mars 29, 2024, 09:34:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Blokk/deck height/lengde på råder  (Lest 2803 ganger)
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« på: januar 03, 2008, 17:27:57 pm »

Har kjøpt en 86 slag veiv med 2" chevy råder,skal ha en alu blokk til til denne som er ferdig uttatt for 86 slag.
Blokka får du i forskjellige deck heights for å eliminere antall shims.
Noen som har noen formening om hvilken lengde jeg bør gå for på rådene og hvilken deck height jeg bør bestille på blokka for å få en komp på rundt 9/1. Vet at stempel og topper har en del å si på det men for å få et utgangs punkt hva bør jeg gå for da?

Noen gode forslag??
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 03, 2008, 21:06:23 pm »

veit ikke om denne er noe til hjelp ,men http://www.cbperformance.com/enginecalc.html
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #2 på: januar 04, 2008, 09:56:29 am »

Joda takker for den, har forsåvidt prøvd den før og, men den sier ikke så mye om lengde på råder da?!
Med comp eliminator cnc topper så er jeg litt usikker ppå forbrennings kammer volum osv, for det er ikke så enkelt å få noe svar på mail fra feks CB. Har sendt de flere mailer men dårlig med svar ja.
Så for å få en komp på rundt 9.5 med de toppene og 86 slag med minst mulig shims og justering hadde det vært greit å vite råde lengde jeg bør ha og volum i topper osv. kan fra kalkulatoren se ut som en deck height på 3.5 burde passe men det sier jo ingen ting om hvilken lengde de da regner det ut fra....... om det er standard, og hvor lang er en standard råde forresten?Hæ
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: januar 04, 2008, 10:18:06 am »

Her har du en rådelengde kalkulator: http://www.dunegoon.org/rod_ratio.html
Rådelengden er 137mm originalt, men rådelengder går gjerne i tommer.

I utgangspunktet vil man ha lange råder, for påkjenningenes del, men motoren vokser seg så altfor bred og spesielt med et sånt voldsomt slag som du skal ha. Den gyldene middelvei er lange råder og stempler med oppflyttet rådebolt. Det gir deg i pose og sekk.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: januar 04, 2008, 11:47:20 am »

Hvis du skal ha kontakt med CB har jeg hatt suksess med å sende mail direkte til Pat Downs.
Han er "motorguru" hos CB. Mail: pat@cbperformance.com
Loggført
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #5 på: januar 04, 2008, 14:46:25 pm »

Takker for svar. Det er pat jeg har sendt mail til jeg og, men han er ikke den kjappeste å svare akkurat nei.Har fått hjelp av han før og det gikk relativt kjapt, men nå er det rimelig stilt fra han ja.......
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #6 på: januar 04, 2008, 14:48:31 pm »

Her har du en rådelengde kalkulator: http://www.dunegoon.org/rod_ratio.html
Rådelengden er 137mm originalt, men rådelengder går gjerne i tommer.

I utgangspunktet vil man ha lange råder, for påkjenningenes del, men motoren vokser seg så altfor bred og spesielt med et sånt voldsomt slag som du skal ha. Den gyldene middelvei er lange råder og stempler med oppflyttet rådebolt. Det gir deg i pose og sekk.

Hva med 5.7 råder da?Hæ
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 04, 2008, 15:05:27 pm »

Rådelengde er det nok mange meninger om. Gene Berg mente at det var lite vits å lage en langslagsmotor for å få mer moment og stempelhastighet - dersom du deretter velger en lang råde. Da mister du deler av den effekten du var ute etter. Som JHU skriver vil lengre råder gi mindre slitasje. Berg mente at dette var nødvendig dersom delene ikke var gode nok (feks. veivaksel som flekser ved høyt turtall ol. - type KINA?).
Lang rådelengde innebærer at du må høyere opp i turtall for å få moment som en kortere råde ville gitt lengre ned på turtallskurven. Hans anbefaling:
* på 82mm slag var en 136, eller maks 137mm(org lengde) råde.
* på 86mm 136-139,7 (5.500")

Har også John Mahers anbefalinger på dette et sted, men fant dem ikke i farten - mener de var ganske sammenfallende. Kan lete litt mer om du er interessert.

Kun teoretisk kunnskap her - har ikke motorerfaring som JHU og andre her på forumet  Glad
« Siste redigering: januar 04, 2008, 15:09:35 pm av erikaa » Loggført
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #8 på: januar 04, 2008, 16:13:36 pm »

Rådelengde er det nok mange meninger om. Gene Berg mente at det var lite vits å lage en langslagsmotor for å få mer moment og stempelhastighet - dersom du deretter velger en lang råde. Da mister du deler av den effekten du var ute etter. Som JHU skriver vil lengre råder gi mindre slitasje. Berg mente at dette var nødvendig dersom delene ikke var gode nok (feks. veivaksel som flekser ved høyt turtall ol. - type KINA?).
Lang rådelengde innebærer at du må høyere opp i turtall for å få moment som en kortere råde ville gitt lengre ned på turtallskurven. Hans anbefaling:
* på 82mm slag var en 136, eller maks 137mm(org lengde) råde.
* på 86mm 136-139,7 (5.500")

Har også John Mahers anbefalinger på dette et sted, men fant dem ikke i farten - mener de var ganske sammenfallende. Kan lete litt mer om du er interessert.

Kun teoretisk kunnskap her - har ikke motorerfaring som JHU og andre her på forumet  Glad

Veeeeldig intr i å høre mere om dette ja, så kom med det om du eller andre har meninger om det.
Vil lage 2.3 suge motor med bra dreie moment og ikke nødvendigvis så mye hester men ha bra drag fra bunnen av, så noe høyt turtall eller turtalls maskin er ikke det jeg er ute etter.
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: januar 04, 2008, 16:52:44 pm »

Kun teoretisk kunnskap her - har ikke motorerfaring som JHU og andre her på forumet  Glad

Ja det stemmer det du skriver her, eller det er det som "stemte" for ca 6 mnd siden, man er da i forandring. Osteaktig
Marginen for å bevise det ene eller det andre her er så små.... VIRKELIG små, så man kan like gjerne ta "mindre slitasje" enn mer effekt.

Generelt sies det fra PÅLITELIGE kilder at motorer med lenge råder bremser ut mer hester enn motorer med korte.

Loggført

Speed is no substitute for direction
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: januar 04, 2008, 17:32:42 pm »

Jeg har korte råder (5,352") i min motor og 82mm slag som gir et forhold på 1,65. Jeg er VELDIG fornøyd med bunndraget. Men så har jeg ikke prøvd lengre råder heller...
Mener å ha lest et par steder på nettet at man bør holde seg over 1,67 på motorer med mer enn 82mm slag.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!