april 27, 2024, 12:23:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1915 Laaangtidsprosjekt  (Lest 4889 ganger)
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« på: desember 07, 2007, 20:29:10 pm »

Har bestemt meg for å bygge 1915 motor. Pga av husrestaurering og andre utgifter som alle er kjent med må jeg sette denne i sammen over tid og når jeg har penger til å kjøpe deler. Vil ikke gjøre komprimiss jeg vil angre på senere ved å kjøpe billige/upassende deler.
Blir langt i fra noen værsting, men håper å havne på 100+.
Har til nå kjøpt et par meget pent brukte 044 topper frest opp for montering av 94mm syl.satser, og stinger eksos. Har liggende to doble 40 IDF og et par delemotorer med diverse innmat som skal undersøkes.
Neste på lista er 1,25 vipper, noen som har pent brukte til salgs.
Tar gjerne imot hjelp, konstruktiv kritikk, meninger og erfaringer.



* Post-24-7365-PC028013.jpg (49.85 KB, 330x247 - vist 265 ganger.)
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: desember 07, 2007, 20:30:29 pm »

Topper uten ventiler. Skal gjøres godt rene. Mulig jeg skal pynte litt på portene.


* Post-24-7366-PC028014.jpg (49.5 KB, 340x255 - vist 228 ganger.)
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: desember 07, 2007, 20:31:46 pm »

Ventilene klare for rengjøring.


* Post-24-7367-PC028015.jpg (41.27 KB, 340x255 - vist 199 ganger.)
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: desember 07, 2007, 20:33:40 pm »

Springs, keepers, og retainers rengjort, satt inn med olje og nummerert.


* Post-24-7368-PC028016.jpg (49.73 KB, 245x183 - vist 231 ganger.)
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: desember 07, 2007, 20:34:34 pm »

Vi ønsker oss STØRRE BILDER!  Osteaktig
Og kanskje bilder av innsugsportene?
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: desember 07, 2007, 20:35:41 pm »

To doble 40 IDF. De skal rengjøres men er usikker på om jeg trenger å overhale de. Det er i såtilfelle fag/erfarne folk som skal få lov til å gjøre. Trenger i alle fall nye filter.


* Post-24-7369-PC028017.jpg (48.42 KB, 255x191 - vist 265 ganger.)

* Post-24-7369-PC028017.jpg (48.42 KB, 255x191 - vist 246 ganger.)
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: desember 07, 2007, 20:38:24 pm »

Oj, doble bilder av doble gassere der. Sjokkert
JS: Bruker de gamle bildene fra 2you tråden min, og de er nok litt for små ja. Får ta noen nye og legge ut siden. Tar meg frihet til å kopiere over svar og innlegg fra andre som har deltatt på tråden min.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: desember 07, 2007, 20:39:31 pm »

I dag har jeg så vidt begynt med portene i toppen. Store kanter i overgangen innenfor ventilsetene, 1 - 1,5 mm. Det er også utrolig dårlig vinkling og åpning i stort sett alle portene. Kommer ikke fram av bildene ovenfor. Her er det hestekrefter å hente. Bilder kommer.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: desember 07, 2007, 20:41:41 pm »

Rundt i ytterkant av "forbrenningskammeret er det lagt igjen en kant som sylinderen blir liggende mot. Markert rødt på bildet. Jeg bør kanskje regne ut kompresjonsforholdet før jeg freser den bort, men inbiller meg at det blir vel lav komp. Har ikke kommet så langt at jeg har målt vendehøyde på stemplene enda. Noen som har en god metode å anbefale for å mple volumet i forbrenningskammerene?
Som dere ser er det stor kant innenfor ventilsetet som nå i ettertid er filt bort. Takker på forhånd for gode tips og meninger.


* Post-24-7935-Topp_kant___1.jpg (48.28 KB, 300x225 - vist 258 ganger.)
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: desember 07, 2007, 20:43:08 pm »

Bilde av en innsugsport som er ferdig portet av meg. Stor forskjell selv om det kommer dårlig fram på bildet. Portene er temmelig like på begge toppene etter porting så jeg gjør ikke større ut av å gjøre evt målinger for å få de 100% like. De er i alle fall mange ganger bedre enn de var som jeg har nevnt tidligere.
Videre har jeg planer om å "fase" ut forbrenningskammeret slik at det går helt ut til sylinderveggen. Men vil ikke ta av for mye før jeg har undersøkt kompforholdet.



* Post-24-7937-Portet_topp.jpg (45.04 KB, 300x225 - vist 249 ganger.)
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: desember 07, 2007, 20:44:19 pm »

BERGER SKRIVER: Ikke så lett å si noe om hvor mye du skal ta av i toppen uten å vite vendehøyden som du selv sier.
Du kan jo jobbe ut i fra noen teoretiske verdier da, si at du bestemmer deg for en vendehøyde, så er det lettere å regne på toppene. Så må du bare sørge for å shimse deg inn på den vendehøyden du har valgt.
Lett å regne med en slik kalkulator som dette feks:
http://www.johnmaherracing.co.uk/enginecalc.htm
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: desember 07, 2007, 20:45:41 pm »

Håper på å slippe å shimse opp sylinderene selv om dette er lettere enn å tilpasse kammernes volum i forhold til kompresjon. Trur jeg vil prøve på å lage et kompforhold på rundt 1:9,0. Skal prøve å måle volumet i toppene slik som beskrevet.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #12 på: desember 07, 2007, 20:46:42 pm »

Jobber for tiden fortsatt med porting av toppene. Tatt ut det groveste og jobber nå med grov smergelpapir for å fase ut de siste gradene her og der. Tilpasser også mot innsugene.
Når det gjelder specs på motoren har jeg hatt samtaler med motorbygger som anbefaler W120 kam med 1,25:1 vipper og komp opp mot 10:1. Det skulle ikke være noe problem med temperatur så lenge toppene fikk nok bensin og blir såpass godt portet.

Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #13 på: desember 07, 2007, 20:47:46 pm »

Da er en Engle W120 innkjøpt. Takk for handel og hyggelig vwprat JS! Nå er det bare å undersøke hvilket trykk ventilfjerene bør ha i forold til kammen. Siden jeg ikke har erfaring med denne kammen (eller andre kammer...) lurer jeg på å bruke org. utveksling på vippene til åbegynne med. Er det noen erfarene byggere der ute så skrik ut hva dere mener
Arbeider fortsatt med toppene. Porting er en tidkrevende prosess. Har ikke gjort noe med forbrenningskammerene foreløpig. Må ha sylindersettet først.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #14 på: desember 07, 2007, 20:49:41 pm »

Ikke vanskelig å skjønne at dette blir et langtidsprosjekt nei...
Har bestillt endel deler som er på vei i disse dager.

Utblåset i toppene måler 31mm. Har tenkt litt på å "åpne" disse mer, til ca 35mm siden eksosventilene er såpass. Noen ideer om hvordan man på beste og enkleste måte gjøre dette? Tar lang tid og blir ujevnt med en dremmel skulle jeg tro.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: desember 07, 2007, 20:50:36 pm »

Har letet litt rundt etter egnet svinghjul til ei smidd motvektsveiv. Er dette å anbefale tru? Meget god pris i alle fall.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC-C10-5099
Har lest at den "tyske" kvaliteten er å foretrekke.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #16 på: desember 07, 2007, 20:51:53 pm »

Tenkte i mitt stille sinn at det kanskje kan være greit å ta av litt på svinghjulet siden motvektsveiva er tyngre enn orginalveiva, men er ikke helt sikker på hvor mye mer den veier. Tenkte å veie litt frem og tilbake når veiv og svinghjul er på plass. Har ikke fått tak i veiv enda heller. Men jeg tar gjerne en tur om ikke jeg finner noe under diverse strisekker i låven JS.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #17 på: desember 07, 2007, 20:52:50 pm »

Langtidsprosjekt de luxe det her...
Har fått samlet flere deler siden sist, men langt fra alt.

Jeg er vanligvis tilhenger av å holde seg til planen, men... Lurer på å kanskje kjøpe en veiv med litt lengre salg når jeg likevel skal kjøpe. Er jo noen kubikk å tjene. Spørsmålet er da hvor lang slaglengde jeg kan ha med 94mm a (ikke stroker) sylsats og org. lengde på råder?? 74mm+++
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #18 på: desember 07, 2007, 20:54:03 pm »

JS SKRIVER: DER kom innlegget vi har ventet på! 
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #19 på: desember 07, 2007, 20:55:10 pm »

JS SKRIVER: Hvorfor ikke selge sylindersettet ditt og kjøpe ett som du kan ha 82mm slag på?
82 koster jo det samme som 74 Glad
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #20 på: desember 07, 2007, 20:56:06 pm »

Joda. Men det skal være et bygg innen rimelighetens grenser til å begynne med. Kanskje neste motor blir værre  Gliser
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #21 på: desember 07, 2007, 20:58:01 pm »

Da er postene ovenfor kopiert fra 2you tråden. Håper jeg kan fortsette med arbeidet og oppdatering her.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #22 på: mai 14, 2008, 16:31:31 pm »

Porting.
Har portet litt på toppene og blitt stort sett fornøyd. Helt inntil jeg ser hvordan andre topper har blitt portet i alle former og fasonger. Det er litt trangt å porte med ventilstyringene i toppen. Er det en ide å porte med disse ute for siden å sette inn nye? Toppene er for nye å regne så det trengs ikke nye styringer for den del.
Hva bør jeg gjøre, og hvor mye er det evt å hente ved å gjøre dette?
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #23 på: november 09, 2008, 19:52:55 pm »

Nye deler kjøpt inn: Equalizer pulley og ARP-bolter til originalråder.
Har nå bestemt meg for å prøve å finne en god originalveiv og originale råder. Veiv må selvfølgelig balanseres og kontrolleres. Det samme gjelder rådene. Har et par AS motorer som jeg skal åpne og se om det er noe jeg kan bruke.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!