april 20, 2024, 07:22:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva er interessen for Cal-look i Norge?  (Lest 9119 ganger)
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: oktober 14, 2008, 10:10:15 am »

Har prøvd dette før å prøver igjen. Hvor stor interesse er det i Norge for den genuine og god Cal-look historien som hadde sitt utspring en gang tidlig på 60-tallet i California USA?
Dette var en stor "HITT" i Norge på 90 tallet. Men hvor mange har denne sære interessen i dag?
Snakker her om interesse for folka, bilene, treffene og alt som hadde med Cal-look å gjøre da. Ikke alt detta fansy man putter inn i cal-look i dag. Repro felger, Repro ditt å datt.... Ja vell, dette utvikler seg hele tiden. Men for min del handler det om å holde mest mulig av blier og stil til hva som var Cal-look fra starten av.
Det er sef. en god del folk som fortsatt lever for dette i Norge. Men denne Cal-look biten av VW Norge er ikke veldig aktiv vil jeg påstå.
Vet vi ble sett på som sære før og vi er sikkert ikke mindre sære i dag, med tanke på at det ikke har utviklet seg i stor grad siden  årene rundt SCC1? Hva er grunnen til at det har dabbet sånn av?

Det er jo helt sykt hvor masse annet sprøtt som er en hitt fortiden.....

HALOOOO er det noen der ute....?


 
 
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 14, 2008, 10:20:10 am »

Jeg vil tippe at USA/Sverige og Finland har noe av skylden - tenker da på tidene på stripa. Nå er det mer og mer fartsmonstre med de kompromisser dette krever - mot mer "look" og stil i de "tidligere dager". Jeg vil nevne RocketRacing som et stjerneeksempel her - han nekter hardnakka å trimme sin 57 oval - men er nøye på hjul, look og at ting skal være "rett". De fleste andre av "oss" trimmer oss bort med billet meg her og der og river ut deler og interiør for å lette bil etc etc +++ Osteaktig

Dette var vel a dra alle over en kam - men dette er mitt inntrykk slik ståa er i dag Glad
« Siste redigering: oktober 14, 2008, 10:22:34 am av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 14, 2008, 10:35:41 am »

Screwdrivers er di i Norge som kanskje er mest hardcor cal-look. Dem som hele tiden vil kjøre fortest har vel aldrig vært cal-look folk inn til beinet? Skulle gjerne sett flere cal-lookers på veien med det rette stuket. det er så lite som skal til.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 14, 2008, 10:43:35 am »

Det er vel der problemet ligger egentlig - det starter i det små...med små modifikasjoner, men så blir det kjedelig - og mye vil ha mer - og så er man på HK kjøret - just my 2 cent Glad

Screwdrivers er di i Norge som kanskje er mest hardcor cal-look. Dem som hele tiden vil kjøre fortest har vel aldrig vært cal-look folk inn til beinet? Skulle gjerne sett flere cal-lookers på veien med det rette stuket. det er så lite som skal til.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: oktober 14, 2008, 10:48:24 am »

Mitt inntrykk er at kjøpefesten nå er over, og igjen sitter de som fortsatt har noen drømmer de jobber med å fylle...
Og så er det at det er bare visse deler av Cal-look kan man skrive om på nett... andre ting ikke.... og det er de tingene som ikke er på nett som er de aller aller beste....

Etter hva jeg skjønner slutter man ikke å være kristen pga at man ikke har sett Jesus på noen år...   eller?

Loggført

Speed is no substitute for direction
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 14, 2008, 10:52:04 am »

cal-blue: Jøss, kan man virkelig ikke sette pris på mer enn en ting?
Er man ikke en hardnakka cal-look'er om man også vil ha rask bil?

Ta f.eks folka på lounge.. det du sier nå er å ta 98% av de medlemmene der i en gruppe som IKKE er cal-look'ere, og det inkluderer flere av de opprinnelige gutta i california, bare fordi de har utviklet seg over 30 år og når kjører fortere enn de gjorde før...


speaking of which.. er motoren og kassen din motstridene ? er du en ekte cal-look'er?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 14, 2008, 11:26:38 am »

cal-blue: Jøss, kan man virkelig ikke sette pris på mer enn en ting?
Er man ikke en hardnakka cal-look'er om man også vil ha rask bil?

Ta f.eks folka på lounge.. det du sier nå er å ta 98% av de medlemmene der i en gruppe som IKKE er cal-look'ere, og det inkluderer flere av de opprinnelige gutta i california, bare fordi de har utviklet seg over 30 år og når kjører fortere enn de gjorde før...


speaking of which.. er motoren og kassen din motstridene ? er du en ekte cal-look'er?

Jo a, man kan ha interesse for flere en en ting. Er selv hekte på mere hk, stripa og vet at det må tas kompremisser. Å digger dette Gliser
Mener ikke at 98% ikke er Cal-look. Men savner interessen for hva som var Cal-look. Er det så kjedelig med gatebiler med 1776 og 40mm berg gassert. Masse nostalgi og spesielle goodis. Eks. ghiaen til Vegard. Cal-look på sitt beste. Tenker vel her mest på den biten av cal-look verden som ikke bare handler om å kjøre fortest.
 
Om du tenker på 59'en så er vel det et tilfelle av å ville kjøre fort, men jeg har også en 67 som jeg kjører hele sommeren og her handler det om alt annet en å kjøre fortest Blunker
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 14, 2008, 11:30:05 am »

Men du er da ikke mindre cal-look hode fordi om du ikke har en 67 med brms stående... DET er poenget mitt.. selv om jeg ser jeg kunnne lett tolkes til noe langt surere i mitt forrige innlegg.

Muligens at miljøet i Norge har nå opplved samme utvikling som miljøet i California gjorde i sin tid....
Og som har skjedd på cal-look.com siste 4-5 åra... Nå er det jo bare race der.

Begynner faktisk å se samme trend på The Lounge også.

Så atter en gang koker det ned til folka, interessen og attituden, og ikke nødvendigvis delene de har på hylla eller bilen.

Finnes nok av folk som er hardcore cal-lookere i norge i mine øyne selv om de har biler med totalverdi under 20k.
Finnes også motsatt.. folk som er konge av sneverhet og best i verden med de feteste delene..... på hylla.....

Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 14, 2008, 11:39:33 am »

cal-blue: Jøss, kan man virkelig ikke sette pris på mer enn en ting?
Er man ikke en hardnakka cal-look'er om man også vil ha rask bil?

Ta f.eks folka på lounge.. det du sier nå er å ta 98% av de medlemmene der i en gruppe som IKKE er cal-look'ere, og det inkluderer flere av de opprinnelige gutta i california, bare fordi de har utviklet seg over 30 år og når kjører fortere enn de gjorde før...


speaking of which.. er motoren og kassen din motstridene ? er du en ekte cal-look'er?

Jo a, man kan ha interesse for flere en en ting. Er selv hekte på mere hk, stripa og vet at det må tas kompremisser. Å digger dette Gliser
Mener ikke at 98% ikke er Cal-look. Men savner interessen for hva som var Cal-look. Er det så kjedelig med gatebiler med 1776 og 40mm berg gassert. Masse nostalgi og spesielle goodis. Eks. ghiaen til Vegard. Cal-look på sitt beste. Tenker vel her mest på den biten av cal-look verden som ikke bare handler om å kjøre fortest.
 
Om du tenker på 59'en så er vel det et tilfelle av å ville kjøre fort, men jeg har også en 67 som jeg kjører hele sommeren og her handler det om alt annet en å kjøre fortest Blunker



Hva er egentlig cal look er vel egentlg et bedre spørsmål..... vi kjører jo ikke bilene vår på samme måte som en gjorde back in the day.... skulle vi gjøre det samme så hadde vi vel stilt på gatebil med en blodtrimma golf.....

Men i mitt hode så er nesten dette med å være for opphengt i old schooldeler også  mye veteran klubben.... Ikke at jeg liker det mindre av den grunn... Gliser Gliser
« Siste redigering: oktober 14, 2008, 11:45:32 am av Torgeir » Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: oktober 14, 2008, 11:50:31 am »

Cal-look er mange ting... og stilen ble rendyrket i California på søttitallet....

Hvis vi drar en parallell til Kampsport... er du fullverdig med en gang du kan alle triksene?, eller må du vite litt om opprinnelsen også? Behøver man kanskje også en "respekt" (litt for hardt utrykk egentlig) for historien...??

Jeg tror det er det Blue spør om... kan du din historie.... og isåfall har du noen glede av det?
Loggført

Speed is no substitute for direction
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 14, 2008, 11:52:12 am »

Det mangler ihvertfall ikke T-bars, stuk og BRMs der ute, synes jeg ser masse av det på treff. Tidlig-Cal look derimot, er det ikke så mye av.
Loggført

1969 Militær-buss
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 14, 2008, 11:59:50 am »

Artig debatt!

Men - Fritte - jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt egentlig. Du sier "Hvorfor har det dabbet sånn av?". Jeg vil egentlig si det motsatte - hvorfor har det tatt sånn av?

Min oppfatning er at de/vi som både før og etter SCC#1 var/er opptatt av røttene/historien/bakgrunnen/ideologien/deektedelene med/rundt cal Look...vi er fortsatt like opptatt av det - og vi har blitt noen flere. Det som er spennende er jo at denne lille kjernen og spesielt SCC har ført til en så enorm utbredelse av "Old School Cal Look" i Norge - men da ofte uten den historisk og anti-repro-religionen som vi ofte sverger til. Om du skjønner.

Kort sagt: Historieprofessorene er like ivrige og har blitt noen flere. "Masse Cal Look"-bølgen (som jo er kanonviktig bra for hobbyen og stilen) har blitt i hundrtalls flere... Hvor mange ønsket seg ass-up på vw2you i 1998 kontra på vwNorge i 2008? - Jeg tror nesten du kan legge på TO nuller bak tallet...

My two...
Loggført

SCREWDRIVER #2
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 14, 2008, 12:06:56 pm »

Splittman: helt enig i det du sier.. jeg opplever det på samme måte.
Kanskje det er noen av professorene som har litt for snevert syn på hva/hvem de inkluderer i antallet og derfor føler seg litt ensomme?

Ta deg en tur på Lounge fritte og bli med å mimre og se på gamle bilder... det flyter over.. :-D

Det vil jeg forresten oppfordre andre til også hvis jeg får lov i denne tråden. Ønsker jo ikke å vanne ut noens meninger med for mye nymotens cal-look prat, men jeg tror du vil finne begge deler her http://cal-look.no/lounge
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 14, 2008, 13:28:27 pm »

Det er helt sikkert mange flere i dag er da feks. SCC startet. men dette var ment noe i rettning det JHU skriver. Var ikke ment som DU er ikke en cal-looker for da må du ha ditt å datt. For det har jeg ikke selv og forvelter ikke at alle skal svømme i Old School cal-look ting. Men hva er interessen for cal-look mer en bilen sin. Du må ikke ha en vw full av di "rette" delene. Men også en interesse for hele historen. Mener jeg. Håper mange av alle dem som nå sverger til cal-look også har sansen for historien. Ser liksom ikke så mange nye navn poste noe cal-look relatert her.

Håper jo dette kan få nye folk til å komme med inspill og ikke føle seg så ensomme...

Tro meg Trond, jeg er inne på Loungen mye Blunker.( for å lese historiene å titte på bildene) 
« Siste redigering: oktober 14, 2008, 13:30:22 pm av California Blue » Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: oktober 14, 2008, 14:06:57 pm »

Hva med Kællook skolen i Vestfold Osteaktig
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 14, 2008, 22:36:56 pm »

 Kult
 http://www.dkpcarclub.com/

Gå inn på PAST EVENT også FRON THE ARCHIVS
« Siste redigering: oktober 14, 2008, 22:39:41 pm av California Blue » Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 14, 2008, 23:57:59 pm »

Vanskelig tema..

Selv om det er flere biler med stuk, T-bars og BRM felger i Norge i dag enn noen gang tidligere skjønner jeg godt hva du mener Fritte. Tror ikke egentlig interessen for klassisk cal-look er noe mindre enn den engang var hos hver enkelt av oss, men magien i miljøet er ikke den samme og det er litt trist. Det kan vi gjøre noe med  Glad
Det at flere har fattet interesse for stilen er jo absolutt positivt, men har også gjort at ting blir litt vannet ut og stiler blir blandet i hytt og pine. Misforstå meg rett, jeg mener ikke at folk ikke skal bygge bilen sin som de selv vil ha den. Men det er ikke så spesiellt med BRM felger i dag som når man hadde de første kopiene i Norge og bare et fåtall skjønte poenget..

Det å definere cal-look er vanskeligere enn man skulle tro.. En hardcore calloker slik den var når stilen først ble definert er kort fortalt en clean listeløs gatebil med stuk og vass motor. Det er hundre detaljer som kan gjøre en slik bil rett, men minst mulig unødvendig krimskrams er et stikkord. Den trenger (bør) heller ikke ha "alle" de rette delene. Måtehold og sans for detaljer er tingen. Baboons '67 er i mine øyne et stjerneeksempel her til lands.
I senere år har man gått mer vekk fra drastiske modifiasjoner og DKPIII standarden har vært gjeldende.
Karosserimessig originale biler med senk foran og store bakhjul og motor defineres som lookere..

På 60 og 70-tallet forsket og utviklet man for å finne løsninger som ga mer hk osv. Sånn sett er det en naturlig utvikling at mange i dag bruker datastyrte sprut, fancy skivebremser osv. De brukte det beste de hadde tilgjengelig før også.. Sånn sett kan man kalle en "moderne" bil med elementer av den opprinnelige oppskriften for en cal-looker.
Med dagens teknologi er det null problem å kjøre en 200hk VW på gata, men få gjør det.. De blir bitt av basillen og vil ha "bare litt til".. Plutselig står bilen der med bur, spole og håpløs utveksling..

Nok om det.. Du har jo heldivis nostalgikerne. For oss stoppet det i 1980 og en looker har IDA gassere.
Det som gjelder er å lete etter gamle hotte deler og bygge bilene slik vi ville ha gjort det om vi var der for 30-40 år siden. For virkelig å forstå hva cal-look dreier seg om må man kjenne til historien. Det dreier seg vel så mye om menneskene og samholdet som bilene.

Jeg tror det har gått litt for mye prestisje i det hos mange de siste årene. Folk innbiller seg at man må ha det hotteste av alt for å "være noe".. Dette skremmer også mange vekk. I mine øyne kan man ikke ta mer feil. Det har ingenting med hvor dyre deler man har og hva bilen har kostet. Tvert i mot, man kan bygge en kul looker for en moderat sum penger. Har man råd til og koste på mer så er det kult nok, men absolutt ikke noe must.
Det er synd vi ikke ser flere tradisjonelle lookere med moderat trimmede motorer på veien i Norge. Biler som kan gi eieren vel så mye glede som mye annet.





Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #17 på: oktober 16, 2008, 06:48:05 am »

Heldigvis så må man like det man ser før man blir interessert i cal-look, og liker du først ass-up-nose-down, ja da tror jeg det er vanskelig å virkelig like skamsenka biler, jeg kan like stilen og detaljene på slike.... men skrævende bakhjul sier meg bare at her er det noe galt... de som har det sånn har det grunnleggende og hvis man da følger med på lounge'n ja da kan man vel ikke annet enn å føle cal-look i hjerterota??? Blir man ikke interessert da ja da kan du gå å skam senke Gliser
Med det prøver jeg å si at jeg tror flere vil komme etter, men ikke veldig mange.

Cal-look følelsen er for særinger, dama syns jeg er for sær, hu liker ikke at jeg slenger rundt meg med meninger om andre folks biler, og det gjør jeg jo, liker mye rart jeg men det er nesten alltid ett men, og det er da alt blir rart, for det er ikke ett "men" lenger når jeg ser på Baboons '67 De aller fleste andre ser ei orginal boble uten fangere og med rare gull hjul, ikke er det feit motor i den heller... for meg er den, akkurat slik den skal være. Jeg sier ikke at jeg kommer til å bygge en kopi, for det er så mange andre biler som er riktige også, men det er noe med "clean", gjennomførte detaljer, brukbar, riktig høyde...  Huff, volksworld hadde vel en "erke cal-looker" på ei midtside for ett par år siden i cal-look utgaven sin. Og der sier dem hva som er riktig på en cal-looker.. blir bare feil for meg å lage en oppskrift.

Har du lest historien og fått med deg hva det handler om, så skjønner man hva som er riktig...

Huff masse synsing og litt rotet blei detta.

Det er ikke for så veldig mange å digge 70talls helter... man blir sær da. Folk idag blander og gjør ting med ting dem har tilgjengelig nå, slik som dem gjorde "back in the days"også med det dem hadde da...
Jeg liker å gjøre det motsatt, blande og gjøre ting som dem hadde muligheten til "back in the days"

Jeg kjører firmabil til daglig og det er seff jævlig billig, sjøl om jeg ikke bruker den privat så trenger vi ikke en bil nummer to... og det er no jævla dritt for da trenger jeg ikke en bruksbil sjøl. For meg er Cal-look en bruksbil, den må kunne brukes som daglig bil. Og der glepper det igjen, Luftkjølt VW er for de fleste en hobby bil, som de steller med og koster på litt etter litt og da blir det mye dyrt stasj og greier, og plutselig er det blitt en bil som bare kan brukes når sola skinner. Sånn er det for mange tror jeg og dermed passer ikke cal-look.

Så det blir for de sære å være interessert og gjøre det på den måten som dem gjorde før, california gutta asså....

Heldigvis er det mange  nå som har gått forbi det vanlige Cal-look opplegget og har biler som er inspirert av cal-look og gjør sine egne greier og det gjerne på stripa. Ellers hadde det blitt helt håpløs siden alle da skulle hatt de samme dela og til slutt hadde det blitt veldig mange like biler.

Ting utvikler seg og ei stund hadde alle "norske old school cal-lookere" krom og orginalt interiør. Min inkludert. Og det blir for kjedelig for meg og sikkert for mange andre også, så for min del så ser jeg på alt som var av "cal-look" fram til det begynte å bli lavt bak som "skikkelig" og så kommer 80-90talls bølgen som er noe annet men alikevel noe av det samme og som er skikkelig herlig å se på men alikevel ofte grusomt.

Jeg gleder meg over trenden, og jeg veit det kommer flere biler etterhvert som faller meg i smak, ikke mange tror jeg, men spesielt noen.

Ett grusomt og langt innlegg, men det tok så lang tid å skrive at jeg gidder hvertfall ikke slette det. Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: oktober 16, 2008, 16:12:36 pm »

Det at Vegard sine salgsannonser blir stående en stund sier kanskje litt om forskjellen på antallet die-hard cal-lookere og de som helst selv vil ha biler/deler som hører mer DKPIII til....
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #19 på: oktober 24, 2008, 02:46:06 am »

For å si det litt enkelt så rives det for mange lyskryss...og det bygges rundkjøringer overalt! Blunker
Loggført

Folkevogn er kjerra!
marbel
Seniormedlem
****
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #20 på: oktober 24, 2008, 07:52:54 am »

Liker innlegget til Rocketracing..sant som han sier,magien er borte..sånn det ofte blir med såkalte trender.Det når et klimaks,blir mainstream og så dør det ut som breakdancing,Ball gensere,Buffalo sko og..BRM?
Sånn er det bare!!60tallet er historie,Empi er kinesisk og California er ALTFOR langt unna!!

Men miljøet her i norge inneholder folk med masse kunnskap og erfaring,folk som bygger biler,kjører bilene de bygger,arrangere treff og gir alt dette videre til "neste"generasjon igjen..og det tror jeg er det som vil sikre miljøet i årene framover..tar av meg hatten for SCC-gutta,de lokale klubbene og deleforhandlere som fortsatt har butikk man kan gå inn å handle i!

Og for de som velger å utstyre bilen med flat4 juggel,repro options(?!),fluefangere,tbars,gangstercapser,antenneballer,nikkehunder og annet nips...keep it up..hadde ikke de gjort det,hadde det vært noen andre..dette er en bølge som må nå sin topp...før noe annet tar over...alle trender står for forfall!
Loggført

57mod Type1 HVK Rallye
63mod Karmann Ghia Coupe
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #21 på: oktober 24, 2008, 08:03:21 am »

Sant som han sier,magien er borte..sånn det ofte blir med såkalte trender.Det når et klimaks,blir mainstream og så dør det ut som breakdancing,Ball gensere,Buffalo sko og..BRM?
Sånn er det bare!!60tallet er historie,Empi er kinesisk og California er ALTFOR langt unna!!

Alle trender står for forfall!


Problemet er at folk tror Cal look er en trend - mens det egentlig er en livstil.

 Blunker
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #22 på: oktober 24, 2008, 17:11:23 pm »

Godt å se att denne tråden ikke bare døde helt ut. JA det er en livstil. Folk tar dette opp som en trend og glemmer det året etter. Det er mange i norge som lever denne livstilen i større eller mindre grad og det hadde vært bra om flere hadde sett på Cal-look som mere en en trend som blir mainstream. For så å hopper over til neste trend. Men en interessang historie om vw, hotrod. dragrace, streetrace og kompisser som henger ut.

Takk for en bra innføring Anders.
« Siste redigering: oktober 24, 2008, 17:13:10 pm av California Blue » Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #23 på: oktober 24, 2008, 18:06:49 pm »

Assesories stasjet er nok det som vil variere som tidligere i historien og i framtiden! Det som er greit med det er at det er lett å bytte ut etter spissfindig stil og trend Glad. Cal- look som helhet vil nok ikke bli borte.
Loggført

Folkevogn er kjerra!
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #24 på: oktober 24, 2008, 18:18:44 pm »

Laber
Loggført

Shift Happens !
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #25 på: november 13, 2008, 11:08:44 am »

Jesp Øyerulling
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #26 på: november 13, 2008, 13:13:56 pm »

Dette er etter mitt skjønn nesten umulig å svare på, men jeg bruker å samenligne det med hot rodder'e. Hadde de som trimma biler på 50 tallet hatt tilgang til de delene som finnes i dag hadde de kasta de gamle flathead v8'erne. Er dagens hot rodder'e de som blodtrimmer japsebiler eller de som skrur på gamle 30 tallere? Jeg er sikker på at gutta fra 50 tallet ikke hadde skjønt hvorfor noen gidder å skru på 80 år gamle biler.... De gutta var diehard fan av den heltnyeste teknologien, dengang en trimkam var ultra sjeldent, og utrykket repro ikke fantes.
Det samme tror jeg er greia med cal-look, er det en trend/stil som har utviklet seg eller er det å gå 40 år tilbake i tid??

Ikke vet jeg.... Men det skader ikke å kjenne historien...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #27 på: november 13, 2008, 15:33:26 pm »

Det samme tror jeg er greia med cal-look, er det en trend/stil som har utviklet seg eller er det å gå 40 år tilbake i tid??

Det er en trend/stil som absolutt har utviklet seg konstant gjennom de siste 40 åra.. JHUs SCC poster som viser de forskjellige epokene fra i fjor? viser jo det ganske tydelig. DKPIII bilene er jo et klassisk eksempel på hva ståa er nå om dagen på hva som er "in".

Ikke vet jeg.... Men det skader ikke å kjenne historien...

Å kjenne og å sette pris på historien kan man gjøre uten å selv kjøre en 60 talls looker. Men det er vel kanskje der enkelte mener at "miljøet" har mista seg litt... Vi har også utviklet oss og selv om vi setter pris på historien så har mange av oss også gått videre...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #28 på: desember 04, 2008, 18:12:11 pm »

Fikk Keith Seume's nye California Look i posten i dag. Ikke rukket å lese så mye enda, men det er masse ny "gammel historie" i bare å se på bildene. Kult Herlige late-lookers og cal-lookers i alle varianter både med og uten chrom.
Her er det masse inspirasjon. Digg.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #29 på: februar 02, 2009, 07:48:15 am »

Hva sier du Fredrik, er det noen skikkelige Cal-look interesserte i Norge, kom fram veldig mange fete biler i vis oss din Cal-looker tråden, syntes ikke det er så værst til littlenorway å være... Vi mangler vel først og fremst Været for å leve det helt ut... Gliser Hadde gjort seg med litt Skikkelig med sol nå!
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!