oktober 23, 2021, 08:17:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hvorfor er batteriet flatt hver uke?  (Lest 6819 ganger)
wv stein
Medlem
***
Innlegg: 109
Bosted: Haugesund


Her er bilen min


Vis profil
« på: oktober 16, 2008, 21:56:30 pm »

skiftet bilbatteri i fjord, skiftet dynamo og viftereim og har montert hovedbryter på batteriet.lys testeti vår,
 Denne bilen må ha starthjelp, eller lades hver uke. Hæ hjelp hjertesukk.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 16, 2008, 22:07:34 pm »

Finn deg et multimeter med amperemåler og se om det er en strømtyv i bilen. Noe må jo tappe batteriet.
Loggført

1961 T1 - Custom
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 16, 2008, 22:21:39 pm »

Du har nok noe som stjeler strøm ja.. Har du noe ettermonterte ting som er koblet direkte til batteriet?... Skaff deg eventuelt en hovedstrømsbryter du kan slå av når den ikke brukes....
Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 16, 2008, 23:09:45 pm »

Strømtyv er jo selvfølgelig en mulig feil.

Du har vel ikke sjekket ladingen? Kanskje regulatoren ikke er i toppform? Gløder det svakt i ladelampen når motoren går? Det må en viss spenning til for at batteriet skal lagre strømmen (helst 14,2 til 14,4 volt). Bosch leverer under ideelle forhold 13,6 V. Det er faktisk litt for lite i vårt klima, men ofte tilstrekkelig når alt er iorden og strømforbruket ikke er for stort. En hjemmelader gir høyere spenning enn dynamoen i bilen, det er derfor at en liten 5A hjemmelader klarer å topplade batteriet.

Det kan jo også være noe galt med batteriet, en defekt celle f.eks. Det er ikke alle batterier som tåler å tappes helt for strøm, særlig hvis det skjer ofte.
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 17, 2008, 10:53:26 am »

Ta av minuspolen på batteriet, så kobler du multimeteret inn mellom polen på batteriet og jordingskabelen.
Ikke starte bilen! La tenninga være AV.

Så er det bare å koble av og på ting for å se hvor du får størst utslag på meteret.
Enkleste er å ta ut en og en sikring. Ser du at strømbruket synker betraktelig har du funnet kretsen hvor feilen ligger.
Da går du bare videre på den kretsen til du finner feilen.

Tips: Defekte dørbrytere, ettermontert utstyr som radio etc. som står og trekker strøm konstant.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Gromgutn
Seniormedlem
****
Innlegg: 476
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 24, 2008, 23:03:30 pm »

Siden jeg ikke bruker roadsteren min så ofte har jeg montert en hovedstrømbryter på batteriet for å være sikker på at det ikke blir tappet. Det virker jo som en ekstra tyverisikring også, i hvertfall på min bil der det er bare å kneppe av taket...   Blunker
Loggført

72 1302 roadster
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 13, 2011, 17:46:09 pm »

Jeg har samme problemet og tenkte at jeg skulle feilsøke litt. Prøvde i går men skjønte ikke helt multimeteret mitt. Kan noen hjelpe meg med det?
Hvilket valg skal den stå på?
Hvilke to hull skal jeg putte pluggene til målepinnene inn i?

Vedlagt ligger bilde av multimeteret jeg bruker


* _8888744195.jpg (66.76 KB, 383x640 - vist 264 ganger.)
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
janbobble
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: jessheim


Vis profil

« Svar #7 på: april 13, 2011, 18:34:48 pm »

.....MEN uannsett.. burde ALLE montere hovedstrømbryter på gammle biler. ... pga brannfare .
Loggført
JChE
Juniormedlem
**
Innlegg: 76
Bosted: Søgne


Vis profil WWW

« Svar #8 på: april 13, 2011, 18:41:56 pm »

Når du skal måle strømtrekk, setter du den på Ampere likestrøm. Sett den der det står 10A==, strekene indikerer at det er likestrøm. Målepinnene setter du i svart og gul terminal. Når du er ferdig med strømmålingen setter du målepinnene i svart og rød igjen, står disse feil så ryker sikringen inni instrumentet. Får du ingen utslag på strømmålingen, er sikringen allerede ødelagt, og du må kjøpe en ny 10A glassikring.

Husk:
Strøm=ampere, måles i serie med belastningen
Spenning=volt, måles i parallell. Altså + på + og - på -
Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 13, 2011, 18:55:16 pm »

Supert.
Da skal jeg prøve det i morgen. Tror nok at jeg må kjøpe ny sikring til den først.

Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #10 på: april 13, 2011, 19:04:18 pm »

Jeg har hatt samme problemet med at batteriet ble ladet ut. Det var ikke noe feil, men rett og slett anlegget i bilen som trakk for mye strøm.
Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 13, 2011, 19:23:37 pm »

Har hatt bilen i 6 år og det er først i vinter at det har vært problem med at batteriet tappes så er nok ikke stereoen som tapper for mye. Men skal finne ut hvor feilen ligger i morgen.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #12 på: april 13, 2011, 19:35:05 pm »

Når du har satt ampere måler mellom + pol og "rød" kabel ser du om den trekker strøm. Så napper du ut og inn en og en sikring til du finner hvilken kurs som trekker strøm. Deretter er det easy peasy å finne strømtyven.

Hadde en A4 vannsølt tidligere, der trakk en gammel ubrukelig navi dvd spiller i bagasjerommet strøm p.g.a. vann og irring i kontakt. Kostet meg et stykk nytt batteri og noen forseintkomminger på jobb den der feilen før jeg målte ut.
Loggført

1961 T1 - Custom
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #13 på: april 13, 2011, 19:54:48 pm »

Trodde jeg skulle måle fra minus til jordingskontakt jeg. Men er vel kanskje bedre å koble fra plussledning og måle mellom den og pluss på batteri.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #14 på: april 13, 2011, 20:19:28 pm »

Blir vel det samme mener jeg. Men ikke prøv å starte bilen, da ryker sikringen i meteret ditt raskt.
Loggført

1961 T1 - Custom
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #15 på: april 13, 2011, 20:55:42 pm »

Skal gjøre det uten nøkkel i tegningen jeg.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #16 på: april 14, 2011, 06:33:24 am »

du må ha på tenningen for ellers går det ikke strøm i de fleste kretsene, men ikke skru på f.eks hovedlyset når du holder på.

Skru på tenningen og napp sikring for sikring, du ser lett på amperemeteret når du har funnet kursen med strømtyv.
Loggført

1961 T1 - Custom
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #17 på: april 14, 2011, 07:38:45 am »

Bilen kan stå helt rolig i en uke og gå tom for strøm så det vil vel si at strømtyven er der selv om ikke tegningen er på da... men kan vel kanskje være greit og sjekke både med og uten tenning på.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #18 på: april 14, 2011, 22:42:38 pm »

du må ha på tenningen for ellers går det ikke strøm i de fleste kretsene, men ikke skru på f.eks hovedlyset når du holder på. Skru på tenningen og napp sikring for sikring, du ser lett på amperemeteret når du har funnet kursen med strømtyv.

Ja. Men batteriet er jo flatt etter en ukes parkering, var det ikke slik? Så da vil du finne ut om noe stjeler strøm mens tenningen er av.

Koble amperemeteret i serie mellom jordkabelen og minus-polen på batteriet. Har du utslag? Har du klokke og stereo som trekker strøm skal du få litt utslag. Akseptabelt utslag er inntil 0.04 A (40 mA), men du skal egentlig være null på en boble.

Koble fra ting som du vet bruker strøm med tenning av (klokke, stereo, kupélys, osv). Fremdeles utslag? Koble fra sikringene systematisk én for én og se om amperemeteret endrer utslag. Hvis det gjør det har du funnet kretsen.

Søk deg videre på denne kretsen fra sikringen og utover. Bruk samme eliminasjonsmetode, dvs koble fra systematisk hver ting på kretsen og mål for hver gang. Til slutt finner du feilen (lett å si, men det kan kreve mye jobbing).

- - -

Hvis du ikke har noen strømtyver, er det jo kanskje mulig at ladingen er dårlig? (mål volt på toppen av dynamoen/alternatoren med motoren i gang, det bør være 13-14V her).

Eller har batteriet ditt sett sine beste dager?

« Siste redigering: april 14, 2011, 22:46:41 pm av JFP » Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #19 på: april 16, 2011, 10:12:08 am »

Da er strømtyven funnet!

Stereo var koblet rett på batteriet og tok 0,48 i demomodus og 0,3 i avskrudd tilstand, og kontakt 98 på rele til ekstralys var koblet direkte til en sikring som hadde konstant strøm. Den tappet 1,5. Det klikker i sikringen hver gang jeg kobler den på strøm uten at lys og tenning står på. Er det riktig?

Mitt spørsmål er da. Hvilke sikringer anbefales Det at jeg kobler stereo og rele til?

« Siste redigering: april 16, 2011, 10:20:52 am av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #20 på: april 16, 2011, 10:53:13 am »

Da har jeg koblet stereo på sikringen som er nest lengst mot venstre forhjul. Ulempen nå er jo så klart at alle innstillinger nulles ut hver gang jeg skrur av tenninga. Men er bedre det enn tomt batteri. Noen bedre forslag om hvor jeg kan koble disse to tingene?
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!