april 28, 2024, 00:10:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vm i mindre smarte spørsmål  (Lest 4002 ganger)
Roadster
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« på: januar 05, 2008, 12:25:56 pm »

Lager like gjerne en egen post hvor jeg kan legge ut mine mindre smarte spørsmål som jeg lurer på angående boble, slipper jeg å ødelegge andres poster med dem. Bare for å klargjøre med en gang, jeg har tilnærmet null peiling på boble så derfor vil nok en del av spørsmålene få en del av de rutinerte her inne til å skalle hode i tastatur men prøver bare å lære så på forhånd unnskyld for irritering  Blunker

Da starter jeg med mitt første spørsmål : Når det gjelder bredding av bobler, er det kun snakk om å sette på nye skjermer som er bredere eller ligger det noe mere drastiskt bak uttrykket breddet ?

Nr.2. Angående frontruteramme. Ser at mange taksenker,cab med senket frontrute. Er dette en enkel sak å gjøre ? Tenker da på ligger ikke en del av styrken til karroseriet på den rammen ? Og rent praktiskt, kutter dere bare av midt på stolpene og kutter av x cm for så å sveise det på igjen ?
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: januar 05, 2008, 15:25:17 pm »

1. Bare å sette på skjermer i ønsket bredde. Noen bredder også stigtrinnet for å få linjene til å bli mer "riktige".
2. Enkelt? Alt er enkelt hvis du kan det. Jeg vil si at det ikke er det. Du må forlenge rammen på midten for å få skråningen på stolpene til å passe. Så skal du få ruta til å passe. Lexanvindu foran er ikke lov. Blunker

PS. Det er "mindre smart" å legge ut tråden på denne måten. Det er vanskelig for folk å skjønne hva du spør om i headingen og enda vanskeligere å diskutere forskjellige ting i samme tråd. Båndbredde er det nok av og hjelp skal du få uansett. Bare et tips.
« Siste redigering: januar 05, 2008, 15:27:18 pm av JS » Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: januar 05, 2008, 17:19:54 pm »

Den originale cabrioleten har forsterka frontruteramme for å hindre at vridninger i karosseriet skal få ruta til å sprekke. Dette er bare en av flere forsterkninger som ble gjort på den originale cabrioleten. Det er mang en nybegynner som tror at man bare kan kappe taket av Bobla og lage cab fordi det er en rammebil, men taket er del av bærende konstruksjon - bilen begynner å sige uten.
Loggført
Roadster
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: januar 07, 2008, 11:12:34 am »

1. Bare å sette på skjermer i ønsket bredde. Noen bredder også stigtrinnet for å få linjene til å bli mer "riktige".
2. Enkelt? Alt er enkelt hvis du kan det. Jeg vil si at det ikke er det. Du må forlenge rammen på midten for å få skråningen på stolpene til å passe. Så skal du få ruta til å passe. Lexanvindu foran er ikke lov. Blunker

PS. Det er "mindre smart" å legge ut tråden på denne måten. Det er vanskelig for folk å skjønne hva du spør om i headingen og enda vanskeligere å diskutere forskjellige ting i samme tråd. Båndbredde er det nok av og hjelp skal du få uansett. Bare et tips.


Jeg tenkte at det var bedre jeg laget 1 tråd hvor jeg kan spørre om det jeg lurer på istede for å fylle hele forsiden med tråder eller ødelegge andres tråder med å blande meg inn. Regner med det er en "stamme" av folk som henger her inne så derfor regnet jeg med at folk etterhvert forstod hva tråden gikk ut på når de ser overskriften. Så kan jo de som vil hjelpe eller besvare mine spørsmål gjøre det å de som ikke slipper å irritere seg på at jeg er i andres tråder eller som sagt at jeg lager 100 tråder bare for å lære meg mere. Det var tanken bak tråden.
Loggført
Roadster
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: januar 07, 2008, 11:15:22 am »

Er det mulig å bytte hele frontruterammen ? Eventuelt hvor "starter den ? Viss noen har en tegning eller bare kan vidresende meg til en side hvor jeg kan se hvordan det er bygd opp.
Grunnen til at jeg spør er at jeg har en cab, men frontrute rammen ikke er slik jeg ønsker, så vil forandre den både av utseende grunner og cabfeste i fronten.
Loggført
Roadster
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: januar 08, 2008, 21:42:23 pm »

2 små spørsmål til. Når det gjelder bygging av Roadster, hva er det egentlig som blir gjort med bilen da? Vet jo om den "platen" som blir lagt bakpå,men det må vel være mere som innegår i en slik bygging.
Og starter folk med en vanlig boble eller er det cab det går på når man eventuelt skal bygge en roadster.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: januar 11, 2008, 10:58:14 am »

Man bygger roadster av vanlig boble, en cab er allerede en cab og verd masse penger :-)

Men korrekt svar på spørsmålet er kanskje; Man bygger ikke roadster av noen boble lenger, dette var noe alle gjorde på 80 tallet. Man kjøper isteden en sliten roadster for 10 000,- og fikser den opp.
Loggført

1961 T1 - Custom
Roadster
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: januar 11, 2008, 13:48:16 pm »

Man bygger roadster av vanlig boble, en cab er allerede en cab og verd masse penger :-)

Men korrekt svar på spørsmålet er kanskje; Man bygger ikke roadster av noen boble lenger, dette var noe alle gjorde på 80 tallet. Man kjøper isteden en sliten roadster for 10 000,- og fikser den opp.


Ja er med på at man bygger det av vanlig boble,ser på prisene at en orginal cab er verdt en god del penger. Angående det at man ikke bygger roadster lengre så personlig er det mere ønskelig å gjøre alt selv nettopp av den grunn at man "lager" noe selv istede for å "bare" fullføre noe andre ikke har klart/giddet. Slipper man jo også risikoen med at den som har prøvd har gjort en veldig dårlig jobb. Det er nå bare min mening, men det kan jo være at jeg tar feil. Andre tingen når det kommer til ditt tips så må man faktiskt finne noen som har en roadster og selge,har jo både kikket rundt å ringt en del nå, ikke har jeg funnet så altfor mange heller,og de som jeg har kommet over har enten vært ubrukelige i den forstand at nettopp noen har prøvd noe de ikke har evne til og gjøre og derfor laget ett vanskeligere utgangspunkt enn når alt var orginalt. Har kommet over ett par interresange som ejg har tatt kontakt på men der har det visst seg at de ikke har hatt noe papirer på bil eller noe form for dokumentasjon på noe som helst ( vet ikke om dette er noe jeg kan fremskaffe selv hos biltilsynet ? ) eller så hører man aldri noe mere fra dem etterpå.
Så derfor var det jeg fant ut at det vel egentlig var best og lettest og heller bare starte fra bunnen av selv.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: januar 11, 2008, 15:04:14 pm »

Mulig det er det beste å bygge selv, men får du godkjente kit lenger da ? Er det ikke bare NorKit Cars som var godkjente ? Nei ikke vet jeg.
Loggført

1961 T1 - Custom
Roadster
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: januar 11, 2008, 17:49:11 pm »

Kan vel ikke være så vanskeligt å få det godkjent når det har blitt gjort så mye før ? Er vel bare forsterkningen av rammen,dørkarmene som er kritisk, den fiberglassbakparten som Norkit solgte kan vel ikke ha så mye å si for godkjennelsen vel ? Og mens man er inne på det dette norkit finnes det enda ?
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: januar 11, 2008, 18:04:59 pm »

Du vet at det er et rammeverk under den bakparten? Som også må godkjennes? Du kommer til å spare deg SINNSYKT med bry ved å kjøpe noe som er godkjent fra før. Det er 20 år siden 1988 da disse var på sin høyde. Biltilsynet har blitt strengere på de årene!
Loggført
KFS
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 11, 2008, 18:23:46 pm »

avstivning av roadster er i dør åpningen, under kanaler og tvers over i fremkant av baksete sitte puta

kan fortsatt levere stiver sett, pris 2500,-
Loggført

Karl Fredrik
har både telefon og mail !! vær snill ikke send PM
33 33 06 06 og mail karl@unneberg-bil.no

Steel can be any shape you want if you are skilled enough,
and any shape but the one you want if you are not.

http://www.unneberg-bil.no
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #12 på: januar 13, 2008, 08:00:24 am »

Tror det lureste du kan gjøre her er å ta en titt på den originale 69 cabben til 20 lapper som ligger ute her på biler til salgs. Hvis den er så bra som det sies kan du bruke de pengene som en eventuell ombygging ville kostet på å sveise rust og lakkere. Har du ikke penger, så ville jeg lånt penger, et roadster bygg vil koste deg masse penger det også.

Hvis du legger i noen penger i restaurering der så får du dem garantert tilbake, samt du får en bil som folk missunner deg for å ha, ikke syntes synd på deg..... Kanskje litt overdrevet, men det er nok det lureste.

søkte litt på nettet og ja, de roadsterne som er på markedet nå er desverre overpriset til de grader.
Loggført

1961 T1 - Custom
Roadster
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: januar 13, 2008, 13:52:42 pm »

Den cab`en du nevner ligger vel langt unna,hadde ikke vært noe problem viss det var mulig å få sett bilen før,da det er snakk om at jeg omtrent bor så langt unna som det går ann innenfor norges grenser. Greit man kan finne kupp ved slike ting, men kan ikke si jeg forstår mye av noen som nekter å ta bilder av bilen...høres jo rimeligt suspekt ut.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #14 på: januar 13, 2008, 14:19:26 pm »

DU har ikke skrevet i profil hvor du bor så hvordan i huleste skal jeg vite det.... det var bare et tips. Når du har bygget roadster og brukt 50 lapper på den, da kan du tenke tilbake til dette
Loggført

1961 T1 - Custom
Roadster
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: januar 13, 2008, 15:13:37 pm »

Skrev vel heller aldri noen plasser at du skulle vite hvor jeg bodde,var vel gjerne derfor jeg skrev at det ble vel langt unna.
For det andre hvorfor skal jeg bruke 50.000 for så å se tilbake på dette som om du har rett ? En bil er en smaks-sak, noen vil ha orginal cab, noen liker porschestylede bobler, rat, roadster osv. En ekte bilentusiast måler ikke reslutatet av det man har gjort i penger. At du tydeligvis har problemer med roadster og har noe imot at noen ønsker seg det får være din mening det.
Hadde det ligget økonomiske grunner bak mine ønsker hadde jeg selvsagt kjøpt en orginal cab å pusset opp for så å selge med en pen fortjeneste. Men nå var ikke jeg ute etter å tjene penger, jeg var ute etter å skaffe meg bilen jeg hadde lyst på.
« Siste redigering: januar 13, 2008, 15:16:02 pm av Roadster » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!