mai 29, 2024, 12:08:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva betyr "finanskrisen" for hobbyen vår?  (Lest 5857 ganger)
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« på: oktober 14, 2008, 15:00:08 pm »

Ekspertene sier at det er "reduced disposable income" som er den måten vi vanlige folk kommer til å merke dagens finansielle situasjon på... Penger til mat og hus har vi, men penger til fest og morro og .... vws får vi mindre av. Hvordan føler du at dette har påvirkning på hobbyen vår nå...og i tiden fremover? Kjør debatt.

Jeg tenker for eksempel at det faktum at vi i fjor sommer fikk prisrekord på Type 2 i Norge (var det 110 eller 120 K?) - at det egentlig ville vært umulig nå. Min tese er at markedet for de aller dyreste hobby-VW-ene i Norge pr i dag er halvert i forhold til for ett år siden. Magefølelsen min sier det - men er det virkelig sånn? har det SÅ stor effekt, så fort? Eller tar jeg helt feil. Også tenker jeg at de som i "hopetall" bestilte turn key motorer i 100-tusen kronersklassen fra denne nettsidens motorbyggere for bare noen måneder siden... Dette markedet må endres...

Hvordan merker du det?
Loggført

SCREWDRIVER #2
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 14, 2008, 15:04:30 pm »

Merkar at det skal ut 20 løk meir i året for kvar prosent renta stig, så jadda - det legg ein dempar på kjøpefesten.

Men det hindrar meg ikkje i å leve som ein idiot likevel..  Gliser
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 14, 2008, 15:07:58 pm »

Må spise mindre da!!  Blunker Blunker Kjerringa sier i hvert fall at det hadde jeg ikke hatt vondt av.  Osteaktig Fleksilån er jo også kjekt, blir litt mindre nedbetaling om dagen, da det er mer som går bort i renter. VW budsjettet er for min del så lavt fra før, så det har ikke den store innvirkningen uansett..... Deler kan jo bli billigere. Gunstig dollarkurs i det siste gjør jo at man kan gjøre noen gode kjøp, selv om dollaren har stegen 1,5 krone nå..
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
rockshelter
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Harstad


-70


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 14, 2008, 15:14:50 pm »

Har som filosofi i min vw hobby at hvis det er størrelsen på prislappen som bestemmer hvor moro det skal være og ikke hva jeg klarer å få ut det jeg kommer over for en rimelig penge, da skal jeg parkere skiten i den mest bortgjemte låven jeg finner og glemme det. F**k finanskrisen , det har ingen som helst innvirkning på min hobby, men har fortåelse for de som skal ha moro som er noen hyller opp i kostnadsklassen. De kan få en liten nedtur.
Loggført

Fort nok...
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 14, 2008, 15:26:37 pm »

"Sit back, have a Coke and relax"
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
godlune
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 14, 2008, 15:31:23 pm »

Svært lite akkurat nå.. Kom hjem fra statene etter noen år nå i sommer med en container full... et par biler og deler nok til noen år framover hvertfall...
Bør vel lage en prosjekttråd etterhvert... men kan røpe at begge er splitter... Osteaktig
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 14, 2008, 15:39:09 pm »

splittbusser da vel ?  Gliser finanskrisen hjelper ikke til så veldig i økonomien akkurat. heldighvis har jeg bare et boliglån å tenke på. dollaren går oppover så er ikke så veldig gunstig å handle fra over dammen mer heller, men selvfølgelig gunstig er det vel uannsett. så det meste går til lån, men så er det ikke mye jeg trenger til bussen lenger heller. bare til teknisk stand.
Loggført
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 14, 2008, 15:48:07 pm »

Sikkert mange som selger de dyre bobilene og en av de dyre SUVene sine på billigsalg. Kansje det er flere som for øynene opp for en bay som campingbil, eller ei boble i steden for bil nummer to...  Blunker
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 14, 2008, 15:59:04 pm »

Jeg og BI Dalby snakka litt på dette og fant ut at nå tjener vi på andres ulykke :)Tror vi i Stangegaragen skal klare oss greit.Eller hva gutter?
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: oktober 14, 2008, 16:22:24 pm »

Godt sagt Glad

"Sit back, have a Coke and relax"
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 14, 2008, 16:45:28 pm »


Njæss - i motsetning til tidligere "kriser" - så er jo nordmenn fortsatt i arbeid. En VESENTLIG forskjell. Selv om noen bransjer vil få mindre å gjøre - så er våre utsikter goder. Kan jo hende at prisene i utlandet (særlig US) går noe ned, men jeg tipper veteranbiler IKKE er det som stuper mest i pris.


"...prisrekord på Type 2 i Norge (var det 110 eller 120 K?) ..."   nå ble jeg nysgjerrig. Så lavt ? I Norge ??  Har jeg gått glipp av en tråd her eller Hæ?

Fest videre - det er mer kake igjen !
Loggført

Shift Happens !
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 14, 2008, 17:35:49 pm »


Njæss - i motsetning til tidligere "kriser" - så er jo nordmenn fortsatt i arbeid. En VESENTLIG forskjell.

Foreløpig ja.... Men så er det også bare to-tre uker siden det virkelig smalt. Er ikke mange som hadde rukket å miste jobben tre uker inn i forrige krise heller.

Det som har skjedd i finans- og aksjeverdenen nå, vil vi ikke se på bedrifter før tredje- og fjerdekvartalsresultatene er i havn. Først da vet vi hvor ille det er, og først da vil trolig oppsigelsene begynne å komme. Renten begynner å bli høy og boligmarkedet faller og er ventet å fortsette å falle. Det kan gi folk med store boliglån problemer, og så begynner snøballen å rulle.

Så lenge oljeprisen holder seg på 80 dollar fatet, så vil mange som jobber i oljå være skjermet for nedturen, men jeg ville ikke avskrevet mulighetene for at endel folk kan få skikkelige problemer i månedene og årene som kommer.

Har tenkt endel på innvirkningen finanskrisen får på VW-hobbyen, og jeg ser ikke for meg at den jevne boble vil falle i pris akkurat, men jeg kan godt tenke meg at high end-markedet (de virkelig fine boblene og  bussene) vil oppleve et prisfall. Engelskmenn og amerikanere som får problemer vil kanskje heller selge unna samba-bussen før huset ryker, så det blir kanskje litt mer kjøpers marked enn det har vært de siste årene.

En uhøytidelig måling: Det er i dag 682 splittbuss-annonser til salgs på Samba. Vi kan jo grave frem denne tråden om noen måneder og se om det har økt Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 14, 2008, 17:46:59 pm »

Flexilån er tingen nå ja. merker ikke at renta går opp før den passerer14% (betalte alltformye når renta var 4%)

Tror kansje jeg legger noen av vinterens modifiseringsplaner på hylla, men det er mest pga tidsnød.

Merker det mest andre veien fåreløpig da jeg er i en situasjon at jeg skal kjøpe nyere ikke-politisk-korrekt-co2spyende-dieselmonsterbil. og opplever at prisene raser nedover, og flere biler kommer for salg. tror jeg venter litt til jeg. Gliser

så satser jeg på at jobben holder. (mange nyansatte i min bedrift som ryker først)
Loggført
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 14, 2008, 17:57:21 pm »

Jobben din holder nok! Man slutter nok ikke å fly til oljeplattformene med det første, eller hva...  Blunker
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 14, 2008, 18:41:28 pm »

Jobben din holder nok! Man slutter nok ikke å fly til oljeplattformene med det første, eller hva...  Blunker

nei jeg tviler på at noen kommer til å svømme ut., så flyging blir det bare mer og mer av. har vel ca 15 nye maskiner i bestilling fra fabrikk.
Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 14, 2008, 18:46:09 pm »

Jeg har lite gjeld, en sikker jobb og leier billig bolig. Så eneste forskjellen for meg er vel at det kan gjøres noen delekupp utover. Når folk må selge deler og biler. Litt egoistisk tenkt men.
Loggført
Tarjei
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #16 på: oktober 14, 2008, 20:22:23 pm »

Jeg har lite gjeld, en sikker jobb og leier billig bolig. Så eneste forskjellen for meg er vel at det kan gjøres noen delekupp utover. Når folk må selge deler og biler. Litt egoistisk tenkt men.
Kanskje enda bedre: et  boligkupp?
Loggført

Tarjei
1303 S "Gullsnute"
1303 S Big  "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg
1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne.
1972 T2 Westfalia camper "Nadolek"
1984 Brenderup "Lille-Grün"

tholtest@yahoo.com

Senking suger!
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 737
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #17 på: oktober 14, 2008, 20:36:35 pm »

Finanskrisen gir meg ingen bekymringer. Har ikke så stort lån så jeg merker ikke noe særlig til en renteoppgang. Dessuten er renta spådd å gå litt ned. Dollarn går opp, men det sier snart stopp (dæven, det rima). Bilen min skal bli ferdig til neste år så delene jeg mangler må jeg ha, og de vil nok komme fra statene.

Får du bekymringer har du for mye gjeld rett og slett. Det gjelder nå som før å ta høyde for uforutsette ting og ikke leve over evne.
Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 14, 2008, 20:41:43 pm »

Jeg har lite gjeld, en sikker jobb og leier billig bolig. Så eneste forskjellen for meg er vel at det kan gjøres noen delekupp utover. Når folk må selge deler og biler. Litt egoistisk tenkt men.
Kanskje enda bedre: et  boligkupp?

Det er også en hyggelig bivirkning for en 35 åring som har brukt alle pengene på Vw i stedet for bolig.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #19 på: oktober 14, 2008, 20:42:10 pm »

Det største problemet kommer hvis du og jeg slutter å bruke penger på hobbyen vår, for da går det dårlig for deleforhandelerene våre...som igjen gir oss høyere delepriser og dårligere utvalg.....så for en hver pris...hobbybudsjettet må opprettholdes!!!  Gliser
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #20 på: oktober 14, 2008, 20:54:30 pm »

Det handler om prioritering... Øyerulling
Deler først, alt annet etterpå... Osteaktig
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #21 på: oktober 14, 2008, 21:13:55 pm »

Det var vel ikke alle som fikk sett denne....?

Gir mening nå, opprette egen bank og grunnlag for egen "finansverden" innenfor vår hobby....?  Blunker


* SCCCheck_lite.jpg (39.96 KB, 448x299 - vist 233 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #22 på: oktober 14, 2008, 21:25:53 pm »

Sikkert mange som selger de dyre bobilene og en av de dyre SUVene sine på billigsalg. Kansje det er flere som for øynene opp for en bay som campingbil, eller ei boble i steden for bil nummer to...  Blunker

De som har de dyreste bobilene er folk i gruppa 50+ og de gnir seg i hendene nå som renta går oppover, for da blir sparepengene dems mer verdt.

Jeg tror det blir mere luksusbåter og biler til salgs fremover. For ikke å snakke om hus. Alt for mange med lån til langt over pipehatten og det ser man jo virkningen av på finn.no nå.


Jeg for min del syns jeg har mer enn nok gjeld å betale på, men har ikke sett behovet av å endre noen rutiner og vaner pga renteøkningen. Tåler man ikke 10-12% rente så har man for mye gjeld i forhold til inntekt. Så enkelt kan det sies.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #23 på: oktober 14, 2008, 22:16:28 pm »

Jeg tror nok vi vil merke finanskrisen på mange måter i tiden fremover, men ikke at den vil gå mye utover VW-hobbyen.
Selvfølgelig bruker man mindre på "unødvendige" ting når det kniper, men det vil nok gå mye mer utover dyrere mer luksusbetonte ting. Sett i forhold til alt det andre folk har unnet seg i gode tider som dyre hytter, båter osv har det den gjennomsnittelige entusiasten bruker på VW forsvinnende lite å si..
Det jeg prøver å si er vel at det er andre steder det er betraktelig mer å spare enn innenfor hobbyen.
Veteranbiler synker sjelden i verdi og er rimelige og eie, dermed ikke det første jeg ville kvittet meg med. Innenfor bilhobbyen vil nok prisene på dyre biler synke, men vi driver tross alt med relativt rimelige biler her. Selv 100.000 som betraktes som veldig mye for en VW er ikke en spesiellt dyr veteranbil.. Bra splittbusser er det færre av en det er folk som leter etter dem, så de tror jeg vil holde seg godt i pris.
Jeg tror det skal en hard krise til for at en ivrig VW-entusist skal la det gå utover hobbyen.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #24 på: oktober 14, 2008, 22:21:20 pm »

.
« Siste redigering: januar 31, 2011, 14:59:39 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #25 på: oktober 15, 2008, 14:45:23 pm »


Njæss - i motsetning til tidligere "kriser" - så er jo nordmenn fortsatt i arbeid. En VESENTLIG forskjell.

Foreløpig ja.... Men så er det også bare to-tre uker siden det virkelig smalt. Er ikke mange som hadde rukket å miste jobben tre uker inn i forrige krise heller.

Det som har skjedd i finans- og aksjeverdenen nå, vil vi ikke se på bedrifter før tredje- og fjerdekvartalsresultatene er i havn. Først da vet vi hvor ille det er, og først da vil trolig oppsigelsene begynne å komme. Renten begynner å bli høy og boligmarkedet faller og er ventet å fortsette å falle. Det kan gi folk med store boliglån problemer, og så begynner snøballen å rulle.

Så lenge oljeprisen holder seg på 80 dollar fatet, så vil mange som jobber i oljå være skjermet for nedturen, men jeg ville ikke avskrevet mulighetene for at endel folk kan få skikkelige problemer i månedene og årene som kommer.

Har tenkt endel på innvirkningen finanskrisen får på VW-hobbyen, og jeg ser ikke for meg at den jevne boble vil falle i pris akkurat, men jeg kan godt tenke meg at high end-markedet (de virkelig fine boblene og  bussene) vil oppleve et prisfall. Engelskmenn og amerikanere som får problemer vil kanskje heller selge unna samba-bussen før huset ryker, så det blir kanskje litt mer kjøpers marked enn det har vært de siste årene.

En uhøytidelig måling: Det er i dag 682 splittbuss-annonser til salgs på Samba. Vi kan jo grave frem denne tråden om noen måneder og se om det har økt Glad

Hør på hu, skulle nesten trodd du jobbet i "bransjen"...  Glad

Jeg har lite gjeld, en sikker jobb og leier billig bolig. Så eneste forskjellen for meg er vel at det kan gjøres noen delekupp utover.

Som om jeg skulle sagt deler av det selv, personlig blir det noe færre deleinnkjøp og deler av restaureringen blir utsatt, da det garantert ikke blir bonus i år. Mange som har det værre ja..
Loggført
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #26 på: oktober 15, 2008, 15:57:42 pm »

Hæ.... hva er finanskrise?? vw hobbyen min har jeg av flere grunner... blant annet for å unngå hverdagsstressets mas og jag... vw norge er noen minutter med virkelighetsflukt.... hver dag,for meg.. nettop for å slippe dette maset om finanskrise, og høyere boligrente......  hold dette temaet på forsiden av vg og dagbla...


ja til et vw norge uten k(g)riseprat...


Alien
« Siste redigering: oktober 15, 2008, 17:01:11 pm av ALIEN » Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #27 på: oktober 15, 2008, 16:23:17 pm »

Hva er problemet? Valutalån i CHFNOK(5,60 i dag)---> Penger til overs for delekjøp igjen...
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #28 på: oktober 15, 2008, 16:58:49 pm »

Som tidligere nevnt i tråden her,  med tanke på suv.. Jeg for min del selger suvèn før bobla.. Gliser
Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #29 på: oktober 15, 2008, 18:35:59 pm »

Trøster meg alltid med at det sikkert er noen som har det værre enn meg.

Skål gutter, er imponert over hvor mye penger som brukes i boblemiljøet jeg. Da jeg startet med bobler for 20 år siden var det slett ikke slik. SCC åpnet virkelig øynene mine for hvor seriøst mange tar denne hobbyen.

Tror jeg må åpne en tuborg og ta en tur ut i garasjen å se hva det er med den nye bilen som farger regnet på gata utenfor her blått.
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!