april 27, 2024, 23:26:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Liggende porsche vifte  (Lest 1622 ganger)
murmester
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: BERGEN


Vis profil

« på: oktober 14, 2008, 22:36:00 pm »

Hei har liggende porsche kjøling på min T1 motor,men har et problem med at viftereimen vrir seg (Deler av den snur seg rundt).Optimalt skulle jeg hatt en rund reim,men ikke akkurat hyllevare.Noen som har hatt samme problem eller forslag til løsning ?
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 15, 2008, 09:24:57 am »

Tenker at proffer som Jærva og Karmann her har en løsning på problemet!? Hørt med Kjell Aaen?
Søkte litt på nettet, dette må da kunne fikses?
http://www.tunacan.net/t4/tech/upright.htm#horiz
"Horizontal fan

A third option is the horizontal fan. This places the fan laying on top of the engine. Riechert Tuning of Germany offers this conversion(it's on the bottom of the page) utilizing the 911 fan and alternator.

The problem with the horizontal fan conversion is that the twisting of the fan belt makes it susceptible to throwing fan belts. The 90 degree turn necessary to reach the pulley for the fan is the weakness and makes this conversion not as common. This weakness is inherent. I haven't received any reports on people who've run this conversion, so I can only speak from speculation.

After reading my thoughts on the horizontal fan conversion, the late Joe Locicero of Oregon Performance Products sent me this information in an email. The Chevrolet Corvair, built from 1960-1969, featured an air cooled engine and a horizontal fan, and it had the problem I described. Here's Joe's comment:

    The belt throwing problem on the Chevrolet Corvair was rectified some time back by a Chevy Agency in Conneticut (Zink Chevrolet, I think). They sold custom bodied Corvairs and also did some racing. The problem is that the belt elongates in proportion to the amount it streches from the resistance (load) pulley to the power source (crank pulley). The greater the length of the belt, the longer it streches. The elongation happens on the right side on the Chev Corvair (idler pulley side) and on the left side on the Reichert set up since VW's rotates clockwise. The elongated slack side of the belt rises out of the "fixed" pulley groove and the belt is thrown. A new belt is a temporary fix until the fiber plies start to separate. The lighter magnesium fan on the Corvair reduced the fan throwing episodes, but in time as the belt got older, it would start throwing again. A simple spring loaded idler pulley will temporarily "follow" the belt as the belt elongates.and retains the belt in the pulley groove. I personally tried it on my Corvair Turbo 150 rail in 1970 after I heard about it. Very simple fix. Never threw a belt after that. I'm not sure what Reichert is doing or has done about the problem.

The horizontal fan conversion isn't very popular, so the information about it is just as scarce. If you've run a horizontal can conversion on a Type 4 engine, please feel free to contact me and share your experiences. "
Eventuelt kan du ta kontakt med Riechert direkte, http://www.riechertmotorentechnik.de/
Her er kitet: http://www.maehnz.de/riechertmotorentechnik/de/luftfilt_axialluftgeblaese.htm
Den engelske siden deres er hauggammel!
http://www.maehnz.de/riechertmotorentechnik/en/coolingt4.htm
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2 på: oktober 15, 2008, 17:27:44 pm »

Har du liggende Porschevifte så SKAL reima vri seg..  Det er to løpehjul som skal sørge for at reima vrir seg konstant.

Se på denne video´en :

Her et bilde der du ser hvordan reima konstant skal vri seg...

Når det gjelder Riechert, så mener jeg å ha hørt at han har gått av med pensjon. Han var vel av de første vw-trimmerne i tyskland og jeg har i hvertfall litteratur der han var VW-trimmer på begynnelsen av 60-tallet, så jeg tipper han er dritlei boblemotorer  Gliser
 Rekker tunge


* 67740.jpg (87.65 KB, 800x600 - vist 226 ganger.)
« Siste redigering: oktober 15, 2008, 17:35:59 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 15, 2008, 18:22:10 pm »

Jeg hadde dette på en 914 motor i hebben. Vist dette er et oppsett du har laget selv må du prøve deg frem med "førings" trinsene. Jeg brukte masse tid får at dette skulle stemme. Motoren "spiste" reimer, men etter litt prøving og feiling fikk jeg vinklett disse riktig. Da gikk det kjempe fint.

Marius
Loggført

Mvh

Marius
murmester
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: BERGEN


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 15, 2008, 18:50:08 pm »

Takker for tips får prøve og fin justere dette.Ikke noe hjemmemekk fra min side,men en Gjestland motor.
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 15, 2008, 22:00:19 pm »

Du må sikkert mere enn bare finjustering. Du må sikkert forandre inngangsvinkelen på reimhjulene.
Loggført

Mvh

Marius
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!