april 24, 2024, 16:19:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilket innpress anbefales på bredda felger ?  (Lest 1115 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: november 12, 2008, 17:21:32 pm »

Skal få laget meg bredda bakfelger til min 1962 T1. Bilen har standard korte aksler, 5x205 og er ikke senket bak (foreløbig i alle fall).

Hva innpress må jeg ha for å fylle ut skjermen, kan jo bruke tommestokken på bilen hvor det nå står originalfelger, men det må jo være mange her inne som har trødd i samme spor før ?

Ny felgbane er 6" og er også interessert i tips på aktuelle dekkdimmensjoner.
Loggført

1961 T1 - Custom
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #1 på: november 12, 2008, 19:49:29 pm »

Dette har vært diskutert før. Og jeg og JHU blir aldri enige Gliser
Siden det ikke er mulig å bredde felgen stort mere enn noen få millimeter innover ( max 10 mm) så pleier jeg å beholde orginal avstand fra bakkant senter til bakkant bane. Er veldig trangt melom dekket og plata foran fjæra på en orginalbil og det blir ennå værre når man senker og legger hjula innover. Derfor breder jeg bare utover. Har derfor aldri satt meg ned å regnet på hva innpresset blir på felgene jeg har laget. Problemet med kraftig bredding bare en vei er at du får kraftig skjevbelastning på lageret bak og slitasjen øker. Jeg byttet bakhjulslager 2 ganger på en sesong når jeg hadde 7" stål bak. Og da hadde jeg tette lager som var beregnet for høyere hastigheter og større påkjenninger enn et standardlager. 6" felger bak (2" breddet utover) ser bra ut og slitasjen på lagerene øker ikke for mye.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #2 på: november 12, 2008, 19:52:31 pm »

Hva angår bredding av felger foran så er jeg helt blank. For man pleier da ikke å bredde der lengere?? Blunker Blunker
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: november 12, 2008, 22:02:34 pm »

Men dette er jo strålende. Takker.
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!