april 29, 2024, 01:09:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Useriøse delekjøpere  (Lest 6321 ganger)
v14127
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Høylandet



Vis profil
« på: oktober 26, 2008, 21:51:39 pm »

Forslag på hva vi gjør med delekjøpere som ønsker deler sendt i oppkrav, og ikke henter ut fra posten?

Litt surt da vi som selger legger ut oppkravsporto på et par hundrelapper. Tvilende

Ryker vel ikke på det, men likevel Hæ
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #1 på: oktober 26, 2008, 21:55:37 pm »

.
« Siste redigering: januar 31, 2011, 15:03:04 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 26, 2008, 21:58:04 pm »

useriøst å ikke betale da
dette er jo basert på tillit
så forskuddsbetaling er vel det greieste hvis man ikke kjenner motparten,går dem ikke med på det så er det vel ikke så nøye heller Glad
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 26, 2008, 22:02:03 pm »

Å sende deler i oppkrav med posten er noe av det usikreste jeg vet om.

Som du nevner blir ikke delene hentet og du sitter med skjegget i postkassen.

Andre problemer er at Posten leverer ut pakken uten å kreve oppkravsgebyret.
Har ved flere anledninger fått pakker sendt i oppkrav til meg og fått hentet dem uten å betale oppkravgebyret.
Motparten har kjempet i over et halvt år med Posten for å få pengene sine.

Å sende i oppkrav anbefales ikke fra min siden.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
v14127
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Høylandet



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 26, 2008, 22:07:19 pm »

Å sende deler i oppkrav med posten er noe av det usikreste jeg vet om.

Som du nevner blir ikke delene hentet og du sitter med skjegget i postkassen.

Andre problemer er at Posten leverer ut pakken uten å kreve oppkravsgebyret.
Har ved flere anledninger fått pakker sendt i oppkrav til meg og fått hentet dem uten å betale oppkravgebyret.
Motparten har kjempet i over et halvt år med Posten for å få pengene sine.

Å sende i oppkrav anbefales ikke fra min siden.

Er vel de luringene som vet dette og absolutt vil ha det sendt i oppkrav? Sint
Loggført
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 26, 2008, 22:28:33 pm »

krev forskudd på oppkravsbeløpet må vel være en bra løsning så har man en liten sikkerhet
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 26, 2008, 22:37:03 pm »

forskudds betaling inkludert frakt da er man sikker på at vedkommende vil  ha varen(delen)e
Da burde vi også ha en tråd om useriøse selgere - de som har fått pengene og ikke tar seg bryderiet med å levere som avtalt. De vet nok selv best hvem de er. Har nesten utelukkende betalt deler her på forskudd fordi jeg stoler på at brukerne her er entusiaster som deler gleden ved å holde på med dette. Men av og til kan man lure litt...
Loggført
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 26, 2008, 23:03:12 pm »

Jeg kjøper ikke, og selger ikke med mindre jeg får betale/betalt på forhånd.

Enkelt og greit for å gjøre det mer komfortabelt for selger - samt mer interessangt å få sendt unna varen asap.
Enklere for meg når jeg skal sende noe, å vite at pengene har kommet!


Jeg har tidligere, på 2 andre forum, hengt ut 2 medlemmer som ikke sendte varen jeg hadde betalt.
Heldigvis var det da småvarer, og utelandske forumer - men medlemmer som scammer andre er jeg helt for at de skal bli uthengt her også!
- Dette er selvfølgelig etter at selger/kjøper har prøvd å kontakte motpart gjentatte ganger.
Man stempler ikke før ikke får kontakt overen gitt tid.
Loggført

... it's an adiction ... 
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 27, 2008, 00:27:29 am »

Er du uheldig når du skal hente returnert pakke på posten, så krever de returporto også. I tillegg til at du har lagt ut frakt til kjøper og oppkravsgebyret. På jobben sender vi en regning på 350kr til de som ikke henter pakker. De betaler sjeldent denne regningen før den går til inkasso. Så noen er nok bare useriøse.


Kjøp og salg mellom private: Kun forskudd
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
v14127
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Høylandet



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 27, 2008, 17:01:02 pm »

Jeg kjøper ikke, og selger ikke med mindre jeg får betale/betalt på forhånd.

Enkelt og greit for å gjøre det mer komfortabelt for selger - samt mer interessangt å få sendt unna varen asap.
Enklere for meg når jeg skal sende noe, å vite at pengene har kommet!


Jeg har tidligere, på 2 andre forum, hengt ut 2 medlemmer som ikke sendte varen jeg hadde betalt.
Heldigvis var det da småvarer, og utelandske forumer - men medlemmer som scammer andre er jeg helt for at de skal bli uthengt her også!
- Dette er selvfølgelig etter at selger/kjøper har prøvd å kontakte motpart gjentatte ganger.
Man stempler ikke før ikke får kontakt overen gitt tid.
Tror ikke vi skal begynne å henge ut folk på dette forumet for et par-tre hundrelapper. Det kan føre til at noen blir satt i gapestokk på feil grunnlag eller uforskylt.
Fasit på denne tråden er vel at Forskudd Er Det Beste
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 27, 2008, 17:29:18 pm »

forskudd inkl frakt er eneste "sikre" for selger, men er samtidig like usikkert for kjøper, da selger kanskje ikke sender som avtalt, eller ikke i det heletatt. for min del sender jeg ingenting før penga inkl frakt er på konto..
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 27, 2008, 18:05:15 pm »

Returporto på oppkravspakker gjelder kun når det er sendt som pakkepost. Dersom det sendes med brev i oppkrav (kan vel være intill et par kilo i brev) er det ikke returporto, men heller ikke sporing på brev....

Jeg krever alltid forskudd når jeg en sjelden gang selger noe. Uansett er det lurt å google folk du skal handle med dersom det er litt penger involvert.
Loggført

1961 T1 - Custom
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 27, 2008, 18:19:22 pm »

Vekten er bare ett kriterie for brevpost. Brevpost kan ikke mer enn 26*30*7cm (mener jeg å huske det står i postens prisliste), så det begrenser veldig hva du kan sende som brev.


Fremsendingstid
Innen 1-2 dager i Norge, 2-4 dager i Europa og innen 10 dager til resten av verden

Dekning
Brev innenlands og til hele verden.

Sporing
Kan spores dersom sendingen sendes som Rekommandert eller Verdibrev.

Vekt
Opptil 2 kg

Format

Maksimum: Lengde + bredde + tykkelse = 90 cm
Minimum: 9 x 14 cm
Rull : Lengde + dobbelt tverrmål = 104 cm, lengde høyst 90 cm
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: oktober 27, 2008, 22:05:07 pm »

det fins jo folk som tar seg betalt for deler osv men aldri sender varene dei har tatt betaling for så dette er vel usikkert uansett.Personleg så betaler eg aldri på forhand dersom prisen er over 1000 lappen.det fins jo oxo paypal eller ka det no heiter.Brukte dette eitpar ganger for lenge sida og det funka fint.kanskje det hadde vore nåke å bruka?Hæ
Loggført
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #14 på: oktober 27, 2008, 22:12:54 pm »

Det er ingen som vil selge til deg etter de har lest denne tråden nå  Øyerulling

Jeg hadde ikke solgt noe til deg, dersom du hadde nektet å forhåndsbetale. Og slik er det jo for fler her også.
I tilfellet at du ikke får varen din, og har prøvd å kontakte selger fler ganger - må du nesten lage en tråd her på forumet og spørre hva du skal gjøre...

- Jeg venter fortsatt på 2 pakker som jeg betalte for 2-3 uker siden, men har tatt kontakt med begge selgere og de skal sende snarest.
Det virker seriøst enn så lenge =)

Bare gleder meg til å få deler jeg nå!
Loggført

... it's an adiction ... 
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #15 på: oktober 27, 2008, 22:14:41 pm »

Burde ikke være nødvendig å bruke pay pal her inne.
Loggført

riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #16 på: oktober 29, 2008, 19:48:17 pm »

forskudds betaling inkludert frakt da er man sikker på at vedkommende vil  ha varen(delen)e
Da burde vi også ha en tråd om useriøse selgere - de som har fått pengene og ikke tar seg bryderiet med å levere som avtalt. De vet nok selv best hvem de er. Har nesten utelukkende betalt deler her på forskudd fordi jeg stoler på at brukerne her er entusiaster som deler gleden ved å holde på med dette. Men av og til kan man lure litt...
Må nok henge meg på her ja,problemet med å betale på forskudd er minst like ille som å sende i oppkrav.Har selv opplevd og betale på forskudd til en a forumbrukerne og ventet i lange baner og blitt lovet og lovet.Fikk tilbake penger etter å ha truet med å skrive hva han driver med på div flora.

Synes forslaget med å ta penger på forskudd for oppkravet var en bra greie Blunker
Loggført

Alt MÅ ned!!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: oktober 29, 2008, 19:56:10 pm »

Hvor stort er egentlig dette problemet?
Jeg har handlet deler med folk fra dette landet i mange år uten at det har skjedd noe som ikke har latt seg ordne. Som regel nytter det å kommunisere litt før man leverer anmeldelse.
Har jeg bare vært veldig heldig?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 29, 2008, 20:00:07 pm »

Handlet litt selv,,aldri betalt forskudd,,solgt litt også,aldri krevd forhåndsbetaling.
Og jaggu har det godt bra hver gang  Osteaktig
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #19 på: oktober 29, 2008, 20:00:12 pm »

Jeg har handlet flere ganger med samme personer, alltid alt på stell og ingen problemer. Men så engang i blant går en i fellen, jeg ventet nesten et år på et W-lokk dom var forhåndsbetalt - inkl. frakt. tilbød også andre transportløsninger uten å få respons. Ordnet seg til slutt.
Nå venter jeg bare på noen liter Castrol Racing olje som en kar her inne hadde fått levert på fat, skulle bytte mot en metallsolskjerm som han fikk sendt over nokså umiddelbart. Skulle da overlevere oljen til han som tok med solskjermen, og det gikk ikke i boks, nei. Dette var vel i vinter, og på tross av gjentatte forsikringer om at alt skulle ordne seg, så uteblir oljen. Vi hadde til og med en avtale om å treffes på SCC - men da kom det bare mobilsvar på telefonen. Mister litt tiltroen til det man tror er "gode kolleger", driver jo bare gjøn med folk. Hvis han (eller noen som kjenner han) leser dette nå så bør dette fortsatt kunne ordnes uten at jeg blir skikkelig trekt, foreløpig er jeg bare oppgitt.
Loggført
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: oktober 29, 2008, 22:48:39 pm »

Det er ingen som vil selge til deg etter de har lest denne tråden nå  Øyerulling

Jeg hadde ikke solgt noe til deg, dersom du hadde nektet å forhåndsbetale. Og slik er det jo for fler her også.
I tilfellet at du ikke får varen din, og har prøvd å kontakte selger fler ganger - må du nesten lage en tråd her på forumet og spørre hva du skal gjøre...

- Jeg venter fortsatt på 2 pakker som jeg betalte for 2-3 uker siden, men har tatt kontakt med begge selgere og de skal sende snarest.
Det virker seriøst enn så lenge =)

Bare gleder meg til å få deler jeg nå!
Treng ikkje kjøpe noko fra deg heller.må nesten sei at eg blir litt irritert når folk seie at eg ikkje får kjøpe noko viss eg ikkje forhansbetale.For all del, eg hadde nok ikkje hatt problem med å stole på nokon her inne.Men vi kan no sjå på f.eks carconsult.alt var vel FORHANSBETALT  Tvilende Tvilende
Viss eg finne noko på f eks finn.no så stoler eg heller meir på posten sitt sende system ein ein kanskje møkkagubbe fra ein plass i landet som skal selge meg ingenting for kr 5789 og skal sjølvsagt ha forhansbetalt.Har jammen handla mykje og aldri opplevd tull med posten.Kanskje eit par dager forsinkelse men varene kjem.
Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #21 på: oktober 29, 2008, 23:09:30 pm »

Har kun positive opplevelser her inne og på vw2you jeg. Det som er kjekt er å ha litt informasjon om personen en handler med i allefall. Navn, bosted, tlf og e-post hjelper en del. Om noe går skeis er det i allefall litt lettere å få tak i vedkommende. Jeg har handlet med både forhåndsbetaling og betaling i etterkant. Jeg merker meg jo så klart hvem jeg har handlet med slik at jeg vet at dette er bra folk å handle med ved en senere anledning. Men som sagt, SO FAR, SO GOOD.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #22 på: oktober 30, 2008, 00:56:11 am »

Det er ingen som vil selge til deg etter de har lest denne tråden nå  Øyerulling


Detta er vel en påstand du får stå for selv. Tar forskuddsbetalt jeg også hvis jeg ikke kjenner noe til personen. Men jeg har til og med sendt en bil ut av hagen her med bare en lovnad om at det blir overført penger dagen etter. Og det gikk bra det og(hører med til historien at han hadde med seg en jeg kjente fra før da). Syns man merker fort om man kan stole på folk eller ikke i en tlf.
Loggført
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #23 på: oktober 30, 2008, 07:06:04 am »

En kan absolutt merke om man kan stole på selger eller ikke. På dette forumet er det et flertall som man føler seg trygg på - er min mening.

Poenget med å "Det er ingen som vil selge til deg etter de har lest denne tråden nå  Øyerulling" er at han ikke vil forhåndsbetale.
Dersom han kan stole på de han kjøper varer av, må jo de stole på han - hva er da problemet med å forhåndsbetale?

Forhåndsbetaling er selgers eneste mulige måte å garantere at han ikke går i tap/mister det han sender.
Ved oppkrav kan kjøper angre seg, og la være å hente ut pakken - selger må betale gebyr etc.
Ved forhåndsbetaling hvor kjøper ikke får en bestilte vare, må kjøper ta kontakt med selger - dersom dette ikke ordner saken, kan han snakke med en administrator f.eks for å få mailadr til selger (dersom den er usynlig for andre medlemmer i profilen til selger).


Skal jeg selge/kjøpe noe vil jeg uansett alltid forhåndsbetale.
Det kan gå riktig feil (har skjedd et par ganger), og selger kan bli lat og kan tenke "nå har jeg fått penger så nå gir jeg faen". Men uansett tror jeg alle vinner på det til slutt.
DU (som kjøper) slipper å legge ut en hundrings mer i porto/exp. gebyr.
Selger slipper å være redd for a du (som kjøper) ikke henter ut pakken på posten - eller at posten gir ut pakken uten å ta betalt for den.

Du skjønner sikkert hvor jeg er på vei nå?

Dersom du handler på Finn.no bruker du Finn sin sikkerhets betaling - pengene blir lagret hos Finn til varen er levert - og godkjent av kjøper.
Dette er i prinsipp det samme som e-bay. Hvor du kan få tilbake dine penger som kjøper.
Loggført

... it's an adiction ... 
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #24 på: oktober 30, 2008, 10:53:24 am »

En kan absolutt merke om man kan stole på selger eller ikke. På dette forumet er det et flertall som man føler seg trygg på - er min mening.

Poenget med å "Det er ingen som vil selge til deg etter de har lest denne tråden nå  Øyerulling" er at han ikke vil forhåndsbetale.
Dersom han kan stole på de han kjøper varer av, må jo de stole på han - hva er da problemet med å forhåndsbetale?



Syns alikevel du tar munn din litt for full med denna påstand.

"Dersom han kan stole på de han kjøper varer av, må jo de stole på han - hva er da problemet med å forhåndsbetale?"
Her gjelder vel også at dersom selger øg kjøper kan stole på hverandre- hva er da problemet med oppkrav?

Her kan det slå begge veier uansett.
Loggført
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #25 på: oktober 30, 2008, 16:43:48 pm »

Dog oppkrav koster mer  Øyerulling
Loggført

... it's an adiction ... 
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #26 på: oktober 30, 2008, 18:46:34 pm »

Jeg sender ikke i oppkrav. Fikk ei pakke i retur som u-avhentet oppkrav. Måtte betale forsendelse og da den kom i retur etter en lang tid, og så måtte jeg i tilegg, betale returportoen.

Folk er stort sett greie/ærlige, men jeg har blitt lurt og det er surt. Alle avtaler som ikke er direkte er det risiko med. Men det er heldivis mange ærlige uti der, slik jeg ser det.
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #27 på: oktober 30, 2008, 19:17:12 pm »

Jeg sender ikke i oppkrav. Fikk ei pakke i retur som u-avhentet oppkrav. Måtte betale forsendelse og da den kom i retur etter en lang tid, og så måtte jeg i tilegg, betale returportoen.

Folk er stort sett greie/ærlige, men jeg har blitt lurt og det er surt. Alle avtaler som ikke er direkte er det risiko med. Men det er heldivis mange ærlige uti der, slik jeg ser det.
Er det noe mindre surt for kjøper, hvis ikke selger sender varen? Tror ikke det. Dette er en sak som egentlig er uløselig hvis man både ser det fra kjøper og selgers side. Uansett tar den ene parten en risiko. Og sender man i oppkrav kommer i allefall delen tilbake og det er mulighet til å selge den igjen.
Har vært borti motsatt vei jeg, har betalt delen, men går ennå og venter på den. Saken er snart 2 år, og det er ikke snakk om mer penger enn at det er til å leve med, men det er selvfølgelig surt
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #28 på: oktober 30, 2008, 19:41:15 pm »

Er vi i ferd med å konstruere eit problem her no, i grunn..?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #29 på: oktober 30, 2008, 21:22:44 pm »

Har både kjøpt og solgt mye her inne, og på 2you i sin tid. Regelen min har stort sett vært at, førstemann med penger får deler.
Det betyr at jeg tar forhåndsbetalt, og jeg betaler alltid på forskudd selv. Er jo en fare en av veiene uansett. Men her inne kan man jo stole på nesten alle. Glad
Ser ingen problemer med dette..
Petter'n.
Loggført

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!