mars 28, 2024, 19:31:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor prosjekt 94x86  (Lest 6505 ganger)
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« på: januar 05, 2008, 12:21:12 pm »

Tenkte å sette sammen noe sånt med bra dreiemoment på greie turtall,ikke noe high speed racer men en kjørbar motor med
godt drag med moment og egentlig ikke så veldig opptatt av hestene men mere at det blir godt å kjøre uten å gire for mye.
Har kjøpt litt deler og trenger litt hjelp/info/gode forslag på hva den skal settes sammen av.
Så åpen for forslag både gode og dårlige sådan.
Som de sier, Kjør debatt.

Har handlet inn følgene no.

Veiv med 86 slag og Chevy råder.
Clevite 77 Rod Bearings - Chevy Journals 
Racing Camshaft Bearing Set   
94mm Total Seal Pro Set
Slipper Skirt Forged Piston & Barrel Kit
Forged 4340 Nitrided Counterweight Crank with 2.0'' Chevy Rod Journals - 86mm
CB Performance Lightweight Tool Steel Wrist Pins 

Så er det lengde på råder da og hvilken deck height jeg skal ha på alu blokka fra CB for å få en komp på rundt 9.5 uten for mye shims osv(egen tråd hvor jeg spør om dette her)

Mye taler for comp eliminator  cnc topper fra CB og med 48x40 ventiler.

Så kom med forslag videre her eller meninger osv osv.....
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 05, 2008, 12:52:49 pm »

48x40 ventiler, blir ikke det litt drøyt med tanke på egenskapene på motoren du er ute etter? jeg vet ikke, bare spør...
Loggført

Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #2 på: januar 05, 2008, 12:56:24 pm »

48x40 ventiler, blir ikke det litt drøyt med tanke på egenskapene på motoren du er ute etter? jeg vet ikke, bare spør...

Ingen anelse, derfor jeg spør jeg,.... kom med forslag eller innspill. åpen for alt.....
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #3 på: januar 05, 2008, 13:01:26 pm »

Tenkte vel noe sånt som at jo bedre den puster jo bedre er det. Tar jeg feil?Hæ?
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: januar 05, 2008, 16:21:26 pm »

Njo, det er gasshastighet du er ute etter. Men har du tenkt på kjøling mht. disse toppene? Du har ikke vurdert Ultra wedgeport? Om du ser på bilder har disse skikkelige kjøleribber i motsetning til comp. eliminator osv.
Loggført
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #5 på: januar 05, 2008, 19:47:09 pm »

Njo, det er gasshastighet du er ute etter. Men har du tenkt på kjøling mht. disse toppene? Du har ikke vurdert Ultra wedgeport? Om du ser på bilder har disse skikkelige kjøleribber i motsetning til comp. eliminator osv.


Hva mener du at jeg burde gå for da?
Jeg er jo utdannet bilmekaniker men aldri jobbet med det, tok maskinsjef istedet og jobber med store diesel motorer så jeg har svimlende lite peiling på forgassere/bensin motor/osv osv......
Men i mitt hode er det en del hester/moment i at jo friere/enklere en får bensin/luft inn-jo enklere den puster selv siden det ikke er snakk om tvangsforing her så burde det være størst mulig når det gjelder topper/ventiler???!!!
Bommer jeg der eller??
Skjønner jo at flow og mating osv er et helt eget kapittel og at det er mange meninger osv. men fri pust/enkel pust burde være det beste???
Eller er det mengde/flow/hastighet på luft som gjør dreiemomentet der?
Som mercen min er der jo en el.stillmotor som sender innsugs luft enten lang eller kort vei gjennom innsug alt avhengig av pådrag,last,turtall,temp osv for å få den til å gi mest  mulig og det er jo forståelig med tanke på flow som du sier da.
kom med meninger her kjekt å høre hva dere mener og hva som burde fungere.
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: januar 05, 2008, 23:28:07 pm »

Jeg er IKKE utdannet bilmekaniker, men jeg kan synse litt:
Hvis du får en FOR stor innsugskanal(ventil) vil gasshastigheten bli så lav at bensinen dråper seg, spesielt på lavt turtall. Det blir det ikke hester av. Når det gjelder eksos skal det i følge JPM i Sverige MYE til på en t1 sugemotor før du trenger mer enn 35,5mm isolert sett. Han har testet.
Så som du er inne på er det veldig viktig å ha høy gasshastighet også på lave turtall.
Men hvis ventilene er for små vil du på ett eller annet turtall møte veggen på effektkurven. På min 2276 kom denne veggen på 5400rpm. Fin stigning på effektkurven fra 1500rpm, men flatet totalt ut ved 5400. Derfor skal jeg til neste sesong gå fra 40 til 44mm innsugsventil og prøve med 40mm halsringer til gasserne.
Variabel innsugslengde er det mange moderne biler som har, bla. vw. Vi må derimot velge et fast innsug, og jeg har ikke satt meg godt nok inn i hvordan dette påvirker motorens egenskaper i praksis.

Hvis du vil ha "top of the line" når det gjelder topper, kontakt Johannes Persson på http://www.jpmotorsport.se/
Ikke billig, men best. Disse har også veldig bra kjøling.
Loggført
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #7 på: januar 06, 2008, 10:00:04 am »

Jeg er IKKE utdannet bilmekaniker, men jeg kan synse litt:
Hvis du får en FOR stor innsugskanal(ventil) vil gasshastigheten bli så lav at bensinen dråper seg, spesielt på lavt turtall. Det blir det ikke hester av. Når det gjelder eksos skal det i følge JPM i Sverige MYE til på en t1 sugemotor før du trenger mer enn 35,5mm isolert sett. Han har testet.
Så som du er inne på er det veldig viktig å ha høy gasshastighet også på lave turtall.
Men hvis ventilene er for små vil du på ett eller annet turtall møte veggen på effektkurven. På min 2276 kom denne veggen på 5400rpm. Fin stigning på effektkurven fra 1500rpm, men flatet totalt ut ved 5400. Derfor skal jeg til neste sesong gå fra 40 til 44mm innsugsventil og prøve med 40mm halsringer til gasserne.
Variabel innsugslengde er det mange moderne biler som har, bla. vw. Vi må derimot velge et fast innsug, og jeg har ikke satt meg godt nok inn i hvordan dette påvirker motorens egenskaper i praksis.

Hvis du vil ha "top of the line" når det gjelder topper, kontakt Johannes Persson på http://www.jpmotorsport.se/
Ikke billig, men best. Disse har også veldig bra kjøling.

Da er det sendt en mail til disse gutta så får vi høre hva de sier og hva det koster event.
Tenkte på innsprut men lurer på å gjøre det enkelt med dobble 44mm gassere,kanskje ikke det enkleste å få til å gå greit men mindre koblinger osv enn på innsprut da, jeg har ikke erfaring med innsprut i det hele tatt så jeg vet ikke hvor mye arbeid det er med å få det til å bli bra og hvor mye ekstra arbeid med kobling osv det er egentlig.
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: januar 06, 2008, 10:03:15 am »

Comp Eliminator topper har heftige kanaler og du burde tenke på at det alltid er selve ventilen som er den største hindringen for flow i kanalen. Med andre ord, det er lite hensiktsmessig med en liten ventil i en enorm kanal. Gasshastigheten alltid være høyest rundt ventilsetet og dermed sier det seg selv hvor du burde fokusere.

Mvh
BB



Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #9 på: januar 06, 2008, 10:10:12 am »

Comp Eliminator topper har heftige kanaler og du burde tenke på at det alltid er selve ventilen som er den største hindringen for flow i kanalen. Med andre ord, det er lite hensiktsmessig med en liten ventil i en enorm kanal. Gasshastigheten alltid være høyest rundt ventilsetet og dermed sier det seg selv hvor du burde fokusere.

Mvh
BB


Hva hadde du villet gå for da??
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: januar 06, 2008, 10:25:00 am »

Comp Eliminator topper har heftige kanaler og du burde tenke på at det alltid er selve ventilen som er den største hindringen for flow i kanalen. Med andre ord, det er lite hensiktsmessig med en liten ventil i en enorm kanal. Gasshastigheten alltid være høyest rundt ventilsetet og dermed sier det seg selv hvor du burde fokusere.

Mvh
BB


Hva hadde du villet gå for da??

Jeg ville ha bestemt meg for hvilke motor jeg ønsker og bygget noe som passer. Nå som du har kontaktet Johannes så mener jeg at du er på rett vei og toppene hans vil være vanskelig å matche da dem flower meget bra og har god kjøling.

Lykke til!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: januar 06, 2008, 14:07:53 pm »

Hvis målet ditt er 210 hester og oppover ville jeg gått for JPM topper. Disse koster vel ca 18000 inkl ventiler og fjærer, og krever også store gassere.  JPM selger også sett med spesielle vippearmer for 7 tusen og noen nye innsprut til 35 (!!) tusen (du kan fint bruke vanlige vipper/vipperarmer og normale gassere på disse toppene). Og 210 hester og oppover krever i tillegg en DYR kasse for å holde (Regn 15-20 tusen).

Hvis du klarer deg med 170-200 hester ville jeg gått for CB Wedge port eller CB ultra Wedge port, de koster vel 8-10 tusen. Og et sånt oppsett kan funke med mer "normale gassere" og en mer "normal" kasse (hvis du dropper slicks etc). Så du bør tenke på hva du ønsker å få til før du kjøper mer deler. Jeg tipper 230 hester (JPM topper, 51,5 IDA og stor kasse) koster dobbelt så mye som 170 hester og passende oppsett.

170-200 hk er MYE i en boble og det går 12'ere på stripa ved et bra oppsett. Det er f.eks raskere enn Ferrari 355 og BMW M3.

Hvis du er int i Street Eliminatorer så har jeg muligens et sett til salgs. De har gått 12,3 på stripa i en tung 1303. 42 mm innsug og portet av Udo Becker.

Lykke til!!!
Loggført
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #12 på: januar 06, 2008, 17:00:48 pm »

Ja det jeg ser for meg er en motor på en rundt 150hk en plass som skal være kjørbar til daglig bruk, ikke noe stripe eller racer kjøring men nok pulver til feks en tur til Tyskland osv med rett utveksling på girkasse til å kunne ligge jevnt feks 120-130kmt med et noe lunde normalt turtall og ha det lille ekstra til å bare dra på.
Så det er girkasse under bygging i tillegg som skal få noen nye utvekslinger.
Og den skal være såpass solid bygd at den tåler noen sesonger og helst flere før det må begynnes å skru på igjen.
Så derfor ikke så veldig viktig å plukke så inni hel...... mye hester ut men få et fint bunndrag og holdbarhet til kjøres godt med.
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: januar 06, 2008, 17:49:03 pm »

Med såpass "beskjedne" mål så trenger du hverken comp elim. topper, 2386ccm, 48x40 ventiler eller JPM topper for den saks skyld. Er 150hk målet burde du lese tråden til Endre og se hva han gjør; http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26.0.html

2386ccm og 150hk = 63hk pr liter...................................................    Hemmelig  Sjokkert

Mvh
BB



Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #14 på: januar 06, 2008, 18:17:42 pm »

Med såpass "beskjedne" mål så trenger du hverken comp elim. topper, 2386ccm, 48x40 ventiler eller JPM topper for den saks skyld. Er 150hk målet burde du lese tråden til Endre og se hva han gjør; http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26.0.html

2386ccm og 150hk = 63hk pr liter...................................................    Hemmelig  Sjokkert

Mvh
BB

Joda jeg tar den der, men om det er 150 eller 180hk som blir resultatet så er det bare pluss det.Men vil ha noe som da puster godt og som er heller overdim og tåler bruken enn å tyne max ut av lite og ende opp med masse skruing og arbeid hver gang det skjer noe.
Så heller litt for mye enn litt for lite. prøve å få det sammen en gang og at det holder seg slik en stund



Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: januar 06, 2008, 19:11:37 pm »

Hvis målet er minst mulig vedlikehold ville jeg valgt Wedge Port topper (ikke Ultra Wedge, de har større og tyngre ventiler, krever større fjærtrykk). Også ville jeg kjøpt en veiv med mindre slag. 78 eller 82 slag vil gi deg mindre slitasje på blokk, rådelager osv.

Og så ville jeg valgt FK8 kam med 1,4 vipper.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: januar 06, 2008, 19:25:06 pm »

Også ville jeg kjøpt en veiv med mindre slag. 78 eller 82 slag vil gi deg mindre slitasje på blokk, rådelager osv.

For ikke å glemme en motor som vil passe bedre baki der...


Puster godt, overdim, tåle bruken.... uten å tyne max... Hva er å tyne max?

Hvorfor skal en "feil" bygd motor tåle så mye mer?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #17 på: januar 06, 2008, 20:29:30 pm »

plassen er ikke noe problem.
Det å tyne max ut av en mindre motor holder mye kortere enn å ha en litt større motor som ikke er tatt ut så mye av. Det er ikke noe vanskelig regnestykke at en motor på feks 2liter med 180hk ikke trenger å holde like lenge,være like drifts sikker som la oss da feks si en 2.4 liter med 150hk.
Men der vil nok 2.4 literen holde lengre gi et bedre bunndrag om de er bygd opp relativt likt.
Så jeg vil gjerne ha litt volum og plukke litt mindre hester ut enn en liten motor som det er tatt mye ut av.
Bruker en skikkelige deler og gjør ordentlig arbeid troe jeg nok at den større motoren vil holde lengre.
Mange eksempler en kan komme med på det da.
Ta en 2.4 diesel fra en 80mod merc på 72hk som fint går en liten mill med rett stell.
og ta en ny 2.4 diesel fra samme produsent der de gjerne plukker ut 180hk no,ingen skal fortelle meg at den rusler fint en mill om den får aldri så godt stell.
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #18 på: januar 06, 2008, 21:26:07 pm »

Med litt andre ord kommer hestene ved lavere turtall, der du har bruk for dem med vanlig kjøring.
Det speed-demon sier med CB wegdepor og FK-8 med 1,4 vipper er nok en fornuftig og til de grader velprøvd kombinasjon.
Loggført
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #19 på: januar 06, 2008, 23:18:42 pm »

Med litt andre ord kommer hestene ved lavere turtall, der du har bruk for dem med vanlig kjøring.
Det speed-demon sier med CB wegdepor og FK-8 med 1,4 vipper er nok en fornuftig og til de grader velprøvd kombinasjon.

Fk-8?som i Cb sin med delenr 2289 som de kaller Fk-87 eller??
Kjøpte ett sett med splitter nye Weber IDA48 i dag komplett med stag og innsug. Og det burde vel passe bra med de nevnte wedgeport da-----?Hæ
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 06, 2008, 23:32:21 pm »

En del diskusjon rundt  fk8 konrtra fk10 her:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=233508&highlight=fk10

Har en motor i panleggingen og jeg tor i alle fall jeg går for fk10 istedet for fk8...
« Siste redigering: januar 07, 2008, 08:48:04 am av Torgeir » Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #21 på: januar 07, 2008, 07:30:57 am »

Sjekk denne artikkelen her:
http://www.cbperformance.com/Feb2007c.asp
Et par av disse motorene har 157Hp ved 4500rpm. Tror jeg hadde gått for å kopiere et slikt oppsett med de ønskene/behovene du har. Feks oppsettet til James Beahm.
Glad


Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #22 på: januar 07, 2008, 07:35:54 am »

Med litt andre ord kommer hestene ved lavere turtall, der du har bruk for dem med vanlig kjøring.
Det speed-demon sier med CB wegdepor og FK-8 med 1,4 vipper er nok en fornuftig og til de grader velprøvd kombinasjon.

Fk-8?som i Cb sin med delenr 2289 som de kaller Fk-87 eller??
Kjøpte ett sett med splitter nye Weber IDA48 i dag komplett med stag og innsug. Og det burde vel passe bra med de nevnte wedgeport da-----?Hæ

Nei det blir den de kaller K8, delenr 2288. Jeg er veldig fornøyd med denne. 48IDA og wedgeports burde fungere bra ja.
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: januar 07, 2008, 09:11:20 am »

Hvis tør å prøve noe nytt, ville jeg testet ut Steve Tims' "signature heads". De koster 1200 USD eller noe sånt, og er sveisede og portede 043 topper. Steve lager den cc i forbrenningsrommene du ønsker uten estra kostnad. De har relativt små ventiler, men flower altså bra nok til 214 hk i den testen der. Har vært i shopen til Steve og Greg Tims, og de er i tillegg hyggelige karer!!!

Hvis du skal ha noe som er enda billigere, kan du kjøpe Steve sine Stage 2 topper. De holder helt sikkert i massevis til 150 hk. Koster vel ca 750 USD med matcha innsug. Du finner Steve og Greg på thesamba.
Loggført
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #24 på: januar 07, 2008, 09:15:57 am »

Kjempebra med svar og innspill her no.
Fikk en mail fra svenskene som jeg kontaktet og de selger komplett sett med topper til ca 17000,-
Så det koster å være kar der event.
Så vi får se litt an økonomien i prosjektet og hva jeg skal gå for,må lese litt mere her og se hvordan det bli.
Det er bare å komme med innspill
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: januar 07, 2008, 09:39:26 am »

eller hva med disse , når man snakker om anderledes ?

http://store.mofoco.com/category_s/66.htm


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!