april 30, 2024, 15:42:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lakkering  (Lest 12884 ganger)
uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« på: november 23, 2008, 15:24:03 pm »

Noen som har en rekkefølge på hvordan man lakkerer en bil?
Hehehe en liten step by step instruksjon? Prøvd å få lakkert bilen i en evighet nå, men nå gidder jeg ikke vente mer på billakkerere som "skal se om de har tid" så jeg gjør det selv. Gliser
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: november 23, 2008, 15:33:22 pm »

Grunnarbeidet ferdig?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 23, 2008, 15:38:59 pm »

jupp! Alt er klart! Silkysmooth! Gliser
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: november 23, 2008, 15:49:56 pm »

Ja men då er du godt igang!

Nå er eg ingen ekspert på lakking, men sånn ville eg gjort det:

1. Vask over HEILE bilen med silikonfjernar/lakk prepp: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=239

2. Klargjer kompressoren; tøm ut all kondensvatn, og vist du ikkje alt har det, monter vannavskiller!

3. Klargjer sprøyta, og vask ho med tynner o.l.

4. monter sprøyte og kompressor, og instill sprøyta til korrekt sprøytebilde og mengde lakk

5. Lakk, bilen, begynn med taket og jobb deg nedover

6. lakk, vent, lakk, vent, lakk, vent heil til alle strøka er på plass, og så klarlakk tilslutt

7. Veeeent lenge!

8. Bilen er tørr, og ferdig lakka!

Det er sjølvsagt eitpar andre ting som spiller inn; kva lakk du bruker, om du lakkerer berre karosseriet, eller om du lakker bilen som den står... som betyr masse maskering... varmen i lokalet er også viktigt, samtidig som det må vera ventilasjon, og ikkje støv der! fukt gjerne golvet med vatn før du lakker for att ikkje støv skal blåsa opp...

MvH Tistlo Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 23, 2008, 15:57:17 pm »

takk takk!! Høres bra ut! Gliser
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: november 23, 2008, 16:02:32 pm »

Men ikkje begynn før fleire proffe har uttalt seg her! Eg er ikkje sikker på om eg har alt i rett rekkefølge og om eg mangler noko, så eg vil helst sleppa å få skulda for ein mislykka lakkering Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 23, 2008, 16:10:57 pm »

hahaha ja kanskje sant nok det Rekker tunge
Meeeen det kan nok ikke bli verre enn det allerede er nå  Hemmelig
Loggført

RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #7 på: november 23, 2008, 17:00:25 pm »

du kan også kjøpe en klut som er laget for å ta av støv fra bilen, disse er veldig klebrige og fungerer bra.

Husk også å bruke Hansker slik at du ikke overfører fuktighet fra hendene til bilen.

Støv blir det veldig for når en lakkerer uten lakkboks, derfor kan det være lurt å fukte gulvet der du skal lakkere slik at støv ikke blir sparket opp eller blåst opp av trykket fra pistolen.

Godt lys er også viktig for at du skal få jevne og fine lag.
Loggført

Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #8 på: november 23, 2008, 19:31:45 pm »

fikk tips om og dekke til hele garasjen når man skal lakkere og f.eks fukte hele "boksen" der du står med lakkinga med ei flaske vann og sprayflaske.
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #9 på: november 23, 2008, 19:51:44 pm »

Tistlo:

Vil du lakke uten å våtslipe mellom lagene?
Evt ville du ikke brukt noe tid på å preppe bilen før klarlakken?
- fjerne appelsinhud, nupper etc?

Har sett noen episoder (av mange serier) på discovery hvor de lakker, og det er ikke barebare har jeg skjønt..

Kanskje greit om trådstarter venter til han har fått fler tips, fra en som kanskje har gjort dette noen ganger før?
Loggført

... it's an adiction ... 
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #10 på: november 23, 2008, 20:05:15 pm »

Tistlo:

Vil du lakke uten å våtslipe mellom lagene?
Evt ville du ikke brukt noe tid på å preppe bilen før klarlakken?
- fjerne appelsinhud, nupper etc?

Har sett noen episoder (av mange serier) på discovery hvor de lakker, og det er ikke barebare har jeg skjønt..

Kanskje greit om trådstarter venter til han har fått fler tips, fra en som kanskje har gjort dette noen ganger før?

Enig der, ville nok ivartfall våtslipt mellom lakk og klarlakk..
Hadde vært fint om en proff kunne sagt sin mening om hvordan man skal lakkerer  Øyerulling
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 23, 2008, 20:15:00 pm »

ja det hadde det hehe, vil jo selvfølgelig få den så fin som mulig  Gliser

men setter pris på all feedback fra alle dere som har uttalt dere hittil, dette er det beste forumet jeg har vært på!!

Sjekk forresten ut www.mamotorworks.com noe av det beste jeg har vært bortpå rett etter Unneberg bil  Osteaktig
Loggført

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 23, 2008, 20:22:25 pm »

Siden du skal gjøre dette selv, skal dette gjøres i garasje? I såfall lykke til hvis det skal bli mer enn bare bra. Husk klima er største utfordring
Hvilken type lakk skal brukes?
Lakkutstyr?Kompressor, kvalitet på luft m.m.....
Har gjort dette en gang selv i lakkbox og ska aldri lakke andre plasser......
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 23, 2008, 20:29:45 pm »

veeeeeeel ja jeg har tenkt å gjøre dette i en garasje så sant jeg får brukt garasjen til en kamerat (som faktisk er helt uten noen ting annet enn bilen så burde være greit å få dekket til med plast slik at det ikke kommer noe luft inn), vil bare få klargjort hva jeg trenger med folk her inne også se hva jeg har til rådighet etterpå.

Kompressor har jeg, lakksprøyte får jeg lånt. Type lakk tenkte jeg å se ann vet hvertfall bare fargen akkurat nå har du noen tips selv på hva slags lakk,grunner osv jeg burde bruke?
Loggført

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #14 på: november 23, 2008, 20:38:34 pm »

Snakk med de som selger lakk, men som sagt hvis du vil ha et bra resultat, så ordne deg med en lakkbox. Lakk e DYRT så fryktelig dumt å hive det bort i et dårlig resulat. Eg sier ikkje at du ikkje får det til men det e sykt irriterende i ettertid når du enten har appelsin, støv eller andre ting som fort kan skje når en står midt oppi lakken. Og har du ikkje gjort dette før hadde eg og lakket en liten del først for å se at ting blir som forventet.

Lykke til.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #15 på: november 23, 2008, 22:06:06 pm »

Man sliper ikke mellom lakklagene,man legger vått i vått helt til klarlakk skal på da ,venter man til fingeren ikke setter merke i lakken,men den skal kjennes litt klebrig,da legger du klarlakk,vått i vått.Blir det for tørt i mellom,sliper man. Og vi ønsker lykke til Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #16 på: november 23, 2008, 22:09:12 pm »

aha! Cool!! Det høres bra ut! Får se om jeg gjør dette selv eller om jeg bare lar det være opp til noen andre å gjøre det  Øyerulling
Loggført

OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #17 på: november 23, 2008, 23:04:31 pm »

Har du null erfaring med lakkering vil jeg anbefale deg på noe annet enn hellakkering første gang.
Har hellakkert flere biler og aldri klart å få til et helstrøket resultat selv i sprøyteboks.
Det er mange faktorer som spiller inn:
Lakktype - Anbefaler 2K lakk
Herder og ikke minst tynnertype som passer til lakk og "klima"
- Treg tynner, narmaltynner, rask tynner.
Ideell sprøytetemperatur ca. 20 grader. (sa du garasje )
Tørketid/Herdetid avhenger av temp og ventilasjon samt valg av tynner og herder.
Sprøyta en bil i sommer, da ble det 29 grader i sprøyteboksen med resultat av for rask herding og appesinhud.
Masse vannsliping 2000 papir, rubbing og polering....

Jeg antar at du ikke har lyst til å spolere masse grunnarbeid og lakkpenger.

Ta feks. en skjerm/panser, og forsøk deg på å få et fint resultat.
Loggført
uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #18 på: november 23, 2008, 23:14:23 pm »

hahaha vet dere hva? Da tror jeg nesten at jeg gjør alt grunnarbeidet og lar en som kan det å lakkere ta seg av selve lakkeringa, det ble mye mer å gjøre enn jeg forventet  Flau

men jeg setter pris på all responsen jeg har fått fra alle her inne!
Loggført

-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #19 på: november 23, 2008, 23:39:06 pm »

Det med at en ikke kan få godt resultat i en garasje må en ta med en klype salt. Selv har jeg lakkert mange biler i garsje. De første gangene er det ALDRI utstyret som er grunn til feil (les lakksprøyte garasje osv) men personen som sprøyter. En vil ikke få det 100% i en garasje men det finnes mange triks. Det med tempratur er som regel det vanskeligste. varmt eller kaldt, egentlig like feil begge delene. Det med å vanne for mye er vel egentlig ikke heller så bra. En får veldig høy fuktighet både i rommet og ikke minst lakken og på bilen, noe som igjen betyr rustblemmer på sikt. Det med støv fjerner jeg med en mellomslip med 2000 papir og polering. dette er en stor jobb, men da får en et perfekt resultat.

Det jeg opplever som et problem som hobbylakkerer er at en ikke vet hva som er grunnen til at ting feiler. Det er jo kjemi vi holder på med. Og her er det mye som spiller inn.

Lakkering synes jeg er veldig kjekt, så jeg annbefaler på det sterkeste å prøve:)
Loggført

Mvh

Marius
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #20 på: november 24, 2008, 00:36:03 am »

Det med at en ikke kan få godt resultat i en garasje må en ta med en klype salt. Selv har jeg lakkert mange biler i garsje. De første gangene er det ALDRI utstyret som er grunn til feil (les lakksprøyte garasje osv) men personen som sprøyter. En vil ikke få det 100% i en garasje men det finnes mange triks. Det med tempratur er som regel det vanskeligste. varmt eller kaldt, egentlig like feil begge delene. Det med å vanne for mye er vel egentlig ikke heller så bra. En får veldig høy fuktighet både i rommet og ikke minst lakken og på bilen, noe som igjen betyr rustblemmer på sikt. Det med støv fjerner jeg med en mellomslip med 2000 papir og polering. dette er en stor jobb, men da får en et perfekt resultat.

Det jeg opplever som et problem som hobbylakkerer er at en ikke vet hva som er grunnen til at ting feiler. Det er jo kjemi vi holder på med. Og her er det mye som spiller inn.

Lakkering synes jeg er veldig kjekt, så jeg annbefaler på det sterkeste å prøve:)

Men det blir fort dyrt.....og ekstra arbeid.....
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: november 24, 2008, 00:38:21 am »

og lakkjobben fremhever bare grunnarbeidet.
Dårlig grunnarbeid skjules ikke av en bra lakkjobb.
tvertimot.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #22 på: november 24, 2008, 07:42:16 am »

Det er vel ikke pent å si det ,men hvis uerfaren her sier han aldri har vært borti lakk,så er det kanskje ikke noe poeng å kaste bort penger på en proff lakkerer heller.Det man tror er strøkent underlag er sjelden det,og som Knasten sier,blir det fremhevet av en topp lakkjobb.
Hvis jeg var deg,ville jeg gått for begge deler,enten alt på verksted eller alt selv.
Det som ofte skjer er hvis vi hobbygutta har utfoldet oss ordentlig på grunnarbeidet og tror det er topp,og vi ser når lakkjobben er gjort at det er både porer støv trekninger også videre,så er det lakkereren sin feil Blunker
Det er ingen med en dårlig lakkjobb som sier "han som lakkerte var flink han,men jeg tok grunnarbeidet Gliser!
Loggført

Alt MÅ ned!!
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #23 på: november 24, 2008, 08:00:11 am »

Nå skal det vel også sies at det er ytterst få prof. lakkerere som tar på seg jobber hvor de selv ikke har utført grunnarbeidet. Blunker

Uerfaren, om du så skulle velge en mellomting, og gjøre noe selv og la lakkereren gjør resten av grunnarbeidet og selve lakken,
så snakk med den som skal lakkere FØR du begynner. Kjedelig om du bruker produkter som f.eks. reagerer med det han/hun skal ha på.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #24 på: november 24, 2008, 09:06:03 am »

Sant,men det hender de har lite å gjøre også Blunker
Loggført

Alt MÅ ned!!
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #25 på: november 24, 2008, 13:06:17 pm »

Du bør også bruke et lite vannfilter, koster en hundrelapp på biltema...

Og når det gjelder lakkerinså bruker jeg alltid masse tid.. Jeg mellomsliper alle lakkstrøk, sliper siste klarlakklaget med med papir (korning 2000) og polerer til slutt.. Med dett så får du resultat som ofte blir finere en om det er gjort på lakkverksted.. Og legger du 5-6 lag med klarlakk (og mellomsliper hvert lag).. Så blir dette et speil..
Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #26 på: november 24, 2008, 13:44:22 pm »

Har en gode linker om "color sanding"

Kort fortalt:
puss primeren til minst 800korn.
Vannpuss mellom hvert strøk med "fargelakk" Hold deg over 1000korn (opp til 1500)
legg mange lag med klarlakk (ikke mellom puss) eks 6 lag.
Vis det blir appelsin skall lakk så våtpusser du med 1000 og opp til 2000korn (kan starte på 1500 vis det er lite appelsinskall)
La bilen få herdetid før du begynner å mellompusse.
Til slutt etter å ha pusset med 2000korn så vasker du godt over bilen og tørker den helt, så tar du en runde med buffer og pollish.
3M produktserien er god og enkel å forholde seg til.
Ikke bruk wax før etter 90 dager siden lakken trenger "puste tid"

http://www.goodspeedmotoring.com/?page=color_sanding
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!