april 26, 2024, 18:11:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: enkleste måte å få hjula løs etter lagring i låve  (Lest 2092 ganger)
pumma
Supermedlem
*****
Innlegg: 589
Bosted: karmøy



Vis profil
« på: oktober 25, 2008, 16:08:46 pm »

er det noen tips til å løsn faste hjul Nettopp kjøpt en nydelig papinert 63 men den står nokk godt fast stått i 27 år   Har ikke hentet den enda bare drittvær på vestlandet nå Sint
« Siste redigering: november 01, 2008, 23:01:26 pm av pumma » Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 25, 2008, 16:37:41 pm »

Bruk en grov hammer, eller slegge og slå på hjulbolter. Pleier å komme seg da.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 25, 2008, 16:45:22 pm »

best å slå på tromlene tror jeg
ellers kan du ta ut gummiproppene bak skjoldene for deretter banke litt på båndene med et skrujern
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 25, 2008, 18:18:58 pm »

Det er ikke gummipropper på baksiden på en 64.. De justeres gjennom trommelen

Slå rett på boltene om disse kan ofres. Om ikke, skru av hjulet og dunk pent på trommelen. Husk og slippe ned håndbrekket før du begynner. Og rør for all del ikke bremsepedalen!!!  Lykke til
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 25, 2008, 19:05:04 pm »

Då eg skulle hente impulsen, hadde forrige eigar ein smart løysing på å få den ut;

Han tok simpelthen av hjulkapslane bak, og brukte eit spitt/spett som på tegninga:


*  (19.34 KB, 509x376 - vist 105 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 26, 2008, 08:13:33 am »

Men et lite kakk i hjulboltene med en hammer virker som regel bedre. ref Rema1000...jo enklere jo bedre....
Loggført

1961 T1 - Custom
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 26, 2008, 20:27:58 pm »

bare dra den avgårde med en vanlig bil så løsner hjula til slutt. og gå etter og bank på trommlene med hammer om dere er flere
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
58orgbug
Supermedlem
*****
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: november 23, 2008, 19:29:03 pm »

jeg hadde også problemer med at bremser lå på når jeg hentet min 58 modell, den hadde stått i noen år også, men der var det bremseslangene som var problemet, de hadde grodd igjen. du kan prøve og løsne på lufteniplene å se om det løsner da, det hjalp på min bil, men da bør du bytte slanger hvis du skal tauen eller kjøre den et stykke.
Loggført

FOLLO VW KLUBB
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #8 på: november 23, 2008, 19:38:04 pm »

Då eg skulle hente impulsen, hadde forrige eigar ein smart løysing på å få den ut;

Han tok simpelthen av hjulkapslane bak, og brukte eit spitt/spett som på tegninga:

Denne løsningen funker VELDIG bra!
Men du MÅ MÅ MÅ MÅ , la meg presisere      MÅ legge en kubbe/trekloss under andre siden av krysset - i samme høyde som krysset er i.
Dette er for å ikke trekke mutteren rund.
Da må du kappe den av.

legg en trekloss på andre siden av krysset, trekk med med spettet/rører du har tredd inpå krysset og trekk ned/opp.
Da er vekten fordelt, og du ødelegger ikke bolten pga den sklir ikke av mutteren.

Lykke til =)
« Siste redigering: november 23, 2008, 19:48:00 pm av Vemund Simensen (prizma) » Loggført

... it's an adiction ... 
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: november 23, 2008, 19:47:06 pm »

krysset? Han tok berre spittet rett under eine hjulbolten, og over akselbolten Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #10 på: november 23, 2008, 19:48:18 pm »

Aha, det er snakk om selve hjulet, og ikke boltene?  Øyerulling
Loggført

... it's an adiction ... 
58orgbug
Supermedlem
*****
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: november 23, 2008, 19:57:50 pm »

er det bare hjulet som skal av, etter at du har tatt av boltene, så er bare å pøse på med rustløser, legge en trekloss på innsiden å klasse til med slegga på treklossen til hjulet løsner.
Loggført

FOLLO VW KLUBB
Baable
Juniormedlem
**
Innlegg: 78
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: november 24, 2008, 15:38:56 pm »

jeg pøste på med rustløsner i forige uke, det funka bra, klaska litt på boltene også
Loggført

Mean Machine
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!