsk så.. Hæ
« Siste redigering: januar 02, 2008, 22:21:03 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 02, 2008, 22:48:52 pm »

Takker for utfyllende flott svar.Det blir nok til at det blir ei ombygging til irs vil eg tru.Haynes bøker,er det muli å kjøpe her til lands Hæ
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: januar 02, 2008, 22:52:35 pm »

unneberg har haynes i alle fall
Loggført
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 02, 2008, 23:00:14 pm »

Tenkte meg egentli det men fann det ikkje på nettet Glad
Får ringe imåro Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!