Hiandblue
Nybegynner

Innlegg: 38
Bosted: Lier
|
 |
« på: januar 07, 2008, 22:26:27 pm » |
|
Har en 1963 356 pompe motor som har gått 78 timme
kan jeg bruke vanlig 95 blyfri eller må jeg bruke blytilseting på den??
bensinen som hvar på den var nok blybensin men den var nok litt gammel
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T2man
Supermedlem
    
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog
Termos er bra
|
 |
« Svar #1 på: januar 07, 2008, 22:37:10 pm » |
|
Jeg svarer ja eller ja, det vil si 95 blyfri bensin+blytilsetning, men dette er det sikkert mange meninger om. Har snakket med de som har brent seg, eller rettere sagt brent ventilene ved å kjøre mye og hardt uten blytilsetning, så jeg velger absolutt å bruke det. Har blitt fortalt at det ikke er nødvendig å bruke det på motorer fra 1971 og nyere, men er litt usikker...
|
|
|
Loggført
|
Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
|
|
|
KFS
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #2 på: januar 07, 2008, 23:06:00 pm » |
|
ville helt klart brukt bly erstattning mange mener att gamle motorer er blitt ''imprengnert'' men med din motor med så få timer , neppe noen impregnering !! vw motorer etter 71 er bygd for blyfi bensin hvis du ønsker høyere oktan selger vi Castrol Valvemaster plus bly rstatning som også øker oktan tallet fra 95 til 97 vi bruker et på endel biler med litt for mye tennings bank+etter tenning http://www.unneberg-bil.no/castrol.php
|
|
|
Loggført
|
Karl Fredrik har både telefon og mail !! vær snill ikke send PM 33 33 06 06 og mail karl@unneberg-bil.noSteel can be any shape you want if you are skilled enough, and any shape but the one you want if you are not. http://www.unneberg-bil.no
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #3 på: januar 07, 2008, 23:35:46 pm » |
|
Dette med "impregnering" er en myte - det går ikke mange mila før ventilsetene eroderes.
Regner med at 356-motoren i likhet med VW-motoren har aluminiumstopper, og derfor også ventilseteinnsatser i annet, mer bestandig metall? Isåfall er den neppe like sårbar ovenfor problemer med blyfri som gamle motorer med topper i stål, men det lureste er nok å bruke blyerstatning. Er uansett ingen katalysator eller noe slikt på denne som kan ta skade av det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #4 på: januar 08, 2008, 09:07:13 am » |
|
Koster jo 30,- for en flaske til 80 L,så da er det like greit og kaste det på 
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #5 på: januar 08, 2008, 10:44:03 am » |
|
motorer laget etter 71 har IKKE rustfrie ventiler ... mine har blitt stygge opp gjenom årene pga av den har gått på blyfri ..
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #6 på: januar 08, 2008, 12:24:59 pm » |
|
Jeg bruker ventilsetebeskytter i Bayen med originalmotor, men ikke i Ghia'n med ombygget motor. Begge deler har foreløpig gått bra.
Tenkte jeg skulle videreformidle et tips jeg fikk av en innbitt veteranbil-bekjent (dog ikke luftkjølt) - han sa at man bør være litt nøyaktig med bruk av blyfri-tilsetning og ikke tro at å bruke større dose enn anbefalt er "enda bedre". Det kan visstnok slite på motoren det også.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #7 på: januar 08, 2008, 13:35:36 pm » |
|
En motor bygget av VW etter 1966 har ventilseter som takler blyfri bensin. Erosjon eller mikrosveising av setene kan fortsatt forekomme på VW busser og biler som virkelig går tungt.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #8 på: januar 08, 2008, 13:43:21 pm » |
|
jeg kan det bilde av hvordan ventilene i min 73 type 3 ser ut .. jeg kan ikke forstå at biler etter 66 er laget for å tåle blyfri bensin når jeg ser på dem .
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #9 på: januar 08, 2008, 15:40:13 pm » |
|
Tror skillet går litt lenger inn på 70-tallet, uten at jeg husker nøyaktig. Blybensin ble forbudt i USA i endel stater på denne tiden, så VW ganske enkelt måtte lage motorer for det da.
Forøvrig får man jo kjøpt flaske blyerstatning som holder til 500 liter bensin for en temmelig så billig penge. Med bensinforbruk 0,7 på mila eller mindre, holder det til mange mil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hiandblue
Nybegynner

Innlegg: 38
Bosted: Lier
|
 |
« Svar #10 på: januar 08, 2008, 21:14:38 pm » |
|
Takk for svaren ! Da blir det Bly!! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #11 på: januar 13, 2008, 09:08:21 am » |
|
Tror skillet går litt lenger inn på 70-tallet, uten at jeg husker nøyaktig. Blybensin ble forbudt i USA i endel stater på denne tiden, så VW ganske enkelt måtte lage motorer for det da.
Forøvrig får man jo kjøpt flaske blyerstatning som holder til 500 liter bensin for en temmelig så billig penge. Med bensinforbruk 0,7 på mila eller mindre, holder det til mange mil.
Bare legger til at dette er på shell
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
|