juni 06, 2024, 17:58:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenningsproblemer - endring av vognkort. Hjelp....  (Lest 1711 ganger)
Roar
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Vingrom


Vis profil

« på: oktober 17, 2008, 14:07:48 pm »

Har fått store problemer med å få godkjent EU-kontroll av min nyinnkjøpte 1303 -74 modell. De klagde bl.annet på at motoreffekten ikke samsvarer med oppgitt effekt i vognkortet. Det er greit da motoren er en 1776 med doble 40mm gassere + +. Det er ettermontert skivebremser foran, så alt ligger egentlig til grunn for å få dette godkjent da effekten uansett ikke overstiger 100hk (som jeg har forstått er en magisk grense for dette). (mulig jeg må ha bremsepapirer, men det får bli i neste omgang)

De klagde også over senking av bilen, men der har jeg fått TÜV-papirer fra Tyskland på fjærene (røde CSP) så det burde gå i orden.

Deretter satte de spørsmålstegn ved effektanlegget, et helt vanlig anlegg som 100-vis av bobler i Norge har.

Til slutt kunne de ikke godta at støtfangeren foran var fjernet, men bilen er 1.gangs registrert 23.11.1973, og slik jeg har forstått det kom forbudet om å ta av støtfangerene 1.1.1974 så også dette burde bli godkjent.

For å gjøre saken komplett sendte de den videre til Biltilsynet med krav om dokumentasjon for alle endringene for å få bilen godkjent. 

Har fått typegodkjenning fra Harald A. Møller ang. montering av 1600cc motor i 1303, samt montering av skivebremser.

Det jeg lurer på er om noen har en tilsvarende bil med noenlunde lik konfigurasjon som har fått dette godkjent og ført inn i vognkortet? Da har jeg enda mer å vise til i søknaden om godkjenning. (ønsker å få dette i vognkortet en gang for alle...)
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 17, 2008, 14:16:34 pm »

Kan ikke hjelpe noe mer enn at det her ble solgt en 1303 som hadde diverse godkjenninger
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8457.0.html
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 17, 2008, 14:20:02 pm »

Hvilket eksosanlegg kjører du med og hva var det de klaga på? støy eller hvor mye det stakk ut?
Det er støykrav på din årsmådell i motsetning til endre modeller så sånn sett kan de ha noe å klage på der...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Roar
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Vingrom


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 17, 2008, 14:33:45 pm »

De skrev i punkt 9: Forevisning for trafikkstasjon. Tilleggsopplysninger: Gjelder godkjenning av kraftigere motor/eksosanlegg/senkesett. Mangler støtfanger foran.

Det skal være dette effektanlegget som er montert:

https://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13-3647

Burde jo ikke være ulovlig dette? (eller?)
« Siste redigering: oktober 17, 2008, 15:20:06 pm av Roar » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 17, 2008, 18:09:39 pm »

Alltdi god service på dei norske trafikkstasjonane


(NOT)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 17, 2008, 18:41:16 pm »

et av de første punktene på en EU kontroll er å se etter om bilen samsvarer med vognkortet, gjør den ikke det skal den henvises til biltilsynet,

er ikke bilverkstedets oppgave å bestemme om noe er lovlig eller ikke !   

dette er jo en regel som blir tolket ''litt'' forskjellig rundt om,  men de fleste krever att vesentlige forandringer kommer med, som . senking, stor motor  osv.

ta en prat med biltilsynet og legg frem den dokumentasjonen du har så ordner det seg nåkk  Blunker   og så går neste EU kontroll som en drøm   Gliser
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Roar
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Vingrom


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 17, 2008, 20:46:29 pm »

Helt greit at alt skal godkjennes av øverste myndighet. Da dette ikke var helt i orden av tidligere eier(e) ønsker jeg å få det inn i vognkortet nå. Derfor ønsker jeg så mye dokumentasjon som mulig slik at prosessen blir så enkel som mulig. Derfor hadde det vært fint om noen med ganske lik motor osv som hadde fått dette registrert i vognkortet kunne postet reg.nummeret slik at biltilsynet hadde noe å bla opp i for å se tidligere godkjenniger Glad Men det er mulig det er nok med det jeg har av dokumentasjon allerede. Skal sende inn søknad over helga. Glad

Det sitter forøvrig 195/60 dekk på bilen, noe EU-kontrollen ikke sa noe på. Dette hadde jo også vært fint å fått dette også dokumentert godtatt i vognkortet, hva slags dokumentasjon skal til for det?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!