april 19, 2024, 10:42:43 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: stabstag på innkorta forstilling  (Lest 2744 ganger)
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« på: november 18, 2008, 12:39:06 pm »

Skal ha på stab stag på den planlagte forstillinga mi, hva gjør jeg. kapper det på midten å kapper vekk den lengden jeg skal, å sveiser det sammen igjen (med TIG selvfølgelig). får å kjøre bussen uten stabstag med smale hjul, gidder jeg ikk en sommer til Blunker 
Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #1 på: november 18, 2008, 14:25:54 pm »

Er jo verdt et forsøk. Men er det ikke fjærstål i stager? Tror det er litt lunefult å sveise i.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #2 på: november 18, 2008, 18:28:37 pm »

Som empiBoy sier så er nok stabstaget i fjærstål, og det kan bli litt tricky å sveise i det og i tillegg ha fjæringa i stålet når du har sveiset ferdig.

Så hvis du kapper og sveiser går nok fjæringa i stålet bort der hvor du legger sveisen = knekk hvis det blir for mye vridning i stålet.(?)
Jeg er _ikke_ ekspert innenfor faget, så rett meg noen om jeg er helt på jordet. Blunker

Eller
Du kan lage et nytt ett. Man får jo kjøpt fjærstålstenger i diverse dim. Disse må varmes og krummes i hytt og pine. (kopi av org bare korta inn) for så å sendes det til herding når det er ferdig tilpasset. Det er mye jobb, men går hvis man er nødt.

Eller
Man kan sjekke om det finnes noe marked for stabstag til innkorta forstillinger? Men det har du sikkert allerede gjort? Glad Blunker

Men er som sagt ingen ekspert.
« Siste redigering: november 18, 2008, 18:30:21 pm av Vw1302s » Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 18, 2008, 19:25:32 pm »

Hva med å varme den ene sia og bøye,for så å korte inn? Jeg må modde mitt litt og jeg tenkte å varme opp på hver side og sette en jekk under og trykke opp,er det mulig tru?
Loggført

Alt MÅ ned!!
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #4 på: november 18, 2008, 20:14:33 pm »

Trodde ikke fjærstål var noe glad i å varmes og ei heller herdes?

Ta en telefon til disse http://www.fjerfabrikk.no/
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #5 på: november 18, 2008, 21:34:36 pm »

Har forsket videre på dette. Fjærstål bøyes ofte med varme, men derimot blir det varmebehandlett/annløpt etter feks. bukking for å få bort spenninger i stålet. Mener jeg har en bok om materiallære oppe på loftet en plass, og der står det nok hvordan dette gjøres. Sier seg jo selv at disse stagene har blitt laget av en rett stang i sin tid, så det finnes sikkert en løsning.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 18, 2008, 22:12:44 pm »

På min er det kappet og sveiset. Mener det er forsterket der det er sveiset. Man kan jo feks tre på et rør for å overlappe sveisen, og sveise dette fast i staget også.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #7 på: november 19, 2008, 08:29:03 am »

det er en mulighet øyvind, bussen blir så vinglete uten stabstag.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: november 19, 2008, 08:30:34 am »

jeg så for meg å lage et z-formet kutt, for å spre belastningen på sveisen over et større areal, men dere med mer metallurgisk kunnskap kan kanskje si om det er et dårlig forslag. Evt varmebehandle området etter sveising?
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 19, 2008, 09:35:42 am »

Er ikke helt sikker på hva slags farge anløpninga må ha for at fjærstålet skal funke,men det vet kanskje noen andre?Gullfarge blir antagelig litt hardt?
Loggført

Alt MÅ ned!!
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #10 på: november 19, 2008, 09:39:02 am »

Det tror jeg nok vi skal finne fasiten på ganske kjappt. Jeg tror nok det beste for å korte inn staget er å "smi" om den ene siden slik at staget får riktig lengde og form å  deretter annløpe det etterpå.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 22, 2008, 21:21:29 pm »

På min er det kappet og sveiset. Mener det er forsterket der det er sveiset. Man kan jo feks tre på et rør for å overlappe sveisen, og sveise dette fast i staget også.

Har gjort det på denne måten på flere biler. Og har 100% lykkelig resultat på samtlige. Ville nok ikke gjort det slik på en Offroad kjerre som har voldsomme påkjenninger. Men det funker på et normalt brukt kjøretøy.
Loggført

Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #12 på: november 23, 2008, 11:12:33 am »

jepp tenker nok jeg går får denne ja. men hvordan blir det hvis man varmer endene å bøyer opp staget, får det skraper jo bakken når det "peker nedover" ?
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 23, 2008, 22:07:14 pm »

Bare å bøye Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!